Erityislasten koulu säästötoimien alla...
Nokialla aiotaan hajauttaa erityisoppilaat muihin kaupungin yksiköihin. Tällä hetkellä erityiskoulu on toimiva ja kuntouttava ratkaisu, mitä ei muu koulumuoto kykene tarjoamaan. Allekirjoita adressi mikäli mielestäsi lasten kustannuksella voi säästää lapsista välittämättä. http://www.adressit.com/lahdekorven_koulu_sailytettava
Kommentit (6)
"Erityistä tukea tarvitsevalle lapselle/nuorelle tulee taata kokoaikainen, riittävä tuki. Koemme, että lapsemme ja nuoremme saavat parhaan mahdollisen opetuksen ja kuntouttavan ohjannan Lähdekorven kaltaisessa erityiskoulussa. Pelkäämme, että oppilaiden hajasijoittaminen yhdysluokiksi kaupungin muihin suuriin yksiköihin ei turvaa heille perusopetuslain ja asetusten tarkoittamaa riittävää erityistä tukea." Tämä oli kopio adressista. Ko koulussa luokat ovat pieniä, todella vain murto-osa ns normaaliluokasta. Diagnoosikirjo on iso, mutta esim. dysfasia, autismi yms.
mitä tarjotaan tilalle? Mitä tarkoittaa "yhdysluokka"? Siis laaja-alaista erityisluokkaako?
Ei siellä aivan varmasti olla autisteja normaaliluokkiin siirtämässä. Mutta ainakin täällä stadissa osa autisteista (aspergerit ja osa hfa-lapsista) on noilla laaja-alaisilla luokilla ja siellä siis on 8-10 lasta, opettaja ja avustaja. Autismiluokilla 5-6 lasta, opettaja ja avustajia pari.
-2-
mutta sijoitettaisiin lähikouluihin. En usko lähikoulun opettajan ammattitaidon riittävän erityislapsen tarpeisiin. Pelkäisin myös koulukiusaamista, koska osa noista lapsista ei aivan uppoa tavismassaan. Pienessä erityiskoulussa kiusaaminen huomataan heti, koska aikuisia on niin paljon aina valvomassa.
mutta sijoitettaisiin lähikouluihin. En usko lähikoulun opettajan ammattitaidon riittävän erityislapsen tarpeisiin. Pelkäisin myös koulukiusaamista, koska osa noista lapsista ei aivan uppoa tavismassaan. Pienessä erityiskoulussa kiusaaminen huomataan heti, koska aikuisia on niin paljon aina valvomassa.
siitä, mitä tilalle olisi tulossa. Ei Nokia varmaankaan olisi niitä Lähdekorven erityisopettajia irtisanomassa ja korvaamassa tavallisilla opettajilla. Useimmilla lienee vakivirkakin... eikä luokanopettaja nyt NIIN paljon vähemmän palkkaa saa. Eli todennäköisesti siirtävät ko. opettajat eri kouluihin, vetämään laaja-alaista luokkaa eli hiukan voi olla, että luokkakoko kasvaa (5-6 -> 8-10). Tai sitten ei edes sitä!
Se on kyllä totta, että tavallisessa koulussa saa olla varuillaan koulukiusaamisen suhteen.
Mutta kuten sanoin, esim. autismiluokat on Helsingissä sijoitettu hajalleen tavallisiin kouluihin eli se on opetuksen järjestämisen linja monessa koulussa jo nyt!
Allekirjoitin addressin. kehotan kuitenkin ottamaan tarkasti selvää, mitä tilalle tarjotaan. Se tieto voi rauhoittaa teitä vanhempia, tai antaa lisäargumentteja koulun sulkemisen vastustamiseen. Nykyisellään addressi on aika ympäripyöreä.
-as-lapsen äiti stadista, kirjoittaja nro 2-
mutta sijoitettaisiin lähikouluihin. En usko lähikoulun opettajan ammattitaidon riittävän erityislapsen tarpeisiin. Pelkäisin myös koulukiusaamista, koska osa noista lapsista ei aivan uppoa tavismassaan. Pienessä erityiskoulussa kiusaaminen huomataan heti, koska aikuisia on niin paljon aina valvomassa.
Meidän kaikkein huonoimmat kokemukset ovat erityiskoulusta. Siellä opettaja ei edes yrittänyt opettaa mitään joten ammattitaidollakaan ei ollut väliä. Sitäpaitsi opettaja oli todella usein poissa, eikä sijaisia hankittu, vaan homman hoiti koulunkäyntiavustaja. Kolmanneksi kiusaaminen kyllä huomattiin, heti kun siitä huomautti, mutta sehän tapahtui aina vasta jälkeenpäin. Niinpä lapset kiusasivat koko ajan toisiaan. Ja välillä myös opettajat kiusasivat lapsia, joilla oli kaikenlaisia vaikeuksia (huomauttelivat hitaudesta kengännauhojen sitomisessa ja tööttäilivät koulun edessä kun lapset kulkivat suojatien yli "liian hitaasti" jms).
Sen sijaan lähikoulun opettajien ammattitaito on kyllä riittänyt heti kun halu vaan on saatu riittämään. Halun kohdalla on kyllä ollut ongelmia. Mutta noin periaatteessa olen ihan samaa mieltä Saloviidan kanssa: erityislasten tarvitsema erityisosaaminen on niin helposti hankittavissa, että se sujuu kyllä tavisopeltakin ihan normityön osana, jos vaan halua riittää.
Ylläolevan voi tietysti yleistää vain ns. korkeatasoisiin erityislapsiin, niihin, jotka kävisivät normaalia tai vähän mukautettua opetussuunnitelmaa. Harjaatumiskoululaiset ei varmaan tosiaan pärjää eikä opettajatkaan heidän kanssaan.
Yksittäisiä erityisluokkia eri puolilla kaupunkia? Niin aika monen diagnoosin kohdalla toimitaan täällä stadissa, ja en oikein ymmärrä miksi.
Ok, kulkeminen on helpompi järjestää lähikouluun ja kaupunki säästää taksikyydityksissä.
Ja lapset vertaisoppivat normaaleista lapsista ja ainekohtainen integraatio normaaliopetukseen mahdollinen lapsen yksilöllisten valmiuksien mukaan.
Millaisia lapsia tuolla Lähdekorven koulussa on?