"Työtön, brändää itsesi" - mutta miten?
Työnhakukursseilla olen usein kuullut, että työnhakijan olisi brändättävä itsensä. Kukaan ei kuitenkaan ole kertonut, miten tämä tehdään, tai edes, mitä tämä käytännössä tarkoittaa.
Wikipedian mukaan "brändi on tuote tai tuotemerkki, yritys, henkilö tai muu vastaava, jolle on syntynyt tai esimerkiksi markkinoinnin avulla luotu laaja, yleensä myönteinen, tunnettuus. -- Brändi on tuotteen tai palvelun sisällön tai identiteetin eräänlainen yhteenveto, joka voi luoda tuotteelle lisäarvoa ja vahvistaa käyttäjänsä identiteettiä".
Ymmärrän jotenkuten sen, että työuran aikana itsestään voi tehdä laajalti tunnetun tuotteen, mutta miten kummassa minun, pelkistetyllä lomakehaulla töihin pyrkivän pitkäaikaistyöttömän ja kahdensadantuhannen muun työttömän brändit mahtuvat tähän maahan ja erottuvat toisistaan?
Kommentit (339)
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti voit ajatella asian niin, että sinun pitää "myydä osaamisesi". Ei se sen kummempaa ole. Kun olet vakkaritöissä tai eläkkeellä, voit lopettaa mainostamisen, poistua LinkedInistä jne.
Ja mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Ap
Voi aloittaa kolmen minuutin hissipuheella. Tilanteessa kun tilanteessa pystyt kiteyttämään osaamisesi ja työhistoriasi tuohon kolmeen minuuttiin.
Pyydä sidosryhmiltäsi ja esimieheltäsi suositus suoraan Linkedin profiiliisi.
Varmista, että sinulla on uuttaa validia koulutusta Linkedin profiiliin lisätäväksi joka vuosi.
Ole mukana esim. Lastesi kautta vapaaehtoistoiminnassa ja verkostoidu siellä muiden vanhempien kanssa.
Ole tekemisissä entisten työkavereiden kanssa. Verkostoutumista sekin.
Minä teen sen juomalla paljon brandya. Näin ansiosidonnaisella vielä onnistuu.
Keksi ittelles joku esikuva ja ala matkimaan sitä. On se sitten joku Sarasieppi tai joku entinen työkaverisi ohjelmistoyrityksestä. Mikä itsellesi parhaiten istuu.
Ei ole mitään väliä, pitävätkö asiat paikkansa, koska linkedin on ainakin yksi suuri huumorin kehto, kun sieltä katsoo tuttujen ja kollegojen satuilua omasta osaamisestaan. Saa nauraa vedet silmissä niille "osaajille".
Vierailija kirjoitti:
Voi aloittaa kolmen minuutin hissipuheella. Tilanteessa kun tilanteessa pystyt kiteyttämään osaamisesi ja työhistoriasi tuohon kolmeen minuuttiin.
Pyydä sidosryhmiltäsi ja esimieheltäsi suositus suoraan Linkedin profiiliisi.
Varmista, että sinulla on uuttaa validia koulutusta Linkedin profiiliin lisätäväksi joka vuosi.
Ole mukana esim. Lastesi kautta vapaaehtoistoiminnassa ja verkostoidu siellä muiden vanhempien kanssa.
Ole tekemisissä entisten työkavereiden kanssa. Verkostoutumista sekin.
Entä jos haluaa tehdä vain työtä eikä verkostoitua?
Miten työtön nyt yhtäkkiä brändää itsensä?
Kaupantätinä 15 vuotta ollut, niin laittaako instagramiin jotain ruokakauppajuttuja?
Mä olen brändännyt itseni työskentelemällä lähes 30 vuotta Suomen suurimmissa yrityksissä vaativissa tehtävissä. Aina on pyydetty töihin ja palkkaan on voinut vaikuttaa.
Siihen riittää, että sulla on blogi tai kotisivu, jolla on jotain sisältöä.
Sitä ei välttämättä mennä edes katsomaan ja jos mennäänkin, toteaa yleissilmäyksellä, että tällä on kivat sivut, joilla on tekstiä eikä öyhötystä. Ei sitä kukana jaksa lukea läpi. :D
Eli paras paskanpuhuja saa paikan?
Ihan näin työssä olevana kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti voit ajatella asian niin, että sinun pitää "myydä osaamisesi". Ei se sen kummempaa ole. Kun olet vakkaritöissä tai eläkkeellä, voit lopettaa mainostamisen, poistua LinkedInistä jne.
Ja mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Ap
Sun pitää kartoittaa oma osaamisesi, niin geneerinen kuin spesifinen, sekä myös sosiaalinen osaaminen ja mahdollisten vapaa-ajan aktiviteettien tuoma kehitys. Sitten sun pitää opetella esittelemään ne työnantajalle.
Kiusallista ja naurettavaahan tuo brändäys on, mutta se nyt on päivän sana. Mahtaa naurattaa työnantajiakin kun kaiken maailman kaupan kassoiksi ja varastotyöntekijöiksi hakee intohimoisia asiakaspalvelijoita ja muuta hevonpaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi aloittaa kolmen minuutin hissipuheella. Tilanteessa kun tilanteessa pystyt kiteyttämään osaamisesi ja työhistoriasi tuohon kolmeen minuuttiin.
Pyydä sidosryhmiltäsi ja esimieheltäsi suositus suoraan Linkedin profiiliisi.
Varmista, että sinulla on uuttaa validia koulutusta Linkedin profiiliin lisätäväksi joka vuosi.
Ole mukana esim. Lastesi kautta vapaaehtoistoiminnassa ja verkostoidu siellä muiden vanhempien kanssa.
Ole tekemisissä entisten työkavereiden kanssa. Verkostoutumista sekin.
Millä tavalla tämä tekee minusta brändin? Jos teen itsestäni mainoskampanjan, olenko automaattisesti brändi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mä olen brändännyt itseni työskentelemällä lähes 30 vuotta Suomen suurimmissa yrityksissä vaativissa tehtävissä. Aina on pyydetty töihin ja palkkaan on voinut vaikuttaa.
Olen varmaan tosi tyhmä, kun en ymmärrä, miten tuo vastaa kysymykseeni siitä, miten työtön ja etenkin pitkäaikaistyötön voi tehdä itsestään brändin.
Mitä vaativia tehtäviä niissä Suomen suurimmissa yrityksissä olet tehnyt? En usko, että ainakaan neuvonta- tai konsulttihommia. :)
Ap
Tee itsestäsi kiehtovan salaperäinen. Kerro osaavasi kaiken yhden tärkeän. Älä paljasta mitään muuta itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti voit ajatella asian niin, että sinun pitää "myydä osaamisesi". Ei se sen kummempaa ole. Kun olet vakkaritöissä tai eläkkeellä, voit lopettaa mainostamisen, poistua LinkedInistä jne.
Ja mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Ap
Sun pitää kartoittaa oma osaamisesi, niin geneerinen kuin spesifinen, sekä myös sosiaalinen osaaminen ja mahdollisten vapaa-ajan aktiviteettien tuoma kehitys. Sitten sun pitää opetella esittelemään ne työnantajalle.
:D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti voit ajatella asian niin, että sinun pitää "myydä osaamisesi". Ei se sen kummempaa ole. Kun olet vakkaritöissä tai eläkkeellä, voit lopettaa mainostamisen, poistua LinkedInistä jne.
Ja mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Ap
Sun pitää kartoittaa oma osaamisesi, niin geneerinen kuin spesifinen, sekä myös sosiaalinen osaaminen ja mahdollisten vapaa-ajan aktiviteettien tuoma kehitys. Sitten sun pitää opetella esittelemään ne työnantajalle.
Nimenomaan lähtee siitä, että tajuta, mitä taitoja itsellä on - ja miten sitä voisi muille tarjota.
Ei voi brändätä jotain, mitä ei ole. Jos yrittää brändätä feikkiä, brändää epäsuorasti näyttelijän lahjojaan (markkinointitaito, kauniisti ilmaistuna).
Brändäyksen pointti on yhdistäminen. Mitä hyviä ominaisuuksia voit itsetäsi yhdistää johonkin, niin että yhdistelmä olisi lisäarvo, josta on hyötyä muille?
Vierailija kirjoitti:
Kiusallista ja naurettavaahan tuo brändäys on, mutta se nyt on päivän sana. Mahtaa naurattaa työnantajiakin kun kaiken maailman kaupan kassoiksi ja varastotyöntekijöiksi hakee intohimoisia asiakaspalvelijoita ja muuta hevonpaskaa.
No mutta sellaisia etsitäänkin.
Pari päivää sitten täällä pyöri se työpaikkailmoitusten bullshitjargon-keskustelu ja siellä oli mm. ilmoitus, jossa pitää saapua (supersankarin) viitta hulmuten aspatilanteisiin.
Hölm... hulmuillaan!
Yksinkertaisesti voit ajatella asian niin, että sinun pitää "myydä osaamisesi". Ei se sen kummempaa ole. Kun olet vakkaritöissä tai eläkkeellä, voit lopettaa mainostamisen, poistua LinkedInistä jne.