Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ammattikoululaiset yrittävät opiskella keskenään. Opettajaa ei ole : (

Vierailija
14.09.2021 |

Millaisia ammattilaisia tulee nuorista, jotka yrittävät opiskella keskenään. Kissavideoita katselemalla ammattilaiseksi?

https://yle.fi/uutiset/3-12087078

Tämä amis on vielä palkittu....

Kommentit (119)

Vierailija
61/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan menny näin alas koulutus? Itse opiskelin noin 15 vuotta takaperin aikuisena sos ja terv alan opistossa lähihoitajaksi ja meidän koulutus oli kyllä sangen laaja. Kaksi vuotta perusteita ja vuoden erikoistuminen, vaikka mullakin oli jo toinen tutkinto alla. Ihan oli hyvät opettajat joka aineissa ja tosiaan lähiopetusta kaikki paitsi tietysti harjoittelut. Harjoittelujakin oli yhteensä yli puoli vuotta erilaisissa paikoissa. Mutta meistä tulikin kunnon ammattilaisia ja lähes jokainen pääsi samantien haluamiinsa työpaikkoihin. Nykytilaa en tiedä, koska en enää sattuneista syistä ole koko alalla. Koulutusta en moiti, työolot ja alan arvostus laskenut.

Silloin 15v sittenkin olisi kyllä päässyt nopeammin valmistumaan, jos oli jo toinen tutkinto alla. Yleiset opinnot (äikkä ym.) kun vastaa ainakin n. puolen vuoden opintoja ja ne saa hyväksiluettua. Eli ei ne perusopinnotkaan ihan kahden vuoden laajuiset olleet... Mutta ero toki nykykoulutukseen on aivan järisyttävä, aivan eri tasoiset vaatimukset oli aiemmin.

Nykyisin riittää, että vaivaudut paikalle vaadittuina aikoina, ja edes yrität. Viis siitä, että menee väärin/et opi/et viitsi opetella, koska koulu saa jokaisesta valmistuneesta rahaa, on kaikki päästettävä läpi. Tämä onnistuu sillä, että reputettuja tehtäviä helpotetaan kerta kerran jälkeen niin, että niistä lopulta pääsee sitten läpi. Ja jos ei vieläkään pääse, ja opettaja sattuisi olemaan niin suoraselkäinen, ettei tahtoisi tälläistä oppilasta päästää läpi, joko johto pakottaa uhkailemalla hyväksymään suorituksen, tai suoritusmerkintä haetaan toiselta opettajalta. Ja oppilas valmistuu ja oppilaitos kuittaa rahat.

Huonontunut opetus on iso syy sille, miksi n. 10-20 vuotta jo alalla olleet hoitajat vaihtavat alaa. Se on tosi kiva kun työkaverina vuorossa on jatkuvasti tälläinen vastavalmistunut, joka on joko motivaatiopuutteinen sluibailija, joka on vaan valunut koulun läpi tekemättä mitään. Tai suoraan sanottuna joku ty hmä, jonka taidot nyt vaan ei millään riitä alalla toimimiseen, mutta silti vuosia venyneiden opintojen jälkeen hänet on koulusta puskettu läpi. Kyllä se vaan vaikuttaa alan arvostukseen enemmän kuin matala palkka, että siellä iso osa jo alkaa olla näitä n. viiden vuoden sisään valmistuneita, joiden taidot on aivan onnettomia. Totta kai seassa on myös hyviä ja taitavia, mutta suhdeluku taitaa kohta olla toisin päin kuin ennen. Ennen joukkoon mahtui muutama huono hoitaja, nyt vähemmistössä ovat ne taitavat. Ja eihän sinne kukaan täysjärkinen jää näiden surkeiden sekaan. Se työ on jo muutenkin niin raskasta (jos sen tekee kunnolla ja ottaa tosissaan), niin ei siihen päälle mitenkään jaksa vahtia ettei vuorossa olevat työkaverit tap a potilaita kun eivät osaa edes perusasioita....

Vierailija
62/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuka tahansa voi opettaa lapselleen itseohjautuvuutta:

- työmoraali

- aikatauluttaminen ja aikatauluissa pysyminen

- itsenäisyys eli keskittyy omaan suoritukseen,

eikä mene kaverien peesissä

- kysyminen jos ei ymmärrä

Kaikki taitoja jotka on hyödyllisiä kaikessa elämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin aikuisopiskelijana eräässä toisessa ammattikoulussa sähköpuolella, enkä yhtään ihmettele noita kommentteja, täysin samoja kokemuksia valitettavasti. Esimerkiksi eräällä sähkötyöturvallisuus(jos oikein muistan) oppitunnilla opettaja kävi luokassa pyörähtämässä sen verran että laittoi youtubesta tshernobyl dokumentin pyörimään.. No menihän se aika niinkin kun en ollut sitä aiemmin nähnyt.

Tämähän on ihan naurettavaa. Herranjestas sentään. Mihin enää tarvitaan virallista (ammatti)koulutusta, jos meno on tätä? 

Vierailija
64/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin aikuisopiskelijana eräässä toisessa ammattikoulussa sähköpuolella, enkä yhtään ihmettele noita kommentteja, täysin samoja kokemuksia valitettavasti. Esimerkiksi eräällä sähkötyöturvallisuus(jos oikein muistan) oppitunnilla opettaja kävi luokassa pyörähtämässä sen verran että laittoi youtubesta tshernobyl dokumentin pyörimään.. No menihän se aika niinkin kun en ollut sitä aiemmin nähnyt.

Tämähän on ihan naurettavaa. Herranjestas sentään. Mihin enää tarvitaan virallista (ammatti)koulutusta, jos meno on tätä? 

No mun lapsella Helsingissä viime vuonna ysillä oli parikin viikkoa aikaa jolloin ei ollut opettajia ollenkaan.

Lievä paine opettaa kotona täydennystä. Bilsasta jäätiin mekin varmaan puolet ysin oppimäärästä. Matikka, kielet ja äikkä tahkottiin kaikki kotona.

Vierailija
65/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen etu on paskoa amikset? Ei ihme että rakentamisen ja hoidon laatu menee koko ajan alaspäin. Sipilän hallitus teki kyllä pahoja mokia koulutuksen kanssa. 

Mut eikö täälläkin aina sanota, että amishommat eli pa*kaduunit on sellaisia mitkä oppii muutamassa päivässä apinakin? Joten sitä saa mitä tilaa. Tähän se menee, kun noita aloja pidetään alempiarvoisina loosereiden hommana. Siellä on päättäjät päättänyt, että ei tätä kansaa haittaa jos nuo pask0taan. 

Vierailija
66/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mä jaksan ihmetellä, että miksi näistä uudistuksista vastanneita ei saada tekemisistään vastuuseen. Esim. Sanni Grahn-Laasonen, joka opetusministerinä ollessaan romutti ammattikoulutuksen täysin. Tai Juha Sipilän, jonka siunauksella taksisysteemit tuhottiin Bremerin ansiosta. Nämä tyypit porskuttaa eteenpäin, eivätkä joudu vastuuseen siitä, että hoitivat hommansa todella huonosti.

Juuri näin. Ja Sipiläähän on alettu taas ylistää tietyissä piireissä. Hänen hallituksensa teki tälle maalle enemmän hallaa kuin Marinin hallitus pystyy koskaan tekemään.

Vierailija
67/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksissä pitäisi olla vanhaan malliin vanhan liiton ammattiukkoja opettamassa, siis sellaisia jotka hallitsevat ammatin, ovat tehneet sitä itse ja osaavat opettaa miten se tehdään. Muurariksi ei opi etäopinnoilla, vaan mennään siihen muurarin apupojaksi tiiliä kantamaan ja oppimaan tekemällä. Sillä tavalla tietotaito siirtyy ja saadaan hyviä ammattilaisia. 

Vierailija
68/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulutus on todella surkeassa jamassa. 

Lapsen pitäisi oppia sähköasennukset. Ihan sen takia ettei vaikka tapa ketään kun tekee töitä. 

Keskimääräinen 16-vuotias ei opiskele omaehtoisesti IP-luokkia tai mieti johtovetojen periaatteita itseopiskeluajallaan. Tuolla ei vaadita mitään. Pitäisi olla 8 tuntia melko ohjattua tekemistä tai selvät tavoitteet - tämä urakka loppuun, aikaa kaksi päivää. 

Mutta opetuksesta lähtien tuo on vetelää. Ei noista tule ammattilaisia. Miksi ne siellä ovat kun ei ole tarkoitustakaan opettaa mitään?  Ammattikoulutus on tällä hetkellä suuri huijaus. Mihin se raha siinä koulutuksessa oikein menee? Paljonko hallinnon osuus on koko opetustoimesta?  

Amikseen ei mene se ikäpolven kirkkain kärki.

Normaalille 16-vuotiaalle ei itseohjautuvuus ole ongelma.

Kyllä hyvin monet normaalit 16-vuotiaat tarvitsevat ohjausta. Itse olen opiskellut aikuisena työn ohessa ja kyllä pitää olla kova itsekuri, että ilman ohjausta sai opinnot suoritettua. 16-vuotiaana olisi kavereiden seura/ some ynm. houkuttanut enemmän. Ei olisi mitenkään onnistunut.

No mulla on 16-vuotias kotona. Ja erittäin hyvin hän ja luokkansa kyllä itseohjautuu. Hänen siskonsa oli etänä lukiosta 1,5 vuotta ja itseohjautui kirjoituksiin, hakeutui jatko-opintoihin ja muutti ulkomaille.

Kumpikaan ei myöskään ole tehnyt yhtään päätöstä kaverien pohjalta. Tai anna kaverien häiritä omaa elämää.

Älkää aliarvioiko nuoria.

t. äiti ja ope

Ah, eliitin äänitorvi valistaa tyhmää rahvasta. Kuuleppas äiti ja ope, kaikki lapset eivät elä ankkalammikossa kultalusikka suussa.

Vierailija
69/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Li kyllä pilasi loputkin sillä toisen asteen uudistuksellaan. Nyt roikotetaan mukana väkisin sellaisia joista ei ole opiskelemaan.

Vierailija
70/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen pitäisi oppia sähköasennukset. Ihan sen takia ettei vaikka tapa ketään kun tekee töitä. 

Keskimääräinen 16-vuotias ei opiskele omaehtoisesti IP-luokkia tai mieti johtovetojen periaatteita itseopiskeluajallaan. Tuolla ei vaadita mitään. Pitäisi olla 8 tuntia melko ohjattua tekemistä tai selvät tavoitteet - tämä urakka loppuun, aikaa kaksi päivää. 

Mutta opetuksesta lähtien tuo on vetelää. Ei noista tule ammattilaisia. Miksi ne siellä ovat kun ei ole tarkoitustakaan opettaa mitään?  Ammattikoulutus on tällä hetkellä suuri huijaus. Mihin se raha siinä koulutuksessa oikein menee? Paljonko hallinnon osuus on koko opetustoimesta?  

Kyllä hyvin monet normaalit 16-vuotiaat tarvitsevat ohjausta. Itse olen opiskellut aikuisena työn ohessa ja kyllä pitää olla kova itsekuri, että ilman ohjausta sai opinnot suoritettua. 16-vuotiaana olisi kavereiden seura/ some ynm. houkuttanut enemmän. Ei olisi mitenkään onnistunut.

No mulla on 16-vuotias kotona. Ja erittäin hyvin hän ja luokkansa kyllä itseohjautuu. Hänen siskonsa oli etänä lukiosta 1,5 vuotta ja itseohjautui kirjoituksiin, hakeutui jatko-opintoihin ja muutti ulkomaille.

Kumpikaan ei myöskään ole tehnyt yhtään päätöstä kaverien pohjalta. Tai anna kaverien häiritä omaa elämää.

t. äiti ja ope

Ah, eliitin äänitorvi valistaa tyhmää rahvasta. Kuuleppas äiti ja ope, kaikki lapset eivät elä ankkalammikossa kultalusikka suussa.

Mun mies on sekatyömiehen lapsi Kainuusta ja itse jäin orvoksi teininä. Mitään apua, tukea tai perintöä emme ole saaneet kumpikaan.

T äiti ja ope

Vierailija
71/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. äiti ja ope

Nyt open pitää kyllä pystyä astumaan pois omasta kuplasta ja yrittää katsoa asiaa vähän laajemmin. Sinä olet siis opettaja. Tilastojen valossa on todennäköistä että olet pystynyt tarjoamaan lapsillesi tasapainoiset kasvuolosuhteet (käsittää asioita kuten riittävä palkka jolla elättää perheen, työssäkäynnin malli lapsille, tukena oleminen esim. opinnoissa on opettajalle varmasti keskimäärin helpompaa kuin monelle muulle jne). Koska olet opettaja, sinulla on myös todennäköisesti sellaisia geenejä, jotka auttaa selviytymään esim. akateemisista opinnoista, ja niitä geenejä olet todennäköisesti periyttänyt lapsillesi. Niiden merkitystä oppimiseen ja opinnoissa pärjäämiseen ei pidä vähätellä.

Kaikki lapset, ei tule yhtä hyvistä lähtökohdista kuin sinun lapsesi. On paljon perheitä joissa eletään köyhyysloukussa, joissa vanhemmilla on paljon jaksamis- tai mielenterveysongelmia, on oppimisvaikeuksia ja neuropsykiatrisia poikkeavuuksia jotka hankaloittaa suuresti usein sekä opintoja että sosiaalisia suhteita, ja nämä ongelmat usein periytyy ihan geenien myötä vanhemmilta lapsille. Yms.

En ole väittänyt että _kaikki_ on itseohjautuvia, vaan että iso osa on.

Laita toki linkki tutkimuksiin jotka osoittavat että suurin osa 15-16-vuotiaista ovat niin itseohjautuvia, että selviävät lukio ja amisopinnoista muutamalla hassulla lähiopetustunnilla, muuten hoitaen itsenäisesti esim. kaikenlaisen tiedonhaun, tehtävien teon, aikatauluttamisen, ryhmätöiden ym koordinoinnin. Ja jotka vielä oikeasti valmistuvat siitä koulusta riittävillä tiedoilla ja taidoilla, ja pärjäävät sekä menestyvät sen jälkeen työelämässä. Luen mielelläni.

- En väittänyt että suuriN osa, vaan iso osa, ne on kaksi ihan eri asiaa

- En ole puhunut 15-vuotiaista mitään

- En ole edes ottanut kantaa ammattikouluihin

- Sanoin vain että iso osa 16-vuotiaista on oikein hyvinkin itseohjautuvia

Koko toisen asteen tilanne on surkea. Minun kuopukseni koulussa on nyt keksitty mm säästää "etäopettajilla" eli opiskelijoiden pitää mennä kouululle, mutta opettajaa heillä ei ole, vaan opettaja on etänä. Mm pitkää matikkaa opiskelevat nyt näin. Onneksi mieheni on DI...

Se mitä vanhempien kannattaa tehdä on tukea kaikin keinoin sitä itseohjautuvuutta, koulu ei todellakaan enää beibisittaa ketään.

Otatko samalla tavalla vastaan kritiikkiä oppilailtasi? Entä omilta lapsiltasi?

Entä onko tuen ja ohjauksen saaminen ja tarvitseminen vain itseohjautuvuuden puutetta, johon vastaaminen on sitten beibisittaamista?

Vierailija
72/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ammattikoulutuksen tason tarkoituksellinen paskominen kusee meidän kaikkien kintuille. Yhteiskunta, jossa ei ole ammattimaista työväestöä. Onkohan päättäjät oikeasti ymmärtäneet mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Siirtymistä savimajakulttuuriin.

Kokoomukselle se sopinee oikein hyvin. Saadaan luotua koulussa paremmat menestymisen edellytykset niille, joiden taustalla vaikuttaa hyväosainen koti, saadaan hajotettua ay-liikettä, ja saadaan tuotettua ulkomailta "osaajapulaa" paikkaavaa halpatyövoimaa polkemaan työväestön palkkoja.

Olen kanssasi samaa mieltä. Muistuttelen kuitenkin siitäkin, että tämän saman halpatyövoiman tuotattaminen Suomeen milloin minkäkin humanitaarisen kriisin perusteella (ja niitähän riittää) on myös vasemmistolle ja vihreille samanlainen sydämen asia, vain eri syistä. Viherpunaisille syitä ovat mm. kansainväliset sopimukset, ihmisoikeudet, valkoisuuden ja suomalaisuuden häpeäminen ja sen lievittäminen, sekä se, että historiallisesti Suomikin on (ollut) kolonialistinen riistäjäsiirtomaavalta. Nämä kaikki ovat poimittuja selityksiä mm. viherpunaisten keskustelu- ja FB-ryhmistä, modet ja muut älkää siis poistako.

Eli kaksi politiikan äärilaitaa haluaa tismalleen samoja asioita Suomeen ja Suomelle. Hevosenkenkäteoria toteuttaa jälleen itse itsensä. Sääli, että näihin asioihin lukeutuu mm. suomalaisille työmarkkinoille kulttuurillisesti mahdollisimman epäsopivia yksilöitä, alkaen jo yksilöiden luku- ja kirjoitustaidosta. No, toki sitten työmarkkinoihin sopeutumattomuudesta voi joko syyttää työttömien laiskuutta tai työmarkkinoiden rakenteellista rasisimia, jokainen syyttäjä oman poliittisen painotuksensa mukaan.

Vierailija
73/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. äiti ja ope

Mikä röyhkeys. Mikä elitismi. Mikä ylimielisyys. Mikä ymmärtämättömyys. Mikä puute toisen asemaan asettumisessa. Mikä näköalattomuus. Mikä itsensä ja lastensa ylentäminen. Mikä yleistäminen. Kaiken kaikkiaan varsin oksettavaa luettavaa. Kaikki perheet eivät jaa samaa eliitin elämää kanssasi, syystä tai toisesta.

Vierailija
74/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. äiti ja ope

Mikä röyhkeys. Mikä elitismi. Mikä ylimielisyys. Mikä ymmärtämättömyys. Mikä puute toisen asemaan asettumisessa. Mikä näköalattomuus. Mikä itsensä ja lastensa ylentäminen. Mikä yleistäminen. Kaiken kaikkiaan varsin oksettavaa luettavaa. Kaikki perheet eivät jaa samaa eliitin elämää kanssasi, syystä tai toisesta.

Mikä täydellinen lukutaidon puute!

Vierailija
75/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässähän kannatta perustaa koulutusyritys, jos se mitä  tähän asti ketjuun kirjoitettu pitää paikkansa.

Toki se  tarkoittaa sitten sitä vanhaa totuutta: "Rahalla saa ja hevosella pääsee"...

Eli, luokkayhteiskunta rakennetaan meille takaisin.

Jep jep. Kokkarin pääsevät takaisin kirstun päälle elostelemaan omaa erinomaisuuttaan, ja vasemmistolaiset pääsevät takaisin hekumoimaan omaa sorrettuuttaan. Kaikki voittavat!

Vierailija
76/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nähtävissä jo ihan peruskoulussa. Minulla on ollut erittäin haastavia vuosia. Heti kun pystyin auttamaan lastani koulutehtävissä numerot nousivat. Jos jäi vaan koulun varaan ja siihen, että kehotin tekemään läksyt, numerot tippuivat. Aika paljon siellä koulussa tuntui menevän aikaa järjestyshäiriöiden selvittelyyn. Harmittaa etten valinnut parempaa koulua.

Pelottavaa, että näin paljon on vanhempien tuesta kiinni. Tästähän tämä eriarvoistuminen vaan kiihtyy.

No mutta etkö tiennyt, että omalle lapselle parhaan koulun valinta on vain koulushoppailua, jonka juurisyyt ovat ennakkoluuloissasi ja asenteissasi. Ettet kai vain olisi vähän rasistikin?

Ei vanhempi saa tehdä omiin aisti- ja järkihavaintoihinsa perustuen parhaita päätöksiä lastensa tulevaisuuden kannalta, sillä sellainen lisää eriarvoisuutta ja syrjintää.

Ei vaiskaan, ylläoleva oli sarkasmia. Oman lapseni koulupolun alussa minusta sukeutui mitä häikäilemättömin koulushoppaaja. Minun lapseni ei ole eikä tule olemaan milloin minkäkin hallituksen ideologinen koekaniini eikä terapiaeläin.

Vierailija
77/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. äiti ja ope

Nyt open pitää kyllä pystyä astumaan pois omasta kuplasta ja yrittää katsoa asiaa vähän laajemmin. Sinä olet siis opettaja. Tilastojen valossa on todennäköistä että olet pystynyt tarjoamaan lapsillesi tasapainoiset kasvuolosuhteet (käsittää asioita kuten riittävä palkka jolla elättää perheen, työssäkäynnin malli lapsille, tukena oleminen esim. opinnoissa on opettajalle varmasti keskimäärin helpompaa kuin monelle muulle jne). Koska olet opettaja, sinulla on myös todennäköisesti sellaisia geenejä, jotka auttaa selviytymään esim. akateemisista opinnoista, ja niitä geenejä olet todennäköisesti periyttänyt lapsillesi. Niiden merkitystä oppimiseen ja opinnoissa pärjäämiseen ei pidä vähätellä.

Kaikki lapset, ei tule yhtä hyvistä lähtökohdista kuin sinun lapsesi. On paljon perheitä joissa eletään köyhyysloukussa, joissa vanhemmilla on paljon jaksamis- tai mielenterveysongelmia, on oppimisvaikeuksia ja neuropsykiatrisia poikkeavuuksia jotka hankaloittaa suuresti usein sekä opintoja että sosiaalisia suhteita, ja nämä ongelmat usein periytyy ihan geenien myötä vanhemmilta lapsille. Yms.

Laita toki linkki tutkimuksiin jotka osoittavat että suurin osa 15-16-vuotiaista ovat niin itseohjautuvia, että selviävät lukio ja amisopinnoista muutamalla hassulla lähiopetustunnilla, muuten hoitaen itsenäisesti esim. kaikenlaisen tiedonhaun, tehtävien teon, aikatauluttamisen, ryhmätöiden ym koordinoinnin. Ja jotka vielä oikeasti valmistuvat siitä koulusta riittävillä tiedoilla ja taidoilla, ja pärjäävät sekä menestyvät sen jälkeen työelämässä. Luen mielelläni.

Koko toisen asteen tilanne on surkea. Minun kuopukseni koulussa on nyt keksitty mm säästää "etäopettajilla" eli opiskelijoiden pitää mennä kouululle, mutta opettajaa heillä ei ole, vaan opettaja on etänä. Mm pitkää matikkaa opiskelevat nyt näin. Onneksi mieheni on DI...

Se mitä vanhempien kannattaa tehdä on tukea kaikin keinoin sitä itseohjautuvuutta, koulu ei todellakaan enää beibisittaa ketään.[/

On jo moneen kertaan todettu, että kaikki vanhemmat eivät pysty tukemaan. Eriarvoistuminen tulee vaan kasvamaan. Ne pärjää, joilla tuki kotona. Lisäksi osa nuorista tarvitsee enemmän tukea ja se olisi kyllä koulun tehtävä. Entäs ne vanhemmat, jotka eivät osaa edes suomen kieltä? Joilla itsellään ei mahdollisesti ole mitään koulutusta. Kerro minulle miten he tukevat nuorta?

Itseohjautuvuuden tukeminen ei vaadi suomen kieltä.

Ei - mutta menestyksekäs opiskelu Suomessa, suomenkielisissä koulutusohjelmissa vaatii.

Vierailija
78/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. äiti ja ope

Se mitä vanhempien kannattaa tehdä on tukea kaikin keinoin sitä itseohjautuvuutta, koulu ei todellakaan enää beibisittaa ketään.[/

On jo moneen kertaan todettu, että kaikki vanhemmat eivät pysty tukemaan. Eriarvoistuminen tulee vaan kasvamaan. Ne pärjää, joilla tuki kotona. Lisäksi osa nuorista tarvitsee enemmän tukea ja se olisi kyllä koulun tehtävä. Entäs ne vanhemmat, jotka eivät osaa edes suomen kieltä? Joilla itsellään ei mahdollisesti ole mitään koulutusta. Kerro minulle miten he tukevat nuorta?

Itseohjautuvuuden tukeminen ei vaadi suomen kieltä.

Ei - mutta menestyksekäs opiskelu Suomessa, suomenkielisissä koulutusohjelmissa vaatii.

Mutta ei niiltä vanhemmilta. Oppilaalta kyllä.

Vierailija
79/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mä jaksan ihmetellä, että miksi näistä uudistuksista vastanneita ei saada tekemisistään vastuuseen. Esim. Sanni Grahn-Laasonen, joka opetusministerinä ollessaan romutti ammattikoulutuksen täysin. Tai Juha Sipilän, jonka siunauksella taksisysteemit tuhottiin Bremerin ansiosta. Nämä tyypit porskuttaa eteenpäin, eivätkä joudu vastuuseen siitä, että hoitivat hommansa todella huonosti.

Tuon Sannin tekemisiä sietäisi penkoa laajemminkin, sillä niin olemattomilla ansioilla nousi Stubbin avustajasta suoraan ministerin pallille. On kyllä kautensa lyhyyteen nähden saanut käsittämättömän laajaa tuhoa aikaan, jopa kaikki täydellinen kokemuksen puute yms. huomioon ottaen

Vierailija
80/119 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihmettele yhtään. Amiksessa opettaminen on yhtä tervanjuontia. Aikuisen kokoisia uhmaikäisiä onnettomilla esitiedoilla ja -taidoilla. 

Minä opetan amiksessa. Opiskelijat ovat pääsääntöisesti oikein mukavia. Siellä on myös hyvin eri ikäisiä opiskelijoita. Ehkä sinun pitäisi päivittää tietosi. Tai sitten vaihtaa alaa, jos olet jo siellä ihmisiä kiusaamassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi