Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajia paikalla? Onko tämä ihan normaalia?

Vierailija
01.09.2023 |

Minulla on erityislapsi, joka aloitti ensimmäisen luokan nyt syksyllä. On pienluokalla, viisi lasta, neljä avustajaa ja opettaja, viidettä avustajaa eivät saaneet, mutta hakevat yhä. Eli aikuisia on kyllä luokassa tarpeeksi, kaikki erikoistuneita erityislapsien kasvatukseen ja opetukseen.

Eilen luki reissuvihossa, että lapseni oli heittänyt välitunnilla isohkon kiven ovea kohti, maininta että opettaja soittaa klo x. No opettaja soitti, mutta ei tiennyt asiasta mitään. Kyselin tietysti että mitä on siis tapahtunut, miksi heitti kiven, ei kai kehenkään sattunut, menikö jotain rikki, missä tilanteessa on tapahtunut jne. Opettaja ei tiennyt mitään, koska ei ollut ollut paikalla, eikä siis voinut kertoa mitään tarkentavaa tai ottaa kantaa.

Mutta se syy miksi hän soitti, oli se, että on saanut päähänsä, että lapsen vilkkaus johtuu videopeleistä ja siitä nyt oli kovin huolissaan. Lapsi saa pelata 30min-1h Spyroa pleikkarilla, eikä joka päivä, mutta opettajan mielestä tämä on nyt se ongelma ja pohti, että onkohan tämä peli nyt sopiva tämän ikäiselle. Lapsi siis 7v, tuon Spyron ikäluokitus on 3v.

Lapsella on laaja-alainen kehityshäiriö, autismin kirjon piirteitä ja epäily ADHD:sta, jonka tutkimuksiin pääsee ensi keväänä. Lääkärit halusivat tehdä tutkimukset vasta, kun ensimmäinen luokka on käyty. Lapsi on ollut vilkas 1-vuotiaasta lähtien, mutta tosiaan opettajan mielestä syy on tuossa pelaamisessa. Eikä tosiaan ole saanut kapulaa käteen 1-vuotiaana. Muita älylaitteita lapsi ei käytä, tai katso telkkaria kun ei jaksa keskittyä.

Onko tämä ihan normaalia? Opettajalle tuntuu nyt olevan ihan valtavan iso ongelma tuo max.1h peliaika (eikä edes joka päivä), eikä tunnu sisäistävän, että lapsella tosiaan lienee myös se ADHD. Onko tässä nyt odotettavissa, että kun täysin ruutu pois (opettajan suositus ja voidaan kyllä toteuttaa), ja vilkkaus jatkuu, niin sitten opettaja alkaa olla huolissaan vaikka siitä, mitä syö kotona tmv? Mietin vain, että mitä sieltä on vielä oikein tulossa.

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi ajatukset saattavat olla jatkuvasti tuossa pelissä. Hän saattaa leikkiä tuota peliä välituntisin ja voi höpöttää siitä koko ajan. Silloin pelaaminen näyttäytyy ongelmana koulussa. Joillekin lapsille kaikki pelaaminen on liikaa.

Peliä tuntematta komppaan tätä.

Niissä tapahtuu liikaa asioita, ja jos tosiaan on ylivilkkautta ja juuttumista, voi olla että peilaa leikeissä.

Se kone voisi mennä "rikki" eli pistät tauolle vähäksi aikaa ja katsot auttaako asiaa.

Kokeilkaa lautapelejä!

Vierailija
2/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi ajatukset saattavat olla jatkuvasti tuossa pelissä. Hän saattaa leikkiä tuota peliä välituntisin ja voi höpöttää siitä koko ajan. Silloin pelaaminen näyttäytyy ongelmana koulussa. Joillekin lapsille kaikki pelaaminen on liikaa.

Tämä on ihan mahdollista, mutta jotenkin uskoisin, että jos peli hallitsee noin paljon lapsen ajatuksia niin se olisi ilmennyt myös kotona ja äiti olisi huomannut tämän. 

Miten on, Ap, onko peli kotona vahvasti esillä lapsen puheissa ja toimissa, vaikka ei pelaisikaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissuihin eivät ole olleet käytössä enää vuosikymmeniin.

Vierailija
4/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reissuihin eivät ole olleet käytössä enää vuosikymmeniin.

Reissuvihot

Vierailija
5/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on vapaa luonnostaan. Koulu on lapsille kuin häkki. Ihmiselle ei ole luonnollista istua paikallaan koko päivää. Etenkään lapsilla.

Vierailija
6/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin opettajana luulen, että peli näkyy koulun arjessa paljon, ja siksi opettaja ajattelee sen olevan ongelma.

Tuosta kivihommasta voin kertoa, että kommunikointi aikuisten kesken on oikeasti haastavaa luokassa, jossa on paljon aikuisia. Arkiset asiatkin on vaikea saada nopeasti kaikkien kuulolle, kun aina joku on oppilaan kanssa vessassa tai kiinni muussa tilanteessa. Etenkin kun halutaan, että lapset eivät tätä keskustelua kuule. Whatsappryhmät ym. ehdottomasti kielletty. Joten kommunikointikatkokset ovat yleisiä, ikävä kyllä, mutta niitä voi helpottaa erilaisilla keinoilla. Ikävä kyllä se vaatii panostusta myös johdolta, mikä ainakin meillä tekee asian vaikeaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida nyt opettaja olla ihan tilanteen tasalla. Palaverin paikka opettajan, erityisopettajan, kuraattorin kanssa ja kissa pöydälle?

Vierailija
8/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin sen mainita, että lapsi ei puhu, hänellä on myös vaikeat puheen tuoton ongelmat. Eli en voi lapselta kysyä tilanteesta. Hän ei tämän takia myöskään puhu tuosta pelistä ja esim.koko kesänä ei pelasi kerran tuota peliä, eli ei liene jäänyt mieleen pyörimään. Kotona ainakin hänen leikkinsä ovat samoja kuin ennenkin, ulkona ja sisällä, en ole huomannut että peilaisi tuota peliä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vaikea kuvitella, että puoli tuntia pelaamista vaikuttaisi yhtään mihinkään. Mitä lapsi muuten tekee kotona vapaa-ajalla?

Vierailija
10/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reissuihin eivät ole olleet käytössä enää vuosikymmeniin.

Jos luokassa on muitakin aikuisia kuin opettaja, reissuvihot ovat erittäin tärkeitä. Ohjaajilla ei ole muuta keinoa viestiä vanhempien kanssa. Esim. Kehitysvammaisille suunnatuilla luokilla on enemmän oppilaita, joiden vanhempien on tärkeä tietää miten lapsi on syönyt koulussa, miten päivä on sujunut, onko nukkunut iltapäiväkerhossa, onko koulussa tarpeeksi vaihtovaatteita ja jopa vaippoja jnejne. Opettaja ei mitenkään ehdi tätä kaikkea wilman kautta viestiä, ja oppilaat kulkevat koulukyydeillä jolloin vanhempia myös näkee harvoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdin sen mainita, että lapsi ei puhu, hänellä on myös vaikeat puheen tuoton ongelmat. Eli en voi lapselta kysyä tilanteesta. Hän ei tämän takia myöskään puhu tuosta pelistä ja esim.koko kesänä ei pelasi kerran tuota peliä, eli ei liene jäänyt mieleen pyörimään. Kotona ainakin hänen leikkinsä ovat samoja kuin ennenkin, ulkona ja sisällä, en ole huomannut että peilaisi tuota peliä.

Ap

Kai lapsella on joku kommunikointikeino, vai kuinka koulussa tästä pelaamisesta tiedetään?

Vierailija
12/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senhän saa helposti selville, kun lapsi on ilman sitä esim kuukauden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäys vielä, että laitoin Wilmaan viestiä aamulla, kun haluan tietää enemmän tilanteesta. Opettaja kun ei tiennyt edes sitä, sattuiko johonkuhun ja lapsella oli vekki huulessa kotiin tullessa.

Ja ennen talvilomaa on tulossa vanhempainkeskustelu, niin siellä otan tämän peliasian kyllä esille vielä. Tuntui vain, että opettaja sivuutti ihan täysin sen, että lapsi on AINA ollut vilkas. Ja niin päiväkotiin, eskariin kuin kouluunkin olen aina teroittanut aikuisille sitä, että lapsi ehtii oikeasti silmänräpäyksessä tekemään asioita ja sitten ovat olleet ihan ihmeissään, kun todellakin on nopea liikkeissään. Päiväkodissa oli ongelmana, kun heitteli yhdessä vaiheessa lautasia pöydästä ja ei, ei ollut silloin vielä pelannut koskaan. Kotona ei ikinä tehnyt taaperoajan jälkeen tuollaista, onneksi meni päiväkodissakin ohi nopeasti kun pidettiin tiukat puhuttelut lapselle kotona asiasta.

Nyt kuitenkin on aika kurja olo, kun opettajalla oli aika syyllistävä sävy tässä asiassa.

Ap

Vierailija
14/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin aloituksesta sanan erityislapsi lopetin lukemisen siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella vaikea kuvitella, että puoli tuntia pelaamista vaikuttaisi yhtään mihinkään. Mitä lapsi muuten tekee kotona vapaa-ajalla?

Tämä on hyvin lapsikohtaista. Suurimmalle osalle ei ole vaikutusta, addiktoituneelle nepsylapselle voi olla elämää hallitseva asia. En sano että tässä tapauksessa on kyse siitä, mutta itse töissä vastaavaa peliaddiktiota seuranneena voin sanoa ettei se ole kaunista katseltavaa.

Vierailija
16/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetään nyt ruutuaika nollassa, siinä ei ole ongelmaa. Muutoin kotona lapsi leikkii, autoilla, junilla, pehmoilla, järjestää niille piknikkejä, kauppaleikkejä, kokkaa ruokaa jne. Katselee kirjoja ja tekee palapelejä.

Terapeuttien kanssa on juteltu ja heille mainittu tästä että joskus saa pelata tuon 30min-1h, he lienevät maininneet siis opettajalle tästä. Lapsella on kuvakansio käytössä koulussa.

Ap

Vierailija
17/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ohjaajana alakoulussa ja jotkut naperot eivät puhu MISTÄÄN muusta kuin peleistä ja ajatukset pyörivät vain ja ainoastaan niissä. Tällaisille (usein näillä lapsilla on myös yksi tai useampi diagnoosi, vähintään keskittymisvaikeudet/adhd) se päivittäinen tunnin annos peliä on kuin päivittäinen huumeannos narkkarille.

Opettaja ei varmastikaan halua syyllistää, vaan on aidosti huolissaan lapsestasi, sillä se ope on nähnyt tällaista ennenkin, aivan liikaa.

Vierailija
18/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäys vielä, että laitoin Wilmaan viestiä aamulla, kun haluan tietää enemmän tilanteesta. Opettaja kun ei tiennyt edes sitä, sattuiko johonkuhun ja lapsella oli vekki huulessa kotiin tullessa.

Ja ennen talvilomaa on tulossa vanhempainkeskustelu, niin siellä otan tämän peliasian kyllä esille vielä. Tuntui vain, että opettaja sivuutti ihan täysin sen, että lapsi on AINA ollut vilkas. Ja niin päiväkotiin, eskariin kuin kouluunkin olen aina teroittanut aikuisille sitä, että lapsi ehtii oikeasti silmänräpäyksessä tekemään asioita ja sitten ovat olleet ihan ihmeissään, kun todellakin on nopea liikkeissään. Päiväkodissa oli ongelmana, kun heitteli yhdessä vaiheessa lautasia pöydästä ja ei, ei ollut silloin vielä pelannut koskaan. Kotona ei ikinä tehnyt taaperoajan jälkeen tuollaista, onneksi meni päiväkodissakin ohi nopeasti kun pidettiin tiukat puhuttelut lapselle kotona asiasta.

Nyt kuitenkin on aika kurja olo, kun opettajalla oli aika syyllistävä sävy tässä asiassa.

Ap

Yritä olla stressaamatta asiaa liikaa. Opettaja on vasta pikkuhiljaa tutustumassa lapseesi, ja erityislapsen kanssa siihen menee oikeasti pitkään. Varmasti jo HOJKS-keskustelun aikoihin opettajalla on parempi käsitys lapsestasi :)

Olen huomannut, että helpoiten ensimmäinen syksy sujuu juuri lapsesi kaltaisten oppilaiden kanssa silloin, kun koti ja koulu tekee tiiviisti yhteistyötä. Vanhemmat ovat lapsensa asiantuntijoita, opettaja taas kouluarjen. Kun asioista voidaan keskustella hyvässä hengessä, opettaja osaa asettaa odotukset juuri kyseiselle oppilaalle sopivaksi. Mieluummin olen vanhempien kanssa yhteydessä näissä tilanteissa liikaa kuin liian vähän. Hyvä että sinäkin olet valmis viestimään ja keskustelemaan asioista! Luottamussuhde syntyy myös vanhemman ja opettajan välissä pikkuhiljaa, mutta kun se on kunnossa, niin kaikkien on helpompi hoitaa oma hommansa :)

Vierailija
19/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia, että opettaja soittaa niin, että ei tiedä asiasta mitään.

Sinä tai joku muu lapsen läheinen voi mennä kouluun seuraamaan opetusta. Silloin saisit selville, miten siellä oikeasti toimitaan.

Talvilomaan on aikaa vielä kuukausia. Olisiko aihetta keskustella opettajan kanssa jo nyt syksyllä?

Vierailija
20/95 |
01.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsella on noin vaikeita rajoitteita, niin teidän pitäisi kotonakin keskittyä nyt mahdollisimman paljon kehittämään lapsen taitoja tärkeissä asioissa, joita elämässä tarvitaan. Ne pitäisi saada ennen murrosikää mahdollisimman hyviksi, sillä kuten varmaan tiedät, monella erityislapsella tapahtuu murrosiässä taantumista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan