Tiedän lapsen, joka on saanut päiväkoti-ikäisestä asti paljon terapia- ym palveluita.
Mikähän on tämänkin lapsen tulevaisuus? Hän tarvitsee koko ajan erityitoimenpiteitä. Tämä on todella kallista. Moni muukin lapsi tarvitsisi, mutta he eivät sitä saa, koska ovat joutuneet säästöjen uhreiksi.
Mietin, että miten paljon tämä yksi lapsi voi saada?! Entä jos en näe hänen muuttuneen, vaan olleen aina samanlainen?
Hän käy nyt 5 luokkaa. On selvinnyt aika täpärästi luokalta seuraavalle. Ei ole ollut fyysisesti väkivaltainen, mutta henkisesti kyllä. Keksii tapoja kiusata muita, koska oma itsetunto vaatii aina kohotusta alistamalla muita. Riittääkö tämä pitkälle terapialle saavutukseksi, että ei hakkaa muita?
Kommentit (14)
ei tarvi sitten parikymppisenä ampua koko koulua!
Kuinka hyvin tunnet kys. lapsen ja perheen tilanteen? Todellakin lapsella voi olla vaikka aivovamma.
Kyllä kylmää tekstiä ap laitat.. Pitäisikö sinun tai olisiko sinun jo pienenä pitänyt mennä terapiaan, kun ajatusmaailmasi on tuollainen?
Tottakai lapselle kaikki apu, mitä tarvitaan!
Näin opettajana ottaa välillä suorastaan päähän se resurssien määrä, joka tiettyihin lapsiin käytetään ilman mitään tuloksia ja loput jää nuolemaan näppejään. Ja nämä toivottomimmat tapaukset eivät edes tokene siitä ja siinä mielessä on tuhlausta panostaa sen suuremmin. Sen sijaan siinä rajalla on paljon lapsia, jotka tukitoimilla tulisivat ihan kunniallisiksi aikuisiksi, mutta eivät saa, koska ovat liian kartalla vielä maailmasta.
useinhan lapsen huonovointisuuden syy löytyy vanhemmista. Jos kotona lapsen ihmissuhteet eivät toimi vanhempien tunne-elämän häiriöiden vuoksi, ei mikään tarapia varmaan pysty auttamaan lasta yksistään.
Näin opettajana ottaa välillä suorastaan päähän se resurssien määrä, joka tiettyihin lapsiin käytetään ilman mitään tuloksia ja loput jää nuolemaan näppejään. Ja nämä toivottomimmat tapaukset eivät edes tokene siitä ja siinä mielessä on tuhlausta panostaa sen suuremmin. Sen sijaan siinä rajalla on paljon lapsia, jotka tukitoimilla tulisivat ihan kunniallisiksi aikuisiksi, mutta eivät saa, koska ovat liian kartalla vielä maailmasta.
Kyllä niitä terapioita jaetaan ainakin saman kunnan sisällä samoin perustein eli jos joku EI saa, mutta toinen saa, niin syynä on sitten kaiketi joko se, ettei hän tarvitse sitä yhtä paljon tai se, ettei hänen vanhempansa ole halunneet/osanneet sitä hakea.
Eli ei siinä nyt sitä kannata haukkua, jonka vanhemmat ovat osanneet ja halunneet pyytää hoitoa.
Vai pitäisikö mollata vaikkapa niitä sydänsairaita, jotka ovat hakeneet ajoissa lääkityksen kolesteroliin ja verenpaineeseen - kun on niin paljon niitä, jotka eivät ole lääkityksellä....?
En ymmärrä. Totta kai se on yksilöllistä, miten terapia tehoaa. Mutta pieni salaisuus sinulle: ei niitä yhteiskunta PITKÄÄN kustanna, jos mitään edistystä ei niillä saavuteta! Tilanne tarkistetaan hoitavan tahon ja Kelan toimesta vähintään vuosittain ja terapeuttien lausunnot syynätään ja keskussairaalatasoinen terapeutti tutkii lapsen...
Uskomaton ihminen olet, kun et antaisi apua sille, joka sitä tarvitsee.
Ninn saa omanikin, mutta hänellä on kehitysvamma ja näiden ihanien ihmisten takia lapseni alkoi puhumaan 7v. vanhana.
Mutta pieni salaisuus sinulle: ei niitä yhteiskunta PITKÄÄN kustanna, jos mitään edistystä ei niillä saavuteta! Tilanne tarkistetaan hoitavan tahon ja Kelan toimesta vähintään vuosittain ja terapeuttien lausunnot syynätään ja keskussairaalatasoinen terapeutti tutkii lapsen...
Joka vuosi rampataan Lastenlinnassa kontrollissa ja silti esim. Kela viisveisaa aika usein lääkärinlausunnoille ja päättää lasta näkemättä, ettei hän tarvitse terapioita.
Eli niitä on todella vaikea saada, eikä takuulla yksikään lapsi saa niitä niin, ettei niillä ole mitään vaikutusta.
Jos ap ei vaikutusta näe, se ei tarkoita etteikö vaikutusta olisi.
suurinpiirtein 1-2 vuotias. Mielenkiintoista, että tällaisilta lapsilta ei evätä apua jatkossakaan, mutta vanhempia ja vaikeammin hoidettavia on hankala saada edes avunpiiriin! Heitä ei tunnusteta poikkeaviksi yksilöiksi tai "menoeriksi" alkuunkaan!
suurinpiirtein 1-2 vuotias. Mielenkiintoista, että tällaisilta lapsilta ei evätä apua jatkossakaan, mutta vanhempia ja vaikeammin hoidettavia on hankala saada edes avunpiiriin! Heitä ei tunnusteta poikkeaviksi yksilöiksi tai "menoeriksi" alkuunkaan!
Se on vaan voivoi, tasan ei käy onnenlahjat. Toiset saa ja toiset ei, en mä kyllä silti ymmärrä että joku tuntee kateellisuutta ja katkeruutta niitä kohtaa jotka hoitoa/apua saavat?!
3v alkaen, erityisyydestä johtuen.
Nyt ikää on 13v ja kulutus jatkuu. Lapseni on hyötynyt tuesta suunnattomasti.
Opinnot eivät jatku lukioon asti mutta varmasti tulee samaan hyvän ammatin ja luultavasti työn koska on taitava käsistään.
suurinpiirtein 1-2 vuotias. Mielenkiintoista, että tällaisilta lapsilta ei evätä apua jatkossakaan, mutta vanhempia ja vaikeammin hoidettavia on hankala saada edes avunpiiriin! Heitä ei tunnusteta poikkeaviksi yksilöiksi tai "menoeriksi" alkuunkaan!
Ihan oikeasti, mistä "ammennat" "tietosi"???
Nykyään KAIKKI terapiat on katkolla vuosittain. Siis kaikki. Yhdenkään terapiat eivät jatku ikuisuuksia vain, koska joskus vauvana on älytty hakea "jotain apua".
Tarkistahan nyt tietosi hyvin noileasti, ennen kuin jakelet tuollaisia mutuhöpinöitä eteenpäin.
erilaisiin palveluihin. Vaikka aivovamma tms.