MTV uutiset: Lukiolaisten ja yläkoululaisten luku- ja kirjoitustaito karmealla tasolla
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lukiolaisten-ja-ylakoululaisten-luk…
"Lukiolaisten ja yläkoululaisten luku- ja kirjoitustaito karmealla tasolla - "Leuhkitaan, ettei ole elämänsä aikana lukenut kokonaista kirjaa""
"MTV Uutisten haastattelemien äidinkielen opettajien mukaan sekä lukiolaisten että yläkoululaisten äidinkielen taidot ovat heikentyneet radikaalisti lyhyessä ajassa. Ilmiöstä ollaan huolissaan, koska opettajat katsovat luku- ja kirjoitustaidon vaikuttavan merkittävästi oppilaiden loppuelämään.
Sanavarasto on kaventunut, keskittymiskyky ei riitä parin sivun mittaisen tekstin lukemiseen ja joillain ei ole lainkaan käsialaa. Näin MTV Uutisten haastattelemat lukion ja yläkoulun äidinkielenopettajat kuvailevat oppilaiden romahtanutta äidinkielen osaamista."
"Sekä yläkouluun että lukioon tullaan entistä huonommilla pohjatiedoilla ja -taidoilla."
"Lukion äidinkielen opettajan mukaan ongelmat eivät koske enää yksittäisiä asioita, kuten oikeinkirjoitusta tai yhdyssanoja, vaan laajemmin esimerkiksi omien ajatusten sanoittamista. Hän on opettanut lukiolaisia vuodesta 2016 lähtien ja on huomannut suuren muutoksen vain muutamassa vuodessa.
Keskittymiskyvyn puute heijastuu moneen asiaan, kuten lukemiseen.
- Jotkut leuhkivat, etteivät ole koskaan lukeneet kokonaista kirjaa ja taivastelevat vain sivun mittaisia tekstejä, joita eivät jaksa lukea, sanoo yläkoulun äidinkielenopettaja.
Sama ilmiö näkyy myös lukiossa muun muassa lukemisen hitautena. Lukion opettajan mukaan opiskelijoiden työmuisti vaikuttaa heikentyneen, sillä opiskelijat saattavat lukea esimerkiksi parisivuisen tekstin muistamatta juurikaan mitään sen sisällöstä koko tekstin luettuaan.
- Tekninen lukeminen vie kaiken energian. Ei esimerkiksi osata tiivistää juuri luettua tekstiä."
"Myös niin sanottu luonnollinen kielitaju ja -korva ovat yläkoulun opettajan mukaan heikentyneet. Tällä tarkoitetaan luonnollista äidinkielen oppimista, joka ei vaadi varsinaista opiskelua. Suomen kielessä tällaisia ovat esimerkiksi persoonamuodot ja verbin taivutukset.
- Nämä pitäisi olla ihan peruskauraa, mutta nyt persoonamuodot ja verbin taivutus ovat osalle hepreaa. Saatetaan kirjoittaa vaikkapa "Sinä juoksee", ja ihmetellään, pitäisikö kaikki taivutusmuodot osata."
"Lisäksi oppilaat saattavat luoda teksteihin omia sanoja tai lauserakenteita, joita käytetään esimerkiksi englannin kielessä.
- Oppilas kirjoitti rakkaudellinen, kun tarkoitti sanaa romanttinen ja toinen puhui linnan kuolemasta tarkoittaen linnan raunioita. Myös sinä-passiivin käyttö on lisääntynyt ja tekstit vilisevät anglismeja."
"Kynällä käsin kirjottaminen kuuluu edelleen yläkoulun äidinkielen opetussuunnitelmaan, mikä tuottaa opettajan mukaan joillekin suuria vaikeuksia.
- Osalla ei yksinkertaisesti ole edes käsialaa, kun käsin ei juurikaan ole kirjoitettu. Siitä ei suoraan sanottuna meinaa tulla yhtään mitään, kun yläkoululaisen käsiala on pelkkää harakanvarvasta."
Kommentit (155)
Nuoriso on piloilla! Tosin jo muinaiset roomalaiset sanoivat samaa...
Kuinkahan alas pitää vielä tästä vajota, että ymmärretään ettei lässyttämällä saa mitään aikaiseksi?
Toisessa jutussa kerrottiin tänään tähtioppilaista, joiden arvosanat olisivat muuten nelosia, mutta kun vähän mukauttaa ja näppää tähden numeron perään, niin nelonen muuttuu kasiksi. Ysiluokan päästötodistuksessa sitten se tähti vain poistuu ja todistuksella voi hakea lukioonkin kivasti.
IT-alaa opiskelleena ja alalla työskentelevänä vihaan digitalisaatiota päivä päivältä enemmän. Rakastan silti työtäni. Joitakin asioita ei vaan koskaan pitäisi päästää pelkästään tietokoneella tehtäviksi.
Koko ajan morkataan nuoria.
Miksi kouluissa ei opeteta?Katseet kouluun, mikä siellä on vinossa?
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan morkataan nuoria.
Miksi kouluissa ei opeteta?Katseet kouluun, mikä siellä on vinossa?
Eihän tuosta ole keskusteltukaan julkisesti kuin vasta useampi vuosi ... ilmiöoppiminen, itseohjautuvuus, kuvitelma oppimisesta digipeleillä, kännykät tunneilla, avotilat jne. jne. jne.
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan morkataan nuoria.
Miksi kouluissa ei opeteta?Katseet kouluun, mikä siellä on vinossa?
Paljonkin on vinossa kouluissa.
Silti nuoret itse: Nukkuvatko riittävästi? Liikunta? Ravinto? Rehti käytös? Ruutuaika?
Vanhemmat: Kuri? Välittäminen? Vanhemmuus?
Eli ei koskaan pelkkä koulu. Vähän nyt järkeä menoon.
Ei kirjoitustaitoa nykypäivänä tarvitse. Varmasti pärjäävät elämässä vaikkeivat lukisi yhtään kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Koko ajan morkataan nuoria.
Miksi kouluissa ei opeteta?Katseet kouluun, mikä siellä on vinossa?
Koulun opettajakunnan naisistuminen ja vihervasemmistolaisuudesta johtuva kurinnpuute ja muut heidän aiheuttamat ongelmat kuten inkluusio jne. Tuossa minun veikkauksia.
Näin käy, kun opettajat siirtävät lintsaajat ja huonostiosaavat hankalat luokaltaan eteenpäin, jotta ITSE pääsevät niistä eroon.
Olisiko vihdoin aika leikata lapsilisistä, kun tulos on tämä
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjoitustaitoa nykypäivänä tarvitse. Varmasti pärjäävät elämässä vaikkeivat lukisi yhtään kirjaa.
Et nähtävästi ole lukenut itse, kun noin pystyt ajattelemaan...
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan alas pitää vielä tästä vajota, että ymmärretään ettei lässyttämällä saa mitään aikaiseksi?
Toisessa jutussa kerrottiin tänään tähtioppilaista, joiden arvosanat olisivat muuten nelosia, mutta kun vähän mukauttaa ja näppää tähden numeron perään, niin nelonen muuttuu kasiksi. Ysiluokan päästötodistuksessa sitten se tähti vain poistuu ja todistuksella voi hakea lukioonkin kivasti.
Tähtioppilaat eivät ole mikään uusi juttu, vaan heitä on ollut niin kauan kuin peruskoulukin on ollut. Ja hakumenettely on aina ollut sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kirjoitustaitoa nykypäivänä tarvitse. Varmasti pärjäävät elämässä vaikkeivat lukisi yhtään kirjaa.
Et nähtävästi ole lukenut itse, kun noin pystyt ajattelemaan...
Olen lukenut koulukirjoja ja sarjakuvia. Lisäksi Sinuhe egyptiläisen.
Niin, mutta kyllä suomalaiset kirjailijat ja mangustitieteen osaavat ihan suvereenisti. Ihan itse keksivät nuo kysymyksetkin.
Vierailija kirjoitti:
Huutista :D
Hieno juttu tää digitalisaatio ja tinderlapset ja niiden vanhemmat, LOL :D
Älypuhelin tuhoaa aivot. Olen heivannut jo 10 entistä kaveria kun niillä ei ole enää mitään omia ajatuksia. Ja elävät koko ajan velalla. Ja sitten ne vielä kehtaa ottaa itseensä kun niille puhuu suoraan niinkuin asiat on. Ja ne on kaikki 170 senttisiä kyrpiä.
Olen niin kiitollinen siitä, ettei minun kouluaikanani (ysärillä ja 2000-luvun alkupuolella) ollut vielä mitään älypuhelimia. Lapsuus olisi mennyt ihan hukkaan jotain puhelimen ruutua tuijottaessa.
Entä ammattikoululaiset? Miksi heidät on taas jätetty sivuun? Eikö heidän luku- ja kirjoitustaidosta tarvitse välittää?
Pankissa virkailijanainen yritti saada minut täyttämään kynällä lappuja. Sanoin sille, että se on sinun hommia. Alkoi sitten kirjoittaa. En malttanut olla kysymättä: "Oletko sinä aina pitänyt kynää tuolla tavalla?"-Kyllä. Olihan se hidasta hommaa, mutta valmista tuli lopulta. Noh, parempi että minä tosiaan kirjoitan itse, kun olen sen taidon kakarana oppinut.
Opettajat mielellään jättäisivät heikosti osaavat kertaamaan luokan. Näin heidän ei kuitenkaan anneta toimia.
Huutista :D
Hieno juttu tää digitalisaatio ja tinderlapset ja niiden vanhemmat, LOL :D