Uusi tapaus: Sähköautoa ei saanut taaskaan ladattua yön aikana edes ok-talossa, ostaja vaati kauppojen perumista
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/536718
Maksumuurin takana mutta oleellinen paljastuu, uuden sähköauton ostaja valitti kaupasta koska vuoden aikana ihan käytännön arkiajotkin kulutti niin paljon akkua ettei edes tuossa kuvan uudehkossa omakotitalossa riittänyt virtaa ilman kallista sähköliittymän sulakekoon korotusta.
Aiemmin syksyllä oli vastaava tapaus missä olisi vaatinut kalliin sähkörempan jotta latausteho riittäisi omakotitalossakin. https://www.is.fi/autot/art-2000008440215.html
Kommentit (151)
Outo tapaus, eikös sähköautossa kuin autossa pysty säätämään virran määrää, minkä auto vastaanottaa?
Näitä varmasti tulee lisää, kun sähköautoja hankkivat muutkin kuin early adopter - porukat.
Kerros ja rivariasujien turha haaveillakaan että parkkipaikoille tulisi niin tehokkaat laturit että sähköauton saisi yön aikana ladattua.
Vierailija kirjoitti:
Outo tapaus, eikös sähköautossa kuin autossa pysty säätämään virran määrää, minkä auto vastaanottaa?
Mutta kun se sulake antaa maksimissaan tietyn virran eikä se riitä yön aikana täyteen lataamiseksi. Itse sähköauto voi tukea suurempaa virtaa mutta kun sitä ei saatavilla edes kaikissa uudehkoissa ok-taloissa. Ainoa ratkaisua on korottaa sulakekokoa mikä on kallista ja nostaa sähkömaksuja roimasti.
Vierailija kirjoitti:
Outo tapaus, eikös sähköautossa kuin autossa pysty säätämään virran määrää, minkä auto vastaanottaa?
Pystyy toki. Ja hybridiautossani teenkin niin. tuollaisessa perus tolpassa näyttää muuten kestävätn jokseenkin saman pari tuntia, käytin sitten hidasta, keskimmäistä tai nopeinta asennustsa. Eli olettaisin että 22A ei ole mikään ongelma. Kotona taas on pelkkä shuko, ja silläkään ei mene pitempään.
Mutta sähköauton lataus tuollaisella virralla kestäisi toooosi pitkään. Omakotisähköllä Hyny vei puolitoista vrk jota oikeus piti liian vähänä.
Vierailija kirjoitti:
Näitä varmasti tulee lisää, kun sähköautoja hankkivat muutkin kuin early adopter - porukat.
Ne early adopterit ovat yleensä innokkaimmin uuteen tekniikkaan suhtautuvia ja hyväksyvät mukisematta puutteetkin. Monet heistä ei edes halua tunnustaa että on puutteita koska halutaan pitää itseään "edistyksellisinä".
Sitten kun normaalikansa alkaa ostelemaan, ongelmat räjähtää käsiin.
Tähän se on johtanut kun akkujen kapasiteetit kasvaneet edes jotenkin käyttökelpoiseksi. Nyt voi unohtaa 1-vaiheiset 16A lataukset, vaatii jo sen 32A tai kolmivaihevirran tukea.
Vierailija kirjoitti:
Kerros ja rivariasujien turha haaveillakaan että parkkipaikoille tulisi niin tehokkaat laturit että sähköauton saisi yön aikana ladattua.
Kyllähän se näyttää siltä että muut kuin ok-talo asujat joutuvat todella kärsimään tulevaisuudessa. Autoilusta tulee heille hyvin vaikeaa.
En ymmärrä sähköauto hypetystä, hybridit vielä ihan ok.
Fakta:
-Suomessa on pitkät etäisyydet, ja myös paikkoja joissa latausasemia vähän/lataaminen mahdotonta (tarvitsee tarkkaan suunnitella että virta riittää/esim. sähkötön kesämökki tmv.)
-Talvella akkutehot laskevat, ei haittaa jos ajaa pienen matkan kaupungissa, mutta pitkällä matkalla Lapissa tmv. huonompi juttu.
-Matkaan käytettävä aika kasvaa jos akkua pitää ladata, ja se lisää kuluja/hankaloittaa elämää. Esimerkkinä vaikka pidempi matka sukuloimaan/lomalle: yhtä soittoa kahdella kuskilla pääsee yhdessä päivässä HKI --> Lappiin, jso autoa tulee ladata, matka-aika kasvaa --> jos vapaata rajallinen aika, se perilläoloaika vähenee.
+Huoltovarmuuden takia aion itse AINA säilyttää jonkun bensa-/dieselauton, aurinkomyrsky tai vaikka kyberhyökkäys sähköverkkoa kohtaan --> sähköautot eivät liiku, muut kyllä.
Kannattaa sähköauton ostajat varata ainakin ylimääräiset 5000€ vielä autolainaan sähköliittymän sulakekoon kasvattamiseksi.
Mulla on kyllä hybridi mutta kyllä se 8 tunnin aikana 1 vaihesyötöllä 10A sulakkeen kautta menee täyteen. VAi olikohan tuonne 16A? En nyt muista.
Täyssähköautoa ei kannata hankkia ellei pysty asuntonsa tai typaikkansa läheisyydessä käyttämään koko ajan vähintään 11kw. Jos omassa asunnossa haluaa käyttää 11kw latausta, niin pitää olla järeämmät sulakkeet. Pohjois-Suomessa pitäisi olla mielellään myös lämmin talli koko ajan käytettävissä.
Kannattaa perehtyä autojen tekniikkaan ennen kuin menee ostamaan.
Ladattava hybridi on toistaiseksi hyvä kompromissi.
Nyt kun sähkö maksaa euron kilowattitunnilta + siirto, niin mukava pitää 16A pistorasiassa koko yön autoa latauksessa.
Eikä siltikään ole akku kuin puolillaan :)
Ja sähkö on ennätyskallista. Olisi kannattanut rakentaa se ydinvoimala.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kyllä hybridi mutta kyllä se 8 tunnin aikana 1 vaihesyötöllä 10A sulakkeen kautta menee täyteen. VAi olikohan tuonne 16A? En nyt muista.
Hybrideissä on olemattoman pieni akkukapasiteetti täyssähköihin verrattuna, tietenkin sen pienen kapasiteetin akun saa heikollakin virralla täyteen.
Se on jotkut japsit mitkä vaatii 1 x 32 A lataukseen, jolla saa 7,4 kW. Suomessa toimii paljon paremmin 3 x 16 A, jolla saa 11 kW.
Suomessa on melkein kaikissa omakotitaloissa vähintään 3 x 25 A sähköliittymä. Tuolla liittymällä onnistuu kyllä 3 x 16 A lataus mutta ei 1 x 32 A lataus, kun yhden vaiheen kuormitus kasvaa liikaa.
Miten se voi olla jokin ihmetyksen aihe tai yllätys?
Jos laturi on 32A kolmivaihelaturi, niin kai nyt pitäisi vähän kellot soida jos liittymä on 3x25A?
Sitten riippuen pohjakuormasta niin ei kärsikään ottaa kovin paljoa per vaihe. Tosin pitäisi suurinpiirtein onnistua yöllä joku 3x10A. 10 tunnissa 60kWh?
Viitsisikö joku postata tuon uutisen tähän, että mikä siellä oli ongelmana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outo tapaus, eikös sähköautossa kuin autossa pysty säätämään virran määrää, minkä auto vastaanottaa?
Mutta kun se sulake antaa maksimissaan tietyn virran eikä se riitä yön aikana täyteen lataamiseksi. Itse sähköauto voi tukea suurempaa virtaa mutta kun sitä ei saatavilla edes kaikissa uudehkoissa ok-taloissa. Ainoa ratkaisua on korottaa sulakekokoa mikä on kallista ja nostaa sähkömaksuja roimasti.
-
P = U x I x Sqr(3)
---> naurettavalla 5A 3-vaihevirralla lataat 200km ajot. Keskiveroautoilija ajaa 50km+ eli riittää normijampoille mennen tullen paljon pienempikin virta.
-
Jos tietää ajavansa aivan hemmetikseen (sähkö)autolla ja hankkii silti täyssähköauton, tarkistamatta reunaehtoja, niin mielestäni syy ongelmiin ei todellakaan ole sähköautokonseptin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kyllä hybridi mutta kyllä se 8 tunnin aikana 1 vaihesyötöllä 10A sulakkeen kautta menee täyteen. VAi olikohan tuonne 16A? En nyt muista.
Hybrideissä on olemattoman pieni akkukapasiteetti täyssähköihin verrattuna, tietenkin sen pienen kapasiteetin akun saa heikollakin virralla täyteen.
Joissakin uusissa ltaushybrideissä on jo n. 25 kwh akustot.
Näitä tapauksia tulee koko ajan lisää nyt kun sähköautojen osuus jotain 9% myynnistä.