KL: 502km sähköautolla ei päässyt edes kesällä kuin 332km
Kauppalehti kokeili pääseekö 502km toimintamatkan Skodalla Helsingistä Turkuun ja takaisin, lopputulos oli kesäisessä optimilämpötilassa 18-22 astetta että akku loppui 332km kohdalla. Eli jopa kesällä toimintamatkat ovat kaukana luvatusta.
"77 kilowattitunnin hyödynnettävällä akkuvarannolla ei siis päästä edes optimikelissä 332 kilometrin moottoritiepitoista, ja lisäksi 24 kilometriä kaupunkiajoa sisältävää päiväetappia Turkuun ja takaisin."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toimintamatka-502-kilometria-pitihan…
Kommentit (153)
No, jos minä nyt lataan autoni kerran kuukaudessa, niin talvella joudun lataamaan sen 20 päivän välein.
Hui.
Ilmoitettu asiattomaksi.
vir hei den Virallista Totuutta e-autoista lähitulevaisuuden ainoana mahdollisena autoilun muotona ei saa vaarantaa FAKTOILLA!
Vierailija kirjoitti:
No, jos minä nyt lataan autoni kerran kuukaudessa, niin talvella joudun lataamaan sen 20 päivän välein.
Hui.
Äh luin väärin, luulin, että tässä puhuttiin sitä, paljon pääsee kesällä ja paljon talvella.
Eli nyt vastaus: juu, jos ajat 140 km h, niin etä pääsekään tuon enempää. Jos ajat 90 km h, niim pääset 550 km.
Ja seuraavaksi auto lastataan täyteen ja ajetaan maastossa ylämäkeen,kunnon lällyssä ja sitte pääsee vaan 20 km .
hu hu huh
Vierailija kirjoitti:
No, jos minä nyt lataan autoni kerran kuukaudessa, niin talvella joudun lataamaan sen 20 päivän välein.
Hui.
Miten tuo aloitukseen liittyy? Sitä vihreää logiikkaa? Virta ei kulu kun ei aja tai ajaa pari kilometriä päivässä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos minä nyt lataan autoni kerran kuukaudessa, niin talvella joudun lataamaan sen 20 päivän välein.
Hui.Äh luin väärin, luulin, että tässä puhuttiin sitä, paljon pääsee kesällä ja paljon talvella.
Eli nyt vastaus: juu, jos ajat 140 km h, niin etä pääsekään tuon enempää. Jos ajat 90 km h, niim pääset 550 km.
Jospa kolmannella luku kerralla ymmärrät jo koko jutun.
Vierailija kirjoitti:
No, jos minä nyt lataan autoni kerran kuukaudessa, niin talvella joudun lataamaan sen 20 päivän välein.
Hui.
Miksi edes omistat autoa noin vähillä kilometrimäärillä? Itse ajan kolmessa päivässä tuon 332 km.
Tässä mun lähipiirissä on parikin tapausta, jotka hirveällä hehkutuksella hankkivat uuden täyssähköauton. Kehuivat miten nyt säästää.
Noh, eipä menny kuin 1,5 vuotta kun kumpikin on vähän äänin vaihtanut takaisin
dieseliin. En oo viittiny kääntää puukkoa haavassa ja kysyä että tuliko takkiin tuhansia vai viisinumeroinen luku. Todennäköisesti jälkimmäinen.
Kannattaisi manuaalista lukea millä nopeudella tuo kantama saavutetaan, polttomoottoriautokin kuluttaa enemmän kun ajaa kovempaa.
Polttiskin kuluttaa vähiten jos matkaa ajaa 80-90kmh.
Bemmissä huomaa selvän eron jo 110kmh pudottaa 105kmh.
Talvella ei pidetä radiota auki tai lämmitystä päällä jottei akku hyydy ihan heti.
Melko toimiva laskukaava: WLTP-mittauksissa saatu toimintamatka x 0,65 antaa todellisen toimintamatkan ihanneoloissa, kerroin 0,45 huonoissa oloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos minä nyt lataan autoni kerran kuukaudessa, niin talvella joudun lataamaan sen 20 päivän välein.
Hui.Miksi edes omistat autoa noin vähillä kilometrimäärillä? Itse ajan kolmessa päivässä tuon 332 km.
Lomilla kilometrit ovat eri. Juuri kävimme Norjassa ja Tanskassa ja 3000 km tuli sillä reissulla. Arkena on vain työmatka.
Vierailija kirjoitti:
Tässä mun lähipiirissä on parikin tapausta, jotka hirveällä hehkutuksella hankkivat uuden täyssähköauton. Kehuivat miten nyt säästää.
Noh, eipä menny kuin 1,5 vuotta kun kumpikin on vähän äänin vaihtanut takaisin
dieseliin. En oo viittiny kääntää puukkoa haavassa ja kysyä että tuliko takkiin tuhansia vai viisinumeroinen luku. Todennäköisesti jälkimmäinen.
Olisi kiinnostavaa tietää, minkä merkkisistä täyssähköistä he luopuivat. Tesloista ei kuulemma luovuta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi manuaalista lukea millä nopeudella tuo kantama saavutetaan, polttomoottoriautokin kuluttaa enemmän kun ajaa kovempaa.
Polttiskin kuluttaa vähiten jos matkaa ajaa 80-90kmh.
Bemmissä huomaa selvän eron jo 110kmh pudottaa 105kmh.
Kokemusta on pitkistä suoran tien ajoista. 10-vuotia dieselimme on lähes tunteeton kuormaukselle, säätilalle tai ajonopeudelle (Suomen oloissa). Kulutus vaihtelee 10-15%, ei 40-50%.
Olihan tuo odotettavissa että luvatut matkat eivät toteudu ihan samoin kuin polttomoottoreissa luvataan tietty kulutus ja siihen on itse todella vaikea ellei mahdoton päästä. Ne on jossain laboratoriotesteissä saavutettuja kulutuksia.
Matkasta ajettiin yli 90 % moottoritiellä nopeudella 120 km/h, joten yllättävänkin hyvä suoritus.
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuo odotettavissa että luvatut matkat eivät toteudu ihan samoin kuin polttomoottoreissa luvataan tietty kulutus ja siihen on itse todella vaikea ellei mahdoton päästä. Ne on jossain laboratoriotesteissä saavutettuja kulutuksia.
Kyllä me olemme ylittäneetkin luvatun 520 km lukeman. Kaupunkiajossa. Kuten jo todettu: mitä kovempaa ajaa, sitä vähemmän pääsee.
Ei polttomoorriauton kulutuslukemat ole samat jos ajetaan motarilla.
Yllättyykö joku vielä?
Tätä ajetaan väkisin Suomeen..