Ammattikoululaiset yrittävät opiskella keskenään. Opettajaa ei ole : (
Millaisia ammattilaisia tulee nuorista, jotka yrittävät opiskella keskenään. Kissavideoita katselemalla ammattilaiseksi?
https://yle.fi/uutiset/3-12087078
Tämä amis on vielä palkittu....
Kommentit (119)
Amisten rehtorit vastustivat opintovelvollisuuden laajentamista juuri sen takia, että se raha olisi pitänyt käyttää perusopetuksen vahvistamiseen, jotta amiksiin ei tulisi jatkossa niin paljon sellaisia opiskelijoita, jotka eivät siellä heikkojen taitojensa takia pärjää.
Nythän tällä uudistuksella tehtiin amiksista käytännössä päivähoitopaikkoja, missä ison osan motivaatio nolla ja taidot nolla ja kaikki muukin aika lailla nolla. Ovat amiksessa, koska pakko olla jossain.
Ja sitten kun resursseja ei ole annettu, niin opetuskin lähenee 0......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen etu on paskoa amikset? Ei ihme että rakentamisen ja hoidon laatu menee koko ajan alaspäin. Sipilän hallitus teki kyllä pahoja mokia koulutuksen kanssa.
Tuon hallituksen koulutusleikkaukset tiedettiin järjettömiksi jo silloin ja varoitettiin - turhaan. Ne tehtiin silti. Tätä juuri inhoan noissa oikeistohallituksissa, kun ne eivät ajattele mitään muuta kuin sitä miten sitä verotusta saisi pienemmäksi, vaikka sitten leikkaamalla nuorten koulutuksesta. Missä on ne "sivistysporvarit" joista niin kovasti aina puhutaan? Minä en tiedä yhtäkään.
Syyttävä sormi osoittaa 👉 Sanni Grahn-Laasonen
"Sinä eikä sinun tyttösi voi tietää mikä noiden "lintsaavien tyttöjen" tarina siellä taustalla on, ja että mitä kaikkea asian eteen on tehty. Kyllä siellä voi hyvin olla kaikki tahot lastensuojelusta lastenpsykiatriseen mukana, mutta esim. henkisesti sairasta ei väkisin voida koulussa pitää."
Nuo tytöt on mun tyttöni kavereita. Tiedän heistä selkeästi enemmän kuin koulu. Heistä ei ollut koulu yhtään huolissaan ennen kuin minä sanoin, että eihän tämä käy, että he vain jää pois, eikä kukaan edes perään kysele.
Minä olin myös se, joka auttoi heitä ryhmätyössä, jota tekivät minun tyttöni kanssa ja minä olin se, joka pakotti luokanvalvojan edes soittamaan sinne.
Mikä on amiksen open vaatimus? Meinaan itse kävin yhden aikuislinjan ja päävetäjä oli erittäin pätevä. Mutta joitakin kursseja veti kaverit, jotka olivat käyneet itse saman koulutuksen vuotta aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapseni kaveri joka on amiksessa on nyt lajitellut useamman viikon kananmunia sekä hyllyttänyt ilmaiseksi Prismassa. En tiedä onko heillä ollut mitään opetusta.
Ah, harjoittelut. Käytännön työn kautta oppiminen on hieno idea, mutta kun harjoitteluja on kovin iso osuus opiskelusta, nousee harjoittelupaikan rooli liian isoksi. Koulu tutkintovaatimuksineen joko mukautuu tai ei mukaudu harkkapaikan elämään, ja molemmat ovat huonoja vaihtoehtoja.
Vaihtoehto A: Koulu antaa täsmälliset vaatimukset, mitä asioita harjoittelijan tulee harjoittelussa tehdä. Kaikille ei harkkapaikkaa edes löydy, kuten edellä kuultiin. Jos paikka löytyy, ohjaajalta menee äkkiä hermot koko touhuun, kun harjoittelija ei ehdi tehdä mitään firman kannalta hyödyllistä, vaan keräilee keinotekoisilla tehtävillä rasteja ruutuun tutkintokriteereissä. On vaikea tehdä positiivista vaikutusta harkkapaikassa, ja työllistyminen jää haaveeksi.
Vaihtoehto B: Koulu hyväksyy käytännössä kaiken mitä harkkapaikka keksii harjoittelijalla teettää, jotta saadaan opiskelija valmistumaan. Opiskelijaa käytetään ilmaisena työvoimana hommissa, jotka oppii päivässä, koska tämähän on toki firmalle hyödyllisintä. Tutkinnon osa merkitään suoritetuksi, vaikka opiskelija osaa sen sisällöstä ehkä 10%. Työelämä ei tällaista välttämättä hirveästi arvosta. Hyvällä säkällä sitä hyllytystä voi päästä jatkamaan palkattuna.
Poikani opiskelee kolmatta vuotta kuljetusalaa. Täytyy sanoa, että amiksissakin on eroja. Hänellä on ihan silloin tällöin ylimääräinen vapaapäivä, muuten opiskelevat ihan normaalisti lähiopetuksessa niitä asioita, mitä rekkakuskin pitää osata. Työharjoittelut ovat sujuneet ihan hyvin. Poikani on luonteeltaan hiljainen ja vähän "arka" ja voin kuvitella, että työnhaku opiskelun jälkeen olisi aika vaikeaa, jos ei olisi suhteita mihinkään. Niillä harjoitteluilla niitä voi luoda. En sano, että systeemi olisi mitenkään loistava, mutta ainakin poikani on edelleen kiinnostunut tuosta unelma-alastaan. Aika paljonhan sinne kouluun valuu niitä, joita ei kauheasti mikään kiinnosta, ja se on ongelma, joka ei ainakaan korjaannu oppivelvollisuuden pidentämisellä. Mutta siis jos nuori on kiinnostunut jostakin amisalasta, ei kannata mennä lukioon vain siksi, että moni on sanonut amisten opetuksen olevan huonoa. Pitää selvittää, mitä se konkreettisesti on missäkin. Ja vaikka ministerit visioivat ties mitä sen suhteen kuinka monen pitäisi suorittaa korkeakoulututkinto, jokainen voi itse miettiä, mitä haluaa ja mikä työllisyystilanne on milläkin alalla. Moni amisala työllistää hyvin ihan ok palkalla ja tienaamaan mennään parikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on amiksen open vaatimus? Meinaan itse kävin yhden aikuislinjan ja päävetäjä oli erittäin pätevä. Mutta joitakin kursseja veti kaverit, jotka olivat käyneet itse saman koulutuksen vuotta aiemmin.
Meilläkin oli opettajana tyyppi, joka oli valmistunut samalta linjalta vuosi aiemmin. Ei ollut ikinä tehnytkään alan töitä, kun oli alanvaihtaja. Osalla vanhemmista kouluttajista oli jotain kokemusta ja pätevyyttä, mutta esimerkiksi pääkouluttajallani ei ollut. Enimmäkseen "opetus" olikin hei-meillä-on-kivaa-nyt-ryhmäydytään-me-ollaan-loistotyyppejä-ja-innovatiivisia-ja-tämä-on-tulevaisuuden-ala-plaaplaaplaa. Siis silloin kun lähiopetusta sattui olemaan.
Vierailija kirjoitti:
"Sinä eikä sinun tyttösi voi tietää mikä noiden "lintsaavien tyttöjen" tarina siellä taustalla on, ja että mitä kaikkea asian eteen on tehty. Kyllä siellä voi hyvin olla kaikki tahot lastensuojelusta lastenpsykiatriseen mukana, mutta esim. henkisesti sairasta ei väkisin voida koulussa pitää."
Nuo tytöt on mun tyttöni kavereita. Tiedän heistä selkeästi enemmän kuin koulu. Heistä ei ollut koulu yhtään huolissaan ennen kuin minä sanoin, että eihän tämä käy, että he vain jää pois, eikä kukaan edes perään kysele.
Minä olin myös se, joka auttoi heitä ryhmätyössä, jota tekivät minun tyttöni kanssa ja minä olin se, joka pakotti luokanvalvojan edes soittamaan sinne.
Edelleen, sinä et tiedä mitä siellä taustalla on tai mitä ope on tai ei ole tehnyt, koska opettajalla on vaitiolovelvollisuus, eikä voi sellaisia asioita sinulle kertoa. Se mitä lapset itse kertoo, ei välttämättä ole totuus. Jos lapsi on x määrän poissa koulusta, siitä pitää jo lain mukaan tehdä lastensuojeluilmoitus. Ja niistä ei kerrota luokkatovereiden vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, sinä et tiedä mitä siellä taustalla on tai mitä ope on tai ei ole tehnyt, koska opettajalla on vaitiolovelvollisuus, eikä voi sellaisia asioita sinulle kertoa. Se mitä lapset itse kertoo, ei välttämättä ole totuus. Jos lapsi on x määrän poissa koulusta, siitä pitää jo lain mukaan tehdä lastensuojeluilmoitus. Ja niistä ei kerrota luokkatovereiden vanhemmille.
Mistä ihmeestä sinä tiedät mitä minö tiedän tai en tiedä?
Ko luokanvalvoja ei hoitanut työtään muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä sinä tiedät mitä minö tiedän tai en tiedä?
Ko luokanvalvoja ei hoitanut työtään muutenkaan.
Vai niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulutus on todella surkeassa jamassa.
Lapsen pitäisi oppia sähköasennukset. Ihan sen takia ettei vaikka tapa ketään kun tekee töitä.
Keskimääräinen 16-vuotias ei opiskele omaehtoisesti IP-luokkia tai mieti johtovetojen periaatteita itseopiskeluajallaan. Tuolla ei vaadita mitään. Pitäisi olla 8 tuntia melko ohjattua tekemistä tai selvät tavoitteet - tämä urakka loppuun, aikaa kaksi päivää.
Mutta opetuksesta lähtien tuo on vetelää. Ei noista tule ammattilaisia. Miksi ne siellä ovat kun ei ole tarkoitustakaan opettaa mitään? Ammattikoulutus on tällä hetkellä suuri huijaus. Mihin se raha siinä koulutuksessa oikein menee? Paljonko hallinnon osuus on koko opetustoimesta?
Amikseen ei mene se ikäpolven kirkkain kärki.
Normaalille 16-vuotiaalle ei itseohjautuvuus ole ongelma.
Kyllä hyvin monet normaalit 16-vuotiaat tarvitsevat ohjausta. Itse olen opiskellut aikuisena työn ohessa ja kyllä pitää olla kova itsekuri, että ilman ohjausta sai opinnot suoritettua. 16-vuotiaana olisi kavereiden seura/ some ynm. houkuttanut enemmän. Ei olisi mitenkään onnistunut.
No mulla on 16-vuotias kotona. Ja erittäin hyvin hän ja luokkansa kyllä itseohjautuu. Hänen siskonsa oli etänä lukiosta 1,5 vuotta ja itseohjautui kirjoituksiin, hakeutui jatko-opintoihin ja muutti ulkomaille.
Kumpikaan ei myöskään ole tehnyt yhtään päätöstä kaverien pohjalta. Tai anna kaverien häiritä omaa elämää.
Älkää aliarvioiko nuoria.
t. äiti ja ope
Nyt open pitää kyllä pystyä astumaan pois omasta kuplasta ja yrittää katsoa asiaa vähän laajemmin. Sinä olet siis opettaja. Tilastojen valossa on todennäköistä että olet pystynyt tarjoamaan lapsillesi tasapainoiset kasvuolosuhteet (käsittää asioita kuten riittävä palkka jolla elättää perheen, työssäkäynnin malli lapsille, tukena oleminen esim. opinnoissa on opettajalle varmasti keskimäärin helpompaa kuin monelle muulle jne). Koska olet opettaja, sinulla on myös todennäköisesti sellaisia geenejä, jotka auttaa selviytymään esim. akateemisista opinnoista, ja niitä geenejä olet todennäköisesti periyttänyt lapsillesi. Niiden merkitystä oppimiseen ja opinnoissa pärjäämiseen ei pidä vähätellä.
Kaikki lapset, ei tule yhtä hyvistä lähtökohdista kuin sinun lapsesi. On paljon perheitä joissa eletään köyhyysloukussa, joissa vanhemmilla on paljon jaksamis- tai mielenterveysongelmia, on oppimisvaikeuksia ja neuropsykiatrisia poikkeavuuksia jotka hankaloittaa suuresti usein sekä opintoja että sosiaalisia suhteita, ja nämä ongelmat usein periytyy ihan geenien myötä vanhemmilta lapsille. Yms.
En ole väittänyt että _kaikki_ on itseohjautuvia, vaan että iso osa on.
Laita toki linkki tutkimuksiin jotka osoittavat että suurin osa 15-16-vuotiaista ovat niin itseohjautuvia, että selviävät lukio ja amisopinnoista muutamalla hassulla lähiopetustunnilla, muuten hoitaen itsenäisesti esim. kaikenlaisen tiedonhaun, tehtävien teon, aikatauluttamisen, ryhmätöiden ym koordinoinnin. Ja jotka vielä oikeasti valmistuvat siitä koulusta riittävillä tiedoilla ja taidoilla, ja pärjäävät sekä menestyvät sen jälkeen työelämässä. Luen mielelläni.
- En väittänyt että suuriN osa, vaan iso osa, ne on kaksi ihan eri asiaa
- En ole puhunut 15-vuotiaista mitään
- En ole edes ottanut kantaa ammattikouluihin
- Sanoin vain että iso osa 16-vuotiaista on oikein hyvinkin itseohjautuvia
Koko toisen asteen tilanne on surkea. Minun kuopukseni koulussa on nyt keksitty mm säästää "etäopettajilla" eli opiskelijoiden pitää mennä kouululle, mutta opettajaa heillä ei ole, vaan opettaja on etänä. Mm pitkää matikkaa opiskelevat nyt näin. Onneksi mieheni on DI...
Se mitä vanhempien kannattaa tehdä on tukea kaikin keinoin sitä itseohjautuvuutta, koulu ei todellakaan enää beibisittaa ketään.[/
On jo moneen kertaan todettu, että kaikki vanhemmat eivät pysty tukemaan. Eriarvoistuminen tulee vaan kasvamaan. Ne pärjää, joilla tuki kotona. Lisäksi osa nuorista tarvitsee enemmän tukea ja se olisi kyllä koulun tehtävä. Entäs ne vanhemmat, jotka eivät osaa edes suomen kieltä? Joilla itsellään ei mahdollisesti ole mitään koulutusta. Kerro minulle miten he tukevat nuorta?
Itseohjautuvuuden tukeminen ei vaadi suomen kieltä.
No kyllä se vaatii, että voit opettaa ja tukea lasta siinä koulutyössä jonka koulu hänelle antaa, itseohjautuvuuden tukemiseksi opinnoissa.
Se itseohjautuvuus koulutyössä on kuitenkin vähän eri asia kuin opettaa lasta itseohjautuvasti esim. ottamaan välipalaa kaapista.
Otapa nyt ensin selvää mitä tarkoittaa itseohjautuvuus.
Se ei tarkoita sitä että vanhempi opettaa koulutyössä😂
" Mm pitkää matikkaa opiskelevat nyt näin. Onneksi mieheni on DI...
Se mitä vanhempien kannattaa tehdä on tukea kaikin keinoin sitä itseohjautuvuutta, koulu ei todellakaan enää beibisittaa ketään. "
Juu ei, mutta itseohjautuvuus ei myöskään ole sellainen taito mitä vanhempi (tai edes itse opettaja) voi tuosta vaan opettaa lapselle, koska se liittyy pitkälti myös siihen miten esim. lapsen omat itsesäätelytaidot on kehittyneet. Lapset kehittyvät kaikki omaan tahtiinsa. Ja jos lapsi ei esim. osaa vielä edes kunnolla lukea, on erittäin vaikea olla itseohjautuva opinnoissa. Ja miten vanhempana silloin tuet lasta kotona koulutyössä, jos itse et osaa edes Suomen kieltä.
Ylläolevan lainauksen otin tuohon siksi, että siinä hyvin selkeästi annetaan ymmärtää että teillä kuitenkin isä opettaa lasta koulutyössä. Eli paikkaa sekä opetuksen että lapsen itseohjautuvuuden puutetta.
DI-isä ja opettaja äiti... luulisi että olisi hieman kykyä tarkastella asiaa oman navan ulkopuolelta. Mut ei sit vissiin.
Hauskaa on että tämä opettajaäiti käytännössä sanoo ettei hänen ammattikuntaansa tarvita. Mitenköhän ois jos ajetaan sitten kunnolla alas, koska huonon saa ilmaiseksikin ja nämä itseohjautuvat ei opemammoja kaipaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattikoulutus on todella surkeassa jamassa.
Lapsen pitäisi oppia sähköasennukset. Ihan sen takia ettei vaikka tapa ketään kun tekee töitä.
Keskimääräinen 16-vuotias ei opiskele omaehtoisesti IP-luokkia tai mieti johtovetojen periaatteita itseopiskeluajallaan. Tuolla ei vaadita mitään. Pitäisi olla 8 tuntia melko ohjattua tekemistä tai selvät tavoitteet - tämä urakka loppuun, aikaa kaksi päivää.
Mutta opetuksesta lähtien tuo on vetelää. Ei noista tule ammattilaisia. Miksi ne siellä ovat kun ei ole tarkoitustakaan opettaa mitään? Ammattikoulutus on tällä hetkellä suuri huijaus. Mihin se raha siinä koulutuksessa oikein menee? Paljonko hallinnon osuus on koko opetustoimesta?
Amikseen ei mene se ikäpolven kirkkain kärki.
Normaalille 16-vuotiaalle ei itseohjautuvuus ole ongelma.
Kyllä hyvin monet normaalit 16-vuotiaat tarvitsevat ohjausta. Itse olen opiskellut aikuisena työn ohessa ja kyllä pitää olla kova itsekuri, että ilman ohjausta sai opinnot suoritettua. 16-vuotiaana olisi kavereiden seura/ some ynm. houkuttanut enemmän. Ei olisi mitenkään onnistunut.
No mulla on 16-vuotias kotona. Ja erittäin hyvin hän ja luokkansa kyllä itseohjautuu. Hänen siskonsa oli etänä lukiosta 1,5 vuotta ja itseohjautui kirjoituksiin, hakeutui jatko-opintoihin ja muutti ulkomaille.
Kumpikaan ei myöskään ole tehnyt yhtään päätöstä kaverien pohjalta. Tai anna kaverien häiritä omaa elämää.
Älkää aliarvioiko nuoria.
t. äiti ja ope
Nyt open pitää kyllä pystyä astumaan pois omasta kuplasta ja yrittää katsoa asiaa vähän laajemmin. Sinä olet siis opettaja. Tilastojen valossa on todennäköistä että olet pystynyt tarjoamaan lapsillesi tasapainoiset kasvuolosuhteet (käsittää asioita kuten riittävä palkka jolla elättää perheen, työssäkäynnin malli lapsille, tukena oleminen esim. opinnoissa on opettajalle varmasti keskimäärin helpompaa kuin monelle muulle jne). Koska olet opettaja, sinulla on myös todennäköisesti sellaisia geenejä, jotka auttaa selviytymään esim. akateemisista opinnoista, ja niitä geenejä olet todennäköisesti periyttänyt lapsillesi. Niiden merkitystä oppimiseen ja opinnoissa pärjäämiseen ei pidä vähätellä.
Kaikki lapset, ei tule yhtä hyvistä lähtökohdista kuin sinun lapsesi. On paljon perheitä joissa eletään köyhyysloukussa, joissa vanhemmilla on paljon jaksamis- tai mielenterveysongelmia, on oppimisvaikeuksia ja neuropsykiatrisia poikkeavuuksia jotka hankaloittaa suuresti usein sekä opintoja että sosiaalisia suhteita, ja nämä ongelmat usein periytyy ihan geenien myötä vanhemmilta lapsille. Yms.
En ole väittänyt että _kaikki_ on itseohjautuvia, vaan että iso osa on.
Laita toki linkki tutkimuksiin jotka osoittavat että suurin osa 15-16-vuotiaista ovat niin itseohjautuvia, että selviävät lukio ja amisopinnoista muutamalla hassulla lähiopetustunnilla, muuten hoitaen itsenäisesti esim. kaikenlaisen tiedonhaun, tehtävien teon, aikatauluttamisen, ryhmätöiden ym koordinoinnin. Ja jotka vielä oikeasti valmistuvat siitä koulusta riittävillä tiedoilla ja taidoilla, ja pärjäävät sekä menestyvät sen jälkeen työelämässä. Luen mielelläni.
- En väittänyt että suuriN osa, vaan iso osa, ne on kaksi ihan eri asiaa
- En ole puhunut 15-vuotiaista mitään
- En ole edes ottanut kantaa ammattikouluihin
- Sanoin vain että iso osa 16-vuotiaista on oikein hyvinkin itseohjautuvia
Koko toisen asteen tilanne on surkea. Minun kuopukseni koulussa on nyt keksitty mm säästää "etäopettajilla" eli opiskelijoiden pitää mennä kouululle, mutta opettajaa heillä ei ole, vaan opettaja on etänä. Mm pitkää matikkaa opiskelevat nyt näin. Onneksi mieheni on DI...
Se mitä vanhempien kannattaa tehdä on tukea kaikin keinoin sitä itseohjautuvuutta, koulu ei todellakaan enää beibisittaa ketään.[/
On jo moneen kertaan todettu, että kaikki vanhemmat eivät pysty tukemaan. Eriarvoistuminen tulee vaan kasvamaan. Ne pärjää, joilla tuki kotona. Lisäksi osa nuorista tarvitsee enemmän tukea ja se olisi kyllä koulun tehtävä. Entäs ne vanhemmat, jotka eivät osaa edes suomen kieltä? Joilla itsellään ei mahdollisesti ole mitään koulutusta. Kerro minulle miten he tukevat nuorta?
Itseohjautuvuuden tukeminen ei vaadi suomen kieltä.
No kyllä se vaatii, että voit opettaa ja tukea lasta siinä koulutyössä jonka koulu hänelle antaa, itseohjautuvuuden tukemiseksi opinnoissa.
Se itseohjautuvuus koulutyössä on kuitenkin vähän eri asia kuin opettaa lasta itseohjautuvasti esim. ottamaan välipalaa kaapista.
Otapa nyt ensin selvää mitä tarkoittaa itseohjautuvuus.
Se ei tarkoita sitä että vanhempi opettaa koulutyössä😂
" Mm pitkää matikkaa opiskelevat nyt näin. Onneksi mieheni on DI...
Se mitä vanhempien kannattaa tehdä on tukea kaikin keinoin sitä itseohjautuvuutta, koulu ei todellakaan enää beibisittaa ketään. "
Juu ei, mutta itseohjautuvuus ei myöskään ole sellainen taito mitä vanhempi (tai edes itse opettaja) voi tuosta vaan opettaa lapselle, koska se liittyy pitkälti myös siihen miten esim. lapsen omat itsesäätelytaidot on kehittyneet. Lapset kehittyvät kaikki omaan tahtiinsa. Ja jos lapsi ei esim. osaa vielä edes kunnolla lukea, on erittäin vaikea olla itseohjautuva opinnoissa. Ja miten vanhempana silloin tuet lasta kotona koulutyössä, jos itse et osaa edes Suomen kieltä.
Ylläolevan lainauksen otin tuohon siksi, että siinä hyvin selkeästi annetaan ymmärtää että teillä kuitenkin isä opettaa lasta koulutyössä. Eli paikkaa sekä opetuksen että lapsen itseohjautuvuuden puutetta.
DI-isä ja opettaja äiti... luulisi että olisi hieman kykyä tarkastella asiaa oman navan ulkopuolelta. Mut ei sit vissiin.
Hauskaa on että tämä opettajaäiti käytännössä sanoo ettei hänen ammattikuntaansa tarvita. Mitenköhän ois jos ajetaan sitten kunnolla alas, koska huonon saa ilmaiseksikin ja nämä itseohjautuvat ei opemammoja kaipaa?
Eihän sanonut… voi jösses tuota teidän sisälukutaitoa.
Ei tästä nyt varmaan kovin puoliepoliittista kysymystä kannata tehdä. Mutta tiedätte kyllä missä puolueissa on ajettu sitä, että toisen asteen tutkinto on opiskelijan oikeus. Eli syrjäytymistä ehkäistään sillä, että jokainen suorittaa toisen asteen tutkinnon. Ysiluokalla opot pitää huolen siitä, että jokaisen TÄYTYY hakea jatko-opintoihin. Ja huolehditaan amispaikka jokaiselle ysin päättävälle myös kesällä tai seuraavana syksynä, joko opon tai etsivän nuorisotyön toimesta.
Ja samat ryhmittymät ovat nimenomaan korostaneet, ettei ammattiopinnoissa tarvitse osata lukea, kirjoittaa tai edes suomen kieltä. Ihan ministeri selvitti televisiossa, että siellä opiskellessa ja tehdessä sitten samalla oppii sitä kieltä. ❤️
Tässä seurailen läheltä, kuinka lähihoitajalle koulutetaan toinen suuntautumisvaihtoehto. Tai siis vanhustenhoitoonhan käy kuka tahansa lähihoitaja, mutta nyt on huomattu että vanhustenhoitoon suuntautunut lähihoitaja ei olekaan pätevä hammashoitaja.
Muuntokoulutus kestää vuoden. Tai oikeastaan se alkaa vasta syyskuun toisella viikolla ja loppuu ajoissa toukokuussa. Opiskella voi sekä monimuoto-opiskeluna eli kaksi lähipäivää viikossa tai oppisopimuksella jolloin on vain yksi päivä opiskelua viikossa ja lisäksi kolme 25 h/vko palkallista harjoittelua.
Päivä viikossa tarkoittaakin yhteensä 20 kertaa. Mainitsinko että koulupäivän pituus on viisi tuntia. Viiden tunnin päivä sisältää myös reilun lounastauon.
Ekalla viikolla oli mennyt aika etupäässä yleisten asioiden läpikäymiseen, mutta oli silti ehditty käydä lävitse miten hampaan pinnat nimetään. Vielä 19 oppimiskertaa jäljellä ennen kuin valmistutaan oman alan rautaisiksi ammattilaisiksi tuoreilla tiedoilla ja taidoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen etu on paskoa amikset? Ei ihme että rakentamisen ja hoidon laatu menee koko ajan alaspäin. Sipilän hallitus teki kyllä pahoja mokia koulutuksen kanssa.
Mut eikö täälläkin aina sanota, että amishommat eli pa*kaduunit on sellaisia mitkä oppii muutamassa päivässä apinakin? Joten sitä saa mitä tilaa. Tähän se menee, kun noita aloja pidetään alempiarvoisina loosereiden hommana. Siellä on päättäjät päättänyt, että ei tätä kansaa haittaa jos nuo pask0taan.
En kyllä päästäisi apinaa tekemään sähkötöitä tai puuhastelemaan kunnallistekniikkaa, mutta jos se on ajan henki, niin pakko kai vaan hyväksyä tämäkin kehitys.
Tämähän kuulostaa ihan meidän amikselta. Opettaja huitelee ties missä, eikä jaksa opettaa. Oma-aloitteisuutta ei ainakaan löydy pätkääkään.
Käytössä kaiken lisäksi tulta ja vaarallisia laitteita, joten työturvallisuusriski on korkea.
Amiksia ei pitäisi ajatella toisena asteena, koska lähtökohtaisesti amikset eivät jatka enää opintojaan vaan menevät töihin. Koulun funktio on tuottaa tiettyjen alojen ammattilaisia. Ja on asioita (esim sähkökytkennät ja lääkelaskut) mitkä on osattava kun töihin menee. Ja näihin tarvitaan ammattilainen kertomaan miten homma menee oikein.
Vanhempien osaamiseen ei amiksessa voi luottaa. En esim itse osaisi millekään sähkömiehelle kertoa niistä piuhoista, vaikka mulla maisterintutkinto onkin.
Lukio on enemmän toteutettavissa itsenäisenä opiskeluna, koska pitkälle pääsee vain lukemalla. Lukio on enemmän myös toinen aste siinä mielessä, että tarkoitus on jatkaa opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän kuulostaa ihan meidän amikselta. Opettaja huitelee ties missä, eikä jaksa opettaa. Oma-aloitteisuutta ei ainakaan löydy pätkääkään.
Käytössä kaiken lisäksi tulta ja vaarallisia laitteita, joten työturvallisuusriski on korkea.
Mistä noille opettajille oikein maksetaan, jos eivät ole paikalla edes vaarallisissa tilanteissa opastamassa?
Nuo ei kyllä ole perustaitoja vielä esim. sille 15-vuotiaalle, vaan opeteltavia taitoja. Toiset osaa toki jo aika hyvinkin, mutta osa tarvitsee noissa vielä aikuisen tukea ja ohjausta.
Sitten pitää muistaa että on paljon lapsia ja nuoria jotka voi huonosti, eikä ne ole ajoissa saaneet apua. Esim. oma lapseni, jolle olen hakenut nyt 3 vuotta apua. Pakkohan se on "tehdä puolesta", kun ei toinen itse kykene ottamaan vastuuta eikä pärjää. Nyt odotellaan sit autismidiagnoosia, joka selittää paljon lapsen haasteista ja haastavasta käytöksestä. Harmi vain että parhaat kuntoutusvuodet aivotoiminnan osalta meni jo ohi, koska se on varhaislapsuudessa... Näitä nepsylapsia tai muuten hoitamatta ja tukematta jääneitä, oppimisvaikeuksista tai mielenterveysongelmista kärsiviä lapsia ja nuoria on aika paljonkin.
Sinä eikä sinun tyttösi voi tietää mikä noiden "lintsaavien tyttöjen" tarina siellä taustalla on, ja että mitä kaikkea asian eteen on tehty. Kyllä siellä voi hyvin olla kaikki tahot lastensuojelusta lastenpsykiatriseen mukana, mutta esim. henkisesti sairasta ei väkisin voida koulussa pitää.
Sama ongelma on tässä oppivelvollisuuden pidentämisessä. Kun ne joita koitetaan nyt väkisin roikuttaa mukana, on usein niitä jotka ovat jo vuosia kärsineet edellä mainituista ongelmista. Eikä ne ongelmat korjaannu sillä että oppivelvollisuutta pidennetään. Ne lapset tarttis terapioita, toimintaterapiota, tukihenkilöitä, lääkityksiä, joustavia opiskelujärjestelyjä ym, että he kykenis käymään koulua, saatikka vielä oikeasti selviytymään niistä opinnoista kunnialla.
Kasvavat vaatimukset kun yhdistetään jatkuvasti leikattaviin resursseihin, niin eikai kukaan nyt oikeasti edes ihmettele lopputulosta.