Mikseivät kaikki autoilijat tajua, että pyöräilijä SAA todellakin ajaa suojatien yli pyörällä, jos auto tulee kolmion takaa?
Työmatkallani on kolme tällaista risteystä, joissa pyörätie on paitsi suojatien jatkeena, mutta autoilijoille on myös kolmio. Muutaman kerran viikossa tällainen kolmion takaa tuleva autoilija kuvittelee ilmeisesti "kouluttavansa" minua, joka pyrin aina noudattamaan liikennesääntöjä, ajoin sitten pyörällä tai autolla. Tulee välillä tööttiä ja välillä keskisormea. Ihan siis sen takia, että ajan pyörällä suojatien yli ja autoilijalla on kolmion takia väistämisvelvollisuus.
Aivot sulaaaaaa...
Kommentit (131)
Itse väistän aina autoa, varma konsti.
Lähtökohtaisesti autoilija ajattelee, että pyöräilijä väistää. Ihan sama, mitä liikennemerkkejä on tyrkyllä tai mitä liikennesäännöt sanovat.
Itse pyrin pyöräilijänä ajamaan niin, että pysyn hengissä. Täällä meillä päin se usein tarkoittaa sitä, etten voi pitää kiinni liikennesäännöistä tai -merkeistä. Niin kovaa autoilijat ajavat, ettei heidän ole edes mahdollista pysähtyä jos pitäisin kiinni oikeuksistani.
Mene muualle haastamaan riitaa, vaikka perjantai iltana nakkikioskin jonossa...
Vierailija kirjoitti:
Itse väistän aina autoa, varma konsti.
Tuollaiset juuri opettaa autoilijat huonoille tavoille. Rohkeasti vain kiinni omista oikeuksista!
Siksi koska suurin osa ihmisistä ei tiedä että polkupyörä on ajoneuvo, jota koskee samat liikennesäännöt kuin muitakin ajoneuvoja.
No kolmion takaa on väistettävä aina, ihan sama millä menopelillä mennään.
Pyörätie kylläkään ei voi mitenkään olla "suojatien jatkeena".
Vielä pahempi ovat kiertoliittymästä poistuvat. Ei ole kolmiota mutta kääntyvänä väistämisvelvollisia.
Eräskin hyppäsi "opettamaan" että pyöräilijän pitää taluttaa. Mieli teki lyödä.
Suojatiellähän saa pyöräillä aina, väistämissäännöt taas riippuvat paikasta.
Jännä, minulle ei ole ikinä tullut tuommoista käytöstä vastaan. Autot usein väistää niissäkin kohdissa kun ei tarvitsisi... Noissa kolmioristeyksissä yleisin ongelma autojen kanssa on, että pysähtyvät suojatien päälle kun odottavat että pääsevät kääntymään. Jos on isompi auto niin takaa ei välttämättä pääse, mutta eteenkään ei oikein uskalla mennä kun kuskin huomio keskittyy vain niihin toisiin autoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse väistän aina autoa, varma konsti.
Tuollaiset juuri opettaa autoilijat huonoille tavoille. Rohkeasti vain kiinni omista oikeuksista!
Sehän on sitten "kiva" elellä pyörätuolissa ja muistella kun oli oikeassa silloin 20 vuotta sitten. Jaa että saa suuret korvaukset ja pääsee miljonääriksi? No, ehkä Yhdysvalloissa, Suomessa korvaussumma on yleensä pari tonnia, eikä aina sitäkään jos fillaristi itse on aiheuttanut kolarin.
Minäkin väistän autoja, ei huvita tulla "koulutetuksi" vahingossa tai tahallaan.
Ajan kyllä usein suojatien yli.
Vierailija kirjoitti:
Suojatiellähän saa pyöräillä aina, väistämissäännöt taas riippuvat paikasta.
Niin nykyään saa pyöräillä suojatiellä. Sehän muuttui vasta vähän aikaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse väistän aina autoa, varma konsti.
Tuollaiset juuri opettaa autoilijat huonoille tavoille. Rohkeasti vain kiinni omista oikeuksista!
Kuuluisat viimeiset sanat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojatiellähän saa pyöräillä aina, väistämissäännöt taas riippuvat paikasta.
Niin nykyään saa pyöräillä suojatiellä. Sehän muuttui vasta vähän aikaa sitten.
Ja tässäpä yksi vastaus aloittajan kysymykseen: Kaikki autoilijat eivät tunne nykyisiä sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse väistän aina autoa, varma konsti.
Tuollaiset juuri opettaa autoilijat huonoille tavoille. Rohkeasti vain kiinni omista oikeuksista!
Reippaina käymme rekkain alle. Hassisen kone.
Siksi ku Suomessa myönnetään ajokortteja myös tajuttomille ääliöille!
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska suurin osa ihmisistä ei tiedä että polkupyörä on ajoneuvo, jota koskee samat liikennesäännöt kuin muitakin ajoneuvoja.
Kyllä tuossa kohtaa autoilijan tulee väistää myös jalankulkijaa, ja ihan millä vaan menopelillä menijää. Jos on kolmio niin autoilija väistää ihan kaikkia. Jotkut ei vaan tajua sitä, ja edelleen moni on siinä uskossa ettei suojatien yli ikinä saa pyöräillä, vaikka tuommoisessa "pyörätien jatke" paikassa pyöräily on ollut sallittua jo ties kuinka kauan.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, minulle ei ole ikinä tullut tuommoista käytöstä vastaan. Autot usein väistää niissäkin kohdissa kun ei tarvitsisi... Noissa kolmioristeyksissä yleisin ongelma autojen kanssa on, että pysähtyvät suojatien päälle kun odottavat että pääsevät kääntymään. Jos on isompi auto niin takaa ei välttämättä pääse, mutta eteenkään ei oikein uskalla mennä kun kuskin huomio keskittyy vain niihin toisiin autoihin.
Osa pyöräilijöistähän jää hakkaamaan auton kattoa jos autoilija on pysähtyneenä suojatien päälle. He kun luulevat että pitäisi pysähtyä sinne 5 metrin päähän mistä ei näe risteävää liikennettä :D
Suomen suojatiet on muutenkin sijoitettu miten sattuu, koska suurin osa on maalattu aikana jolloin kevyttä liikennettä oli vain alaikäiset ja korttinsa hyllylle ryypänneet, eli ei juuri ketään. Pitäisi ylityspaikat tarkastaa 2020-luvulle ja pyrkiä pois esimerkiksi niistä suojateistä jotka on juuri siinä missä väistämisvelvollinen auto odottaa vuoroaan. Toimihan ne silloin kun ylittäjiä oli kourallinen koko päivänä, mutta ei enää nyt kun siitä ramppaa väkeä solkenaan.
Suurempi ongelma on se, etteivät pyöräilijät pidä itseään väistämisvelvollisena oikein missään tilanteessa. Ajoin eilen noin 4 km matkan kaupungissa, ja kolme eri pyöräilijää ajoivat suoraan eteen suojatiellä vaikka minulla ei ollut kolmiota enkä ollut kääntymässä. Kun tööttään niin tulee joko keskaria tai ihmeellinen mulkaisu kun eivät vielä silloinkaan tajua olevansa väärässä.
Eikö siinä suojatie ole pyörätien jatkeena eikä toisinpäin?