Onko muiden lapset valittaneet lukion opetuksen tasosta?
Lapseni ei ymmärrä, että kenelle opetus oikein on suunnattu, kun se muistuttaa yksinkertaisuudessaan alakoulun opetusta. Tunneilla on kuulemma pitkästyttävää, vaikka aine on mieleinen. Ja kurssimateriaalista jää liioittelematta puolet käsittelemättä.
Onko teillä muilla nuoret olleet turhautuneita lukion opetuksen tasoon, kun se ei vastaa lukiovaatimuksia?
Kommentit (63)
Lukiohan on täyttä pelleilyä. Ei ole edes oikeita kirjoja. Tunteja liian vähän. Kauhea kiire koko ajan.
Lukiohan opettaa lukiolaisia myös ammattikorkean/yliopiston opiskelutapoihin, eli ei tosiaankaan koskaan käydä kaikkea kurssimateriaaleja tunnilla, vaan oppilaiden kuuluu opiskella itsenäisesti nämä materiaalit.
Lapselle kannattaa kertoa, että opiskelee kaiken itsenäisesti ja tunnilla keskittyy kysymään opettajilta, jos joku alue jäi epäselväksi.
Omassa aineessani tasoerot on valtavat. Koen jatkuvaa riittämättömyyden ja epäonnistumisen tunnetta kun en saa pidettyä heikoimpia pinnalla enkä toisaalta tarjottua lahjakkaimmille riittävästi haastetta.
Vierailija wrote:
Lukiohan on täyttä pelleilyä. Ei ole edes oikeita kirjoja. Tunteja liian vähän. Kauhea kiire koko ajan.
Ap:n lapselle kävisi tuo kiire oikein hyvin. Mutta nyt on päinvastainen tilanne: Kurssin kirjasta jää yli puolet kappaleista käymättä. Se on toki ihan normaalia muissakin aineissa, että 1 - 2 kappaletta jää lopusta itse opiskeltavaksi. Mutta nyt puhutaan ihan eri mittakaavasta eli 10 kappaletta on opiskeltava itsekseen. Tämä kuulostaa minusta jo aika paljolta.
Vierailija wrote:
Omassa aineessani tasoerot on valtavat. Koen jatkuvaa riittämättömyyden ja epäonnistumisen tunnetta kun en saa pidettyä heikoimpia pinnalla enkä toisaalta tarjottua lahjakkaimmille riittävästi haastetta.
Olisipa tasoryhmiä.
Ei sitä kirjaa tarvitse kannesta kanteen käydä läpi. Ne oppisisällöt voivat tulla muuten käytyä läpi tunneilla. Toki voi olla, että tunnit ovat syystä tai toisesta käytetty ihan muuhun kun aineen opiskeluun, mutta tämä siis kommenttina siihen, ettei kaikkia tekstejä käyty läpi. Opetan itse lukiossa, ja esim. kielioppia opetan jonkin verran omien materiaalien avulla, koska oppikirjassa on aika vähän esimerkkejä ja tehtäviä.
Kannattaa tarkistaa, millaisella pätevyydellä opettaja ainettaan opettaa. Monenlaisia opettajia on työn touhussa, aina alakoulun luokanopettajista lähtien, kuten omassa lukiossani!
Menikö ap:n lapsi lukioon, jonne pääse alle 8:n keskiarvolla, vaikka paikkakunnalla olisi ollut korkeamman pääsyrajan lukio?
Vierailija wrote:
Ei sitä kirjaa tarvitse kannesta kanteen käydä läpi. Ne oppisisällöt voivat tulla muuten käytyä läpi tunneilla. Toki voi olla, että tunnit ovat syystä tai toisesta käytetty ihan muuhun kun aineen opiskeluun, mutta tämä siis kommenttina siihen, ettei kaikkia tekstejä käyty läpi. Opetan itse lukiossa, ja esim. kielioppia opetan jonkin verran omien materiaalien avulla, koska oppikirjassa on aika vähän esimerkkejä ja tehtäviä.
Sanoisitko vaikkapa matematiikan kurssista samaa? Että ei sillä ole niin väliä, vaikka puolet kirjasta jää käymättä ja siten oppilailla puolet harjoituslaskuista laskematta. Sanoisitko, että opettaja on varmastikin hoitanut asian jotenkin muuten?
Sillä nyt ei ole kyse siitä, että asiat olisi opetettu muuten. Vaan sieltä on oikeasti puolet jätetty opettamatta ja puolet "harjoituslaskuista" tekemättä.
Osaatko opettajana arvella miksi toinen opettaja on päätynyt tällaiseen ratkaisuun?
Ap
Vierailija wrote:
Kannattaa tarkistaa, millaisella pätevyydellä opettaja ainettaan opettaa. Monenlaisia opettajia on työn touhussa, aina alakoulun luokanopettajista lähtien, kuten omassa lukiossani!
Miten tämän saisi tarkistettua?
Vain matikan. Ysin keskiarvo lukioon päässeillä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kannattaa tarkistaa, millaisella pätevyydellä opettaja ainettaan opettaa. Monenlaisia opettajia on työn touhussa, aina alakoulun luokanopettajista lähtien, kuten omassa lukiossani!
Miten tämän saisi tarkistettua?
Opettajan pätevyyden kysyminen on ihan luvallista. Voit kysyä sitä opettajalta itseltään, ja opettajalla on virkavelvollisuus vastata kysymykseen rehellisesti. Rehtori viime kädessä vastaa siitä, että opetushenkilökunta on muodollisesti pätevää. Myös rehtorilla on virkavelvollisuus vastata, mikäli häneltä kysyt.
Koskeeko aloittajan lapsen kokemus siis lukion ensimmäisen vuoden lyhyen matematiikan opetusta? Ei muita aineita? Jos, niin selittävä tekijä voi olla yksinkertaisesti se, että oppilaiden tasoerot ovat juuri tässä aineessa niin suuret: aluksi on pakko yrittää varmistaa, että myös ne, joiden peruskoulutaidotkin ovat vaatimattomat, pysyisivät jotenkin mukana.
Vierailija wrote: Lukiohan opettaa lukiolaisia myös ammattikorkean/yliopiston opiskelutapoihin, eli ei tosiaankaan koskaan käydä kaikkea kurssimateriaaleja tunnilla, vaan oppilaiden kuuluu opiskella itsenäisesti nämä materiaalit. Lapselle kannattaa kertoa, että opiskelee kaiken itsenäisesti ja tunnilla keskittyy kysymään opettajilta, jos joku alue jäi epäselväksi.
Ei tyypillinen nykylukiolainen kykene lukemaan ja opiskelemaan itse, kun taidot ja mielenkiinto pyörivät nettivideoiden tasolla ja ympärillä.
Toinen asia on, että lukiossa alkaa monia uusia oppiaineita (kuten psykologia ja filosofia), joita pitäisi tietenkin käydä pätevän opettajan johdolla kaikessa rauhassa. Ei vaikka filosofian oppikirjasta voi jättää huomattavaa osaa mukamas lukiolaisen itsenäisesti opiskeltavaksi. Yliopistossa itsenäinen oppiminen onnistuu, mutta lukiolaisten kanssa on niin ja näin.
Lukion kursseilla on ihan liikaa asioita suhteessa oppituntien määrään. Ja oppitunnit eivät enää ole tehokkaita, jos siellä ei ole kunnon opettajaa ihan oikeasti vetämässä sitä tuntia ja selittämässä asioita. Sittä lasten tietokoneella leikkimisestä on oppimisen kannalta kovin vähän iloa ja varsinkaan hyötyä.
Meidän lukiolaisella ei ole ollenkaan kirjoja.
Vierailija wrote:
Meidän lukiolaisella ei ole ollenkaan kirjoja.
Kirjojen, kynien ja vihkojen poistaminen koulusta oli niin käsittämätön virhe, ettei edes Sanni Grahn-Laasosen (Kok.) kaltaiselta kävelevältä epäpätevyydeltä olisi sellaista rimanalitusta osannut kuvitella.
Aloittajan lapsi voisi kysyä tätä asiaa suoraan opettajalta. Voisi olettaa, että siitä olisi tunneilla puhuttukin opettajan aloitteesta.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Omassa aineessani tasoerot on valtavat. Koen jatkuvaa riittämättömyyden ja epäonnistumisen tunnetta kun en saa pidettyä heikoimpia pinnalla enkä toisaalta tarjottua lahjakkaimmille riittävästi haastetta.
Olisipa tasoryhmiä.
Häiriköt pitäisi ainakin poistaa luokkahuoneista sen sijaan, että heitä muiden joukossa väkisin pidetään. Tämän merkitys korostuu ainakin kolmesta syystä:
(1) Keskittymishäiriöt lisääntyvät ylipäänsä, paljolti älylaitteiden takia.
(2) Oppivelvollisuusikää nostettiin. Siksi lukioissa ja muissa toisen asteen kouluissa on aiempaa enemmän sellaista porukkaa, joka on siellä pakosta.
(3) Huonosti kieltä osaavien huippuosaajien määrä lisääntyy maassamme ja myös kouluissa.
Vierailija wrote:
Lukiohan on täyttä pelleilyä. Ei ole edes oikeita kirjoja. Tunteja liian vähän. Kauhea kiire koko ajan.
Kyllä hyvissä lukioissa on vielä kirjat. Kiire on aina ollut.
Vai ovatko kaikki vaan tyytyväisiä?