Kokemuksia ADHD-miehen kanssa seurustelusta?
Voi olla nainenkin.
Olen tavannut kivan miehen jolla on ADHD. Olemme tunteneet toisemme vain muutaman kuukauden, eli ei tunneta toisiamme ihan läpikotaisin.
Ystäväni sanoi ettei minun kannattaisi alkaa mihinkään vakavampaan miehen kanssa, koska hänen mukaansa ADHD voi tehdä parisuhteen todella vaikeaksi. Hän jopa sanoi, että tulen sitten aina olemaan se parisuhteen aikuinen, ja sitä ei jaksa vuosikausia etenkään jos on lapsia.
Menin sitten googlettelemaan ja luin aika samanlaisia juttuja netissä. Olen kyllä huomannut että miehen on vaikea esim. keskittyä ja istua paikoillaan pitkiä aikoja.
Onko asia oikeasti näin? Onko suhde siis jo tuhoon tuomittu? Olisi kiva kuulla muilta joilla on kokemusta ns ADHD-parisuhteesta :D
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Juokse. Suuttuessaan aggressiivinen, kodin askareet ja asioiden hoitaminen ei suju. Pettäminen on arkipäivää. Jos on add, niin voi olla kehityskelpoinen. Impulsiivisempi versio ei ole kykenevä terveeseen parisuhteeseen.
Sekin vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edes ole olemassa mitään hömpötystä kuin "ADHD". Nämä ovat vain subjektiivisia ja mielivaltaisia tapoja luokitella ominaisuuksia, joista ei satu pitämään.
Etkö sä hyväksy itseäsi? Kyllä se näkyy aivokuvissa. Täällä on lueteltu kaikki, mikä siihen näkyvimmin kuuluu.
Synnyin sellaisesta äidistä yli 50v sitten. Diagnoosin hän sai 30v myöhemmin.
Miten tämä liittyy minuun? Ja sinä valehtelet. "ADHT:ta" ei todellakaan näe mistään aivokuvista, koska ADHD:ta ei edelleenkään ole olemassa. En tiedä mikä dysfunktio äidilläsi muka on, mutta vaikuttaa siltä, ettei omena pudonnut kauas puusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edes ole olemassa mitään hömpötystä kuin "ADHD". Nämä ovat vain subjektiivisia ja mielivaltaisia tapoja luokitella ominaisuuksia, joista ei satu pitämään.
Etkö sä hyväksy itseäsi? Kyllä se näkyy aivokuvissa. Täällä on lueteltu kaikki, mikä siihen näkyvimmin kuuluu.
Synnyin sellaisesta äidistä yli 50v sitten. Diagnoosin hän sai 30v myöhemmin.
Miten tämä liittyy minuun? Ja sinä valehtelet. "ADHT:ta" ei todellakaan näe mistään aivokuvista, koska ADHD:ta ei edelleenkään ole olemassa. En tiedä mikä dysfunktio äidilläsi muka on, mutta vaikuttaa siltä, ettei omena pudonnut kauas puusta.
Olet ainakin jollain tavalla sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Pettääkö ADHD miehet ja naiset enemmän?
ADHD ihmiseltä dopamiinin vaikutus kestää vain hetken ja tarvitsee jotain josta saa sen dopamiiniannoksen. Esimerkiksi normaali ihminen ostaa uuden auton, hän on siihen tyytyväinen 5-10 vuotta. ADHD ihminen ostaa uuden auton kahden vuoden päästä, koska dopamiini ei ylläpidä tyytyväisyyttä.
Samalla tavalla voi ajatella parisuhteesta. Ensin voi mennä lujaa ja sitten hiipuu. Jos AHDH on pomo jossain firmassa, hän pettää. Pomona oleminen syö moraalia.
Moni narsisti tunnistaa itsessään ADHD.n kaltaisia ominaisuuksia. Narsisteilla on ongelmia myös dopamiinin kanssa ja siksi narsisitit eivät ole tyytyväisiä mihinkään. Narsistit myös pettävät.
Nämä ovat omia huomioita ADHD- ja narsisti-ihmisistä. 30 vuoden kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Puolisolla vasta epäily ad(h)d:sta. Suhteen alkuvuosina oli kiva, kun hän ei roikkunut liikaa ja oli rauhallinen ja joustava, kuitenkin helposti innostuva. Lasten myötä piirteet hankaloittavat arkea, kun toinen touhuaa omiaan, ei huomaa, ei kuule, ei näe. Poissaolevana nyökyttelee ruokapöydässä, mutta seuraavana päivänä jo unohtanut mistä puhuttu. Ei oma-aloitteisuutta esim. lasten välipaloille, siivoamiseen saati seksiin. Tekee hommia kun komentaa, konemaisesti ja omissa ajatuksissaan. Yhteiset askaret vievät multa hermot - epäloogista sähläystä, työkalut kateissa tai rikki, ja työskentelyohjeista puolet unohdettuina. En tiedä mistä löytäisin sen sammuneen kipinän, kun tuntuu että olen lähinnä jonkun vammaisen/ pikkulapsen omaishoitaja.
Tämä kuulosti aivan mun elämältäni! Puolison lääkitys vähensi passiivisuuttaan, mutta sai minut huomaamaan kuinka pihalla hän oikeastaan onkaan. Esim navigaattorin ajo-ohjeet eivät mene perille, vaan varmistaa muilta " vasemmalle, ai tänne?, ai oikea kaista, tämäkö?". " Lapsille välipalaa, mitä mä niille annan?". Nämä hahmotusvaikeudet jäivät ennen piiloon kun puoliso ei puhunut.
Juokse. Suuttuessaan aggressiivinen, kodin askareet ja asioiden hoitaminen ei suju. Pettäminen on arkipäivää. Jos on add, niin voi olla kehityskelpoinen. Impulsiivisempi versio ei ole kykenevä terveeseen parisuhteeseen.