Auton moottorin ilmanotto/ilma letku/putki minkä näköinen on, miten löydän autosta?
En tiedä oikeaa nimeä osalle korjaamo puhuu että joku ilmanotto putki pitäis tarkistaa onko rikki. Aikaa ei saa kuin3 vk päähän. Minkälainen se letku on? Näkeekö sen itse jostain? Onko suojaputken sisällä vai näkyykö suoraan? Voiko sitä paikata vaikka jesarilla 3viikoksi jos löytyy?
Kommentit (34)
Tiedätkö, missä autossasi on moottorin ilmansuodatin? Katso siitä pömpelistä lähtevät putket.
Heikkoa tuetämystä, mutta olet ymmärtänyt väärin tai korjaamo huijaa. Se ei vaikuta yhtään mitenkään moottorinnkäyntiin jos ilmanottoputki on rikki tai vaikka poikki.
Onkohan joku muu osa kyseessä?!
Jos tuo putki on vaikka keskeltä poikki, niin sehän imee ilman sitten keskeltä eikä päästä, joten rikkoutuminen ei vaikuta mihinkään.
Ilmansuodatin on sellaisessa suorakulmaisessa pömpelissä, ja siihen pömpeliin tulee joku putki ja lähtee sellainen paksu letku. Tulevaa putkea/letkua ei tarvitse tietenkään paikata, koska sieltä tuleva ilma menee vielä suodattimen läpi, mutta jos suodattimen jälkeen on vuoto, se on huono koska silloin moottoriin menee suodattamatonta ilmaa. Voi paikata jesarilla, paitsi jos kulkee niin kuumassa paikassa että jesari ei kestä.
Olisiko ollut imuputki? Hitsi kun en muista.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo putki on vaikka keskeltä poikki, niin sehän imee ilman sitten keskeltä eikä päästä, joten rikkoutuminen ei vaikuta mihinkään.
Vaikuttaa se jos esim on rikki ilmamassa-anturin jälkeen. Silloin menee seossuhteet vituralleen.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ollut imuputki? Hitsi kun en muista.
Imuputki se just on, mutta ei sillä ole merkitystä mistä se moottori ilmansa imee. Merkitystä on vasta kaasuläppäkotelon jälkeisillä ilmavuodoilla, ne sotkevat anturit ja esimerkiksi auton tyhjäkäynti voi sekoilla.
Veikkaan, että kyse on ilmamäärän anturista.
Ilmansuodattimesta moottoriin päin kun seuraat putkistoa, sen anturin voi paikantaa siitä, että siihen menee sähköliitin.
On olemassa puhdistusaineita (spray), jolla tämä anturi puhdistetaan.
Jos saat anturin irti, ruiskuta puhdistussprayta reilusti anturin mittaupäähän.
Älä koske siihen käsin tai puhalla siihen, sillä anturin ilmamäärän tunnistin on hyvin herkkä laite.
Spreijaa ja anna kuivua.
Asenna takaisin ja kokeile oliko operaatiosta mitään hyötyä.
Jesari parantaa toimintaa hätätapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Jesari parantaa toimintaa hätätapauksessa.
On se minunkin imukärsäni jesarilla korjattu, mutta ei se poikkinainen kärsä varsinaisesti moottorin toimintaan vaikuta. Laitoin näön vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ollut imuputki? Hitsi kun en muista.
Imuputki se just on, mutta ei sillä ole merkitystä mistä se moottori ilmansa imee. Merkitystä on vasta kaasuläppäkotelon jälkeisillä ilmavuodoilla, ne sotkevat anturit ja esimerkiksi auton tyhjäkäynti voi sekoilla.
Pötyä. Aika monessa autossa ilmamassa-anturi on heti filtterin jälkeen, kaasarille menevän putken kyljessä.
Imuputkessa sijaitsee ilmamäärämittari. Jos putki vuotaa sen ja moottorin välillä, moottori saa ilmaa, jota ei ole mitattu, ja seokset menee päin helv... lisäksi vuotava ilma on suodattamatonta, joten mukana voi tulla epäpuhtauksia, jotka ei hyvää tee moottorin sisään päästessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ollut imuputki? Hitsi kun en muista.
Imuputki se just on, mutta ei sillä ole merkitystä mistä se moottori ilmansa imee. Merkitystä on vasta kaasuläppäkotelon jälkeisillä ilmavuodoilla, ne sotkevat anturit ja esimerkiksi auton tyhjäkäynti voi sekoilla.
Löytyykö tuo mistä? Tai pystyykö itse katsoa?
”Imuputki” voi olla viallinen ahtimen ja välijäähdyttimen jälkeenkin jolloin paine on sen verran suuri ettei korjaus teipillä onnistu tai on kovin lyhytikäinen. Miten vika ilmenee?
Kiitos kaikista vastauksista. Käyn nuo kaikki illalla läpi, mitä pystyn.
Olen aiemmin säästänyt yli 1000eur, kun olen kysynyt täältä.
En ymmärrä miksi korjaamot yrittävät aina kusettaa, tai on tyyli että hölmöiltä rahat pois. Yleisin vastaushan on kaikkeen että jos ei vikakoodia löydy, niin eivät tiedä missä vika voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikista vastauksista. Käyn nuo kaikki illalla läpi, mitä pystyn.
Olen aiemmin säästänyt yli 1000eur, kun olen kysynyt täältä.
En ymmärrä miksi korjaamot yrittävät aina kusettaa, tai on tyyli että hölmöiltä rahat pois. Yleisin vastaushan on kaikkeen että jos ei vikakoodia löydy, niin eivät tiedä missä vika voisi olla.
Jos sieltä löytyy haljennut ilmanottoputki, paikkaa mieluummin gorillateipillä kuin jesarilla.
Hyvällä säkällä muutamalla kierroksella gorillaa, paikkaus kestää kauemmin kuin auto :-)
Aikoinaan autossa oli joku ilmaletku rikki ja auto sammui heti kun lopetti kaasun painamisen. Oli kivaa ajella viikon verran.
Ilmavuoto voi olla myös imusarjan tiivisteessä joka on sarjan ja moottorin lohkon välissä. Imuvuoto voi olla myös kaasuläpän akselin tiivisteessä, kuten mulla oli.
Ilmavuotoja tarkistetaan käynnistyssprayllä, jota suihkutellaan epäilyttäviin paikkoihin = moottori imee sprayta sisuksiin ja käynti muuttuu.
Tosin ensikertalaisen ei kannata suihkutella, koska vaatii tietämystä. Hommaa joku kokeneempi.
Käy jossakin pikkukorjaamossa ja kerro oireet.
Älä kerro mitään ed. Käynnistä.
Joku mies mukaan. Ei valheita niin paljon.
Tuskin on vikaa...