VR nostaa hintoja jopa 14-kertaisiksi
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009613288.html
Jatkossa ei paljon kannata matkustaa junalla. Lipun voi saada halvalla, jos tietää matkastaan kuukausia etukäteen ja pystyy valikoimaan vähemmän suositun vuoron. Äkkilähtö tulee kalliiksi.
Hinnat vaan nousee, mutta palvelu on ala-arvoista. Vessat ei toimi, junat on aina myöhässä jne. Pitäisi ajatella luontoa, mutta ainakaan minulla ei ole siihen varaa kohta.
Kommentit (69)
Tämä dynaamisesta hinnoittelusta poraaminen on typerää. Jos 10 minuuttia ennen junan lähtöä lippu maksaa 100 euroa, niin lopetat junalla matkustamisen. Jos 10 minuuttia ennen junan lähtöä juna on loppuunmyyty, et näe tässä mitään ongelmaa?
Matkustin vielä viime vuonna Pori-Hki hintaan n. 15-19 € suunta, tämä oli siis vakiintunut käsitykseni reitin hintatasosta noin muutamaa viikkoa etukäteen ostetuille lipuille.
Kevättalvella oli taas asiaa, varasin lippua 3 viikkoa etuajassa ei-hiihtolomaviikolle, ja hinta oli yli 30 € / suunta!!!
Ei ollut kyse mistään viime hetken ostoksesta suosittuun junavuoroon. Aivan pebasta ja pissitystä koko algoritmi. Ja jos se edes toimisi, sehän palvelee vain jotain "once in a lifetime" turisteja eikä paikallisia, joilla on tarve elää elämäänsä paikasta a paikkaan b.
Vierailija kirjoitti:
Tämä dynaamisesta hinnoittelusta poraaminen on typerää. Jos 10 minuuttia ennen junan lähtöä lippu maksaa 100 euroa, niin lopetat junalla matkustamisen. Jos 10 minuuttia ennen junan lähtöä juna on loppuunmyyty, et näe tässä mitään ongelmaa?
Onhan VR:llä jo pitemmän aikaa ollut systeemi, että lippujen hinta nousee lähempänä ajankohtaa, ja suosituimmat (eli täydemmät) vuorot ovat kalliimpia. Mutta kun tässä uudistuksessa ei ole siitä tai sen ihmettelemisestä kyse.
Tämä nykymeininki on sellainen, että ei voi muuta kuin vetää foliohatun päähän, että mitä ihmettä sinne "dynamiikkakoodiin" on syötetty. Tulee todella pissitetty olo. Tämä koodi varmaankin osaa haistaa myös tulevat kampanjat, että myydäänpä nyt ennen kampanjaa huomattavasti kalliimmalla, niin voidaan sitten ens viikolla esittää edullisempaa...ai niin, eipä kerrotakaan, milloin se ALV-kampanja tarkalleen alkaa, niin kukaan ei osaa kytätä...
Toisalta tuo 14-kertainen hinta on harhaanjohtava, kun vertailussa yhden hengen istuin vs. neljän hengen hytti omaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset rakastaa monopoleja.
Toisaalta VR:lle on useampi kilpailija raiteiden ulkopuolella. Lentokone, bussi, oma auto, polkupyörä tai vaikka helikopteri. Kaikissa erilainen aikataulu, kustannusrakenne ja saatavuus.
Ei nosta, vaan nuo hinnat ja hinnoittelusysteemit ovat jo käytössä.
Justhan mä tässä pari päivää sitten valittelin, että tällä menossa olevalla viikolla jonnekin olisi päässyt vielä suht edullisella hinnalla, mutta ensi viikolla, kun kesälomat kouluista ovat alkaneet, olikin sitten jo huomattavasti kalliimmat liput.
Turun suunnalta muuten: Edullisimmat liput menevät heti, kun niitä tulee myyntiin. Näin on ollut jo pidemmän aikaa, siitä lähtien kuin niitä edullisempia lippuja on ollut myynnissä. Jos rupeat pari päivää ennen matkapäivää lippua katsomaan, niin et kyllä halpaa lippua saa. Turkulaisilla on kovasti asiaa Hesaan.
Bussilla ennemmin jos vain mahdollista. Harmi, että joka paikkaan ei bussilla pääse.
olen ostanut auton suomen surkean julkisen liikennöinnin vuoksi.... omalla asuinpaikkakunnalla oli aina arpapeliä, että jos lähtee vr:n kyydillä pk-seudulle, niin kuinka pitkään saa olla junan kyydissä ennenkuin matka katkeaa ja aletaan etsiä busseja.
bussiyhtiöt vähensivät linjojaan huomattavasti ja nostivat hintoja....
tuolloin päätettiin, että ostetaan joku halpa ja co2-päästöinen auto
oltaisiin ostettu uudempi ja pihimpi, mutta kun valtiota vetää vähäjärkiset, niin ei voi yhtään tietää oliisko se 60k euron auto sitten täysin turha peltikasa jossain autotallin nurkassa muutaman vuoden päästä. Siksi päädyttiin halpaan ja saastuttavaan. päästään kuitenkin nyt varmasti perille siihen aikaan, kun haluttiinkin päästä ja ostokset sun muut kulkee helposti mukana verrattuna siihen, että pitäisi joku kuljetusliike palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset rakastaa monopoleja.
Toisaalta VR:lle on useampi kilpailija raiteiden ulkopuolella. Lentokone, bussi, oma auto, polkupyörä tai vaikka helikopteri. Kaikissa erilainen aikataulu, kustannusrakenne ja saatavuus.
kaveri katsoi tässä yksi päivä, että olisi päässyt lentokoneella helsinkiin 75e, kun vr olisi piitänyt samasta matkasta 79 euroa... matka-aikaa kolminkertaisesti ja vielä tuolla vuorolla riski sille, että matka vaihtuu puolessa välissä bussiin :D
Lopetin junamatkustamisen jo yli 10 vuotta sitten, onnibus on köyhän valinta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä dynaamisesta hinnoittelusta poraaminen on typerää. Jos 10 minuuttia ennen junan lähtöä lippu maksaa 100 euroa, niin lopetat junalla matkustamisen. Jos 10 minuuttia ennen junan lähtöä juna on loppuunmyyty, et näe tässä mitään ongelmaa?
Osa on tainnut unohtaa, miten kallista junalla matkailu on ollut ennen.
Minä muistan, miten Oulu-Helsinki väli on maksanut n. 70-80e aikuiselta. Ei ollut mahdollista ostaa 25e lippuja ilman mitään alennuskortteja, kuten nykyään on.
Ei voi olla totta, mutta on. Valtion monopoliyhtiö!
Seuraavaksi alko, esim. perjantaina ja ennen juhlapyhiä hinnat nousevat ja myös kysynnän mukaan.
Tampere - Kokemäki pari viikkoa etukäteen 2,70 euroa. Ratikkalippu tamperelaisesta lähiöstä rautatieasemalle lähes saman verran? Miksi ratikkaliput Tampereella aivan sikamaisen hintaisia? VR kuskaa kymmenen kertaisen matkan samalla hinnalla. Mikä järki?
Kuka perustaa valtakunnallisen yksityisautoilijoiden kimppakyytisovellyksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä dynaamisesta hinnoittelusta poraaminen on typerää. Jos 10 minuuttia ennen junan lähtöä lippu maksaa 100 euroa, niin lopetat junalla matkustamisen. Jos 10 minuuttia ennen junan lähtöä juna on loppuunmyyty, et näe tässä mitään ongelmaa?
Osa on tainnut unohtaa, miten kallista junalla matkailu on ollut ennen.
Minä muistan, miten Oulu-Helsinki väli on maksanut n. 70-80e aikuiselta. Ei ollut mahdollista ostaa 25e lippuja ilman mitään alennuskortteja, kuten nykyään on.
Mä ehdin ihmetellä noita muutaman kympin Hki-Kajaani tai Hki-Oulu- hintoja, kun muistan hinnan markka-ajalta Joensuuhun. Siellä päin jossain kylpylässä olisi ollut ilmainen täysihoitoloma yksinhuoltajille lapsineen. Vaan junakyyti olisi maksanut puolen kuun vuokran verran. v
Vaikka mieli olisi tehnyt lähteä, se oli taloudellisesti mahdotonta. Molemmissa päissä olisi tarvinnut vielä linja-autokyytiä perille päästäkseen.. Ehdin jo haaveilla, nyt lapsenlapsen kanssa, elämyksellisestä junamatkasta Pohjoiseen, kun hinnat olivat niin edulliset..
Taas yksi hyvä peruste sille, miksi en käytä julkista liikennettä. Aikanaa pystyi luottamaan, että junaan sai lipun ja hinta oli kohtuullinen. Ainaostaan joulun yms. aikoihin junat oli täynnä.
Nyt on ihan jatkuvasti ollut tilanteita, että olisi voinut mennä junalla, mutta joko ne ovat täynnä tai hinta ihan käsittämätön. Mutta he ovat tehneet tuollaisen strategisen päätöksen ja sillä mennään.
Ilmastonmuutoksen vastaista taistelua parhaimmillaan, mikään ei ole niin kallista kuin Vihreä ideologia.
Kysynnän ja tarjonnan laki. Ihan normaalia kapitalismia joten kestäkää.
Taidanpa jäädä sitten vain kotiin, kun liikkumisesta julkisillakin tehdään näin kallista ja vaikeaa.
Suomi jaettiin kahtia koronavuosina. Julkisilla matkustavat enää ne, joilla ei muita vaihtoehtoja ole.