Riitaa siitä, kun minusta tullut vanhemmiten vähän joustamaton
Ja siis tiedän olevani nykyään eli vanhemmiten monessa asiassa aika joustamaton, siitä siis ollaan kyllä miehen kanssa samaa mieltä. Monissa asioissa olen edelleen hyvinkin joustava ja niissä jopa kaikki käy minulle. Mutta sellaiset asiat, jotka liittyy vähänkin omaan mukavuuteeni ja vaikka mahdollisuuksiin huolehtia unesta ja hygienista, niistä en enää pysty joustamaan enkä suostu olemaan paikassa jossa ne ei ole kunnossa. Ja tästä on nyt tullut paljonkin riitaa.
En enää suostu mökille, jossa ei ole hyvää sänkyä, jossa saa nukuttua kunnolla. En suostu mökille, jossa minulla ei muiden siellä olevien (miehen sukulaiset) takia ole omaa rauhaa. En enää suostu ulkovessaan, en siihen että ei ole suihkua, jossa tarvittaessa peseytyä koska vain. En suostu yöpymään samasta syystä enää asuntovaunussa leirintäalueella. En suostu kotona asioihin, jotka häiritsee kunnon yöunia. Jne. Miehen mielestä olen suunnilleen hirveä ihminen, kun en enää tuollaisiin suostu, esim en suostu viettämään öitä noin ja se tietenkin estää meiltä kyseiset yhteiset tekemiset. Miestä en tietenkään kiellä menemästä yksin, mutta ei suostu.
Sanokaa te olenko oikeasti niin hirveä, kun olen muuttunut tällaiseksi? Miten te ratkaisisitte nämä asiat?
N45
Kommentit (22)
Onhan tuo nyt aika kestämätön tilanne, jos toinen haluaa em. asioita tehdä. Pyrkisin kompromissiin, mutta ilmeisesti se ei sinua kiinnosta.
Et ole hirveä. Jokainen päättää itse millaista elämää elää. Mies saa mennä mökille. Sinä saat jäädä kotiin. Se yhteinen tekeminen pitää löytää muuten, sillä mies ei voi vaatia sinulle epämukavuutta ja nauttia itse.
Sen verran hyvä joustaa, että joskus teet päiväreissun tai olet jopa yön yli. Kesää siellä ei muuten tarvitse tuhlata.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt aika kestämätön tilanne, jos toinen haluaa em. asioita tehdä. Pyrkisin kompromissiin, mutta ilmeisesti se ei sinua kiinnosta.
Ei kyse ole siitä kiinnostaako vaan että en vain enää pysty. Olen hyvin herkkäuninen ja huonouninen enkä nuku ellei sänky ole leveä ja hyvä ja hiljaista, ja jos en ole saanut nukuttua olen väsymyksen takia huonovointinen ja huonotuulinen. Yritän huolehtia itsestäni ja muista niin että varmistan itselleni kunnon unet. Ja iän takia on ilmaantunut tiettyä terveysvaivaa, joiden takia on päästävä peseytymään kunnolla koska vain tai mm. tulehdukset uhkaa.
Ap
Siis niin samaa mieltä ap:n kanssa. Nuorena riitti lattia, muhkurainen sohva mikä vaan nukkumiseen. Tai sit valvottiin. Ja töihin aamulla pirteenä jos tarpeen.
Toisaalta niiiiin kaipaan niitä aikoja. Huolettomuutta. Hällä väliä meininkiä.
Nyt on niin tärkeää hyvä yöuni. Sänky. Suihku. Ruoka. Yms
Onneks puoliso on samaa mieltä.
Mut nuorena oli kyl ihanaa makuupussielämää riittämiin🙃
Mitä tuohon nyt pitäisi sanoa? Minusta on ihan ok, että ihmiset huolehtii itsestään koska kukaan muukaan ei sitä tee.
Jousta niissä kohdin kuin voit.
Minä jouduin lapsuuteni ja nuoruuteni lomailemaan sähköttömällä ja vessattomalla mökillä sekä suihkuttomalla ja vessattomalla asuntoautolla. Nyt aikuisena en kerta kaikkiaan sellaiseen suostu. Jos minä lähden reissuun, minulla pitää olla kunnon hotellihuone. Muut saavat ihan vapaasti viettää vapaa-aikaansa miten tykkäävät.
AP:lle sanoisin, että pidä pääsi. Jos mies tykkää mökkeillä, hän saa mennä mökille yksinään. Sinä voit ihan suoraan sanoa miehen ihmetteleville sukulaisille, että mökki on niin epämukava, ettet saa siellä kunnolla nukuttua, ja siksi et enää halua mennä sinne yöksi.
Suunnilleen sama eli kun on kerran tai kaksi kokenut jonkun asian itselleen hankalaksi tai ikäväksi, niin kiitos ei, enää en siihen suostu. Ulkovessa ei ole minulle kauhistus, mutta sohvalle minua ei saa nukkumaan patjasta lattialla puhumattakaan. En myöskään lähde jollekin yllätysreissulle, josta en tiedä määränpäätä. Lavatansseihin minua ei saa eikä kesäteatteriin, jos en itse saa valita näytöstä.Monta muutakin asiaa on "jyrkentynyt" eikä minua haittaa, että mies menee yksin mökille. Jos hän siitä nauttii, niin ihan OK, minä en mukaan mene.
Tärkeintä on, että alat heti syödä puhdasta ruokaa. Totisesti, minä sanon sinulle, kuule Herran sanaa ja ota siitä vaarin. Lue Pipliaa, siitä löydät kaiken tarvitsemasi tiedon. Lue viidettä Mooseksen kirjaa, siitä saat ohjeet kaikkeen tarpeelliseen.
Usko minua, niin pelastut. Sielusi ei ole vielä kadotuksessa.
5. Mooseksen kirja, 14. luku:
Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: raavas, lammas ja vuohi, peura, gaselli, metsäkauris, vuorikauris, musta antilooppi, keihäsantilooppi ja betsoari-vuohi, kaikki ne nelijalkaiset eläimet, joilla on kokonansa halkinaiset, kaksivarpaiset sorkat ja jotka märehtivät; niitä saatte syödä.
Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat: kamelia, jänistä ja tamaania, jotka kyllä märehtivät, mutta joilla ei ole sorkkia: ne olkoot teille saastaiset; sikaa, jolla kyllä on sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen. Näiden lihaa älkää syökö, ja niiden raatoihin älkää koskeko.
Näitä te saatte syödä kaikista vesieläimistä: kaikkia, joilla on evät ja suomukset, te saatte syödä. Mutta kaikista niistä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, älkää syökö mitään: ne olkoot teille saastaiset.
Kaikkia puhtaita lintuja te saatte syödä. Mutta nämä ovat linnuista ne, joita älkää syökö: kotka, partakorppikotka, harmaa korppikotka, haarahaukka ja suohaukkalajit, kaikki kaarnelajit, kamelikurki, pääskynen, kalalokki, jalohaukkalajit, huuhkaja, kissapöllö, sarvipöllö, pelikaani, likakorppikotka, kalasääksi, haikara, sirriäislajit, harjalintu ja yölepakko.
Täytän pian 46 eikä minusta ole tullut tuollaista, päinvastoin. Nautin seikkailusta enemmänkin kuin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen sama eli kun on kerran tai kaksi kokenut jonkun asian itselleen hankalaksi tai ikäväksi, niin kiitos ei, enää en siihen suostu. Ulkovessa ei ole minulle kauhistus, mutta sohvalle minua ei saa nukkumaan patjasta lattialla puhumattakaan. En myöskään lähde jollekin yllätysreissulle, josta en tiedä määränpäätä. Lavatansseihin minua ei saa eikä kesäteatteriin, jos en itse saa valita näytöstä.Monta muutakin asiaa on "jyrkentynyt" eikä minua haittaa, että mies menee yksin mökille. Jos hän siitä nauttii, niin ihan OK, minä en mukaan mene.
Meillä ongelmaa tulee siitä, että mies ei suostu menemään yksin. Ja riitä kun minä taas en suostu tuollaisiin paikkoihin niin hänkään ei sitten mielestään pääse, kun jotenkin se yksin meneminen ei hänelle ole vaihtoehto. Kyllä minä matkustella voin, mutta pitää olla hotellihuone omalla kylpyhuoneella tai mökki sisävessalla ja suihkulla. Miehen mielestä ne taas on joki liian epäkiinnostavia, vääränlaisia tai liian kaalliita tai liian kaukana hänen sukulaisista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole siitä kiinnostaako vaan että en vain enää pysty. Olen hyvin herkkäuninen ja huonouninen enkä nuku ellei sänky ole leveä ja hyvä ja hiljaista, ja jos en ole saanut nukuttua olen väsymyksen takia huonovointinen ja huonotuulinen. Yritän huolehtia itsestäni ja muista niin että varmistan itselleni kunnon unet. Ja iän takia on ilmaantunut tiettyä terveysvaivaa, joiden takia on päästävä peseytymään kunnolla koska vain tai mm. tulehdukset uhkaa.
Ap
Hopohopi gynelle. Kärsit luultavasti prevaihdevuosista ja minipieni määrä estrogeenilisää parantaa unenlaatuasi ja unensaamistasi huomattavasti. Tulet myös yleisesti ottaen paremmalle ja leppoisammalle tuulelle. Saat ns oman itsesi takaisin.
T. Nyt 48 vee joka 3-4 vuotta sitten havahtui siihen uniongelmiin ja siihen että oli muuttunut huomattavan joustamattomaksi ja kärttyisäksikin. 1,5kk pienen estrogeenilisän käyttämisen jälkeen nukuin taas hyvin, maailma näytti valoisalta jne
Minä en edes keskustele siitä mitä minun pitäisi jonkun muun mielesät kestää, joten olen varmaan vielä joustamattomampi kuin ap :D
Sanon tasan yhden kerran että en lähde paikkaan x syystä y, ja jos se ei mene perille, niin laitan luurin kiinni, tai poistun samasta tilasta. Jos silti jankataan, sanon tylysti että nyt suu kiinni, minä en kuuntele tuollaista jankkaamista yhtään.
Yksi on puucee. Käyn pissalla vaikka tien reunassa tai metsässä, joten se onnistuu kyllä puuceessäkin hyvin (vaikka mieluummin pissaan vaikka johonkin pihan nurkkaan), mutta kakkoshätä ei vain tule puuceessä. Suoleni täytyy toimia joka aamu, jotta olen hyvävointinen, joten en voi olla puuceepaikassa kuin korkeintaan yhden yön, ja sitten pitää päästä kotiin tai edes paikkaan jossa on kunnon wc. Tästä en jousta, sillä vatsani tulee hyvin kipeäksi, enkä halua olla kipeänä jossain hornan tuutissa vain muiden hyvän mielen takia.
Vatsan kipuilu kestää tuon jälkeen useita päiviä, joten minulla menisi jonkun mökkiviikonlopun takia viikon verran aikaa hukkaan kipeänä. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHopohopi gynelle. Kärsit luultavasti prevaihdevuosista ja minipieni määrä estrogeenilisää parantaa unenlaatuasi ja unensaamistasi huomattavasti. Tulet myös yleisesti ottaen paremmalle ja leppoisammalle tuulelle. Saat ns oman itsesi takaisin.
T. Nyt 48 vee joka 3-4 vuotta sitten havahtui siihen uniongelmiin ja siihen että oli muuttunut huomattavan joustamattomaksi ja kärttyisäksikin. 1,5kk pienen estrogeenilisän käyttämisen jälkeen nukuin taas hyvin, maailma näytti valoisalta jne
Oletko sitä mieltä, että miehen takia naisen pitää loputtomiin syödä hormoneja, ettei vain hauras miespsyyke järkyty?
Kyllä nainen saa vanhemmiten muuttua. Ap:n vaatimukset ei kuulosta kohtuuttomilta.
Kokenut kaiken tietää kirjoitti:
Tärkeintä on, että alat heti syödä puhdasta ruokaa. Totisesti, minä sanon sinulle, kuule Herran sanaa ja ota siitä vaarin. Lue Pipliaa, siitä löydät kaiken tarvitsemasi tiedon. Lue viidettä Mooseksen kirjaa, siitä saat ohjeet kaikkeen tarpeelliseen.
Usko minua, niin pelastut. Sielusi ei ole vielä kadotuksessa.
5. Mooseksen kirja, 14. luku:
Nämä ovat ne nelijalkaiset eläimet, joita saatte syödä: raavas, lammas ja vuohi, peura, gaselli, metsäkauris, vuorikauris, musta antilooppi, keihäsantilooppi ja betsoari-vuohi, kaikki ne nelijalkaiset eläimet, joilla on kokonansa halkinaiset, kaksivarpaiset sorkat ja jotka märehtivät; niitä saatte syödä.
Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat: kamelia, jänistä ja tamaania, jotka kyllä märehtivät, mutta joilla ei ole sorkkia: ne olkoot teille saastaiset; sikaa, jolla kyllä on sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen. Näiden lihaa älkää syökö, ja niiden raatoihin älkää koskeko.
Näitä te saatte syödä kaikista vesieläimistä: kaikkia, joilla on evät ja suomukset, te saatte syödä. Mutta kaikista niistä, joilla ei ole eviä eikä suomuksia, älkää syökö mitään: ne olkoot teille saastaiset.
Kaikkia puhtaita lintuja te saatte syödä. Mutta nämä ovat linnuista ne, joita älkää syökö: kotka, partakorppikotka, harmaa korppikotka, haarahaukka ja suohaukkalajit, kaikki kaarnelajit, kamelikurki, pääskynen, kalalokki, jalohaukkalajit, huuhkaja, kissapöllö, sarvipöllö, pelikaani, likakorppikotka, kalasääksi, haikara, sirriäislajit, harjalintu ja yölepakko.
Tässä on totuuden sana. Parisuhteesi kaikki ongelmat johtuvat siitä, että et halua kuulla Herran sanaa. Lavea tie helvettiin on kivetty kauniilla ajatuksilla, mutta taivaaseen johtavaa polkua kannattalee vain luja usko ja luottamus Herran armoon.
Päiväretket hyvä kompromissi, jos siihen pystyt. Onko mahdollista, että menette yhdessä, mutta mies jää ja sinä lähdet? Tai mies menee edeltä ja sinä haet myöhemmin?
Sukulaisia ja tuttavia voitte myös kutsua (lyhyelle) vierailulle omaan kotiinne, jos miehellesi on jostain syystä tärkeää, että näette heitä yhdessä.
Jos mökkeily omalla mökillä yhdessä kanssasi on miehelle iso juttu, niin sitten sellainen mökki, jonka varustelutaso täyttää vaatimukset.
Et ole hirveä, tietenkään. Pidä pääsi, mutta ehdota tällaisia tai muita kompromisseja. Mies voisi myös ryhdistäytyä ja mennä yksin, jos ei suostu menemään sinun tarpeesi huomioon ottaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHopohopi gynelle. Kärsit luultavasti prevaihdevuosista ja minipieni määrä estrogeenilisää parantaa unenlaatuasi ja unensaamistasi huomattavasti. Tulet myös yleisesti ottaen paremmalle ja leppoisammalle tuulelle. Saat ns oman itsesi takaisin.
Käyn säännöllisesti gynellä eikä minulle ole katsottu tarpeen hormonikorvaushoitoa tai vastaavaa. En minä halua nukkua enää sohvalla tai todella kapeassa sängyssä tai selän kipeyttävällä ohuella patjalla vaikka hormoneja käyttäisinkin. Eikä estrogeenilisä saa minua haluamaan olemaan peseytymättä suihkussa aamuin illoin runsaiden kuukautisten aiheuttaman sotkun vuoksi. Ei ainakaan niin että appiukko ja anoppi paukkaa siihen pesuhuoneeseen yhtäkkiä sisään.
Ap
Susta on tullut itsekäs riivinrauta. Välillä pitäisi minusta mennä epämukavuusalueelle toisen mieliksi, sitten hän voi vuorostaan vastaavasti joustaa jostakin epämukavuusalueelle sinun vuoksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt 3 kertaa gynekologilla, ja minusta on otettu hormoniverikokeet 3 kertaa, enkä saa mitään estrogeeniä koska vaihdevuodet eivät ole millään mittarilla alkaneet. Lääkäri siis ei suostu kirjoittamaan minulle sellaista.
T: yksi aiemmin vastannut
En suostu minäkään. Yksi huonosti nukuttu yö vaikuttaa mulla pahimmillaan 3-4 päivää, eli yhden yön takia menee jopa puoli viikkoa ihan tokkurassa ja pahoinvointisena. Huono sänky rikkoo selän pahimmillaan kuukausiksi.
Kyllä sulla on täysi oikeus huolehtia omasta hyvinvoinnista. Mies on aikuinen ja ottakoon itse vastuun omastaan - jos ei halua mökkeillä ilman sinua, niin se on hänen päätös ilman valitusoikeutta.
Sellainenkin kiinnostaa, että onko muut muuttuneet iän myötä samoin kuin minä??
Ap