Olen Pettynyt Länsimetroon.
Kampesin itseniu ylös sängystä jo varttia vaille neljä päästäkseni todistamaan ensimmäistä Länsimetroa Kivenlahdesta. Paikalla avajaisseremoniassa oli paljon poppoota ja merkkihenkilöitäkin, kuten Espoon kaupunginjohtaja. Ylioppilaiden pienorkesterikin soitti torvimusiikkia ja yleinen tunnelma oli katossa.
Oma tunnelmani latistui kuitenkin, kun päähäni pälkähti ajatus: Helsingin vanhat metroasemat ovat pidempiä kuin itse junat eli junia voitaisiin siis pidentää tulevaisuudessa vastaamaan kasvavaa ihmismäärää ruuhka-aikoina. Nykyään metro palvelee entistä useampaa, mutta uudet laiturit ovat silti vain nykyisten junien kokoisia.
Menikö suuri osa budjetista yli-isojen asemien maanpäällisten pompöösien rakentamiseen? Miksi rahaa ei käytetty olennaiseen, eli laiturien pidentämiseen? Väittäisin että pidemmän päälle kiinnostus on jossain muualla kuin hienoissa asemissa ja isoissa sisäänkäynneissä: jos itse liikenne sakkaa, ei kenenkään mieliala kohene suurista käytävistä matkalla laiturille tai asemataiteesta.
Toinen ongelma on liukuportaiden hitaus: Helsingissä portaat kulkevat paljon nopeammin kuin uusilla asemilla. Kyseessä lienee keino pidentää niiden käyttöikää, mutta ongelma on ilmeinen joka tapauksessa. Ymmärrän kyllä, että metro on huoltovarmuuden ja tulevaisuuden vuoksi rakennettu syvälle, mutta liukuportaiden tahti voisi kompensoida pitkittynyttä matkaa laiturille.
Lisäksi mieleeni juolahti, että liekö joskus aikeena tehostaa liikkumista keskeisiltä asemilta Espoon ja Helsingin välillä? Länsimetron työmaiden ollessa käynnissä tällaisten express-junien tunnelit olisi voitu kaivaa. Esimerkiksi niillä rahoilla, jotka olisi saatu säästettyä kaikesta turhuudesta asemilla. Esimerkiksi linja, joka kulkisi Kivenlahdesta Kamppiin puolen tunnin sijaan vartissa olisi tuntuva parannus työmatkaliikenteeseen, josta kiitettäisiin päättäjiä prameita asemia enemmän.
Metron tulisi loppujen lopuksi keskittyä etenkin siihen olennaiseen, eli ihmisten kuljetukseen. Tähän ei tarvita massiivisia sisäänkäyntejä, eikä pröystäileviä mutta tulevaisuudessa kestämättömiä asemia. Myös tehokkuus on kauneutta.
Kommentit (41)
Luin että länsimetro on täydellinen. Ei se ollut, siellä on edelleen n-sanoja.
Ok. Minä kyllä pääsen täältä Kivenlahdesta kätevästi töihin metrolla
Ilmiannettu vihapuheesta metroa kohtaan
Miksi laiturin pitäisi olla pidempi kuin juna?
Liikuin aiemmin Saunalahdesta isoon omenaan. Bussit oli täynnä ja lisää ihmisiä tunki kyytiin. Tämä oli klo 6-9 aamulla ja sama toiseen suuntaan klo 15-18.
Toista bussia ei saatu ajoon koska päättäjät oli haistellut liikaa omia pieruja.
En ihmettele pätkääkään jos loputkin bussit lakkautetaan ja kuvitellaan että porukka kävelee kauklahdesta metrolle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi laiturin pitäisi olla pidempi kuin juna?
Tuossa tekstissähän se on selitetty. Lukisit kokonaan ennen valittamista.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Liikuin aiemmin Saunalahdesta isoon omenaan. Bussit oli täynnä ja lisää ihmisiä tunki kyytiin. Tämä oli klo 6-9 aamulla ja sama toiseen suuntaan klo 15-18.
Toista bussia ei saatu ajoon koska päättäjät oli haistellut liikaa omia pieruja.
En ihmettele pätkääkään jos loputkin bussit lakkautetaan ja kuvitellaan että porukka kävelee kauklahdesta metrolle.
Bussilinjauudistuksen 1.2.2023 toivotaan parantavan tilannetta. On se metrokin ruuhka-aikaan täynnä ja tuskallisen hidas.
En ole vielä käynyt mutta massiivinen sisäänkäynti särähti ap tekstissä korvaan. Olisiko haettu paloturvallisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuin aiemmin Saunalahdesta isoon omenaan. Bussit oli täynnä ja lisää ihmisiä tunki kyytiin. Tämä oli klo 6-9 aamulla ja sama toiseen suuntaan klo 15-18.
Toista bussia ei saatu ajoon koska päättäjät oli haistellut liikaa omia pieruja.
En ihmettele pätkääkään jos loputkin bussit lakkautetaan ja kuvitellaan että porukka kävelee kauklahdesta metrolle.
Bussilinjauudistuksen 1.2.2023 toivotaan parantavan tilannetta. On se metrokin ruuhka-aikaan täynnä ja tuskallisen hidas.
Linkkiä tähän uudistus julistukseen. Itse en löytänyt..
Vierailija kirjoitti:
Onko ap sellainen metroseksuaali?
Tämä oli hauska!
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä käynyt mutta massiivinen sisäänkäynti särähti ap tekstissä korvaan. Olisiko haettu paloturvallisuutta?
Tässä voi olla perää mutta järkevällä suunnittelulla olisi kuluja ja kokoa saatu leikattua paloturvallisuuskin silmällä pitäen.
Olen ajanut metrolla päästä päähän aikoinaan mutta en muista onko jokainen asemalaituri riittävän pitkä lisä vaunuille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi laiturin pitäisi olla pidempi kuin juna?
Tuossa tekstissähän se on selitetty. Lukisit kokonaan ennen valittamista.
- ap
Niin tylsä teksti että ei sitä jaksa lukea
Et oo kovin kiinnostava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuin aiemmin Saunalahdesta isoon omenaan. Bussit oli täynnä ja lisää ihmisiä tunki kyytiin. Tämä oli klo 6-9 aamulla ja sama toiseen suuntaan klo 15-18.
Toista bussia ei saatu ajoon koska päättäjät oli haistellut liikaa omia pieruja.
En ihmettele pätkääkään jos loputkin bussit lakkautetaan ja kuvitellaan että porukka kävelee kauklahdesta metrolle.
Bussilinjauudistuksen 1.2.2023 toivotaan parantavan tilannetta. On se metrokin ruuhka-aikaan täynnä ja tuskallisen hidas.
Linkkiä tähän uudistus julistukseen. Itse en löytänyt..
https://www.hsl.fi/hsl/suunnittelu#etela-espoon-uusi-bussilinjasto-metr…
Tuosta löytyy luonnoksia, jotain uudistuksia siis tulossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä käynyt mutta massiivinen sisäänkäynti särähti ap tekstissä korvaan. Olisiko haettu paloturvallisuutta?
Tässä voi olla perää mutta järkevällä suunnittelulla olisi kuluja ja kokoa saatu leikattua paloturvallisuuskin silmällä pitäen.
En ole alan tuntija enkä ole käynyt paikanpäällä mutta kuvittelen että isot ihmismassat jotka pakenee ja samaan aikaan palomiesten täytyy kulkea ohi vaatisi leveät kulkureitit. 🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuin aiemmin Saunalahdesta isoon omenaan. Bussit oli täynnä ja lisää ihmisiä tunki kyytiin. Tämä oli klo 6-9 aamulla ja sama toiseen suuntaan klo 15-18.
Toista bussia ei saatu ajoon koska päättäjät oli haistellut liikaa omia pieruja.
En ihmettele pätkääkään jos loputkin bussit lakkautetaan ja kuvitellaan että porukka kävelee kauklahdesta metrolle.
Bussilinjauudistuksen 1.2.2023 toivotaan parantavan tilannetta. On se metrokin ruuhka-aikaan täynnä ja tuskallisen hidas.
Linkkiä tähän uudistus julistukseen. Itse en löytänyt..
https://www.hsl.fi/hsl/suunnittelu#etela-espoon-uusi-bussilinjasto-metr…
Tuosta löytyy luonnoksia, jotain uudistuksia siis tulossakin.
Kiitos!
Länsimetro on luultavasti yhtä pettynyt sinuun. Ehkä teidän kannattaisi vain erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuin aiemmin Saunalahdesta isoon omenaan. Bussit oli täynnä ja lisää ihmisiä tunki kyytiin. Tämä oli klo 6-9 aamulla ja sama toiseen suuntaan klo 15-18.
Toista bussia ei saatu ajoon koska päättäjät oli haistellut liikaa omia pieruja.
En ihmettele pätkääkään jos loputkin bussit lakkautetaan ja kuvitellaan että porukka kävelee kauklahdesta metrolle.
Bussilinjauudistuksen 1.2.2023 toivotaan parantavan tilannetta. On se metrokin ruuhka-aikaan täynnä ja tuskallisen hidas.
Linkkiä tähän uudistus julistukseen. Itse en löytänyt..
https://www.hsl.fi/hsl/suunnittelu#etela-espoon-uusi-bussilinjasto-metr…
Tuosta löytyy luonnoksia, jotain uudistuksia siis tulossakin.
Mutta mitä tapahtuu kivenlahti-kauklahti linjoille?
Mikä ihme metrovihaaja täällä nyt heräs :D