Onko Esa Saarisen kirjat liian vaikeita tyhmälle?
Kommentit (28)
Ainakin ensimmäiset teokset filosofian historiasta olivat hyvin kansantajuisia ja mielenkiintoisia. Viimeisimmistä en tiedä.
Ei ole! Mitä tyhmempi on,sen paremmin ymmärtää ko henkilön tekstejä.
Hänen puheet on sellasta tekoyhdyssanojen litaniaa. Koukeroista ajatuksenjuoksua, tyhjänpäiväistä höpöttämistä. Ja kalliilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole! Mitä tyhmempi on,sen paremmin ymmärtää ko henkilön tekstejä.
Heh heh hee. Noinhan se on 😎
No ei varmaan älykkyyttä erityisesti vaadi. Itse en jaksa moista jaarittelua lukea.
Luetun ymmärtää helpommin kuin puheen.
Luennot on semmosta tajunnanvirtaa, mut puhuu se nyt sentään hitaammin, kuin Remu Aaltonen.
En kutsuisi Esa Saarista ainakaan filosofiksi, filosofian opettajaksi kyllä, mutta en itse filosofiksi. Ei varmaan ole mitään hirveitä räpellyksiä
Vierailija kirjoitti:
En kutsuisi Esa Saarista ainakaan filosofiksi, filosofian opettajaksi kyllä, mutta en itse filosofiksi. Ei varmaan ole mitään hirveän vaikeita opuksia.
Esa Saarisen kirja "Länsimaisen filosofian historia Sokrateesta Marxiin" on ollut yksi yleissivistävimmistä teoksista jonka olen lukenut. Se oli filosofian peruskurssin kurssikirjana aikoinaan yliopistossa, ja soveltuu nuorillekin ihmisille joilla ei vielä ole paljon tietoa aiheesta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Ei ole! Mitä tyhmempi on,sen paremmin ymmärtää ko henkilön tekstejä.
Sanoo ihminen, joka ei osaa edes oikeinkirjoitusta.
Tämä on vähän samantyyppinen kysymys, kun että onko tyhmä jossei ymmärrä, sisäistä ja hyväksy intersektionaalista feminismiä, tai ei ymmärrä miksi naistutkimus tai käsityön opetus on nostettu yliopistokoulutuksiksi.
Saarinenhan on mediahahmo, ja vaikuttaa ihan sympaattiselta, eikä minulla ole mitään häntä vastaan. Hän on ymmärtänyt brändätä itsensä ja monitulkintaiset, monimutkaiset höpinänsä, ja hän elää ja vaurastuu sillä. Varmaan moni kouluttamaton mutta varakas on valmis maksamaan Esalle kultaa ja mirhamia että tämä tulee sopertamaan filosofislangia pikkujouluihin.
Mutta onko Esan filosofiat ratkaisseet yhtään käytännön ongelmaa maailmassa? Ei. Tai tuottaneet jotain merkittäviä uusia teorioita joita voidaan hyödyntää taloudellisesti johonkin? Ei. Esa on hieman kun runoilija. Joku ymmärtää ja tykkää, joku ei, mutta loppujen lopuksi sillä ei ole mitään väliä.
Ainoa merkittävä ja oikea ja selkeä sanoma on Esallakin että vain rakkaus merkitsee tässä elämässä. Mutta sitä varten ei tarvitse opiskella filosofiaa.
Esa Saarisella ei ole yhtään omaa ajatusta, eli hän Ei ole filosofi, hän ei ole luonut mitään uusia filosofia käsitteitä. Filosofia on käsitetaidetta.. Filosofin tärkein tehtävä on luoda uusia ajattelun kuvia, uudia olemassa-olon mahdollisuuksia. Tuskin Esa Saatinen edes ymmärtää, mitä filosofin todella kuuluisi tehdä, ainakaan kukaan suuri filosofi ei ole ollut mikään konsulttityyppi, joka puhuu hellällä äänellä pehmoisia Ylen kavavilla. Filosofia on surettavaa puuhaa, se on ja pitää olla vaarallista, ei mukavien setämiesten iltapäiväkahvittelu keskustelua. Todellisen filosofin pitää myös olla helvetn älykäs ja ennenkaikkea viisas, näitä ominaisuuksia en näe Esa Saarisessa.
Vaimoni Pimpsa on minulle, ee, käsinkosketeltavan tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vähän samantyyppinen kysymys, kun että onko tyhmä jossei ymmärrä, sisäistä ja hyväksy intersektionaalista feminismiä, tai ei ymmärrä miksi naistutkimus tai käsityön opetus on nostettu yliopistokoulutuksiksi.
Saarinenhan on mediahahmo, ja vaikuttaa ihan sympaattiselta, eikä minulla ole mitään häntä vastaan. Hän on ymmärtänyt brändätä itsensä ja monitulkintaiset, monimutkaiset höpinänsä, ja hän elää ja vaurastuu sillä. Varmaan moni kouluttamaton mutta varakas on valmis maksamaan Esalle kultaa ja mirhamia että tämä tulee sopertamaan filosofislangia pikkujouluihin.
Mutta onko Esan filosofiat ratkaisseet yhtään käytännön ongelmaa maailmassa? Ei. Tai tuottaneet jotain merkittäviä uusia teorioita joita voidaan hyödyntää taloudellisesti johonkin? Ei. Esa on hieman kun runoilija. Joku ymmärtää ja tykkää, joku ei, mutta loppujen lopuksi sillä ei ole mitään väliä.
Ainoa merkittävä ja oikea j
Filosofiat ovat toki ratkaisseet useita ongelmia maailmassa. Jostain syystä tämä aiheuttaa joissain, yleensä henkilöissä joita asia ei kiinnosta tai eivät sitä ymmärrä, välittömän vastahyökkäyksen, yleensä asiattoman sellaisen. Henkilökohtaisesti en ole Esa Saariseen perehtynyt niin hyvin, että voisin sanoa, onko hän ratkaissut ongelmia vai ei. Toisaalta, onko se hänen tehtävänsäkään?
En ole Saarisen kirjoja lukenut, mutta joskus kuuntelin mielenkiinnosta hänen luentojaan. Petyin kun tajusin kuinka minua vedätettiin. Saarinen on kyllä siitä taitava puhuja, että osaa venyttää ja kuorruttaa ja puhua siitä ja tästä puhumatta kuitenkaan mistään, antaen kuitenkin vaikutelman että on sanonut jotain painavaa.
Meillä oli Saarisen kirja oppikirjana lukion filosofian tunneilla aikoinaan. Huono kirja ja opiskelua vaikutti liirumlaarumin lisäksi kirjan tekotaiteellinen taitto. Yritä siinä löytää varsinainen asia kirjan sivuilta kun moneen osaan pätkitty kissankorkuinen otsikko vie puolitoista sivua ja itse tekstikappale on tungettu jonnekin sivun laitaan kahden sentin levyiseksi palstaksi jossa teksti katkeilee tuon tuosta kun sanat pakko tavuttaa laidassa tilan säästämiseksi. Sisälsi myös liikaa ukon omia tulkintoja vaikka kyse siis filosofian oppikirjasta jossa käsiteltiin eri filosofeja. Olen saanut Saarisesta sellaisen kuvan ettei ole mikään mahtava filosofi vaan lähinnä wannabe-taiteilija ja haluaa olla julkkis. Toki tietyissä piireissä sanasalaattinsa uppoaa porukkaan joka haluaa vaikuttaa intelligentiltä.
Vierailija kirjoitti:
Hänen puheet on sellasta tekoyhdyssanojen litaniaa. Koukeroista ajatuksenjuoksua, tyhjänpäiväistä höpöttämistä. Ja kalliilla.
No kun se on filosofien työtä, jauhaa tyhjästä monimutkaisesti, sitä se tekee Halla-ahokin vedättää tyhmiä samaa paskaa jauhaa vain pidemmillä lauseilla. Ja jotkut pitää näitä älykkäinä
No ei, mutta asian voi sanoa lyhyemminkin.. Elämä on ainutlaatuista aikaa. Yksi lause ei välttämättä tevitse kahden tunnin luentoa tai kirjaa.