Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia ADHD-miehen kanssa seurustelusta?

Vierailija
07.05.2023 |

Voi olla nainenkin.

Olen tavannut kivan miehen jolla on ADHD. Olemme tunteneet toisemme vain muutaman kuukauden, eli ei tunneta toisiamme ihan läpikotaisin.

Ystäväni sanoi ettei minun kannattaisi alkaa mihinkään vakavampaan miehen kanssa, koska hänen mukaansa ADHD voi tehdä parisuhteen todella vaikeaksi. Hän jopa sanoi, että tulen sitten aina olemaan se parisuhteen aikuinen, ja sitä ei jaksa vuosikausia etenkään jos on lapsia.

Menin sitten googlettelemaan ja luin aika samanlaisia juttuja netissä. Olen kyllä huomannut että miehen on vaikea esim. keskittyä ja istua paikoillaan pitkiä aikoja.

Onko asia oikeasti näin? Onko suhde siis jo tuhoon tuomittu? Olisi kiva kuulla muilta joilla on kokemusta ns ADHD-parisuhteesta :D

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveää itse adhd ihmisenä ja siitä kärsivänä lukea näitä kommentteja missä ajatellaan tyyliin että meillä pitäs olla aina yksin ja meidän kanssa ei kannata parisuhdetta aloittaa. Ihan kun oltais jotain ruttoa olette :((

Kommentoitkohan oikeaan keskusteluun? Tässä ADHD keskustelussa ei ole ollut sellaisia ylinegatiivisia kokemuksia, mitä yleensä muihin ADHD keskusteluihin näkyy tulevan. Varmasti jollekin neurotyypilliselle on shokki, ja jopa trauma, pariutua nepsyn kanssa koska meidän systeemit asioiden tekemiseen on joskus tosi outoja, vaikka ne toimisivatkin ihan hyvin lopputulokseen.

Eihän ne kaikilla toimi, esim vankilassa olijoilla ADHD ihan yliedustettuna.

Vierailija
42/68 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveää itse adhd ihmisenä ja siitä kärsivänä lukea näitä kommentteja missä ajatellaan tyyliin että meillä pitäs olla aina yksin ja meidän kanssa ei kannata parisuhdetta aloittaa. Ihan kun oltais jotain ruttoa olette :((

Kommentoitkohan oikeaan keskusteluun? Tässä ADHD keskustelussa ei ole ollut sellaisia ylinegatiivisia kokemuksia, mitä yleensä muihin ADHD keskusteluihin näkyy tulevan. Varmasti jollekin neurotyypilliselle on shokki, ja jopa trauma, pariutua nepsyn kanssa koska meidän systeemit asioiden tekemiseen on joskus tosi outoja, vaikka ne toimisivatkin ihan hyvin lopputulokseen.

Päihdeongelmat ovat suurin syy miksi ihmiset joutuvat vankilaan. Hoitamanton ADHD voi johtaa päihdeongelmiin. Piri rauhottaa adhd-ihmistä. Jos sitä ei saa apteekista, sitä hankitaan muualta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päihdeongelmat ovat suurin syy miksi ihmiset jo

Joo, adhd nimenomaan välillisesti aiheuttaa tuota laittomuuksiin ajautumista. Päihderikoksien lisäksi kyllä ADHD voi edesauttaa esim talousrikoksiin alkamista. Tai tunteidensäätelyn vaikeus tai impulsiivisuus liittyy väkivaltarikokseen.

Vierailija
44/68 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se levoton oheistoiminta oli ihan kauheaa sietää. Koko ajan vaihtoi asentoa sängyssä yhdessä nukkuessa, naksutteli sormia/niskaa/jotain, rummutteli pöytää tai puhua pälätti. Joutui leffoja katsellessa useasti pyytämään että pysyisi hiljaa. Sotki kotona ja keksi aina uusia projekteja, jotka jäi kesken. Seksi oli hyvää kyllä ja muutenkin oli idearikas ihminen, mutta kauheaa se yhdessä olo oli näin jälkikäteen miettien

Vierailija
45/68 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin seurustellut jo pari vuotta kun miehellä todettiin ADHD. Sitten kun hänellä se todettiin ja perehdyimme aiheeseen, huomasimme että minullakin on piirteitä ja sain oman diagnoosini 1,5v miehen jälkeen. Molemmilla lääkitys, minulla hyvin pieni annos.

Meillä molemmilla on korkeakoulutus ja mies opiskelee nyt lisää.

ADHD on meillä hyvin eri tyyppinen. Mies hyperfokusoituu jolloin tekee pitkäjänteisesti ja perusteellisesti asioita ja tarvitsee järjestystä jotta voi esim opiskella. Hän ei ole yliaktiivinen, keskittymis- ja aloittamisvaikeutta on.

Itse olen impulssiherkkä, jonka takia nuorena on ollut ihmissuhdeongelmia ja vahvempaa uhmaa teininä kuin muilla. Aikuisena olen omin keinoin oppinut pärjäämään. Olen hyvin menestynyt työelämässä. Olen kehittämässä jatkuvasti toimintaa ja lähden uusiin projekteihin helposti, opin nopeasti.

Kumpikaan meistä ei ole sillä tavalla impulsiivinen, että olisi riskiä pettämiselle. Joskus sanon jotain ennen kuin ajattelen josta on ollut ongelmia nuorena, mies yleensä ei tälläistä tee.

Arjessa meillä on ongelmana se että olemme "aikatauluoptimisteja" - tehdään vielä joku "nopea" juttu ja hups kun kello on 12 ja aamulla töihin.

Ennen lääkitystä tein kotona yhtä aikaa 4 eri kotityötä ja ne jäivät kesken, ja kuormituin tästä. Mies taas tekee asiat järjestelmällisemmin mutta voi olla että hän jää lukemaan mielenkiintoista tekstiä tai katsomaan videota ja siihen vahingossa meneekin 1h vaikka piti alkaa tehdä vaikka ruokaa.

Toki parisuhteessa on joitain ongelmia ollut juuri tästä kodista - minua ei haittaa kaaos, voin sulkea sen pois etätöitä tehdessä. Miestä häiritsee ja pitäsi siivota ennen kuin voi alkaa opiskelemaan. Tälläisiä eroja on muillakin pareilla ilman adhdta.

Hyviä puolia ahdhsta: olen leikkisä, esim. Lasten kanssa lähden mukaan leikkiin helposti ja lapset viihtyvät kanssani kun leikin mukana enkä vain seuraa aikuisena. Lähden muutenkin uusiin asioihin mukaan helposti. Mies keksii paljon uutta ja innostuu helposti, hänen kanssaan on ihanaa kokeilla kaikkea uutta, esim harrastuksia, matkustusta jne. Hän osaa paljon kaikkea koska halu oppia on suuri. Lomilla ei tule ongelmia kun hän huolehtii asioista kunnolla, hän vahtii että kaikki on pakattu jne.

Seksi on parempaa kuin olisin osannut edes kuvitella ennen häntä, hän osaa lukea minua ja keksii sopivasti uutta ja tietää juuri sen mistä pidän, vaikken itse olisi tiennyt ennalta että pidän jostakin.

Raha-asioissa ei ole ollut koskaan ongelmia, tiedämme taloutemme hyvin emmekä tuhlaa jos ei ole varaa.

AP:lle vinkki: ADHD on ihmisillä erilainen, ei kannata vain diagnoosin perusteella lopettaa deittailua. Jos hänen raha-asiansa ovat pielessä, on päihdeongelmaa ja impulssiherkkänä suuttuu helposti ja on arvaamaton, en lähtisi suhteeseen.

Vierailija
46/68 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten AP:n kävi, onko suhde jatkunut?

Vierailija
47/68 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, ei ole ollut kovin negatiivisia kokemuksia.

Vierailija
48/68 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periytyy vahvasti, joten jos haluaa lapsia, niin ehkä kannattaa jatkaa matkaa.

Vierailija
49/68 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta adhd ei aina ole huonokaan asia. Hyperfokusoituminen voi nostaa menestykseen.

Maailmassa on monia kuuluisia tiedemiehiä, urheilijoita, taiteilijoita, muusikkoja ja menestyneitä bisnesihmisiä, jotka ovat tunnettuja myös siitä, että heillä on ADHD: Albert Einstein, Thomas Edison, Walt Disney, Jackie Stewart, Tony Bennett, Cher, Salma hayek, Jay Leno, Henry Winkler, Harry Belafonte, John Irving, Jamie Oliver, Nelson Rockefeller ja Sir Richard Branson.

Vierailija
50/68 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta. Juokse!

Vierailija
51/68 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta adhd ei aina ole huonokaan asia. Hyperfokusoituminen voi nostaa menestykseen.

Maailmassa on monia kuuluisia tiedemiehiä, urheilijoita, taiteilijoita, muusikkoja ja menestyneitä bisnesihmisiä, jotka ovat tunnettuja myös siitä, että heillä on ADHD: Albert Einstein, Thomas Edison, Walt Disney, Jackie Stewart, Tony Bennett, Cher, Salma hayek, Jay Leno, Henry Winkler, Harry Belafonte, John Irving, Jamie Oliver, Nelson Rockefeller ja Sir Richard Branson.

Ja sitten on ne loput linnassa, työttöminä,itsemurhan tehneinä...  Ihan äärimmäisen pieni osa kuuluu noihin menestystarinoihin.

Vierailija
52/68 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni tässä ketjussa kuvailluista on oikeasti epävakaa persoonallisuus eikä AD/HD?

Epävakaalla voi toki myös olla AD/HD lisänä.

Itselläni on AD/HD ja olen seurustellut epävakaan kanssa. Epävakaa pettää, riehuu, ja on pelkkää kaaosta.

AD/HD on vaikeaa lähinnä henkilölle itselleen. Ei muista, aloitekyky on todella vaikeaa ja tarvitsee deadlinet ja sen että joku käskee = dopamiini.

Asioista katoaa hohto 1-2 kerran jälkeen jne.

Eli jos törmäättee ihmiseen joka on esim väkivaltainen riehuja ja sanoo olevansa AD/HD, sanoisin että väärä diagnoosi/valehtelee.

Vierailija
53/68 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pettääkö ADHD miehet ja naiset enemmän?

Pettävät äärimmäisen usein. Eivät kadu mitään,

Vierailija
54/68 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohti aivoja Adhd sijaitsee? 

Vierailija
55/68 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveästi taas harhakäsityksiä ketjussa... Ensinnäkin tärkein, ADHD:ta ei "sairasteta" koska kyseessä ei ole mikään sairaus. Myös häiriö on hieman kyseenalainen termi (vaikka sitä ainakin vielä toistaiseksi käytetäänkin), sillä se viittaa siihen että ihmisessä olisi ns. jotakin vikaa. Todellisuudessa nepsyjen aivot vain toimivat ERILAILLA kuin suurimmalla osalla ihmisistä. Tämä erilaisuus ei todellakaan ole automaattisesti mitään sairautta tai häiriintyneisyyttä, vaan ADHD-ihmisillä on omat vahvuudet ja heikkoudet kuten muillakin ihmisillä yleensäkin. Hyvä on myös muistaa, että nämä haasteet/heikkoudet ovat suurimmilta osin subjektiivisia eli sidoksissa ympäristöön. Vallitseva ympäristö ja ns. tavisten keskiarvo määrittää sen, mikä on normaalia ja minkälaisia normeja, sosiaalisia koodeja ja muita odotuksia luomme yhteiskuntamme jäsenille. Tästä näkökulmasta katsottuna ihan yhtä lailla siis myös esim. keskimääräistä huikeasti älykkäämmät ihmisiset eli nerot ovat harvinaisuutensa vuoksi poikkeavia, eli epänormaaleja ja "häiriö tilastossa". Ihminen voi myös olla ADHD ja samaan aikaan vaikkapa poikkeuksellisen älykäs, tai ADHD ja vähemmän älykäs, tai mitä vaan.

Esim. impulsiivisuus tai tunteellisuus voivat ominaisuuksina olla sekä riesa että vahvuus, riippuen ihan asiayhteydestä. Se että meidän nykyisessä yhteiskunnassa painotetaan tiettyjä ominaisuuksia ja hyveitä, ei suinkaan tarkoita ettemmekö tarvitsisi yhtä lailla myös esim. luovia ja herkkiä persoonia, jotka ajattelevat täysin eri tavalla. Insinöörisielu ei suuressa kuvassa ole sen enempää tai vähempää hyödyllinen kuin sinne tänne poukkoileva taiteilijasielu, vaan kyse on näkökulmasta. Iso osa haasteina pidetystä ADHD-oireilusta on siis loppujen lopuksi sopeutumisongelmaa, eikä "synnynnäistä sairautta". Tämän vuoksi kaikki ADHD-ihmiset eivät automaattisesti halua tai tarvitse myöskään mitään lääkitystä, vaikka se voikin auttaa toisia selviytymään arjessa. Itse olen täysin lääkkeetön ADHD enkä koe tarvitsevani tähän diagnoosiini mitään apua, hoitoa tai lääkitystä. Ainut asia mitä oikeasti tarvitsisin ja kaipaisin muilta ihmisiltä ja yhteiskunnalta, on ymmärrys ja avarakatseisuus erilaisuutta kohtaan.

Toiseksi, ADHD:ta ajatellaan tällä hetkellä olevan kolmea erilaista päätyyppiä. Tässäkin ketjussa puhutaan lähinnä yhden päätyypin stereotypioista eli näistä koheltajista, joilla on näkyvästi "oireita" ja tavarat hukassa jne. Oikeastihan ADHD-ihmiset ovat kaikki yksilöitä ja ADHD voi olla erittäin järjestelmällisellä ja ulospäin rauhallisellakin ihmisellä. Tämä tuntuu unohtuvan tämän tästä ja siksi näin ison kirjon yhteen niputtaminen kuulostaa lähinnä huvittavalta. Lisäksi vaikuttaa siltä että ketjussa esitellyillä tapauksilla aika isolla osalla taitaa totta tosiaankin olla lisäksi jotain ihan muutakin, tai koko diagnoosi on väärä...

Tämän tarkoitus ei kuitenkaan ollut vähätellä kenenkään ADHD:n tuomia varjopuolia tai haasteita. Ne ovat todellisia ja uskon että esim. monen vaikean addiktion taustalla on varmasti muun muassa vaikeaa ADHD:ta. Painosanalla muun muassa.

Vierailija
56/68 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin 5 vuotta adhd miehen kanssa nuorena ja tyhmänä: raha-asiat retuperällä, kittasi kahvia kauheita määriä, addiktoitui kaikkeen, mm. tupakkaan ja viinaan, teki impulsiivisia ostoksia, vaikka luottotiedot menneet, aloitti korkeakoulun monta kertaa, eikä ikinä valmistunut. Oli matemaattisesti todella älykäs, mutta sosiaaliset taidot todella surkeat, töksäytteli sukujuhlissa ja ystävien seurassa, kännissä täysi ääliö. Sotkuinen, huono hygienia. Petti. Välillä masentunut, välillä kierroksilla, mielialan muuttuminen tapahtui kuin päässä olisi napsahtanut. Harjoitti huonekaluja, sai raivareita. Kauheat traumat jäi.  

Vierailija
57/68 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuviossa päihteitä, juokse!

Vierailija
58/68 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd-miehet ovat usein impulsiivia ja menettävät hermonsa helposti. Itse olen seurustellut miehen kanssa jolla adhd sekä lisänä kaksisuuntainen, suhde oli kauhein kokemani. On-offia, kylmää-kuumaa, lopulta väkivaltaa vaikka aluksi mies vakuutteli ettei ikinä hermostu mistään. Valehtelulla yritti salata taipumustaan. Paljon dramaattisesti päättyneitä suhteita, ulosottoa, päihdeongelmaa jne. Ei pitkiä työsuhteitakaan, koulut jääneet aina kesken. En seurustelisi enää samantyyppisen kanssa. Lastenteko kannattaa ainakin unohtaa.

Vierailija
59/68 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurustelin 5 vuotta adhd miehen kanssa nuorena ja tyhmänä: raha-asiat retuperällä, kittasi kahvia kauheita määriä, addiktoitui kaikkeen, mm. tupakkaan ja viinaan, teki impulsiivisia ostoksia, vaikka luottotiedot menneet, aloitti korkeakoulun monta kertaa, eikä ikinä valmistunut. Oli matemaattisesti todella älykäs, mutta sosiaaliset taidot todella surkeat, töksäytteli sukujuhlissa ja ystävien seurassa, kännissä täysi ääliö. Sotkuinen, huono hygienia. Petti. Välillä masentunut, välillä kierroksilla, mielialan muuttuminen tapahtui kuin päässä olisi napsahtanut. Harjoitti huonekaluja, sai raivareita. Kauheat traumat jäi.  

Aivan kuin mun eksä! Luulen, että moni noista on epävakaa, mutta saa adhd/add-diagnoosin, koska epävakaan ajatellaan olevan naisten häiriö.

Vierailija
60/68 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan kuin mun eksä! Luulen, että moni noista on epävakaa, mutta saa adhd/add-diagnoosin, koska epävakaan ajatellaan olevan naisten häiriö.

Olen eri mutta tulee myös mieleen että mahtaako epävakaan diagnostiikka "suosia" naisia jolloin osa miehistä jää diagnosoimatta koska oirekuva erilainen. Samaan tapaan kuin ADHD-diagnostiikka ei pitkään tunnistanut naisille tyypillisiä piirteitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän