Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Moottoritielle liittymisestä: mielestäni kummankin pitäisi olla joustava. Lakia pitäisi muuttaa. Aiheesta linkki

Vierailija
27.09.2023 |

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c28692a1-1eda-4614-a252-323730f7…

Linkissä vedotaan lakiin, että liittyjä väistää aina. Tosiaan laissa onkin näin.

Itse olen hyvin epävarma liittyjä. On jotenkin vaikeaa minulle hahmottaa nopeutta ja liikennetilannetta samaan aikaan. Silti minun vaan on pakko ajaa. Olen melko aloittelijakin vielä.

Voisiko moottoritielle liittymisestä tehdä jotenkin turvallisempaa? Ruuhkainen moottoritie on todella vaikea minulle. Muita liikennetilanteita en pelkää.

Ratkaisu ei ole, että lopetan ajamisen. Eikö teiden pitäisi olla turvallisia kaikille autoilijoille.

Kommentit (151)

Vierailija
1/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele ajamaan.

Vierailija
2/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisen tähtihetki on aina kun se pääsee sanomaan, ettei tartte joustaa koska laki sanoo niin!

Ikään kuin joustaminen olisi jotain vastenmielistä, epämukavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen oppii ajan kanssa kun tulee rohkeuttakin lisää: hahmottamaan.

Vierailija
4/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osittain samaa mieltä. Moottoritietä jo ajavat voisivat siirtyä vasemman puoleiselle kaistalle ennakoivasti liittymää lähestyessään aina kun siellä on tilaa.

Enemmän tilaa liittyä oikeanpuoleiselle kaistalle, kiitos.

Vierailija
5/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatan joustavaa tapaa. Rekoille annan tilaa, eli väistän, mutta tavallisten autoilijoiden odotan joko kiihdyttävän tai jarruttavan sopivaan nopeuteen liittyäkseen motarille. Pidän aina turvaväliä, joten kyllä eteeni mahtuu jos vaan kiihdyttää. Tosin ajan todellista gps nopeutta, joten sieltä on hyvä tulla sitten ihan vauhdilla motarille aiheuttamatta vaaraa muille kanssa-autoilijoille.

Vierailija
6/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ongelmia ei tulisi, jos ihmiset pitäisivät turvaväliä JA jos siinä kiihdytyskaistalla ajavat ymmärtäisivät, että varsinkin motarilla ne ovat pitkiä ja sitä vauhtia pitää olla sen muun liikenten verran. 

Isoimmat vaaratilanteet syntyvä, kun koitetaan 120 km/h letkan mukaan liittyä 70 km/h vauhdilla.

Kysymys AP:lle: kuinka paljon sinulla on vauhtia kiihdytyskaistalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen osittain samaa mieltä. Moottoritietä jo ajavat voisivat siirtyä vasemman puoleiselle kaistalle ennakoivasti liittymää lähestyessään aina kun siellä on tilaa.

Enemmän tilaa liittyä oikeanpuoleiselle kaistalle, kiitos.

Ja sitten sieltä vasemmalta ei pääse takaisin oikealle kun porukka kiihdyttää lopulta oikeaan ajonopeuteen.

Vierailija
8/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi joillain on pakottavat tarve liittyä liikenteen sekaan heti kun se katkoviivoitus alkaa? Sen sijaan että oikeasti kiihdyttäisivät ja sovittaisivat nopeutensa ennen kuin liittyvä letkan mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen tähtihetki on aina kun se pääsee sanomaan, ettei tartte joustaa koska laki sanoo niin!

Ikään kuin joustaminen olisi jotain vastenmielistä, epämukavaa.

Joustaminen on eri asia kuin liiallinen väistely. Kaikkei pahin tilanne on se, kun oikealla kasitalla noin 90 km/h ajava tekee yhtäkkiä väistöliikkeen vasemmalle kaistalle, missä muut ajaa sen 120 km/h.

Vierailija
10/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan pidetään riittävät turvavälit notta on tilaa siirtyä sopivaan väliin. Ja rakennetaan kiihdytyskaistat niin pitkiksi, että on aikaa etsiä rako, johon sopii. Kinnerillä saa just kiihdytettyä 120 kun kaista jo loppuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se turvaväline puute. Motarilla on usein kiire ja olemattomat välit joihin ei liittymästä mahdu vaikka polkisi. Suomalainen ajatus ettet ainakaan mun edelle tule. Kuin myös kaistanvaihto tehdään tahallaan vaikeaksi. Vilkutat ja kerrot että haluat siirtyä. Mitä tekee naapuri? Ajaa tasan lähellä edellistä ja roikottaa rinnalla ettei varmasti pääse siirtymään. Niin riidanhaluinen en ole että väkisin runnoisin ja roikkujan kiilaisin. Varsinkin täällä kaupungissa harrastetaan totaalista joustamattomuutta muiden suhteen. Enkä ole ainoa joka tuota kiusaamista ihmettelee. Ei itselle tule mieleenkään että estäisin kun joku kertoo siirtyvänsä ja tulee MUN edelle.

Vierailija
12/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se mitä en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi joillain on pakottavat tarve liittyä liikenteen sekaan heti kun se katkoviivoitus alkaa? Sen sijaan että oikeasti kiihdyttäisivät ja sovittaisivat nopeutensa ennen kuin liittyvä letkan mukaan.

Minulla ainakin siksi, että hahmottaminen on vaikeaa ja pelkään, että liittymiskaista ei riitä.

Lisäksi olen huomannut, että jollei liity heti alussa, eivät anna tilaa niin helposti enää, kun huomaavat, että olen varovainen enkä tule väkisin. Sitten se kaista vasta loppuukin kesken.

Ratkaisuehdotus: huomattavasti pidemmät liittymiskaistat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin hiljattain näin. Olin liittymässä moottoritielle, jonkin matkaa siellä jo ajavan eteen. Minun takaa tuli rampilta toinen auto, joka liittyi moottoritielle juuri ennen kuin minä ehdin tehdä sen eli minun takaa ja siten hetkeksi blokkasi minun mahdollisuuden liittyä! Voiko näin muka tehdä? Tajusi se sitten väistää vasemmalle, eli se siis puikahti minun ja moottoritietä jo ajavan välistä vasemmalle kaistalle.

Vierailija
14/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon auttaisi sekin, että oikealla kaistalla olevat hieman joustaisivat tai edes pitäisivät sen nopeutensa. Mutta joukossa on aina näitä, jotka päättävät, että minun eteenihän et tule ja kiihdyttävät älyttömästi, jos joku on rampista tulossa. Puoliso aina naureskelee mitä kaikkea sattuu lyhyellä työmatkalla, missä hän käyttää tuollaista ramppia. Yksi kerta tuollainen kiihdyttelijä oli melkein ajanut edessä ajavan perään ja joutunut vetämään hätäjarrutuksen. Meidän auto kulkee ja sillä pääsee kyllä tasaista vauhtia ajavaan jonoon milloin vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta homma toimii parhaiten, kun ihmiset antavat tilaa vähän hidastamalla tai kiihdyttämällä. Jos on tarpeen. Ei tarvitse poukkoilla vasemmalle kaistalle muiden kylkeen. Liittyjän pitää kyllä sovittaa vauhtinsa oikeaksi.

Kyllä se sujuu, kun vähän harjoittelee. Katsoo sopivan välin ja kaasuttaa sopivaan vauhtiin ja sitten vilkku ja kaistan vaihto. Ei kannata jäädä arpomaan liian pitkäksi aikaa. Vilkkua myöskään ei kannata laittaa päälle ja sitten vasta ruveta etsimään sopivaa väliä, vaan näyttää selkeästi sitä silloin kun on aikeissa vaihtaa kaistaa.

Vierailija
16/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan pidetään riittävät turvavälit notta on tilaa siirtyä sopivaan väliin. Ja rakennetaan kiihdytyskaistat niin pitkiksi, että on aikaa etsiä rako, johon sopii. Kinnerillä saa just kiihdytettyä 120 kun kaista jo loppuu.

Motarilla on aina pitkä kiihdytyskaista. Ja jos ei sen matkalla saa 120 km/h lasiin, niin kannattaa viedä auto huoltoon/romuttamolle.

Vierailija
17/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallentavat valvontakamerat pitäisi saada jokaiseen moottoritieliittymään.

Vierailija
18/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ongelma on se, että kaistoja on liikenteen määrään nähden liian vähän. Siinä mennään sitten kuin palapeli, jossa siirrellään palasia, niin että on vain se yksi tyhjä ruutu. Hirvittää eniten raskaat ajoneuvot, jotka eivät mahdu liikenteeseen, jonkun on pakko väistää.

Vierailija
19/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitä en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi joillain on pakottavat tarve liittyä liikenteen sekaan heti kun se katkoviivoitus alkaa? Sen sijaan että oikeasti kiihdyttäisivät ja sovittaisivat nopeutensa ennen kuin liittyvä letkan mukaan.

Minulla ainakin siksi, että hahmottaminen on vaikeaa ja pelkään, että liittymiskaista ei riitä.

Lisäksi olen huomannut, että jollei liity heti alussa, eivät anna tilaa niin helposti enää, kun huomaavat, että olen varovainen enkä tule väkisin. Sitten se kaista vasta loppuukin kesken.

Ratkaisuehdotus: huomattavasti pidemmät liittymiskaistat.

Ratkaisuehdotus: opettele ajamaan. Tai pysy poissa motarilta. 

Ne kiihdytyskaistat ovat kyllä ihan riittävän pitkiä.

Vierailija
20/151 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitä en ole ikinä ymmärtänyt, että miksi joillain on pakottavat tarve liittyä liikenteen sekaan heti kun se katkoviivoitus alkaa? Sen sijaan että oikeasti kiihdyttäisivät ja sovittaisivat nopeutensa ennen kuin liittyvä letkan mukaan.

Minulla ainakin siksi, että hahmottaminen on vaikeaa ja pelkään, että liittymiskaista ei riitä.

Lisäksi olen huomannut, että jollei liity heti alussa, eivät anna tilaa niin helposti enää, kun huomaavat, että olen varovainen enkä tule väkisin. Sitten se kaista vasta loppuukin kesken.

Ratkaisuehdotus: huomattavasti pidemmät liittymiskaistat.

Kun saapuu siihen liittymään, siinä alussa katsotaan kuinka pitkä se liittymiskaista on. Sitten ei tule yllätyksenä sen lyhyys tai pituus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän