Idea. Jos sähköpulan tullessa ruotsinlaivat määrättäisiin jäämään satamaan ja tuotaisivat moottoreillaan sähköä verkkoon?
Siellä on kymmeniä megawatteja tehoa saatavilla per laiva.
Kommentit (28)
Onneksi tallinnaan pääsee, sillä sähköllä ei maailma parane.
Esim Viking Gracen koneteho on 30 MW. Kyllä sillä jo muutaman kodin valaisisi ja lämmittäisi.
Vihervassari taas sosialisoimassa yksityistä omaisuutta. Ei mulla muuta...
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tallinnaan pääsee, sillä sähköllä ei maailma parane.
Viro ostaa Suomesta suuren osan tarvitsemastaan sähköstä. Arvaa mitä tapahtuu jos Suomessa sähkö loppuu?
Laivojen moottorithan ovat käytännössä samoja joita käytetään voimalaitoksissa (lähinnä varavoimaloissa), tosin laivoissa ei liene niin suuria generaattoreita, jotka pystyisivät muutamaan koko tehon sähköksi, koska suurin osa menee kuitenkin potkurille.
Vierailija
klo 15:53 | 10.12.2022
https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/yrityksemme/liiketoiminnot/junaliikenn...
Suomessa on vanhastaan energia-asioissa ajateltu että rautatiet käytännössä toinen sähkön kantaverkkomme. Noin puolet Suomen rautateistä on sähköistetty mutta puolet ei- on haluttu että on sähkövetureita ja dieselvetureita.
Näin on haluttu vaikeuttaa miehittäjän työtä eikä antaa heille veturietua ja samalla on haluttu että dieselvetureita on tarpeeksi.
Dieselveturi tai laivan moottori on samanlainen voimalaitos kun useimpien kaupunkiemme sähköä tuottavat voimalat.
Useimmat voimalamme polttavat muutakin kuin öljyjä mutta myös öljyvoimaloita on.
Suomessa on ajateltu että jos runkoverkko sähkön osalta katkeaa niin lentokentät, sairaalat, satamat, varuskunnat, risteysalueet ja kaupunkien keskustat voidaan sähköistää veturien avulla.
Samoin jäänmurtajamme isotehoisia sähkövoimaloita- miksi ei vaikka ajeta niitä Ouluun ja Kemiin sähköä tuottaman, myös Saimaan jäänmurtajat toimettomina satamissaan.
Noissa Veturissa ja laivoissa moottori on voimalaitos joka tuottaa sähköä moottoreille.
Insinööri Sippe Sipilä vaikutti siihen että Suomeen ostettiin vankkoja uusia dieselvetureita, dr19 malleja.
Tuollainen veturi voi vetää vetää kaksi kilometriä pitkää malmijunaa, Australiassa samat veturit vetävät kolmittain jopa 16 kilometriä pitkiä täyteen malmia lastattuja junia, niin paljon energiaa ne tuottavat!
Yksi tuollainen veturi voi tuottaa sähköä vaikka lentokentälle ja sairaalalle, tuollaiset johdotukset on tehty kaikkialla Suomessa.
Miksi tätä reserviä ei käytetä sähkökatkoksen uhatessa?
VASTAA
Ilmoita asiattomaksi
Vierailija kirjoitti:
Esim Viking Gracen koneteho on 30 MW. Kyllä sillä jo muutaman kodin valaisisi ja lämmittäisi.
Taitaa olla lähinnä potkurin pyörittämiseen suunniteltu ennemmin kuin töpselisähköä tuottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Laivojen moottorithan ovat käytännössä samoja joita käytetään voimalaitoksissa (lähinnä varavoimaloissa), tosin laivoissa ei liene niin suuria generaattoreita, jotka pystyisivät muutamaan koko tehon sähköksi, koska suurin osa menee kuitenkin potkurille.
Eiku korjaankin, onkos näissä uusissa ruotsinlaivoissa potkurien takana sähkömoottorit ja voima siirretään sähköisesti? Ainakin azipod-potkurella varustetuissa on, joten silloin generaattorit on koko tehoa varten olemassa.
Ne koneet eivät käy tuulivoimalla joten greenpeace tulee ja kahlitsee itsensä potkureihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim Viking Gracen koneteho on 30 MW. Kyllä sillä jo muutaman kodin valaisisi ja lämmittäisi.
Taitaa olla lähinnä potkurin pyörittämiseen suunniteltu ennemmin kuin töpselisähköä tuottamaan.
Kiinnitetään potkuri generaattorin ja kas, sähköä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vihervassari taas sosialisoimassa yksityistä omaisuutta. Ei mulla muuta...
No viikkari on ainakin saanut niin paljon valtiontukia, että se voidaan katsoa jo valtion omaisuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim Viking Gracen koneteho on 30 MW. Kyllä sillä jo muutaman kodin valaisisi ja lämmittäisi.
Taitaa olla lähinnä potkurin pyörittämiseen suunniteltu ennemmin kuin töpselisähköä tuottamaan.
Kiinnitetään potkuri generaattorin ja kas, sähköä riittää.
Käytännössä puretaan laiva ja rakennetaan siinä kaasuturbiini voimala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laivojen moottorithan ovat käytännössä samoja joita käytetään voimalaitoksissa (lähinnä varavoimaloissa), tosin laivoissa ei liene niin suuria generaattoreita, jotka pystyisivät muutamaan koko tehon sähköksi, koska suurin osa menee kuitenkin potkurille.
Eiku korjaankin, onkos näissä uusissa ruotsinlaivoissa potkurien takana sähkömoottorit ja voima siirretään sähköisesti? Ainakin azipod-potkurella varustetuissa on, joten silloin generaattorit on koko tehoa varten olemassa.
Juuri noin.
Laivan kone tuottaa sen tehon, se otetaan talteen sähköisesti.
Tämän takia Neuvostoliitossa tehtiin ydinkäyttöisiä jäänmurtaja, ajateltiin että Pietariin ja Murmanskin voidaan aina toimittaa niillä sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tallinnaan pääsee, sillä sähköllä ei maailma parane.
No ei se paranee viinalla ja aina voi uida takaisin jos myöhästyy kyydistä
Suomessa ei olisi sähköpulaa jos regiimi ei olisi sitä keinotekoisesti aikaansaanut.
Uskooko joku, että tuollaisessa 10 miljardin projektissa kuin OL3 homma jää kuukausiksi kiinni jostain pumpun akselista?
Olen ollut mukana vain 10 miljoonan projekteissa, mutta jos niissä joku osa hajoaa käyttöönoton aikana niin sitä sorvataan 24/7 ja sen jälkeen ajetaan vaikka taksilla kohteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Esim Viking Gracen koneteho on 30 MW. Kyllä sillä jo muutaman kodin valaisisi ja lämmittäisi.
Yksi Loviisan reaktori tuottaa 500 MW. On tuo laivamoottorin teho siihen suhteutettuna aika iso.
Vierailija kirjoitti:
Vihervassari taas sosialisoimassa yksityistä omaisuutta. Ei mulla muuta...
Tuossa tilanteessa laivayhtiö saisi tietysti asianmukaiset ja kattavat korvaukset.
Laivoille on ilmeisesti olemassa vastaava systeemi, kuin siihen miten armeija ottaa siviiliajoneuvoja tarvittaessa käyttöönsä ja maksaa niistä korvaukset.
Venäjältä saisi helpommalla.
Kunhan vain maksaa ruplissa ja kävän hinnan.
Nehän joutuu lämmittämään harakoita lännen kärvistellessä energiakriisissä.
Ketju, jossa käsiteltiin huoltovarmuusketjun kritiikkiä varavoimaloiden purkamiseen sensuroitiin, sillä siinä kävi ilmi, että vihreitä joudumme syyttämään tuosta toimintakuntoisten voimaloiden hävittämisestä.
Vihreitähän ei saa tietenkään syyllistää mistään, tai kohtaa sensuurin.
Ja autojen katolle laitetaan tuulimyllyt, voivat ladata itsensä ajaessa kun aina liikkuessa tuulee. Ilmaista kyytiä.