Miksi jossain autoissa on käsijarru?
Kommentit (47)
Niin mitä ihmeen ihmettä. Onko tosiaan noin vai jotenkin muuten ja miten on?
Automaateissa ei tartte käsijarrua kun P asento lukitsee auton paikoilleen niin voi olla ettei kaikkiin ole sitä edes vakiona laitettu.
siksi että jalattomatkin voivat jarrutella
Vierailija kirjoitti:
Automaateissa ei tartte käsijarrua kun P asento lukitsee auton paikoilleen niin voi olla ettei kaikkiin ole sitä edes vakiona laitettu.
Seisontajarru eli puhekielessä käsijarru on ihan kaikissa autoissa.
Kyllä se löytyy kaikista autoista, pakollinen varuste. Osassa on nykyään sähköinen.
Vierailija kirjoitti:
Automaateissa ei tartte käsijarrua kun P asento lukitsee auton paikoilleen niin voi olla ettei kaikkiin ole sitä edes vakiona laitettu.
Kyllä niissäkin käsijarru silti löytyy, P asento lukitsee vain vaihdelaatikon.
Kädelle pitää olla oma jarru, kun jalallekin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaateissa ei tartte käsijarrua kun P asento lukitsee auton paikoilleen niin voi olla ettei kaikkiin ole sitä edes vakiona laitettu.
Kyllä niissäkin käsijarru silti löytyy, P asento lukitsee vain vaihdelaatikon.
Lisäyksenä vielä, että toki jossain voi kytkeä myös sähköisen käsijarrun. Käsijarru silti sieltä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Olisko se seisontajarru?
Seisonta- ja varajarru. Ei ole missään mersussani ollut käsijarrua vaan polkimella käytetään.
Voihan sen poiskin ottaa, katsastusmies ottaa kyllä kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Automaateissa ei tartte käsijarrua kun P asento lukitsee auton paikoilleen niin voi olla ettei kaikkiin ole sitä edes vakiona laitettu.
P asento ei vastaa käsijarrua! Ei se oikeasti pidä autoa paikallaan, kuin tasaisella.
Vierailija kirjoitti:
Kädelle pitää olla oma jarru, kun jalallekin on.
😂 Päivän paras, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaateissa ei tartte käsijarrua kun P asento lukitsee auton paikoilleen niin voi olla ettei kaikkiin ole sitä edes vakiona laitettu.
Kyllä niissäkin käsijarru silti löytyy, P asento lukitsee vain vaihdelaatikon.
Tarpeeksi kauan kun P-asentoa käyttää seisontajarruna niin voi automaattivaihteistohuoltajan lasku muuttaa käytäntöä.
Vierailija kirjoitti:
Moderneissa autoissa ei ole.
Höpsis. Ei voimansiirron lukitseminen auta mäkipysäköinnissä. Autossa on oltava pyörät lukitseva mekanismi. Sen "käsijarrun" käyttö on uusimmissa autoissa sähköinen.
Käsijarrukäännöksiä varten tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaateissa ei tartte käsijarrua kun P asento lukitsee auton paikoilleen niin voi olla ettei kaikkiin ole sitä edes vakiona laitettu.
Seisontajarru eli puhekielessä käsijarru on ihan kaikissa autoissa.
Jotkut kyllä kutsuu polkimella toimivaa seisontajarrua käsijarruksi, niin saa helposti annettua itsestään hiukan yksinkertaisen kuvan.
On myös käsijarruja, jotka eivät ole seisontajarruja. Saa takapyörät lukittua radalla. Saa semmoisen katsastettavaankin autoon laittaa, seisontajarru pitää olla myös.
Kaikissa on