Polkupyöräilijän väistämissäännöt
Meinasi taas tänään aamulla töihin ajaessa ehtiä yksi pyöräilijä ajamaan suojatiellä autoni alle. Onko vaikeaa: https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/pyoratien-jatke-mika-muuttuu…
Nämä on opetettu kaikille jo peruskoulussa. Sen verran pitäisi ymmärtää ettei voi lähteä yleisille teille pyöräilemään jos ei osaa liikennesääntöjä. Ne on samat kaikille ja koskevat kaikkia. Myös sinua ja aina.
Kommentit (115)
No tää on vähän mielenkiintoista, kun edes autokoulunopettajat eivät välttämättä tiedä noita sääntöjä. Oli oma tyttäreni joutunut inttämään ajotunnilla opettajalle, että hänen ei tuollaisessa tilanteessa (auto ajoi suoraan, suojatie menee "keskellä tietä" ajoradan yli, siis oli pelkkä suojatie, ei ajoradan risteystä) pitäisi joutua pyöräilijää väistämään.
Oli siis tällainen tilanne:
https://www.liikenneturva.fi/app/uploads/2021/09/01vanha_pyoratienjatke…
Lähetänpä tässä samalla terveisiä autoilijoille että tosiaan väistäkäähän kolmion takaa sitä pyörätien jatkeella menevää pyöräilijää, kiitos...
t: pyöräilijä
Vierailija kirjoitti:
Lähetänpä tässä samalla terveisiä autoilijoille että tosiaan väistäkäähän kolmion takaa sitä pyörätien jatkeella menevää pyöräilijää, kiitos...
t: pyöräilijä
Väistetään väistetään, samoin kuin kääntyessä väistetään. Ja mennen tullen kiertolittymässä ajaessa (no siinä onkin mennessä kärkikolmio ja ulos tullessa on kääntyvä autoilija).
-2
Vierailija kirjoitti:
No tää on vähän mielenkiintoista, kun edes autokoulunopettajat eivät välttämättä tiedä noita sääntöjä. Oli oma tyttäreni joutunut inttämään ajotunnilla opettajalle, että hänen ei tuollaisessa tilanteessa (auto ajoi suoraan, suojatie menee "keskellä tietä" ajoradan yli, siis oli pelkkä suojatie, ei ajoradan risteystä) pitäisi joutua pyöräilijää väistämään.
Oli siis tällainen tilanne:
https://www.liikenneturva.fi/app/uploads/2021/09/01vanha_pyoratienjatke…
Juu, huvittavaa jos ei edes ajo-opettaja tiedä asiaa. Vaikka suojatiessä olisi erotettu se pyörätien jatke siinä, niin pyöräilijä väistää aina jos pyörätie menee ajoradan yli.
Tuossa muuttui pari vuotta sitten oikeus ajaa KAIKKIEN suojateiden oli pyörällä kun ennen se koski vain jatkeita. Edelleen pyöräilijä väistää paitsi jos auto kääntyy tai sillä on kolmio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tää on vähän mielenkiintoista, kun edes autokoulunopettajat eivät välttämättä tiedä noita sääntöjä. Oli oma tyttäreni joutunut inttämään ajotunnilla opettajalle, että hänen ei tuollaisessa tilanteessa (auto ajoi suoraan, suojatie menee "keskellä tietä" ajoradan yli, siis oli pelkkä suojatie, ei ajoradan risteystä) pitäisi joutua pyöräilijää väistämään.
Oli siis tällainen tilanne:
https://www.liikenneturva.fi/app/uploads/2021/09/01vanha_pyoratienjatke…
Juu, huvittavaa jos ei edes ajo-opettaja tiedä asiaa. Vaikka suojatiessä olisi erotettu se pyörätien jatke siinä, niin pyöräilijä väistää aina jos pyörätie menee ajoradan yli.
Joo, sen ajo-opettajan mielestä "kevyttä liikennettä on väistettävä aina".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tää on vähän mielenkiintoista, kun edes autokoulunopettajat eivät välttämättä tiedä noita sääntöjä. Oli oma tyttäreni joutunut inttämään ajotunnilla opettajalle, että hänen ei tuollaisessa tilanteessa (auto ajoi suoraan, suojatie menee "keskellä tietä" ajoradan yli, siis oli pelkkä suojatie, ei ajoradan risteystä) pitäisi joutua pyöräilijää väistämään.
Oli siis tällainen tilanne:
https://www.liikenneturva.fi/app/uploads/2021/09/01vanha_pyoratienjatke…
Juu, huvittavaa jos ei edes ajo-opettaja tiedä asiaa. Vaikka suojatiessä olisi erotettu se pyörätien jatke siinä, niin pyöräilijä väistää aina jos pyörätie menee ajoradan yli.
Joo, sen ajo-opettajan mielestä "kevyttä liikennettä on väistettävä aina".
No ajo-opettaja on oikeassa kyllä siinä vaikka pyöräilijä ajaisikin liikennesääntöjen vastaisesti niin autoilija ei voi päälle ajaa
Vierailija kirjoitti:
Tuossa muuttui pari vuotta sitten oikeus ajaa KAIKKIEN suojateiden oli pyörällä kun ennen se koski vain jatkeita. Edelleen pyöräilijä väistää paitsi jos auto kääntyy tai sillä on kolmio.
Niin, väistämissääntöihin ei tullut mitään muutosta (kuin se uusi "pyöräilijän ylityspaikka" liikennemerkkeineen), mutta tuli tarkennus tuohon suojatien ylittämiseen pyöräillen. Sitä ei vanhassa laissa ollut suoraan määritelty, vaan oli tehty pelkästään tulkintoja, että suojatiellä saa pyöräillä, jos se on pyörätien jatkeena.
Väistämissäännöt ovat siis pääasiassa olleet ihan samat jo vanhassa laissa.
Lopettakaa se autolla ajo. Jos ette osaa sääntöjä!!
Mikä tässä on vaikeaa? Pyöräilijä väistää aina jos liikennemerkein ei ole osoitettu väistämisvelvollisuutta autoilijalle tai jos pyöräilijä ei ole ylittämässä risteävää tietä jolle autoilija on kääntymässä. Näin on ollut aina ja kuten ap sanoi aivan varmasti opetetaan jo peruskoulussa. Ei luulisi olevan vaikeaa tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tää on vähän mielenkiintoista, kun edes autokoulunopettajat eivät välttämättä tiedä noita sääntöjä. Oli oma tyttäreni joutunut inttämään ajotunnilla opettajalle, että hänen ei tuollaisessa tilanteessa (auto ajoi suoraan, suojatie menee "keskellä tietä" ajoradan yli, siis oli pelkkä suojatie, ei ajoradan risteystä) pitäisi joutua pyöräilijää väistämään.
Oli siis tällainen tilanne:
https://www.liikenneturva.fi/app/uploads/2021/09/01vanha_pyoratienjatke…
Juu, huvittavaa jos ei edes ajo-opettaja tiedä asiaa. Vaikka suojatiessä olisi erotettu se pyörätien jatke siinä, niin pyöräilijä väistää aina jos pyörätie menee ajoradan yli.
Joo, sen ajo-opettajan mielestä "kevyttä liikennettä on väistettävä aina".
No ajo-opettaja on oikeassa kyllä siinä vaikka pyöräilijä ajaisikin liikennesääntöjen vastaisesti niin autoilija ei voi päälle ajaa
Ei tietenkään kenenkään päälle saa ajaa, uudessa tieliikennelaissakin on ennakointivelvollisuus. Mutta lähinnä tuossa oli keskusteltu siitä, kuka lähtökohtaisesti on se, joka väistää.
Käytännössä ainoa tosimaailman sääntö on, että auto väittää jalankulkijaa ja pyörää aina.
Koska vain autolla on liikennevakuutus, autoilija maksaa AINA muiden vahingot vakuutuksestaan, ja lisäksi omat vahinkonsa, jos oli "oikeassa". Koska autoilija maksaa aina, käytännössä autoilija on aina väärässä ja häviäjä (taloudellisessa mielessä, ei oikeudessa rikosoikeudellisessa mielessä), joten autoilijana aina väistän jalankulkijaa ja polkupyöräilijää.
Ainoa järkevä muutos olisi, että polkupyörällä olisi pakollinen liikennevakuutus, josta auton vahingot maksetaan, jos polkupyöräilijä ajoi liikennesääntöjen vastaisesti aiheuttaessaan onnettomuuden.
Nyt autoilija maksaa aina kaikkien osapuolten kulut, jos osapuolena on auto (syytön) ja polkupyörä/jalankulkija (syyllinen).
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se autolla ajo. Jos ette osaa sääntöjä!!
Niin, kyllähän nuo autoilijat näyttää pysähtyvän suojatien eteen aivan turhaan antaakseen tietä pyöräilijöille. Haittaa liikenteen sujuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se autolla ajo. Jos ette osaa sääntöjä!!
Saman voi sanoa pyöräilijöille.
Tänään muuten työmatkalla jouduin väistämään vähän autoa, joka väisti omalla kaistallaan pyöräilijää. Pyöräilijä ajoi ajoradalla, jolla pyöräily on liikennemerkein kielletty.
Autokoulun opettajan viesti varmaankin oli juuri tuo, että päälleajo-oikeutta ei ole kellään. Siksi on fiksumpi antaa lopulta tilaa (ainakin varautua siihen), vaikka juridisesti olisikin oikeassa.
- autoilija
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä ainoa tosimaailman sääntö on, että auto väittää jalankulkijaa ja pyörää aina.
Koska vain autolla on liikennevakuutus, autoilija maksaa AINA muiden vahingot vakuutuksestaan, ja lisäksi omat vahinkonsa, jos oli "oikeassa". Koska autoilija maksaa aina, käytännössä autoilija on aina väärässä ja häviäjä (taloudellisessa mielessä, ei oikeudessa rikosoikeudellisessa mielessä), joten autoilijana aina väistän jalankulkijaa ja polkupyöräilijää.
Ainoa järkevä muutos olisi, että polkupyörällä olisi pakollinen liikennevakuutus, josta auton vahingot maksetaan, jos polkupyöräilijä ajoi liikennesääntöjen vastaisesti aiheuttaessaan onnettomuuden.
Nyt autoilija maksaa aina kaikkien osapuolten kulut, jos osapuolena on auto (syytön) ja polkupyörä/jalankulkija (syyllinen).
No näinhän se asia ei tietenkään ole. Mikäli pyöräilijä on ajanut liikennesääntöjen vastaisesti hän tietysti korvaa toisen omaisuudelle aiheuttamansa vahingon. Mikäli soveltuvaa vakuutusta ei ole niin sitten pyöräilijä maksaa omasta pussistaan. Tästäkin syystä kannattaa opetella ne liikennesäännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetänpä tässä samalla terveisiä autoilijoille että tosiaan väistäkäähän kolmion takaa sitä pyörätien jatkeella menevää pyöräilijää, kiitos...
t: pyöräilijä
Väistetään väistetään, samoin kuin kääntyessä väistetään. Ja mennen tullen kiertolittymässä ajaessa (no siinä onkin mennessä kärkikolmio ja ulos tullessa on kääntyvä autoilija).
-2
Kiitos! Kunpa kaikki noudattaisivat liikennesääntöjä. Kauhean hätäisiä ovat autoilijat nykyään ja survoutuvat "ihan nopeasti kyllä mä tästä välistä vielä ehdin" ja väliä väistettävään kevyen liikeenteen käyttäjään jää puoli metriä, kiva. Kyllä ne teidän uudet hyvät autot kiihtyy sen jarruttamisenkin jälkeen takaisin haluttuun vauhtiin, älkää huolestuko :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se autolla ajo. Jos ette osaa sääntöjä!!
Saman voi sanoa pyöräilijöille.
Tänään muuten työmatkalla jouduin väistämään vähän autoa, joka väisti omalla kaistallaan pyöräilijää. Pyöräilijä ajoi ajoradalla, jolla pyöräily on liikennemerkein kielletty.
Pyöräilijöiden sääntöjen kanssa tulee ottaa huomioon, että pyöräilijän ei tarvitse missään vaiheessa opetella liikennesääntöjä, eikä tietää miten auto käyttäytyy (kuolleetkulmat jne). Ellei siis erikseen muuten käy autokoulua.
Vaikka jotkut pyöräilijät näyttävät ajavan törpösti niin saattaa olla ihan tuosta kyse. Pyörällä saa ajaa vaikkei tietäisi mistään mitään.
Ei kiinnosta