Kuinka paljon sähkön pitää maksaa että polttomoottoriautoilu on halvempaa?
Ei nyt puhuta auton hankintahinnasta yms. ettei mene liian hankalaksi.
Kommentit (14)
Kun bensaauton kulutus/100km * bensan litrahinta on pienempi kuin sähköauton kulutus/100km * kilowattitunnin hinta.
Meidän harrasteauton bensankulutus on 25 litraa sataselle. Mihin sähköautoon haluat että tehdään vertaus? Niissäkin kun on erilaisia kulutuksia.
Et voi laskea huomioimatta pääomakuluja. Pään pensaaseen laittamista.
Sähköauto tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin polttomoottoriauto.
Bensa-auto maksaa suomalaisilla keskimäärin noin 3000€. Sähkö-auto 60 000€. On siinä minusta pikkuinen ero kumman hankkii. Aika paljon saa ostaa bensaa tuolla 57 000€:lla, eikä mene sähköä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Et voi laskea huomioimatta pääomakuluja. Pään pensaaseen laittamista.
Sähköauto tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin polttomoottoriauto.
Pääomakulut kannattaa tietenkin ottaa huomioon, mutta laskea erillään, koska muutenhan kaikki ajelisi tonnin pommilla, jossa pääomakulut halvimmat.
Ei se laskeminen silti helppoa ole. Etenkin sähköauton kulutus vaihtelee suuresti, jos autoilet paljon maantiellä, saati moottoritiellä niin sähköä kuluu suhteessa enemmän kuin polttoainetta. Vastaavasti taajama-ajossa sähköauto on huomattavan pienikulutuksinen polttomoottoriin verrattuna.
Ja sitten tietenkin vielä autoiletko tasaisesti ympäri vuoden vai enemmän kesällä/talvella? Talviajossa polttomoottorin kulutus nousee paljon vähemmän kuin sähköauton kulutus.
Ajatko pitkiä matkojan joiden varrella joudut lataamaan kalliilla julkisella (pika)laturilla vai saatko ladattua auton lähes aina kotona?
Ilman kotilatausmahdollisuutta sähköauton kilpailukyky romahtaa niin hinnan kuin etenkin ajankäytön osalta.
Noin 1€/kwh jos maksaa niin aletaan olla keskimääräisen polttomoottoriauton kustannusten tasalla pelkän käyttövoiman suhteen, eli siellä 20-25€/100km.
Muuten esimerkiksi itsellä meni ennen n.300-400€/kk polttoaineisiin, nyt lyhennän sähköauton rahoitusta ja maksan vielä sähköt tasan samaan rahaan. Ja ajan tietysti parikymmentä vuotta uudemmalla autolla kaupan päälle.
Traficomin laskelmissa sähköllä ajava maksaa auton käytöstä veroja 7 euroa vähemmän/100km. Jos verotus olisi sama molemmille, sähköllä ajaminen ei olisi ollut koskaan edullisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Traficomin laskelmissa sähköllä ajava maksaa auton käytöstä veroja 7 euroa vähemmän/100km. Jos verotus olisi sama molemmille, sähköllä ajaminen ei olisi ollut koskaan edullisempaa.
Vähemmän kuin millä ajava? Dieselillä? Esimerkiksi bensahybrideissä verot ovat pienemmät kuin täyssähköautoissa koska maksat osan veroista polttoaineissa. Eikä tuo oikein muutenkaan pidä paikkaansa jos sähköautolla ajaminen maksaa keskimäärin n.3€/100km ja polttomoottoriautolla 20€/100km, ei ihan 7 euron ero riitä.
Vierailija kirjoitti:
Noin 1€/kwh jos maksaa niin aletaan olla keskimääräisen polttomoottoriauton kustannusten tasalla pelkän käyttövoiman suhteen, eli siellä 20-25€/100km.
Tuo tarkoittaisi 10-12l/100km polttoaineenkulutusta, ns. perheautoluokassa (Golf, Corolla, Octavia...) todellisuus on jotakuinkin puolet tuosta jos auto on alle 10 vuotta vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi laskea huomioimatta pääomakuluja. Pään pensaaseen laittamista.
Sähköauto tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin polttomoottoriauto.
Pääomakulut kannattaa tietenkin ottaa huomioon, mutta laskea erillään, koska muutenhan kaikki ajelisi tonnin pommilla, jossa pääomakulut halvimmat.
Ei se laskeminen silti helppoa ole. Etenkin sähköauton kulutus vaihtelee suuresti, jos autoilet paljon maantiellä, saati moottoritiellä niin sähköä kuluu suhteessa enemmän kuin polttoainetta. Vastaavasti taajama-ajossa sähköauto on huomattavan pienikulutuksinen polttomoottoriin verrattuna.
Ja sitten tietenkin vielä autoiletko tasaisesti ympäri vuoden vai enemmän kesällä/talvella? Talviajossa polttomoottorin kulutus nousee paljon vähemmän kuin sähköauton kulutus.
Ajatko pitkiä matkojan joiden varrella joudut lataamaan kalliilla julkisella (pika)laturilla vai saatko ladattua auton lähes aina kotona?
Ilman kotilatausmahdollisuutta sähköauton kilpailukyky romahtaa niin hinnan kuin etenkin ajankäytön osalta.
Bioetanoli käyttää polttomoottoria ja on läjes päästytön. Näin meillä.
Oletetaan, että bensan hinta on 2,20 e. Ja bensa-auto kuluttaa 7 l/100 km. Maksaa 15,70 e.
Keskimääräisen sähköauton kulutus on 20 kwh/100 km. Mikäli sähkö maksaa yli 77 senttiä, niin sitten maksaa enemmän kuin bensa, joka maksaa 2,20 e.
Vierailija kirjoitti:
Et voi laskea huomioimatta pääomakuluja. Pään pensaaseen laittamista.
Sähköauto tulee huomattavasti kalliimmaksi kuin polttomoottoriauto.
Juuri näin. Mitä hyötyä sitten laskea yhtään mitään jos ei ota totuudenmukaisesti kaikkea huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Noin 1€/kwh jos maksaa niin aletaan olla keskimääräisen polttomoottoriauton kustannusten tasalla pelkän käyttövoiman suhteen, eli siellä 20-25€/100km.
Muuten esimerkiksi itsellä meni ennen n.300-400€/kk polttoaineisiin, nyt lyhennän sähköauton rahoitusta ja maksan vielä sähköt tasan samaan rahaan. Ja ajan tietysti parikymmentä vuotta uudemmalla autolla kaupan päälle.
Ei kulu todellakaan kahtakymppiä satasella. Oman dieselini kulutus on alle 4 l satasella, eli reilu kymppi menee. Sillä saa sähköä 50 kwh. Eli ajelee 200 km. Jos sähkö maksaa 40 senttiä kwh ja diesel 2,2€/l, aletaan oleen samoissa kustannuksissa per 100 km.
Paljonko keskimäärin maksaa polttomoottoriautoilu /100km tällä hetkellä?