Erityisopetus
Meidän koululainen on käynyt koulua nyt noin kuukauden ja kuulimme nyt opettajalta, että hän on käynyt yhdessä aineessa erityisopettajalla siitä alkaen, kun koulua oli käyty viikko eli ainetta oli ollut kaksi kertaa.
Ihmettelen nyt vähän, että miten se lapsi näin ripeästi sai passituksen sinne erityisopettajalle ja/tai miksei vanhemmilta kysytty etukäteen? Eikö pitäisi kysyä?
Plus hulluinta tilanteessa on se, että ko. aine on nimenomaan lapsen vahva aina, ellei vahvin, joten en tajua ollenkaan, miten erityisopetukselle voi olla tarvetta.
Opettaja on tuliterä, ensimmäisessä työpaikassaaan ever.
Kommentit (31)
Eikä hänellä ole mitään keskittymis- tai muitakaan vaikeuksia. Hiljaisenpuoleinen tyttö, joka tykkää koulunkäynnistä.
Ja tiedän tämän aineen vahvaksi aineeksi, koska hän on ollut siinä poikkeuksellisen hyvä jo eskarista asti. Laskenut näitä ihan samoja laskuja sujuvasti jo viisivuotiaana. Tämä ope on sellainen hyvin nuori nainen, joka tuntuu itse suhtautuvan matikkaan kummallisella pelolla.
Ihmettelen, miten hän on voinut viikossa päätyä siihen, että joku lapsi tarvitsee jossakin aineessa noin paljon jotain erityisapua...
tyttärelläsi olisi vaikeuksia ko. aineessa. Voihan olla että on huomannut hänen olevan lahjakas. Silloinkin olisi hyvä että lapsi saisi ns. tasoistaan opetusta (lisätehtäviä yms.) ettei turhautuisi koko hommaan. Näin päin meillä ... (tosin tässä oli varmasti taustalla se että poikamme ei turhauduttuaan kyllä jaksa hiljaa istuskella, en tiedä olisiko muuten päässyt heti erityisopelle). Mutta siis yhteenvetona; ei erityisopetus ole uhka vaan mahdollisuus :)
Luulisi hänen huomaavan, jos on hyvä. Kummalta kuulostaa
Oman lapseni (tokalla myös) luokalla on yksi superhypermatikkanero, joka huitelee matikantaidoissaan jossain taivaassa verrattuna muihin. Käy erityisopettajalla siksi, että opettaja voisi muun porukan kanssa edetä normaalitahdissa ilman että tämä nero ikävystyy kuoliaaksi. Erityisopettaja tekee hänen kanssaan hänelle sopivia matikanjuttuja.
Periaatteessa tämähän on loistoratkaisu, jos erityisopettajalla kerran on aikaa tuollaiseen, mutta varmaan joka paikassa ei noin ole ja jos onkin, niin sehän on sitten pois joltakulta, joka ihan todella tarvitsee erityisopetusta ONGELMIEN vuoksi.
mukaan. Sitten on näitä vähän hitaampia oppijoita ja ns."superneroja". Mielestäni on hienoa että joissain kouluissa ihan oma-aloitteisesti annetaan mukautettua opetusta myös näille "neroille" ja tuetaan heidän vahvuuksiaan. Muutoin vaarana on ns. alisuorittajaksi oppiminen. Itse koen että minulle kävi näin (en pidä kuitenkaan itseäni nerona), oppiaineet olivat minulle ala-asteella tosi helppoja. Kilttinä tyttönä en kuitenkaan mitään meteliä itsestäni pitänyt. Mutta jotenkin tuo loi sellaisen mentaliteetin että menen aina läpi sieltä aidan matalammasta päästä :( Siksi olenkin ollut valppaana tuon oman tokaluokkalaisen kanssa. Että saa tarpeeksi haastavia tehtäviä.
eli saa siellä parempaa opetusta kuin sillä luokalla, jossa junnaavat niissä laskuissa. Erkan luona tekevät haasteellisempia!
Eikä siihen tarvita lupaa...
Olisit tyytyväinen, etkä vaan elele luulossa, että lapsella jotain vikaa, tai että ope niin hönö, matikkapelkoinenkin.
ei kyllä ole mitään luulottelua. Se oma asenne paistaa kauas.
Ei muuten ole mitenkään epätavallista nuorten naisopettajien keskuudessa.
Toinen piirre, mikä heissä on ikävä on se, että jotenkin antavat ymmärtää, että matikka ei olisi tyttöjen aine. Ja sitten ihmetellään, miksi tytöt valitsevat alisuorittaen lyhyen matikan yms.
ei kyllä ole mitään luulottelua. Se oma asenne paistaa kauas.
Ei muuten ole mitenkään epätavallista nuorten naisopettajien keskuudessa.
Toinen piirre, mikä heissä on ikävä on se, että jotenkin antavat ymmärtää, että matikka ei olisi tyttöjen aine. Ja sitten ihmetellään, miksi tytöt valitsevat alisuorittaen lyhyen matikan yms.
Panet vaikka tuo aloituksen pikkuisen stilisoituna opettajalle sähköpostina (jättäen pois nuo syyttelyt opettajan kokemattomuudesta ja arvuuttelut matikkapelosta).
Yksittäisen aineen väliaikaista siirtoa erityisopettajalle ei tarvitse erikseen vanhemmilta tiedustella. Syynä voi olla erityisen tuen tarve tai toisaalta tarve eriyttää opetusta ylöspäin.
Ole huoleti. Jos lapsesi todella on matematiikassa lahjakas, erityisopettaja huomaa sen varmasti. Luokassa sitä voi olla opettajan hankala huomata ja voi olla, että jos lapsi on hyvin taitava jossain aineessa, hän tekee tehtävät nopeasti ja on sen jälkeen hiukan levoton (häiläämisestä lapsesi kohdalla siis tuskin oli kyse, kun kerroit hänen olevan kiltti ja hiljainen).
Kannattaa kysyä suoraan, opettajalla varmasti on tuolle hyvät perustelut.
yksin erityisopetukseen menijöistä vaan erityisopen kanssa yhteistyössä tai sit erit.ope testien perusteella
Mutta luokanopettaja sen aloitteen tekee ja osaa perustella äidille.
Joten ap, mars kysymään.
-11-
mikä se yleiskäytäntö on jne. että on kättä pidempää, jos tarvitaan.
Ja kyllä opettaja on nyt ihan itse sen lapsen sinne passittanut viikon koulunkäynnin jälkeen. Ei ole lapsi ennestään erityisopelle tuttu.
mikä se yleiskäytäntö on jne. että on kättä pidempää, jos tarvitaan.
Ja kyllä opettaja on nyt ihan itse sen lapsen sinne passittanut viikon koulunkäynnin jälkeen. Ei ole lapsi ennestään erityisopelle tuttu.
tyttärelläsi olisi vaikeuksia ko. aineessa. Voihan olla että on huomannut hänen olevan lahjakas. Silloinkin olisi hyvä että lapsi saisi ns. tasoistaan opetusta (lisätehtäviä yms.) ettei turhautuisi koko hommaan. Näin päin meillä ... (tosin tässä oli varmasti taustalla se että poikamme ei turhauduttuaan kyllä jaksa hiljaa istuskella, en tiedä olisiko muuten päässyt heti erityisopelle). Mutta siis yhteenvetona; ei erityisopetus ole uhka vaan mahdollisuus :)
nimenomaan, erityisopetus on mahdollisuus ja siihen on kaikilla oikeus! Ei yhtään auta tasa-arvon luomista, että erityisopetus nähdään aina negatiivisena asian. Silloinkin, kun erityisopetusta tarvitaan tukemaan heikkoja taitoja, se tulisi nähdä positiivisena asiana, lapsen eduksi.
Jos se olisi jotain positiivista, kai se olisi voitu vanhemmille mainita etukäteen?
Vakavia vakavia ongelmia, äidillä...
Meiilä ekaluokkalainen on luokassa, jossa on erityioppilaita, luokka on pieni ja avustajiakin on. Juuri opettaja kyseli onko tyttäreni turhautunut kun osaa matikan ja äikän tokaluokkalaisen tasoisesti. Tuolta luokalta on aina välillä muutama oppilas erityiopettajalla ja niin meidänkin lapsi. Luultavasti on siellä tekemässä haastavampia tehtäviä ja mukana myös sen tasa-arvoiseuuden vuoksi, jotta jokainen pääsee erityisopetukseen, eikä ketään syrjitä. En pidä erityisopetusta huonona, koska se on tytön mielestä kivaa ja aina parempi mitä enemmän lapsi saa apua ja tukea oppimiseen oli millä tasolla tahansa.
tyttärelläsi olisi vaikeuksia ko. aineessa. Voihan olla että on huomannut hänen olevan lahjakas. Silloinkin olisi hyvä että lapsi saisi ns. tasoistaan opetusta (lisätehtäviä yms.) ettei turhautuisi koko hommaan. Näin päin meillä ... (tosin tässä oli varmasti taustalla se että poikamme ei turhauduttuaan kyllä jaksa hiljaa istuskella, en tiedä olisiko muuten päässyt heti erityisopelle). Mutta siis yhteenvetona; ei erityisopetus ole uhka vaan mahdollisuus :)
nimenomaan, erityisopetus on mahdollisuus ja siihen on kaikilla oikeus! Ei yhtään auta tasa-arvon luomista, että erityisopetus nähdään aina negatiivisena asian. Silloinkin, kun erityisopetusta tarvitaan tukemaan heikkoja taitoja, se tulisi nähdä positiivisena asiana, lapsen eduksi.
tyttärelläsi olisi vaikeuksia ko. aineessa. Voihan olla että on huomannut hänen olevan lahjakas. Silloinkin olisi hyvä että lapsi saisi ns. tasoistaan opetusta (lisätehtäviä yms.) ettei turhautuisi koko hommaan. Näin päin meillä ... (tosin tässä oli varmasti taustalla se että poikamme ei turhauduttuaan kyllä jaksa hiljaa istuskella, en tiedä olisiko muuten päässyt heti erityisopelle). Mutta siis yhteenvetona; ei erityisopetus ole uhka vaan mahdollisuus :)
nimenomaan, erityisopetus on mahdollisuus ja siihen on kaikilla oikeus! Ei yhtään auta tasa-arvon luomista, että erityisopetus nähdään aina negatiivisena asian. Silloinkin, kun erityisopetusta tarvitaan tukemaan heikkoja taitoja, se tulisi nähdä positiivisena asiana, lapsen eduksi.
vaan oli kyllä opettajalla...
Luokalla oli eka matikan koe ja lapseni sai ainoana luokasta täydet pisteet - ja silti hän oli niitä, jotka oli poimittu matikkaongelmaisina erityisopetukseen.
Lapsi on "vääränvärinen" ilmeisesti, koska erityisopetukseen oli poimittu vain perussuomalaisista ulkonäöltään poikkeavia...
Ap
.. minusta on aina hienoa jos lapsi pääsee isosta luokasta tekemään jotain rauhassa vaikka e-open luo. Meidän koulussa se on tapana (jaetaan isoa ryhmää kaikenlaisiin pienempiin osiin). Jos kyseessä ei ole matikka ongelma niin lastasi ei varmasti ole otettu matikkaongelman vuoksi rauhassa työskentelemään.
Vanhemmilta ei tarvitse kysyä, jos lapsi tilapäisesti laitetaan laaja-alaisen erityisopettajan luo. Sitten tarvii, jos siirretään pysyvästi yhdessä tai useammassa aineessa tai kokonaan erityisopetusken piiriin.
Oletan että kysesssä ei ole ekaluokkalainen vaan voit nimenomaan oikeasti tietää, että kyseessä on vahva aine. Ehkä hänellä on keskittymisongelma? Tämä voi johtaa käyttäytymis- ja oikeasti myös oppimisongelmiin myös vahvoissa aineissa. Oppilas tarvitsee silloin toisenlaisia opetusmenetelmiä. Sääli, että sen on käytännössä pakko olla erityisopetuksessa, jotta myös ne muut saisivat oppia jotain.