Minkä oppiaineen opettajaksi kannattaisi opiskella?
Millaisia plussia ja miinuksia eri aloissa? Löytyykö jossakin oppiaineessa paremmin töitä, vai kaikissa yhtä huonosti?
Olisin kiinnostunut opiskelemaan ensisijaisesti yläkoulun tai lukion opettajaksi. Alakoulussa kiinnostaisi monipuolisuus, mutta epäilyttää kasvatuksen ja ongelmaperheiden osuus verrattuna itse opettamiseen.
Periaatteessa lähes kaikki humanistiset alat (historia, yhteiskuntaoppi, uskonto, elämänkatsomustieto, psykologia, filosofia) kiinnostavat, samoin äidinkieli ja kirjallisuus. Luonnontieteistä menis biologia ja maantieto. Kemia ihan ok, samoin terveystieto. Matikka ja fysiikka eikä tietotekniikka ole minua varten. Liikuntaa ja musiikkia harrastan aktiivisesti, mutta tuskin sillä tasolla, että opintopaikka heltiäisi. Kielistä on yo-todistuksessa ruotsin L, muista C-M; todennäköisesti vaatisivat turhan kovan preppauksen opiskelupaikkaan, vaikka sinänsä kiinnostavatkin.
Myös kotitalous ja käsityöt ovat käyneet mielessä, kuvaamataitoon ei ole edellytyksiä.
Osaisiko joku jeesiä ja antaa vinkkejä?
Kommentit (85)
Yläasteen matikan opeksi tietysti. Murkut rakastavat matikkaa, koska tietävät, että se on parasta, mitä voi tehdä housut jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Yläasteen matikan opeksi tietysti. Murkut rakastavat matikkaa, koska tietävät, että se on parasta, mitä voi tehdä housut jalassa.
Useissa tapauksissa se on parasta myös mitä voi tehtä ilman housuja.
Mutta muistakaa tytöt: jos jakaa niin ei saa kertoa.
Varmaan matematiikka. Lukiossa paljon kursseja, töitä riittää. Pitkä matikka varsinkin helppoa opettaa, koska sinne hakeutuu enimmäkseen osaavat ja motivoituneet. Hyvin suoraviivainen aine opettaa vaikkapa kieliin tai äidinkieleen verrattuna, jossa pitää huseerata vaikka missä sfääreissä ja valtavat pinot kaiken maailman kokeita kirjoitelmia ja sanakokeita yms. korjattavana.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan matematiikka. Lukiossa paljon kursseja, töitä riittää. Pitkä matikka varsinkin helppoa opettaa, koska sinne hakeutuu enimmäkseen osaavat ja motivoituneet. Hyvin suoraviivainen aine opettaa vaikkapa kieliin tai äidinkieleen verrattuna, jossa pitää huseerata vaikka missä sfääreissä ja valtavat pinot kaiken maailman kokeita kirjoitelmia ja sanakokeita yms. korjattavana.
... mutta juuri sitähän sä et tainnut haluta. Eli älä rupea opettajaksi.
Mafyke taitaa olla se pyhä kolminaisuus mistä on eniten pulaa. Muissa taas on ylitarjontaa, ellei halua jonnekkin perähikiälle.
Valitettavasti ne on just ma-ke-fy ja musiikki joiden opettajista on pula, samoin jo mainitut erkat. Nämä saa käytännössä aina viran, me muut kilpaillaan sitten määräaikaisista paikoista. Historiaa ja yhteiskuntaoppia ei ainakaan minun opiskeluaikana (valmistuin -15) kannattanut, koska heistä on ylitarjontaa. Luokanopenakin nyt kuitenkin niitä määräaikaisia on käytännössä aina tarjolla, jos jaksaa sitä epävarmuutta ja palkattomia kesiä. Ja erityisoppilaita, mullakin 26 ekaluokkalaisen luokassa 5 joilla tehostettu/erityinen tuki.
Kuntarekrystä löytyy minkä aineen opettajia just nyt haetaan. Reaaliaineiden opettajilla on kai aika suuri kilpailu paikoista.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein suurin pula on erityisluokanopettajista. Siihen hommaan ei meinaa löytyä päteviä opettajia ei sitten millään. Mutta se ei tainnut olla sulla nyt ajatuksissa?
No se ei ole ollut ajatuksissa, kun alasta/työnkuvasta on kaikista vähiten itsellä tietoa. Pitääpä yrittää vähän perehtyä ja etsiä. Suoraan en poissulje.
Kyllä sen pitäisi lähteä siitä, missä olet itse todella hyvä ja mikä sua kiinnostaa aidosti kaikkein eniten. Mulla oli yli L yo-kokeessa ja sitä ainetta kohtaan luontainen kiinnostus (eli tykkään selvitellä omalla ajalla siitä juttuja ja harrastaa asian ympärillä). Sitä voisin opettaa. Mutta vain lukiossa, koska en jaksa nuorempien hullunmyllyjä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen pitäisi lähteä siitä, missä olet itse todella hyvä ja mikä sua kiinnostaa aidosti kaikkein eniten. Mulla oli yli L yo-kokeessa ja sitä ainetta kohtaan luontainen kiinnostus (eli tykkään selvitellä omalla ajalla siitä juttuja ja harrastaa asian ympärillä). Sitä voisin opettaa. Mutta vain lukiossa, koska en jaksa nuorempien hullunmyllyjä.
Yksi L piti lukea tuossa
Äidinkieli ja kirjallisuus. Lukiossa opetusvelvollisuus 16 tuntia/viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Äidinkieli ja kirjallisuus. Lukiossa opetusvelvollisuus 16 tuntia/viikossa.
Kyllä ja luet ja korjaat joka päivä 200 oppilaan vittumaiset kirjoitelmat, verta itkien.
Erityisluokanopettajaksi ja sivuaineiksi opinnot haluamistasi aineenopetuksen aloista, ma/fy/kem, jolloin olet hyvin kysytty ihan minne vaan!
Biologian ja maantiedon opettajista on ollut ylitarjontaa varmaan niin kauan kuin muistan.
Ja muutenkin biologeilla on ollut vaikeuksia työllistyä.
Jos on matikassa hyvä, se on varma valinta. Tunnit ovat myös aika samalla kaavalla eteneviä. Esim. biologiassa täytyy hommata luonnosta materiaaleja, tutkia eläinten sisäelimiä, viedä retkille jne. Eli tosi työläs aine. Tein itse tuota työtä. Ei innostanut, vaikka luonto on minulle tärkeä asia henkilökohtaisessa elämässä. Mutta luokkatilanteiden järjestäminen tuntui raskaalta. Joten ajattelenkin, että bilsan opettajan tulee olla innostunut opetettavista aineista. Tietysti kaikkien opettajien omista aineistaan, mutta bilsan opetus perustuu niin paljon siihen, miten opettaja jaksaa tuoda tunneille lisämateriaalia. Esim kielissä, matikassa jne. ei ole tällaista ongelmaa. Matikan opettajan innostuneisuus voi ilmetä vaikka siinä, kun hän ihastelee sitä, millä laskukaavalla hypotenuusa saadaan laskettua.
Huono työllisyys: historian ja yhteiskuntaopin opettajilla. Ja jos opiskelet pääaineena ainetta, jota on vaan lukiossa (psykologia, filosofia), niin työmahdollisuudet tietenkin vain lukiossa. Kannattaa valita aine, jota opetetaan kaikilla tasoilla, ja vaikka sivuaineeksi sitten psyka /filosofia jos haluaa.
Erityisopettajat saa oikeastaan valita työpaikkansa ja mafyke (nimenomaan nämä kaikki kolme) -opeista alkaa olla myös pulaa. Kieltenopettajaksi jos hakee, kannattaa valita ruotsi enkun sijasta pääaineeksi, pääsee helpommin sisään yliopistoon. Eikä sitä englantia pakko ole siihen sivuun valita, tosin ikäluokkien pienentyessä pienemmillä paikkakunnilla on kohta vain yksi kieltenope, joka hoitaa enkun ja ruotsin eli töitä vaikeampi löytää.
Itse tekisin ehkä sellaisen villin valinnan, että lukisin kotitalouden opettajaksi ja tekisin pitkänä sivuaineena ruotsin (tai siis tuplagraduhomma), jotta olisi mahkut päästä myös lukioon töihin. Siihen vielä kolmanneksi enkku tai valinnaiskieli lyhyenä sivuaineena niin avot :D ja kun et muita töitä löydä niin kansalaisopistoon opettamaan valinnaiskieltä. Jos ei sinnekään, niin haet erityisopettajan määräaikaista paikkaa niin pääset jonnekin töihin, ei ole väliä vaikket ole pätevä.
Vierailija kirjoitti:
Biologian ja maantiedon opettajista on ollut ylitarjontaa varmaan niin kauan kuin muistan.
Ja muutenkin biologeilla on ollut vaikeuksia työllistyä.Jos on matikassa hyvä, se on varma valinta. Tunnit ovat myös aika samalla kaavalla eteneviä. Esim. biologiassa täytyy hommata luonnosta materiaaleja, tutkia eläinten sisäelimiä, viedä retkille jne. Eli tosi työläs aine. Tein itse tuota työtä. Ei innostanut, vaikka luonto on minulle tärkeä asia henkilökohtaisessa elämässä. Mutta luokkatilanteiden järjestäminen tuntui raskaalta. Joten ajattelenkin, että bilsan opettajan tulee olla innostunut opetettavista aineista. Tietysti kaikkien opettajien omista aineistaan, mutta bilsan opetus perustuu niin paljon siihen, miten opettaja jaksaa tuoda tunneille lisämateriaalia. Esim kielissä, matikassa jne. ei ole tällaista ongelmaa. Matikan opettajan innostuneisuus voi ilmetä vaikka siinä, kun hän ihastelee sitä, millä laskukaavalla hypotenuusa saadaan laskettua.
Kiitos! Luonto- ja eläinharrastus löytyy, mutta ymmärrän realiteetit. Harmi kun matikka ei oo mun juttu. Kahlasin kyllä pitkän matikan ja fysiikan lukiossa ihan ok läpi, mutta kaikista työläimpiä olivat. Kaikki muu kiinnosti enemmän.
ap
Kaikkein suurin pula on erityisluokanopettajista. Siihen hommaan ei meinaa löytyä päteviä opettajia ei sitten millään. Mutta se ei tainnut olla sulla nyt ajatuksissa?