Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun opettaja ei hallitse luokkaa!!

Vierailija
20.11.2022 |

Lapsellani (10v) vaihtui syksyllä opettaja. Uusi opettaja käyttää lapsiin seuraavia menetelmiä:

Huutaa lapsille: oma lapseni kokee tämän tosi pelottavana. Opettaja saattaa siis tulla ihan viereen ja kovaan ääneen huutaa vaikka mksi et jo tee tehtäviäsi??

Antaa luokan pojille jälki-istuntoa asioista, joiden lapset eivät tienneet olevan kiellettyjä. Esim lapset menivät ruokailuun 10 min liian aikaisin (kun olivat jo päässeet välitunnille aiemmin), ja seurauksena saivat jälki-istuntoa.

Jos laps ei käyttäydy kunnolla, joutuu rangaistuksena tekemään matematiikan tehtäviä.

Rangaistukset kohdistuvat lähes yksinomaan luokan poikiin. Kukaan tyttö ei tietääkseni ole saanut jälki-istuntoa, pojista vain yksi EI ole saanut jälki-istuntoa.

Opettajalta ei ole tullut yhtään positiivista palautetta, ainoastaan negatiivista.

Opettaja pohti yhden lapsen vanhemmalle, että lapsesi ei taida pitää minusta. Kyseinen lapsi kuulemma pelkää opettajaa.

Opettaja myöntää, että keskustelee avoimesti luokan ongelmalapsista opettajanhuoneessa. Kuulemma viime vuoden opettaja ei ottanut ongelmia vakavasti, kun ei yhdy hänen mielipiteisiinsä.

Esimerkkejä on vielä lukuisia. Opettaja soittelee vanhemmille, ja valittaa, että tämä luokka vaan meluaa, teen minä mitä tahansa! Valittaa vain koulun rahapulaa, uhriutuu eikä näe omassa toiminnassaan mitää parannettavaa.

Aiemmin lapsilla oli positiivinen opettaja, joka palkitsi onnistumisista. Tällöin luokassa oli merkittävästi vähemmän haastavia tilanteita. Myös vilkkaat pojat oppivat paremmin. Myös muilta tunneilta tulee positiivista palautetta ja oppimistulokset ihan toista luokkaa kuin oman open tunneilta.

Rehtorin kanssa on keskusteltu, ei näe vikaa opettajissa vaan vika on lapsissa.

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuritti vain poikia? Kuulostaa miesvihalta.

Vierailija
82/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuritti vain poikia? Kuulostaa miesvihalta.

Ei, vaan kuulostaa siltä, että pojat ovat melunneet ja riehuneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko vanhemmat olleet yhteydessä toisiinsa ja miettineet yhdessä, mitä voi tehdä?

Opettaja voi olla epäsopiva työhönsä. Silloin vain vanhempien joukkovoimasta on hyötyä. Ainoa ratkaisu on opettajan vaihtaminen. Ja ennen kuin kukaan sanoo, ettei niin voi tehdä, niin todellakin voi tehdä. Valituksia rehtorille ja kunnan opetustoimen johdolle.

Vierailija
84/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko vanhemmat olleet yhteydessä toisiinsa ja miettineet yhdessä, mitä voi tehdä?

Opettaja voi olla epäsopiva työhönsä. Silloin vain vanhempien joukkovoimasta on hyötyä. Ainoa ratkaisu on opettajan vaihtaminen. Ja ennen kuin kukaan sanoo, ettei niin voi tehdä, niin todellakin voi tehdä. Valituksia rehtorille ja kunnan opetustoimen johdolle.

Yksi vastaus voisi olla, että luokasta pitää poistaa häirikköoppilaat. Erityisluokat ja tarkkailuluokat pitää palauttaa. Pitää tunnustaa rehellisesti, että oppilaita on erilaisia: yhdet kykenevät oppimaan ja haluavat oppia, mutta toiset eivät halua oppia ja tarvitsevat ihan erilaisten ammattilaisten apua. Kun kaikki pakotetaan samaan luokkatilaan, niin siellä ei voi opettaa eikä oppia.

Vierailija
85/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdelle lapselle sattui myös opettaja, joka tykkäsi huutaa ja oli tempperamenttinen omien sanojen mukaan.

Ihmettelin lapsen yhtäkkisiä mahakipuja aamuisin. Selvisi, että pelkäsi tätä opettajaa, joka huusi ja kiljui usein tunnilla lapsille.

Pikku hiljaa lapsi tottui siihen ja oppi olemaan välittämättä. Seuraava vuonna onneksi vaihtui taas opettaja.

Parin vuoden päästä kuulin, että kyseinen opettaja oli menettänyt hermonsa täysin ja käynyt käsiksi oppilaaseen. Ei siis mitään pientä tönimistä, vaan kunnolla.

Tästä on aikaa parikymmentä vuotta ja silloin ei niin puututtu asioihin. Mutta taisi opettaja olla pitkällä sairauslomalla. Jokin Burns Outi kai sillä oli, kun menetti hermonsa koko ajan ja huusi ja kiljui ja paiskii tavaroita tunneilla

Huutavat opettajat täytyy päästää pitkälle hermolomalle. 

Vierailija
86/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnallispoliitikko ei ymmärrä opetus- ja sivistysasioista yhtään mitään. Poliitikolle on turha valittaa.

Rehtori ei hänkään välttämättä ymmärrä sivistysasioista mitään. Lisäksi rehtoria kiinnostaa vain oma asemansa ja ulospäin kiiltävä kilpensä viranhaltijana. Rehtoreita ei voi kovin korkealle arvostaa yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta.

Vierailija
87/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä kumma juttu, että joka alalla on ammattitaidottomia tai työhönsä sopimattomia ihmisiä, paitsi alakoulujen opettajissa.

Kaikilla muilla aloilla siellä osaavien, vastuuntuntoisten tekijöiden enemmistön seassa on aina muutama yksilö, joka on kerta kaikkiaan huono työssään: laiska, huolimaton, osaamaton, vastuuntunnoton, ammattiosaamiseltaan heikko tai vanhentunut tai alun perin luonteensa puolesta alalle sopimaton. Kukaan ei epäile, kun joku kertoo ongelmistaan kädettömän raksamiehen tai asiakaspalvelijan kanssa.

Vaan opettajissapa ei ole yhtäkään sellaista! Tällä yhdellä ainoalla alalla ongelmien juurisyy on aina "asiakkaassa" (eli lapsessa tai vanhemmissa) tai vähintäänkin organisaatiossa, resursseissa tai jossakin muussa ulkopuolisessa.

Kun joku epäilee opettajan olevan huono työssään, se johtuu siitä, että epäilijä ei tiedä mistään mitään, ei ymmärrä alan realiteetteja, ja todennäköisesti on vielä itse aiheuttanut ongelmansa kasvattamalla lapsensa huonosti tai olemalla muuten vain väärässä ja kohtuuton. Huonokäytöksiset lapset joita ei ole kotona kasvatettu, vanhempien todellisuudesta vieraantuneisuus ja älyttömät odotukset, suuret ryhmät, huonot resurssit, mikä vain muu kuin se mahdollisuus, että opettaja on työssään huonompi kuin pitäisi.

Vierailija
88/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä opettajat ennenkin ovat ääntään korottaneet ja korottavat jatkossakin. Sehän on hyvän opettajan merkki, että välittää lasten oppimisesta. Mieti jos lapsesi ope olisi joku välinpitämätön tyyppi, jolle olisi aivan sama oppiiko lapsesi yhtään mitään. Voisi yläkoulussa olla kiinni kuromista oppisisällöissä ja tulevaisuus syrjäytyneenä taattu.

Hyvä opettaja ei alennu korottamaan ääntään.

Tämä on totta. Kun opettaja alkaakin puhua kovin hiljaa, oppilaat keskittyvät kuuntelemaan, mitä salaisuuksia se kertoo.

Sivistysjohtaja on se, joka on työssä virkavastuulla ja on pakko toimia, vaikka poliitikot eivät ymmärtäisi mitään, ja rehtorin "yläpuolella".

Vierailija
89/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälki-istuntoa ei kannata määrätä, sillä jälki-istunnot pitää opettajan valvoa. Kuka opettaja järjestäisi itselleen työpäivän päälle vielä jälki-istuntoja valvottavaksi? Tuskin kukaan.

Voihan opettaja käyttää sen työajan hyödykseen esimerkiksi suunnittelemalla seuraavan päivän tunteja sillä aikaa. Välillä vaan nostaa katsetta ja vilkaisee, että oppilaat pysyvät seisomassa pulpettinsa vieressä.

Jälki-istunto on kaikkina aikoina ollut nimenoman istumista.

Vierailija
90/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ope voisi rangaista niitä vaikka sillä lailla että käskisi kirjoittamaan lauseita? Vaikka 200 kertaa se että "noudatan aina koulun sääntöjä"? Ehdota tuota opelle?

Ai kauheeta. Yksi opettaja meidän koulussa käyttää tuota sata vuotta vanhaa rangaistustapaa, josta ei ole yhtään mitään hyötyä. Asiat hoidetaan esimerkiksi puhumalla ja pistämällä selkeät rajat ja sitten sopivat rangaistukset, jos rajat ylittyvät.

Eikö kirjoittaminen ole ihan yhtä hyvä rangaistus kuin puhuminen?

Tätä kysyy ex-opettaja, joka sanoitti ongelmia ja puhutteli ammattikouluikäisiä poikia jopa yöllä, kun oltiin eräällä kurssilla asuntolassa.

Täytyy kysyä, että kuinka moni tähän ketjuun kirjoittanut on ollut itse opettajana viime vuosina? Minä olen, mm. luokassa, jonka vakituinen opettaja oli sairauslomalla. Siitä luokasta lähti ensin opettaja saikulle, ja vasta sitten koko hötäkän aiheuttanut oppilas lastenpsykiatriselle. Ja se opettaja oli mies, jos se millään tavalla ketään kiinnostaa.

Vierailija
91/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät?

Galleville kertoi?

Galleville kertoo kaikenlaista teidänkin perheen puuhista, mutten minä sentään ihan kaikkea usko.

T. Ope

P.S. tule ja tee ite paremmin. Sulta ei sujunut edes yhden Gallevillen kasvatus; katsotaan miten pärjäät 30 samanlaisen kanssa. Tervetuloa!

Tule itse istumaan siihen luokkaan katsomaan mukulasi edesottamuksia. Oikeasti yhden vanhemman läsnäolo luokassa rauhoittaa kummasti kaikkia, myös opettajaa. On kokeiltu.

Tiedättehän, että perusopetus on avointa ja ihan kuka tahansa voi mennä seuraamaan opetusta, kunhan ei häiritse vaan itse malttaa istua hiljaa.

Vierailija
92/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rangaistusten käyttöä ei suositella. Positiivinen vahvistaminen ja tunnekasvatus ovat tätä päivää. Luulisi opettajan ammattilaisena tietävän tämän.

Opettajienkin joukossa on setämiehiä jotka viittaavat kintaalla tutkimustuloksille ja tekevät vaan niin kuin on aina tehty.

Juuri vanhan liiton "setämiehiä" kouluun tarvittaisiinkin. Setämiehesten aikaan Suomen koulusta tehtiin maailman paras. Nyt koulu on pilattu. Työrauha on menetetty lopullisest, kun luokkiin tuotiin puhelimet ja tietokoneet leikkikaluiksi. Opettajilta on viety auktoriteetti ja valta. Rehtorit ovat kovin usein selkärangattomia nyhjäkkeitä, joilta puuttuu ymmärrys koulunpidosta.

Setämiehet takaisin, älylaitteet ja innovaattorit pihalle!

Ai kun miehet on niin reiluja ja rentoja? Näinhän se imago menee vähän joka alalla, mutta ei se todellisuutta vastaa.

Oikeasti hyviä opettajia on sekä naisissa ja miehissä. Meidän ala-asteen opettaja oli tätinainen, ja kurinpito hoitui häneltä helposti våhän niin kuin siinä sivussa. Lisäksi opimme kaikki opetussunniltelman mukaiset asiat ja paljon muuta, teimme reissuja ja näytelmiä ja ties mitä projekteja. Mutta virheitä ja epäoikeudenmukaisuuksia sattui. Niitä sattuu aina kaikille kurinpidossa, joillekin enemmän ja toisille vähemmän. Minun aikanani lapsille sai sanoa aika kovasti. Rehtori, muut opettajat ja vanhemmat pitivät opettajan puolia.

Vierailija
93/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän syitä ole niin sysissä kuin sepässäkin. Onko kyseessä pätevä alakoulun opettaja  vai pystymetsästä otettu sijainen? Nuori vai vanha? Lapset oppivat nopeasti näkemään, mistä opettajan päreet palavat, ja härnäävät sitten. Aikuinen osaisi vältellä, mutta lapset eivät. Tuntuu oudolta, että 10-vuotiaat eivät tunne koulun sääntöjä, kun ovat kuitenkin olleet ilmeisesti jo kaksi tai kolme vuotta niiden sääntöjen alaisia.

Rehtori tietenkin puolustaa alaistaan, mutta kyllä hänen pitäisi keskustella vakavasti opettajan kanssa ja opastaa parempia keinoja saada luokka rauhalliseksi ja tottelemaan.

Vierailija
94/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mene koskaan enää opettajan sijaiseksi kun kaikkialla on lespoja opettajia

Vierailija
95/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hallitse luokkaa??

Ei opettaja ole hallitsija, jokainen oppilas on opettajan kanssa tasavertainen ihminen.

Olen yläasteen ison luokan ope. Kokemuksesta!!!! voin kertoa, että opettaja on lähes kädetön tämän meluavan sekalauman kanssa. Ope ei saa juurikaan korottaa ääntään, saati poistaa luokasta; murkkuikäiset tietävät tämän/tekevät pahimmillaan kuka mitäkin. Kännyillä roikutaan tunneilla, somessa vietetään aikaa, tapellaan, möykätään. Iso osa ajastani kuluu ko. lauman säilyttämiseen ehjinä. Yläasteen ope on todella lujilla kaikin tavoin.

Vierailija
96/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät?

Galleville kertoi?

Galleville kertoo kaikenlaista teidänkin perheen puuhista, mutten minä sentään ihan kaikkea usko.

T. Ope

P.S. tule ja tee ite paremmin. Sulta ei sujunut edes yhden Gallevillen kasvatus; katsotaan miten pärjäät 30 samanlaisen kanssa. Tervetuloa!

Tule itse istumaan siihen luokkaan katsomaan mukulasi edesottamuksia. Oikeasti yhden vanhemman läsnäolo luokassa rauhoittaa kummasti kaikkia, myös opettajaa. On kokeiltu.

Tiedättehän, että perusopetus on avointa ja ihan kuka tahansa voi mennä seuraamaan opetusta, kunhan ei häiritse vaan itse malttaa istua hiljaa.

Kuinka moni äiti menee lapsensa kouluun tunteja seuraamaan? En koskaan ole kuullut sellaisesta. 

Vierailija
97/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät?

Galleville kertoi?

T. Ope

Kuinka moni äiti menee lapsensa kouluun tunteja seuraamaan? En koskaan ole kuullut sellaisesta. 

Tuskin kukaan. Jos aikoisi mennä, niin lapsi kieltäisi tulemasta, koska olisi niin "noloa".

Vierailija
98/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät?

Galleville kertoi?

T. Ope

Tuskin kukaan. Jos aikoisi mennä, niin lapsi kieltäisi tulemasta, koska olisi niin "noloa".

Tuo voisi kyllä olla hyvä rangaistus sellaiselle mukulalle johon mikään muu ei tunnu tepsivän.

Vierailija
99/99 |
20.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät?

Galleville kertoi?

T. Ope

Minä olen nähnyt, myös erään villin vintiön isän erikseen kutsuttuna. Oikeasti kannattaa mennä sinne luokkaan katsomaan, millaista siellä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi