Kun opettaja ei hallitse luokkaa!!
Lapsellani (10v) vaihtui syksyllä opettaja. Uusi opettaja käyttää lapsiin seuraavia menetelmiä:
Huutaa lapsille: oma lapseni kokee tämän tosi pelottavana. Opettaja saattaa siis tulla ihan viereen ja kovaan ääneen huutaa vaikka mksi et jo tee tehtäviäsi??
Antaa luokan pojille jälki-istuntoa asioista, joiden lapset eivät tienneet olevan kiellettyjä. Esim lapset menivät ruokailuun 10 min liian aikaisin (kun olivat jo päässeet välitunnille aiemmin), ja seurauksena saivat jälki-istuntoa.
Jos laps ei käyttäydy kunnolla, joutuu rangaistuksena tekemään matematiikan tehtäviä.
Rangaistukset kohdistuvat lähes yksinomaan luokan poikiin. Kukaan tyttö ei tietääkseni ole saanut jälki-istuntoa, pojista vain yksi EI ole saanut jälki-istuntoa.
Opettajalta ei ole tullut yhtään positiivista palautetta, ainoastaan negatiivista.
Opettaja pohti yhden lapsen vanhemmalle, että lapsesi ei taida pitää minusta. Kyseinen lapsi kuulemma pelkää opettajaa.
Opettaja myöntää, että keskustelee avoimesti luokan ongelmalapsista opettajanhuoneessa. Kuulemma viime vuoden opettaja ei ottanut ongelmia vakavasti, kun ei yhdy hänen mielipiteisiinsä.
Esimerkkejä on vielä lukuisia. Opettaja soittelee vanhemmille, ja valittaa, että tämä luokka vaan meluaa, teen minä mitä tahansa! Valittaa vain koulun rahapulaa, uhriutuu eikä näe omassa toiminnassaan mitää parannettavaa.
Aiemmin lapsilla oli positiivinen opettaja, joka palkitsi onnistumisista. Tällöin luokassa oli merkittävästi vähemmän haastavia tilanteita. Myös vilkkaat pojat oppivat paremmin. Myös muilta tunneilta tulee positiivista palautetta ja oppimistulokset ihan toista luokkaa kuin oman open tunneilta.
Rehtorin kanssa on keskusteltu, ei näe vikaa opettajissa vaan vika on lapsissa.
Kommentit (99)
Siitä sitä kiinnostus matematiikkaa kohtaan kasvaakin, kun rangaistuksena ovat matematiikan tehtävät.
Sopikaa luokan vanhempien kanssa vuorot ja menkää seuraamaan opetusta. Vanhempien läsnäolo rauhoittaa tilanteen, kun muuttaa sekä lasten että opettajan käytöstä. Saatte negatiivisen kierteen poikki. Joskus tosiaan homma voi lähteä väärille raiteille ja suuntaa on hankala yksin muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko luokassa 'poikia' vai poikia? Onko osalla 'pojista' musta parta? Ja onko osa 'pojista' ollut kohtuuttomasti auringossa?
Luokan lapset ovat lähes kaikki kantasuomalaisia. Muutamalla on kaksikielinen perhe, mutta jokainen lapsi osaa suomea täydellisesti. Eli siitä ei ole kyse.
Ap
Rangaistusten käyttöä ei suositella. Positiivinen vahvistaminen ja tunnekasvatus ovat tätä päivää. Luulisi opettajan ammattilaisena tietävän tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko luokassa 'poikia' vai poikia? Onko osalla 'pojista' musta parta? Ja onko osa 'pojista' ollut kohtuuttomasti auringossa?
Luokan lapset ovat lähes kaikki kantasuomalaisia. Muutamalla on kaksikielinen perhe, mutta jokainen lapsi osaa suomea täydellisesti. Eli siitä ei ole kyse.
Ap
Miten tällaiseen tilanteeseen sitten on jouduttu, että opettaja joutuu korottamaan ääntään, jos luokassa oppilaat ovat ihan OK? Nykyään vouhotetaan liikaa kaiken maailman ahdistuneisuudesta yms. Miten asiat ovat kotona? Onhan se vaikea sopeutua kouluun,jos on siihen asti saanut tehdä, mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Rangaistusten käyttöä ei suositella. Positiivinen vahvistaminen ja tunnekasvatus ovat tätä päivää. Luulisi opettajan ammattilaisena tietävän tämän.
Opettajienkin joukossa on setämiehiä jotka viittaavat kintaalla tutkimustuloksille ja tekevät vaan niin kuin on aina tehty.
Vierailija kirjoitti:
Siitä sitä kiinnostus matematiikkaa kohtaan kasvaakin, kun rangaistuksena ovat matematiikan tehtävät.
Toki esim. nurkkaan laitto olisi tehokkaampi rangaistus mutta koska se on kielletty niin pitää rangaista jotenkin muuten. Käytössä oleva rangaistusvalikoima on oikeasti tosi pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko luokassa 'poikia' vai poikia? Onko osalla 'pojista' musta parta? Ja onko osa 'pojista' ollut kohtuuttomasti auringossa?
Luokan lapset ovat lähes kaikki kantasuomalaisia. Muutamalla on kaksikielinen perhe, mutta jokainen lapsi osaa suomea täydellisesti. Eli siitä ei ole kyse.
Ap
Miten tällaiseen tilanteeseen sitten on jouduttu, että opettaja joutuu korottamaan ääntään, jos luokassa oppilaat ovat ihan OK? Nykyään vouhotetaan liikaa kaiken maailman ahdistuneisuudesta yms. Miten asiat ovat kotona? Onhan se vaikea sopeutua kouluun,jos on siihen asti saanut tehdä, mitä haluaa.
Sepä se.
Kun muiden opettajien tunneilla luokka on suhtkoht rauhallinen, mutta oman open tunneilla tilanne on ilmeisen kaoottinen ja menee koko ajan hullummaksi.
Vika on tietysti lapsissa? Vai ehkä sittenkin opettajassa ja hänen käyttämissä pedagogisissa menetelmissä?
Ap
Tulee ekana mieleen, että onko tämä opettaja aiemmin opettanut isompia oppilaita, 5.-6. Luokan oppilaita?
Minullakin oli 1990-luvulla 1.-2. Luokalla tosi vaativa luokanopettaja, joka ei ollut koskaan aiemmin opettanut pikkuoppilaita. Sen kyllä huomasi hänestä, ettei hönellä ollut sellaista kärsivällisyyttä, mitä tarvitaan 6-8-vuotiaiden kanssa.
Opettajaa kuuluukin pelätä. Jos pelkoa ei ole niin pahanteko jatkuu opettajan silmien edessäkin eikä kiinnijääminen huoleta lapsia yhtään.
Jos tilanne vaan jatkuu, sun ap kannattaa vaihtaa lapsesi rinnakkaisluokalle, niin ei tarvitse olla tekemisissä tämän opettajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rangaistusten käyttöä ei suositella. Positiivinen vahvistaminen ja tunnekasvatus ovat tätä päivää. Luulisi opettajan ammattilaisena tietävän tämän.
Opettajienkin joukossa on setämiehiä jotka viittaavat kintaalla tutkimustuloksille ja tekevät vaan niin kuin on aina tehty.
Kyllähän tasoituksen antaminen muille maille esim. Pisa-tuloksissa osoittaa sen, että kyllä ennen on jotakin tehty oikeinkin. Vanhimmatkin luokanopettajat ovat syntyneet joskus 1950-luvun lopulla ja käyneet modernin koulutuksen yliopistossa, joten turha vetää tähän joitakin omia tai isoäidin kansakoulumuistoja. Suurin osa opettajista, myös niistä, jotka eivät muka hallitse luokkaa ovat naisia, saattaa joukossa olla joku marimekkosäkkiin pukeutuva palstamammakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä sitä kiinnostus matematiikkaa kohtaan kasvaakin, kun rangaistuksena ovat matematiikan tehtävät.
Toki esim. nurkkaan laitto olisi tehokkaampi rangaistus mutta koska se on kielletty niin pitää rangaista jotenkin muuten. Käytössä oleva rangaistusvalikoima on oikeasti tosi pieni.
Rangaistusten sijaan voi käyttää sanoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä sitä kiinnostus matematiikkaa kohtaan kasvaakin, kun rangaistuksena ovat matematiikan tehtävät.
Toki esim. nurkkaan laitto olisi tehokkaampi rangaistus mutta koska se on kielletty niin pitää rangaista jotenkin muuten. Käytössä oleva rangaistusvalikoima on oikeasti tosi pieni.
Antaisi vaikka helkkari soikoon sitä jälki-istuntoa!!
Ap, joka itse ja jonka lapsi rakastaa matematiikkaa (toistaiseksi)
Ei kannata etsiä syyllisiä, vaan ratkaisua. Järjestäkää vaikka yhdessä luokan pikkujoulut. Kun luokka näkee, että opettaja ja vanhemmat tekevät yhteistyötä, tilanne rauhoittuu. Pahinta on kyseenalaistaa opettajan ratkaisuja lasten kuullen. Se on suora lupa häiriköidä. Valittamisen sijaan kysy opettajalta, miten voit auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko luokassa 'poikia' vai poikia? Onko osalla 'pojista' musta parta? Ja onko osa 'pojista' ollut kohtuuttomasti auringossa?
Luokan lapset ovat lähes kaikki kantasuomalaisia. Muutamalla on kaksikielinen perhe, mutta jokainen lapsi osaa suomea täydellisesti. Eli siitä ei ole kyse.
Ap
Miten tällaiseen tilanteeseen sitten on jouduttu, että opettaja joutuu korottamaan ääntään, jos luokassa oppilaat ovat ihan OK? Nykyään vouhotetaan liikaa kaiken maailman ahdistuneisuudesta yms. Miten asiat ovat kotona? Onhan se vaikea sopeutua kouluun,jos on siihen asti saanut tehdä, mitä haluaa.
Sepä se.
Kun muiden opettajien tunneilla luokka on suhtkoht rauhallinen, mutta oman open tunneilla tilanne on ilmeisen kaoottinen ja menee koko ajan hullummaksi.
Vika on tietysti lapsissa? Vai ehkä sittenkin opettajassa ja hänen käyttämissä pedagogisissa menetelmissä?
Ap
Oletteko vanhempina olleet opettajaan yhteydessä? Hän voisi muuttaa tapojaan, jos kertoisitte, mitä hänen menetelmänsä aiheuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rangaistusten käyttöä ei suositella. Positiivinen vahvistaminen ja tunnekasvatus ovat tätä päivää. Luulisi opettajan ammattilaisena tietävän tämän.
Opettajienkin joukossa on setämiehiä jotka viittaavat kintaalla tutkimustuloksille ja tekevät vaan niin kuin on aina tehty.
Jännää, että juuri setämiehet pärjää tän luokan kanssa tosi hyvin. Oma naisopettaja on ihan hukassa. Jos nyt sillä sukupuolella on jotain merkitustä. Minusta ei ole vaan toimintamalleilla on.
Eikö ope voisi rangaista niitä vaikka sillä lailla että käskisi kirjoittamaan lauseita? Vaikka 200 kertaa se että "noudatan aina koulun sääntöjä"? Ehdota tuota opelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko luokassa 'poikia' vai poikia? Onko osalla 'pojista' musta parta? Ja onko osa 'pojista' ollut kohtuuttomasti auringossa?
Luokan lapset ovat lähes kaikki kantasuomalaisia. Muutamalla on kaksikielinen perhe, mutta jokainen lapsi osaa suomea täydellisesti. Eli siitä ei ole kyse.
Ap
Miten tällaiseen tilanteeseen sitten on jouduttu, että opettaja joutuu korottamaan ääntään, jos luokassa oppilaat ovat ihan OK? Nykyään vouhotetaan liikaa kaiken maailman ahdistuneisuudesta yms. Miten asiat ovat kotona? Onhan se vaikea sopeutua kouluun,jos on siihen asti saanut tehdä, mitä haluaa.
Sepä se.
Kun muiden opettajien tunneilla luokka on suhtkoht rauhallinen, mutta oman open tunneilla tilanne on ilmeisen kaoottinen ja menee koko ajan hullummaksi.
Vika on tietysti lapsissa? Vai ehkä sittenkin opettajassa ja hänen käyttämissä pedagogisissa menetelmissä?
Ap
Oletteko vanhempina olleet opettajaan yhteydessä? Hän voisi muuttaa tapojaan, jos kertoisitte, mitä hänen menetelmänsä aiheuttavat.
Lukuisia kertoja!! Hän ei näe toiminnassaan mitään. väärää, vika on lapsissa ja koulun resursseissa. Kirjoitti erääseen viestiin, että Tämä luokka meluaa, tekipä opettaja mitä hyvänsä.
Jos rehtoria ei kiinnosta niin yhteyttä hänen esimieheensä open touhu on asiatonta.