Sukupuolineutraalit kuukautissuojat, mitä lisäarvoa ne tuovat markkinoille?
Iltalehdessä oli jälleen juttua sukupuolineutraaleista (/transmiehille suunnatuista) kuukautissuojista.
Mä en ymmärrä miten markkinoilla olevat kuukautissuojat ovat tähän asti olleet jotenkin niin sukupuolisidonnaisia, että pitäisi lanseerata sellaisia, jotka palvelevat transvähemmistöjä.
Toki kuukautistuotteiden kohderyhmä on perinteisesti olleet naiset, mutta ei se pakkauksissa juuri näy.
Osaako joku avata, että mitä lisäarvoa on kuukautissuojalla, joka on markkinoitu sukupuolineutraalina?
Jonkun mielestä ne ovat jotenkin huikean edistyksellisiä, minun mielestäni vaikuttaa vain markkinointitaktiikalta ja hyvesignaloinnilta.
Tämä ei ole trollauskeskustelu vaan toivoisin asiallista keskustelua molemmin puolin.
Kommentit (101)
En ymmärrä minäkään. Kyllähän monet side- ja tamponipaketit ovat aina olleet varsin neutraaleja ulkonäöltään, vihreitä, sinisiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa vaikka rekkoja pakkausten kuvitukseen, mutta ei menkat silti miehiseksi asiaksi muutu.
Ai ei muutu? Haluatko uudelleenkoulutusleirille vai?!
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa vaikka rekkoja pakkausten kuvitukseen, mutta ei menkat silti miehiseksi asiaksi muutu.
Ja silti joku ihminen, joka tuntee itsensä mieheksi ja jolla on menkat, voi haluta ostaa tuon tuotteen. Ja mitä sitten? Siihen ei sun mielipide todellisuuden luonteesta vaikuta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lisäarvoa on miesten shampoilla? Saippuoilla? Naisten shavereillä? Lasten laastareilla? Miesten ihovoiteilla? Miesten hajuvesillä?
Se lisäarvo on se, että se voi myydä.
Sitten voi vaan kummastella miten esim matsmart tursuaa eniten juuri uutuuksia ja kummallisia keinoruokia. Tuosta olen itse päätellyt että uutuusuutuudet eivät mene mitenkään järisyttävän hyvin kaupaksi, sama pätee kun käy missä tahansa halpispuodissa. Pakko heivata sitten ulos nämä erät polkuhintaan ja niitä maisteltuaan useimmiten ymmärtää syyn: harva uutuus on tuotteena maultaan erinomainen. Silti tämä on selvästi jokin pakkomielle: huonolaatuista kirjoa valtavasti, jota kukaan ei kaipaa eikä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei muutu? Haluatko uudelleenkoulutusleirille vai?!
En aio mennä tuohon mukaan. Koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Samalla voisi kysyä miksi ei? En tiiä, ehkä siinä on neutraalimpi pakkausdesign eikä joku pinkki, semmonen joka kirkuu että kyseessä on naisten intiimituote, joka hävettää monia cis-naisiakin laittaa kassahihnalle vaikka kuukautiset ovat normaali asia. Pelkistetty design josta ei heti huomaa onko se laatikko teetä vai suojia voi tuntua mukavemmalta.
t: graafinen suunnittelija joka tekee myös pakkausdesignia
Jos menet kuukautissidehyllylle kaupassa, niin suurin osa pakkauksista on ihan neutraalin värisiä. Sanoisin, että enemmistö on sinisiä, keltaisia ja/tai violetteja. Joukkoon mahtuu myös mustaa ja beigejä. Pinkkejä ja vaaleanpunaisia ei ole kovin montaa. Valikoimaa siis kyllä riittää.
Varmastihan kyseessä on markkinointikikka. Kansainvälisessä mittakaavassa pienen suomalaisen yrityksen on vaikea tuoda itseään esille muuten, niin halutaan aiheuttaa vähän pöhinää tällaisella. Nuo argumentit tuon uuden tuotteen taustalla vaan eivät kestä lähempää tarkastelua.
Ei niillä muuta tarkoitusta ole, kuin olla näiden muita parempien ihmisten aka moraalisäteilijöiden yhtenä työkaluna esittää hyvää ihmistä oikeasti tekemättä yhtään mitään.
Kun mieheltäni napattiin kipeä peräpukama pois ja kipeä vuotava haavasi uhkasi sutata alkkareita, niin tarjosin pikkuhousunsuojaa, jonka ottikin yhtenä päivänä käyttöönsä.
En ole enää suojia tarvinnut, mutta minä olen yksi niistä cisnaisista, joka vaivaantui sen kirkuvanvärisen suojapaketin nostamisesta siihen liukuhihnalle. Hillityn harmaa tai vaaleansininen pakkaus menee siellä ostosten seassa huomaamattomammin. En ikinä ostanut ainoastaan suojia vaan sen mukana paljon muutakin, jotta se paketti ei herättäisi ihan niin paljon huomiota.
Ja kyllä mielestäni tummasininen fo men - paketti herättää huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja silti joku ihminen, joka tuntee itsensä mieheksi ja jolla on menkat, voi haluta ostaa tuon tuotteen. Ja mitä sitten? Siihen ei sun mielipide todellisuuden luonteesta vaikuta yhtään.
No ostakoon. Silti pidän menkkoja naiseuden merkkinä. Viekää vankilaan 🥴
Vierailija kirjoitti:
Todella typerä juttu. Kyllä meillä mies kehtaa kauppareissulla ostaa mulle kuukautissuojia, niin on se kumma jos ei mieheksi identifioituva nainen siihen pysty ilman että pakkaus on stereotyyppisen miehinen...
Onnekkaita ovat ne joilla on mies joka osaa suhtautua menkkoihin normaalisti. Suurinosa yökkää jo pelkille käyttämättömille siteille.
Muutama vuosi sitten jenkkien äärioikeisto sekosi kun Disneyn lyhytanimaatiossa (joka käsitteli murrosikää) näkyi mies kaupassa menkkatuote hyllyillä. Oli heistä transmies ja siten mädätystä. Hahmolla oli parta joten mikäli tämä olisi ollut trans, käyttäisi hän hormonilääkitystä joka lisää karvojen kasvua mutta myös lopettaa menstruoinnin. Kenelläkään ei käynyt mielessäkään että cis-mies voisi olla ostamassa sellaisia tuotteita jollekin naiselle elämässään. Mutta sekin on kuulemma mädätystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ketä tämä nyt varsinaisesti sitten häiritsee? Vaikka olisikin markkinointikikka, niin mitä sitten?
Mistä tämä kommentti kumpuaa?
Tarpeesta selitellä totuutta itselle parempaan suuntaan. Eivät pysty tunnustamaan kyseessä olevan vain muita parempi ihminen pelleilyä.
Vierailija kirjoitti:
Todella typerä juttu. Kyllä meillä mies kehtaa kauppareissulla ostaa mulle kuukautissuojia, niin on se kumma jos ei mieheksi identifioituva nainen siihen pysty ilman että pakkaus on stereotyyppisen miehinen...
No nimenomaan, kasvattaisivat munat itselleen. ai niin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla voisi kysyä miksi ei? En tiiä, ehkä siinä on neutraalimpi pakkausdesign eikä joku pinkki, semmonen joka kirkuu että kyseessä on naisten intiimituote, joka hävettää monia cis-naisiakin laittaa kassahihnalle vaikka kuukautiset ovat normaali asia. Pelkistetty design josta ei heti huomaa onko se laatikko teetä vai suojia voi tuntua mukavemmalta.
t: graafinen suunnittelija joka tekee myös pakkausdesignia
Jos menet kuukautissidehyllylle kaupassa, niin suurin osa pakkauksista on ihan neutraalin värisiä. Sanoisin, että enemmistö on sinisiä, keltaisia ja/tai violetteja. Joukkoon mahtuu myös mustaa ja beigejä. Pinkkejä ja vaaleanpunaisia ei ole kovin montaa. Valikoimaa siis kyllä riittää.
Varmastihan kyseessä on markkinointikikka. Kansainvälisessä mittakaavassa pienen suomalaisen yrityksen on vaikea tuoda itseään esille muuten, niin halutaan aih
Sen näyttänee sitten tuotteen menekki. Muulla ei liene kauheesti väliä. Edes konservatiivin kyyneleillä 😢.
Minä haluan pinkin paketin.
T. Menstruoiva ei-mies
Vierailija kirjoitti:
Kun mieheltäni napattiin kipeä peräpukama pois ja kipeä vuotava haavasi uhkasi sutata alkkareita, niin tarjosin pikkuhousunsuojaa, jonka ottikin yhtenä päivänä käyttöönsä.
En ole enää suojia tarvinnut, mutta minä olen yksi niistä cisnaisista, joka vaivaantui sen kirkuvanvärisen suojapaketin nostamisesta siihen liukuhihnalle. Hillityn harmaa tai vaaleansininen pakkaus menee siellä ostosten seassa huomaamattomammin. En ikinä ostanut ainoastaan suojia vaan sen mukana paljon muutakin, jotta se paketti ei herättäisi ihan niin paljon huomiota.
Ja kyllä mielestäni tummasininen fo men - paketti herättää huomiota.
Cis-nainen? 🥴 Itse olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä ihan rauhassa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta voiko tälläisen kokemuksen pohjalta alkaa vaatia omia tuotteita? Miksi juuri kyseinen identiteettikokemus saa oman tuotteensa mutta jokin toinen ei, syrjinnältä tuo minusta kuulostaa.
Vai aletaanko nyt näiden miesten siteiden myötä rakentaa kokonaan uusia markkinoita kuten vaikkapa transkokemuksen pohjalta suunniteltuja taloja tai polkupyöriä? Että transkokija saisi juuri itsensä näköisen tuotteen eikä joutuisi sopeutumaan karmeaan ja ahdistavaan enemmistötyranniaan?
Vierailija kirjoitti:
Miehillä ei ole kuukautisia.
Se onkin miesten ripulin suojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset muuttuu vaihdevuosien alkaessa mieheksi? Ja raskaana ollessaan? Tai jos menettää kohdun tai syntyy ilman sitä? Urheilijat ja anorektikot ja sairaat myös?
Haluan sukupuolineutraalia vessapaperia, paskani on vihreää!