Jos ajaa toisen kylkeen kiihdytyskaistalta, kenen vika tämä on?
Jo tiellä ajavan vai liittyjän? Meinasi käydä täpärästi, kun arka kuski ei uskaltanut liittyä ennen kuin motarin kiihdytyskaistan loppupäässä.
Kommentit (116)
Sen joka tulee kolmion takaa. Yleensä Suomessa siis liittyjä. Eikö tälläistäkään opeteta autokoulussa enää?
Ylinopeutta ajavan sekä perään ajajan vika on aina. Jos kumpikaan ei aja ylinopeutta niin sitten tutkijat tutkii tilanteen.
Tiellä ajavalla on etuajo-oikeus.
Ei mun auto ehdi edes kiihtyä niin paljon. On muuten hyvä ja kuluttaa vähän uusiutumatonta fossiilista polttoainetta. Sähköautot kuulemma kiihtys hyvin mut ei oo varaa sellasen hankintaan.
Vierailija kirjoitti:
Sen joka tulee kolmion takaa. Yleensä Suomessa siis liittyjä. Eikö tälläistäkään opeteta autokoulussa enää?
Ilmeisesti liittyjälle ei.
En saanut keskustelua luotua, eli ylläpito poisti tämän. Kirjoitin pitkän selityksen auki tilanteesta, mutta koska tämä oli jo viides keskustelu, jota yp ei päästänyt läpi, en enää jaksanut kirjoittaa auki koko tilannetta. Alkuperäisessä kirjoitin, että järkikin jo sanoo, ettei sieltä kiihdytetä kylkeen, mutta jäi niin outo olo, ettei mitään.....
Vierailija kirjoitti:
Ylinopeutta ajavan sekä perään ajajan vika on aina. Jos kumpikaan ei aja ylinopeutta niin sitten tutkijat tutkii tilanteen.
Ei ole jos joku vetää kiihdytyskaistalta etanavauhtia eteen eikä ehdi jarruttaa/väistää.
Tuo oli minulle vaikeimpia asioita oppia. Siis se, että vaikka motari on täynnä autoja, niin uskaltaa silti kiihdyttää kiihdytyskaistalla täyteen vauhtiin... vaikka käytännössä se on ainoa keino päästä sinne moottoritien puolelle siirtymään.
Jos ei ole ruuhkaa ja näen että sieltä joku mummo puntolla ryömii tielle niin vaihdan suosiolla motarilla ohituskaistalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylinopeutta ajavan sekä perään ajajan vika on aina. Jos kumpikaan ei aja ylinopeutta niin sitten tutkijat tutkii tilanteen.
Ei ole jos joku vetää kiihdytyskaistalta etanavauhtia eteen eikä ehdi jarruttaa/väistää.
Ehdi? Katse kännykässä?
Olen aina ihmetellyt sitä, että laki itse asiassa kieltää antamasta tilaa kiihdytyskaistalta tuleville (siis niin, että moottoritiellä ajava vaihtaa vasemmalle kaistalle). Onneksi useimmat kuitenkin tekevät näin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli minulle vaikeimpia asioita oppia. Siis se, että vaikka motari on täynnä autoja, niin uskaltaa silti kiihdyttää kiihdytyskaistalla täyteen vauhtiin... vaikka käytännössä se on ainoa keino päästä sinne moottoritien puolelle siirtymään.
Jos motarilla autot ajavat täyttä vauhtia on siellä aina tilaa väliin. Jos olisi tungosta niin siellä motarilla vauhditkin hidastuisivat.
Molempien vika 1.6.2020 alkaen. Jos ja kun näet, että toinen on tulossa kylkeen etkä tee mitään, niin olet myös syyllinen.
"Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt sitä, että laki itse asiassa kieltää antamasta tilaa kiihdytyskaistalta tuleville (siis niin, että moottoritiellä ajava vaihtaa vasemmalle kaistalle). Onneksi useimmat kuitenkin tekevät näin.
Itseasiassa ei kiellä, jotkut ovat vain saaneet päähänsä tulkita että kiihdytyskaistalta tulevan väistäminen olisi "turha" kaistanvaihto ja siten kielletty. Minusta se ei ole alkuunkaan turha.
Kiihdytyskaistalta tuleva on väistämisvelvollinen. Blokkailen niitä aina huvikseni, että joutuvat pysähtymään kaistan päähän.
Vierailija kirjoitti:
Rampilta tuleva väistää aina.
Siinä rampilla on ihan sellainen kärjellään seisova puna- valkoinen kolmio kertomassa tämän.
Vierailija kirjoitti:
Tuo oli minulle vaikeimpia asioita oppia. Siis se, että vaikka motari on täynnä autoja, niin uskaltaa silti kiihdyttää kiihdytyskaistalla täyteen vauhtiin... vaikka käytännössä se on ainoa keino päästä sinne moottoritien puolelle siirtymään.
Tässä ei olisi mitään vaikeaa, jos ihmiset pitäisivät motarilla turvavälejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylinopeutta ajavan sekä perään ajajan vika on aina. Jos kumpikaan ei aja ylinopeutta niin sitten tutkijat tutkii tilanteen.
Ei ole jos joku vetää kiihdytyskaistalta etanavauhtia eteen eikä ehdi jarruttaa/väistää.
Ehdi? Katse kännykässä?
Onnea yritykseen pysäyttää täysperävaunurekka 80km/h talvikelillä kun joku mummon punto vetää 30m päässä eteen 50km/h.
Tämä on ihan käsittämätöntä, että näitä ajelee alinopeutta tuolla, ja eivät vaan uskalla liittyä. Ei pitäisi olla liikenteessä!