Ammattikoululaiset yrittävät opiskella keskenään. Opettajaa ei ole : (
Millaisia ammattilaisia tulee nuorista, jotka yrittävät opiskella keskenään. Kissavideoita katselemalla ammattilaiseksi?
https://yle.fi/uutiset/3-12087078
Tämä amis on vielä palkittu....
Kommentit (119)
Kenen etu on paskoa amikset? Ei ihme että rakentamisen ja hoidon laatu menee koko ajan alaspäin. Sipilän hallitus teki kyllä pahoja mokia koulutuksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta Hesari nostaa pääkirjoituksessa ongelmaksi sen, että vanhemmat auttaa lapsiaan...
Luokkayhteiskunta.
En ihmettele yhtään. Amiksessa opettaminen on yhtä tervanjuontia. Aikuisen kokoisia uhmaikäisiä onnettomilla esitiedoilla ja -taidoilla.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele yhtään. Amiksessa opettaminen on yhtä tervanjuontia. Aikuisen kokoisia uhmaikäisiä onnettomilla esitiedoilla ja -taidoilla.
On siellä niitä oppimishaluisia ja asiallisia nuoriakin joukossa. Älä taas yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele yhtään. Amiksessa opettaminen on yhtä tervanjuontia. Aikuisen kokoisia uhmaikäisiä onnettomilla esitiedoilla ja -taidoilla.
On siellä niitä oppimishaluisia ja asiallisia nuoriakin joukossa. Älä taas yleistä.
Joo ryhmästä riippuen 1-4 ja näistä iso osa vaihtaa lukioon alkuvaiheessa.
Ammattikoulutus on todella surkeassa jamassa.
Lapsen pitäisi oppia sähköasennukset. Ihan sen takia ettei vaikka tapa ketään kun tekee töitä.
Keskimääräinen 16-vuotias ei opiskele omaehtoisesti IP-luokkia tai mieti johtovetojen periaatteita itseopiskeluajallaan. Tuolla ei vaadita mitään. Pitäisi olla 8 tuntia melko ohjattua tekemistä tai selvät tavoitteet - tämä urakka loppuun, aikaa kaksi päivää.
Mutta opetuksesta lähtien tuo on vetelää. Ei noista tule ammattilaisia. Miksi ne siellä ovat kun ei ole tarkoitustakaan opettaa mitään? Ammattikoulutus on tällä hetkellä suuri huijaus. Mihin se raha siinä koulutuksessa oikein menee? Paljonko hallinnon osuus on koko opetustoimesta?
Sama on AMK:ssa. Opiskelijat opiskelevat "omatoimisesti" ja opettaja on mukana vain nimellisesti. Mukavaa säästöä tulee. Esimerkiksi Turussa tuota kutsutaan innovaatiopedagogiikaksi, ettei opettaja opeta, vaan opiskelijat keksivät asiat itse... Että semmoista korkeakoulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Sama on AMK:ssa. Opiskelijat opiskelevat "omatoimisesti" ja opettaja on mukana vain nimellisesti. Mukavaa säästöä tulee. Esimerkiksi Turussa tuota kutsutaan innovaatiopedagogiikaksi, ettei opettaja opeta, vaan opiskelijat keksivät asiat itse... Että semmoista korkeakoulutusta.
No mitä ne opet sitten tekee? Onko niitä edes?
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulutus on todella surkeassa jamassa.
Lapsen pitäisi oppia sähköasennukset. Ihan sen takia ettei vaikka tapa ketään kun tekee töitä.
Keskimääräinen 16-vuotias ei opiskele omaehtoisesti IP-luokkia tai mieti johtovetojen periaatteita itseopiskeluajallaan. Tuolla ei vaadita mitään. Pitäisi olla 8 tuntia melko ohjattua tekemistä tai selvät tavoitteet - tämä urakka loppuun, aikaa kaksi päivää.
Mutta opetuksesta lähtien tuo on vetelää. Ei noista tule ammattilaisia. Miksi ne siellä ovat kun ei ole tarkoitustakaan opettaa mitään? Ammattikoulutus on tällä hetkellä suuri huijaus. Mihin se raha siinä koulutuksessa oikein menee? Paljonko hallinnon osuus on koko opetustoimesta?
Amikseen ei mene se ikäpolven kirkkain kärki.
Normaalille 16-vuotiaalle ei itseohjautuvuus ole ongelma.
Ja ammattikoulu on se, missä kyllä tarvitaan opettajaa paikalle. Älytöntä sössimistä Opetushallitukselta.
Vierailija kirjoitti:
Kenen etu on paskoa amikset? Ei ihme että rakentamisen ja hoidon laatu menee koko ajan alaspäin. Sipilän hallitus teki kyllä pahoja mokia koulutuksen kanssa.
Tuon hallituksen koulutusleikkaukset tiedettiin järjettömiksi jo silloin ja varoitettiin - turhaan. Ne tehtiin silti. Tätä juuri inhoan noissa oikeistohallituksissa, kun ne eivät ajattele mitään muuta kuin sitä miten sitä verotusta saisi pienemmäksi, vaikka sitten leikkaamalla nuorten koulutuksesta. Missä on ne "sivistysporvarit" joista niin kovasti aina puhutaan? Minä en tiedä yhtäkään.
Amiksessa ei ole lakisääteistä erityisopetusta, mutta oppilaat etenevät hyvin, kunhan ovat paikalla silloin, kun pitää. Käytännössä lähihoitajaksi voi päästä, vaikka ei ole tehnyt ainuttakaan tarvittavaa tehtävää, mutta on ollut kuuliaisena siellä, missä pitääkin ja tietty oikeaan aikaan.
Opettajia ei ammattikoulussa nykyisin edes ole, he ovat liian kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulutus on todella surkeassa jamassa.
Lapsen pitäisi oppia sähköasennukset. Ihan sen takia ettei vaikka tapa ketään kun tekee töitä.
Keskimääräinen 16-vuotias ei opiskele omaehtoisesti IP-luokkia tai mieti johtovetojen periaatteita itseopiskeluajallaan. Tuolla ei vaadita mitään. Pitäisi olla 8 tuntia melko ohjattua tekemistä tai selvät tavoitteet - tämä urakka loppuun, aikaa kaksi päivää.
Mutta opetuksesta lähtien tuo on vetelää. Ei noista tule ammattilaisia. Miksi ne siellä ovat kun ei ole tarkoitustakaan opettaa mitään? Ammattikoulutus on tällä hetkellä suuri huijaus. Mihin se raha siinä koulutuksessa oikein menee? Paljonko hallinnon osuus on koko opetustoimesta?
Amikseen ei mene se ikäpolven kirkkain kärki.
Normaalille 16-vuotiaalle ei itseohjautuvuus ole ongelma.
Kyllähän vieriopetusta nimenomaan tarvitaan sellaisilla aloilla, joissa opetetaan esimerkiksi sähköjen asennuksia, muuraamista, autojen huoltoa jne. Vai kirjastako ne oppii? Se on eri asia lukea yksin joku historian kurssi kuin korjata auton moottori.
Vierailija kirjoitti:
Sama on AMK:ssa. Opiskelijat opiskelevat "omatoimisesti" ja opettaja on mukana vain nimellisesti. Mukavaa säästöä tulee. Esimerkiksi Turussa tuota kutsutaan innovaatiopedagogiikaksi, ettei opettaja opeta, vaan opiskelijat keksivät asiat itse... Että semmoista korkeakoulutusta.
Sopii minulle hyvin, mutta olenkin 32v ja työkokemusta takana. Huomaan että se vaatii itseltä kyllä paljon. Ja sitten kun on luokkakavereita jotka ovat tulleet suoraan ehkä lukiosta, niin heille ehkä keskimäärin vielä vaikeampaa olla niin itseohjautuva.
Mutta oma lapsi on 9v ja tää sama periaate on jo alakouluikäisillä. Vain murto-osa tuon ikäisistä kykenee siihen itseohjautuvuuteen mitä opetussuunnitelma vaatii. Etenkin pojille tosi vaikeaa.
" Innolla opintonsa aloittanut Mustonen pettyi kuitenkin pian. Opetuksen laatu on hänen mukaansa luokattoman huonoa. Tai oikeastaan opetusta ei edes ole. Opettajat puuttuvat.
– Koko systeemi perustuu siihen, että kaikki pitäisi opetella itse. Opin muualla kuukaudessa enemmän kuin koko aikana olen oppinut täällä."
rehtori ei ollut itse huomannut mitään:
"Keudan johto myöntää, että joitain ongelmia on ollut, mutta se ei niele opiskelijoiden koko kritiikkiä.
– En yritä puolustella, etteikö siellä olisi ollut heikkouksia, ja tällä kyseisellä teknisen suunnittelun linjalla meillä selkeästi laatupuutteita. Puutuin tähän kuitenkin välittömästi, kun tämä tuli opiskelijan kautta tietooni, sanoo rehtori Anna Mari Leinonen Keudan ammattiopistosta.
"
Vierailija kirjoitti:
Amiksessa ei ole lakisääteistä erityisopetusta, mutta oppilaat etenevät hyvin, kunhan ovat paikalla silloin, kun pitää. Käytännössä lähihoitajaksi voi päästä, vaikka ei ole tehnyt ainuttakaan tarvittavaa tehtävää, mutta on ollut kuuliaisena siellä, missä pitääkin ja tietty oikeaan aikaan.
Opettajia ei ammattikoulussa nykyisin edes ole, he ovat liian kalliita.
Tätä en sentään usko. Sillä jos se pitää paikkansa, on se rikollista.
Tämä ammattikoulutuksen tason tarkoituksellinen paskominen kusee meidän kaikkien kintuille. Yhteiskunta, jossa ei ole ammattimaista työväestöä. Onkohan päättäjät oikeasti ymmärtäneet mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Siirtymistä savimajakulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ammattikoulutuksen tason tarkoituksellinen paskominen kusee meidän kaikkien kintuille. Yhteiskunta, jossa ei ole ammattimaista työväestöä. Onkohan päättäjät oikeasti ymmärtäneet mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Siirtymistä savimajakulttuuriin.
Pääasia että verotus laskee ja itselle jää enemmän rahaa. Sillä perusteella oikeistohallituksen päätöksiään tekevät. Siitä samasta syystä joku mielenterveyshoito on paskottu, amikset on paskottu, kaikki on paskottu. Kunhan vaan saa enemmän rahaa ja PAHAT VEROT vedetään nolliin.
Mikä ihme tätä maata vaivaa?! Miten opettajat voivat hyväksyä tämän pelleilyn? Menkää lakkoon.
Mutta Hesari nostaa pääkirjoituksessa ongelmaksi sen, että vanhemmat auttaa lapsiaan...