Sukupuolineutraalit kuukautissuojat, mitä lisäarvoa ne tuovat markkinoille?
Iltalehdessä oli jälleen juttua sukupuolineutraaleista (/transmiehille suunnatuista) kuukautissuojista.
Mä en ymmärrä miten markkinoilla olevat kuukautissuojat ovat tähän asti olleet jotenkin niin sukupuolisidonnaisia, että pitäisi lanseerata sellaisia, jotka palvelevat transvähemmistöjä.
Toki kuukautistuotteiden kohderyhmä on perinteisesti olleet naiset, mutta ei se pakkauksissa juuri näy.
Osaako joku avata, että mitä lisäarvoa on kuukautissuojalla, joka on markkinoitu sukupuolineutraalina?
Jonkun mielestä ne ovat jotenkin huikean edistyksellisiä, minun mielestäni vaikuttaa vain markkinointitaktiikalta ja hyvesignaloinnilta.
Tämä ei ole trollauskeskustelu vaan toivoisin asiallista keskustelua molemmin puolin.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
No ketä tämä nyt varsinaisesti sitten häiritsee? Vaikka olisikin markkinointikikka, niin mitä sitten?
Mistä tämä kommentti kumpuaa?
Eiköhän tuotakin tuotetta voi markkinoida kaikille, jotka kokevat sellaista tarvitsevansa.
Iltalehden jutussa kirjoitettiin mm., että tällä hetkellä kuukautissuojien pakkaukset ovat "naisellisen värisiä" ja niissä on mm. kukkia. Eivätkö nuo ryhmät itse sukupuolita asioita täysin turhaan, kun puhuvat esimerkiksi pinkistä naisten värinä ja kukkakuviotkin ovat niin "naisellisia", että muunsukupuoliset ja transmiehet kokevat "kuukautishäpeää" niitä ostaessaan?
Lisäksi jos sidepakkauksessa lukee "for men", niin sehän on nimenomaan on sitä sukupuolittamista. Missään muissa tuotteissa ei ole erikseen mainittu kummalle sukupuolelle se on.
Vierailija kirjoitti:
No ketä tämä nyt varsinaisesti sitten häiritsee? Vaikka olisikin markkinointikikka, niin mitä sitten?
Ei sinänsä häiritse, mutta pidän silti erikoisena markkinointikikkana.
Kuukautissuojien pakkaukset ovat tähän asti olleet suhteellisen sukupuolineutraaleja, paitsi nyt tämä uusi "sukupuolineutraalina" markkinoitu, jossa lukee "for men". Vuokkoset ovat siis itse tässä kohtaa sukupuolittamassa kuluttajia.
No jos markkinoita ei ole niin sitten tuote poistunee kaupoista. So? En minä ymmärrä tarvetta puolellekaan niistä hilavitkuttimista ja perseensuristimista mitä kaupoissa on, mutta ei minun tarvinnekaan.
Todella typerä juttu. Kyllä meillä mies kehtaa kauppareissulla ostaa mulle kuukautissuojia, niin on se kumma jos ei mieheksi identifioituva nainen siihen pysty ilman että pakkaus on stereotyyppisen miehinen...
Käyttämieni siteiden pakkaus on sinimusta, eikä siinä mainita naisista mitään. Ei ole kovin sukupuolittunutta mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
No jos markkinoita ei ole niin sitten tuote poistunee kaupoista. So? En minä ymmärrä tarvetta puolellekaan niistä hilavitkuttimista ja perseensuristimista mitä kaupoissa on, mutta ei minun tarvinnekaan.
Kai sitä asioista voi keskustella, vaikka ne eivät häiritsisi tai koskisi itseä.
Muistan taannoin, kun joku toi markkinoille sirkkaleivät eli leivät, joiden taikinaan oli laitettu jauhettuja sirkkoja. Asiasta keskusteltiin kiivaasti, vaikka ei tietenkään kenenkään ole pakko ostaa kyseistä tuotetta.
Luulen, että tämänkin tuotteen on nimenomaan tarkoitus herättää keskustelua. Se on kannanotto. Siitä kertoo sekin, että tuote julkistettiin transnäkyvyyden teemaviikolla.
Samalla voisi kysyä miksi ei? En tiiä, ehkä siinä on neutraalimpi pakkausdesign eikä joku pinkki, semmonen joka kirkuu että kyseessä on naisten intiimituote, joka hävettää monia cis-naisiakin laittaa kassahihnalle vaikka kuukautiset ovat normaali asia. Pelkistetty design josta ei heti huomaa onko se laatikko teetä vai suojia voi tuntua mukavemmalta.
t: graafinen suunnittelija joka tekee myös pakkausdesignia
Mitä lisäarvoa on miesten shampoilla? Saippuoilla? Naisten shavereillä? Lasten laastareilla? Miesten ihovoiteilla? Miesten hajuvesillä?
Se lisäarvo on se, että se voi myydä.
Libressen(?) siteen kääreissä oli yhteen aikaan naisen merkki O+ kaikkien muiden kuosien joukossa. Transaktivistit veti herneen nenään ja se jouduttiin poistamaan.
Vierailija kirjoitti:
No ketä tämä nyt varsinaisesti sitten häiritsee? Vaikka olisikin markkinointikikka, niin mitä sitten?
Miten valehtelu ei häiritsisi totuushakuista ihmistä? Liioittelu mainonnassa on myös eri juttu kuin tosiasioiden vääristely. Miten suuri asiakaskunta mestruoivista transmiehistä on kaavailtu tulevaisuudessa? Neljäsosa kaikista ihmisistä että menee varmasti reiluuden sääntöjen mukaan?
Mitä muita tuotteita aletaan keksiä brändätä näiden uusien uljaiden lanseeraamien identiteettitemppuilujen ehdoilla? Ei taida olla muu kuin mielikuvitus rajana tässäkään. Millaista pilaa meistä vielä keksitäänkään tehdä, sitä saa vain vesi kielellä odotella.
Eikö tuo nimenomaan ole tähän asti ollut harvinaisenkin sukupuolineutraali tuote, mutta nyt sitten siitä tehtiin sukupuolittunut kun pitää olla omanlaisensa paketointikin eikä entiset enää kelpaa. Ei kai noita kukaan ole ennenkään paketin miellyttävyyden perusteella ostanut vaan ihan tylsästi tarpeeseen.
Pitääkö jatkossa olla omat vessapaperitkin naisille ja miehille plus tietysti niille sadalle muulle sukupuolelle? Ainakin yksi paperi kun on ikävän pinkissä paketissa..
Tämä on taas näitä kun ei ole oikeita ongelmia niin sitten keksitään ongelma josta voi nillittää ja vinkua. Surkeinta on, että firmat menee mukaan tällaiseen spedeilyyn.
Jos on kuukautisen, niin silloin on nainen. Miehellä ei ole munasolua, eikä munasarjaa, ei munanjohdinta, eikä kohtua, ei myöskään emätintä. Miksi tätä ei postmoderni intersektionaalinen marxilainen feministinen tiede voi hyväksyä?
Laittakaa vaikka rekkoja pakkausten kuvitukseen, mutta ei menkat silti miehiseksi asiaksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo nimenomaan ole tähän asti ollut harvinaisenkin sukupuolineutraali tuote, mutta nyt sitten siitä tehtiin sukupuolittunut kun pitää olla omanlaisensa paketointikin eikä entiset enää kelpaa. Ei kai noita kukaan ole ennenkään paketin miellyttävyyden perusteella ostanut vaan ihan tylsästi tarpeeseen.
Pitääkö jatkossa olla omat vessapaperitkin naisille ja miehille plus tietysti niille sadalle muulle sukupuolelle? Ainakin yksi paperi kun on ikävän pinkissä paketissa..
Miksipä ei? Ainahan markkinamiehet keksivät uusia tarpeita ja kohderyhmiä. Se on niiden homma.
No ketä tämä nyt varsinaisesti sitten häiritsee? Vaikka olisikin markkinointikikka, niin mitä sitten?