Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUS: 93 prosenttia vaikeasti autistisista lapsipotilaista tulee maamutaustaisista perheistä

Vierailija
23.05.2023 |

Maah anmuuttajataustaisilla lapsilla on Suomessa kohonnut autismiriski, selviää tuoreesta tutkimuksesta. Uuden lastensairaalan autismiyksikön vaikeasti autistisista potilaista suuri osa on maah anmuuttajataustaisia, Helsingin yliopistollinen sairaala (Hus) kertoo tiedotteessaan.

Husin mukaan Uuden lastensairaalan Päiväkeskus Vuorella vaikeasti autistisista potilaista vain seitsemällä prosentilla molemmat vanhemmat olivat syntyneet Suomessa. Itse potilaista 90 prosenttia on kuitenkin syntynyt Suomessa.

Suurin autismiriski on Lähi-idästä ja Afrikasta Suomeen muuttaneiden äitien Suomessa syntyneillä lapsilla. Heidän riskinsä saada vaikea autismikirjon häiriö on tutkimuksen mukaan noin 50-kertainen verrattuna kantasuomalaisten äitien lapsiin.

https://www.is.fi/perhe/art-2000009309288.html

Kommentit (578)

Vierailija
561/578 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistinen haluaa kodin ja kävelyn rauhaa. Sairaala voi olla turha ja stressaava.

Vierailija
562/578 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalle maksettavaa.lisää jalisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/578 |
19.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se nyt varmasti autismia eikä sitä, ettei joitain noita tenavia näytetä kasvattavan juuri ollenkaan. Yksikin mamma kulkee muutaman vuoden vanhan poikansa kanssa niin että hirvittää kun poika touhottaa lapsen tyyliin 50 metriä mamman edellä ja hoseltaa mihin nokka osoittaa, ja mamma kävelee perässä puhelintaan tuijottaen. 

Vierailija
564/578 |
05.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raskaana olevien naisten yleinen D-vitamiinisuositus 10 mcg/vrk on sinänsä melko alhainen eikä välttämättä riitä (vaikka olisi otettu ohjeiden mukaan), jos sitä ei juuri lainkaan saa muuten ruuasta tai auringonvalosta. Että tässä suomalaisten olisi varmaan kyllä syytä arvioida ja päivittää suositukset. 

Nämä muut riskitekijät, kuten sukulaisavioliitot jne... noh, niille emme paljon mitään voi. Nostetaan vaan verotusta tarjotaakseen palvelut.

Täällä on väärää tietoa. Autismi ei tule serkkujen liitosta. Älyllinen kehitysvammaisuus voi tulla, mutta ei autismiin liittyen. Sellaista yhteyttä ei ole todettu yhdessäkään tutkimuksessa.

Toiseksi tuo D-vitamiinisuositus on riittävä vaaleaihoiselle. Meidän geenimme ovat mukautuneet vastustamaan D-vitamiinin puutteesta aiheutuvaa riisitautia. Meillä on ohuempi iho, ja sen takia pienempi määrä auringonvaloa riittää. D-vitamiinisuosituksia ei ole tehty Pohjoismaissa asuville, aurinkoisista maista muuttaneille, joilla luonnostaan on paksu, tummempi iho. Siitä ei ole olemassa yhtään tutkimusta, paljonko heille suositellut määrän pitäisi olla, jos asuu pohjolan pimeydessä.

Suomen kannattaisi verrata suosituksiaan Kanadan kanssa. Ylen uutisen mukaan liki puolet Suomessa äitiysneuvolassa käyvistä ei noudata heille annettuja ravitsemusohjeita. Mitä todennäköisimmin myös D-vitamiinikin jää ottamatta. 

Vierailija
565/578 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Izzlamismin ihmemaat naivat sekrkkunsa, pitävät pisatulosten perää ja rikostilastojen kärkeä. Ja elävät suurin osa tuilla ja saapuneet järjestelmää hyväksikäyttäen , hei ma tarvi perseeepaokka.

Vierailija
566/578 |
11.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä oli niitä suomalaisen sisäsiittoisen geenipoolin ri kas ta jia.

Kiitos vihervassarit!

Ja kiitos persut, oliko 50 000 uutta heidän hallitustaipaleella. Kunnon ennätys. 

Sittenhän kenellekään ei pitäisi olla ongelma, jos niistä halutaan nyt eroon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
568/578 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autistien ansiosta meillä on esimerkiksi sähköautot. Suomi ei menesty, koska visionääriys ja ymmärrys on annettu tavallisten ihmisten käsiin. Heillä ei ole näkemystä asioihin, vaikka irvailevat autisteille. 

Nuo ei ole niitä autisteja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
569/578 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi tarvitsee maahanmuuttajia, sanotaan. Mutta mitä jos heidän jälkeläisensä ovat tutkitusti autistisia, ja tarvitsevat yhteiskunnan tukea ja varoja moninkertaisesti MYÖS sen vuoksi? 

No suurin osa m m uuttajien lapsista ei toki ole autistisia, että ei tuo nyt mikään merkittävä tekijä ole. 

Toki PISA-tutkimuksen mukaan suurin osa m m lapsista ei osaa lukea ja laskea riittävästi osallistuakseen yhteiskuntaan ja työllistyäkseen.

Tuo nyt ei liity tähän autismikysymykseen mit

Tietenkin, priorisoinnistahan mä puhuinkin. Paljon todennäköisemmin sä saat positiivisia tuloksia keskittämällä enemmän resursseja niihin, jotka on opetettu jo meidän tavoille jne kuin väkisin yrittää kouluttaa niitä, jotka ei tänne halua sopeutua ja sormet syyhyten jo odottaa, että saa lähettää tyttärensä jollekin sedälleen vaimoksi.

 

 

 

Ne jotka haluaa tänne sopeutua, sopeutuu kyllä ihan ilman mitään ylimääräisiä sirkustemppujakin.

No, mun mielestä taas juuri niihin ongelmatapauksiin tulisi keskittyä, mikäli halutaan ehkäistä ongelmia.

Suomessa on nimenomaan vallalla sellainen nurinkurinen meininki, että apua saa just vaan ne paremmin pärjäävät, eikä ne kaikkein huonoiten voivat ja kaikkein huonoimmassa asemassa olevat. Tää voi olla sun mielestä hyvä toimintatapa, mutta mun mielestä ei ole. 

Huonoiten voivat ja huonoimmassa asemassa olevat on legendaa.  Kaikki saa samat resurssit ei vain haluta sopeutua koska on vahvat asenteet ettei saa sopeutua.  Ne voisi passittaa tiehensä.  

Vierailija
570/578 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se siitä islamisaatiosta sitten.😀 Vaikeasti autistiset ei lisäänny, joten tum mien määrään tulee luonnollinen poistuma. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
571/578 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiinin puute aiheuttaa vaikeaa autismia. 

Vierailija
572/578 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

D-vitamiinin puute aiheuttaa vaikeaa autismia. 

taas se keksi pyörän.tuossa ruskea banaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
573/578 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan tuossa olla jotain perää, sillä bakolaisethan tunnetusti tulevat suurimmaksi osaksi maista joissa aurinko paistaa selvästi enemmän kuin Suomessa (iho tuottaa D-vitamiinia auringonvalon avulla). Ihmiskeholla kestää varmasti todella kauan sopeutua tilanteeseen jossa se ei saakaan aurinkoa niin paljoa kuin ennen.

Siitä huolimatta D-vitamiinin puutos ei takuulla ole ainut tai edes suurin selitys. Tärkein syy on jossain aivan muualla.

Ihmiskeholla menee sopeutumiseen 3000 vuotta ja silloinkin pitää olla sopivia mutaatioita, joista luonnonvalinta voi valita. 

Esivanhempamme olivat tummaihoisia metsästäjä-keräilijöitä. Kun maanviljely yleistyi, oli pakko vaalentua, koska viljellyssä ruoassa ei ole d-vitamiinia. 

Vierailija
574/578 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen pukeutumista ei voi säädellä Suomessa.  Se olisi yksilönvapautta vastaan. 

Maksaja paralle ei jää paljon vapauksia.  Maksa maksa että jotkut saa toteuttaa typeryyksiään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
575/578 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä oli niitä suomalaisen sisäsiittoisen geenipoolin ri kas ta jia.

Kiitos vihervassarit!

Mistäköhön geenipoolista sä olet ammentanut kun et yksinkertaistakaan tekstiä ymmärrä?

'Syynä ei ole geneettinen riski"

Joku siinä on syynä että mmuujien keskuudesta tulee enemmistö. Muita arvauksia? Tuo olisi todennäköisin,  koska se on täysin normaalia  islam-vyöhykkeellä. Esim. Suomi-Ruotsissa serkus sai mennä avioliittoon vain kuninkaan luvalla. Se kumottiin sittemmin,  muttei lähisukulaisen kanssa lisääntyminen ole ollut kovinkaan suosittua. Väkeä on kuitenkin muuttanut ja vaihtunut historian käänteissä että geenipohjaakin on riittänyt. 

Vierailija
576/578 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä autisteja syntyy myös niitten kotimaissa, koska naiset kulkee sielläkin kaavuissa eivätkä saa sitä d vitamiinia. Mutta se on kuulemma oma valinta...

Vierailija
577/578 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko tää nyt se D-vitamiinin puutoksen aiheuttama ongelma mistä uutisoitiin aiemmin? Imaamit jakamaan tietoa että sitä vitskua pitää täällä peräpohjolassa oikeasti syödä!

Mitä? Länsimaista juonittelua ehkäistä lisääntymistä.  

Vierailija
578/578 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkusavioliitot muuten kielletään Ruotsissa 1.7. alkaen.

Autismiongelmaa D-vitamiininpuutteen vuoksi tulee lisää niin kauan kuin perheenyhdistämisen kautta tuodaan kielitaidottomia ja mahd lukutaidottomiakin nuoria puolisoita Suomeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi