Mikä älynväläys on merkitä kaksisuuntaiset pyörätiet lisäkilvellä ?!?
Kun 99,9999 % pyöräteistä on kaksisuuntaisia, niin eikö olisi järkevää merkitä vain ne yksisuuntaiset...?
Kommentit (52)
Erehdyt tuossa pyöräteiden kaksisuuntaisuuden määrässä.
Tarkoitus on, että kaksisuuntaiset pyörätiet ovat jatkossa poikkeus.
Sen puoleen ajoneuvoliikenteen perusperiaate on se, että ajetaan tien oikeaa laitaa. Jos tästä poiketaan, niin se on hyvä, että se on merkittynä liikennemerkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Erehdyt tuossa pyöräteiden kaksisuuntaisuuden määrässä.
Helsingin ulkopuolisessa maailmassa katujen vierellä on pääsääntöisesti vain yksi pyörätie ja se on luonnollisesti kaksisuuntainen.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on, että kaksisuuntaiset pyörätiet ovat jatkossa poikkeus.
Sen puoleen ajoneuvoliikenteen perusperiaate on se, että ajetaan tien oikeaa laitaa. Jos tästä poiketaan, niin se on hyvä, että se on merkittynä liikennemerkkiin.
Niin, sen pyörätien oikeaa laitaa tietenkin!
Olisi paljon fiksumpaa erottaa kävelijät ja pyöräilijät kokonaan, se viivahomma ei nimittäin toimi.
Kun on erillinen pyörätie ilman kävelijöitä, siinä mahtuu hyvin kulkemaan kaksisuuntaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on, että kaksisuuntaiset pyörätiet ovat jatkossa poikkeus.
Sen puoleen ajoneuvoliikenteen perusperiaate on se, että ajetaan tien oikeaa laitaa. Jos tästä poiketaan, niin se on hyvä, että se on merkittynä liikennemerkkiin.
Todennäköisesti tämä "kaksisuuntaiset on jatkossa poikkeus" -ajatus on tullut joltain cityvihreältä, joka ei ole käynyt koskaan Helsingin ulkopuolella.
Suurimmassa osassa kuntia saa olla tyytyväinen, jos siellä on edes yksi pyörätie. Ei ole mikään järki ruveta tekemään kaksia pyöräteitä niillä liikennemäärillä vain, koska vihreät ei tajua todellisuutta Helsingin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on, että kaksisuuntaiset pyörätiet ovat jatkossa poikkeus.
Sen puoleen ajoneuvoliikenteen perusperiaate on se, että ajetaan tien oikeaa laitaa. Jos tästä poiketaan, niin se on hyvä, että se on merkittynä liikennemerkkiin.
Niin, sen pyörätien oikeaa laitaa tietenkin!
Olisi paljon fiksumpaa erottaa kävelijät ja pyöräilijät kokonaan, se viivahomma ei nimittäin toimi.
Kun on erillinen pyörätie ilman kävelijöitä, siinä mahtuu hyvin kulkemaan kaksisuuntaisesti.
Normaalisti, kun ajoneuvo esimerkiksi kääntyy risteyksestä, on oletuksena se, että matka jatkuu kadun oikeaa laitaa. Jos vaihtoehtona onkin myös vasen laita, niin se on hyvä ilmoittaa liikennemerkillä.
Sellaisen pyörätien minimileveys yleensä missä mahtuu hyvin kulkemaan kaksisuuntaisesti on noin 2,5 metriä. Tosin siinäkin on ongelmia, jos esimerkiksi alamäen vuoksi pyörien nopeus on yleisesti vaikkapa 40 km/h tai jos pyörä on tavarapyörä tai muuten tavallista leveämpi pyörä. Käytännössä kaksisuuntaisen pyörätien olisi hyvä olla ainakin 3 metriä leveä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on, että kaksisuuntaiset pyörätiet ovat jatkossa poikkeus.
Sen puoleen ajoneuvoliikenteen perusperiaate on se, että ajetaan tien oikeaa laitaa. Jos tästä poiketaan, niin se on hyvä, että se on merkittynä liikennemerkkiin.
Niin, sen pyörätien oikeaa laitaa tietenkin!
Olisi paljon fiksumpaa erottaa kävelijät ja pyöräilijät kokonaan, se viivahomma ei nimittäin toimi.
Kun on erillinen pyörätie ilman kävelijöitä, siinä mahtuu hyvin kulkemaan kaksisuuntaisesti.
Normaalisti, kun ajoneuvo esimerkiksi kääntyy risteyksestä, on oletuksena se, että matka jatkuu kadun oikeaa laitaa. Jos vaihtoehtona onkin myös vasen laita, niin se on hyvä ilmoittaa liikennemerkillä.
Sellaisen pyörätien minimileveys yleensä missä mahtuu hyvin kulkemaan kaksisuuntaisesti on noin 2,5 metriä. Tosin siinäkin on ongelmia, jos esimerkiksi alamäen vuoksi pyörien nopeus on yleisesti vaikkapa 40 km/h tai jos pyörä on tavarapyörä tai muuten tavallista leveämpi pyörä. Käytännössä kaksisuuntaisen pyörätien olisi hyvä olla ainakin 3 metriä leveä.
Jännä. Pyöräilen aika paljon, eikä kertaakaan ole tuntunut siltä, että en mahtuisi samalla pyörätielle vastaan polkevien kanssa. Sen sijaan sinne tänne poukkoilevat kävelijät on todellinen ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitus on, että kaksisuuntaiset pyörätiet ovat jatkossa poikkeus.
Sen puoleen ajoneuvoliikenteen perusperiaate on se, että ajetaan tien oikeaa laitaa. Jos tästä poiketaan, niin se on hyvä, että se on merkittynä liikennemerkkiin.
Todennäköisesti tämä "kaksisuuntaiset on jatkossa poikkeus" -ajatus on tullut joltain cityvihreältä, joka ei ole käynyt koskaan Helsingin ulkopuolella.
Suurimmassa osassa kuntia saa olla tyytyväinen, jos siellä on edes yksi pyörätie. Ei ole mikään järki ruveta tekemään kaksia pyöräteitä niillä liikennemäärillä vain, koska vihreät ei tajua todellisuutta Helsingin ulkopuolella.
Se todellisuus Helsingin ulkopuolella on hyvin tiedossa. Siellä polkupyörät ovat "kevyttä liikennettä" eli yksi ja sama asia jalankulun kanssa. Mikä on liikenneturvallisuuden kannalta vaarallista ja sekä pyöräilyn että jalankulun sujuvuuden kannalta haitallista.
Mitään erillistä polkupyöräilysuunnittelua ei edes ole olemassa Helsingin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erehdyt tuossa pyöräteiden kaksisuuntaisuuden määrässä.
Helsingin ulkopuolisessa maailmassa katujen vierellä on pääsääntöisesti vain yksi pyörätie ja se on luonnollisesti kaksisuuntainen.
Mikä siinä on "luonnollista"? Ja miksi useimpien katujen vierellä edes pitäisi olla pyörätie? Useimmat kadut ovat niin hiljaisia, että siellä turvallisin ja muutenkin paras paikka polkupyörille on se väylä missä muutkin ajoneuvot ajavat, eli ajorata.
Ongelma ratkeaa sillä, että spandexit siirtyvät autotielle. Me muut kyllä mahdumme hyvin nykyisille kaksisuuntaisille kävely/pyöräteille.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ratkeaa sillä, että spandexit siirtyvät autotielle. Me muut kyllä mahdumme hyvin nykyisille kaksisuuntaisille kävely/pyöräteille.
Mistä saataisiin laki missä nykyiset velvoittavat pyörätien merkit korvataan vapaaehtoisen pyörätien merkeillä? Pyöräilijä voisi silloin valita, että ajaako autojen joukossa vaiko jalankulkijoiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erehdyt tuossa pyöräteiden kaksisuuntaisuuden määrässä.
Helsingin ulkopuolisessa maailmassa katujen vierellä on pääsääntöisesti vain yksi pyörätie ja se on luonnollisesti kaksisuuntainen.
Mikä siinä on "luonnollista"? Ja miksi useimpien katujen vierellä edes pitäisi olla pyörätie? Useimmat kadut ovat niin hiljaisia, että siellä turvallisin ja muutenkin paras paikka polkupyörille on se väylä missä muutkin ajoneuvot ajavat, eli ajorata.
Hyvä ihme sentään! Totta kai on luonnollista, että pyörätiellä kuljetaan oikea reunaa! Pyörätietä ei pidä ajatella suhteessa autotiehen, ikään kuin se olisi autotien piennar, vaan se on itsenäinen väylä, jonka sisällä pätee säännöt oikeanpuoleisesta liikenteestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erehdyt tuossa pyöräteiden kaksisuuntaisuuden määrässä.
Helsingin ulkopuolisessa maailmassa katujen vierellä on pääsääntöisesti vain yksi pyörätie ja se on luonnollisesti kaksisuuntainen.
Mikä siinä on "luonnollista"? Ja miksi useimpien katujen vierellä edes pitäisi olla pyörätie? Useimmat kadut ovat niin hiljaisia, että siellä turvallisin ja muutenkin paras paikka polkupyörille on se väylä missä muutkin ajoneuvot ajavat, eli ajorata.
Hyvä ihme sentään! Totta kai on luonnollista, että pyörätiellä kuljetaan oikea reunaa! Pyörätietä ei pidä ajatella suhteessa autotiehen, ikään kuin se olisi autotien piennar, vaan se on itsenäinen väylä, jonka sisällä pätee säännöt oikeanpuoleisesta liikenteestä.
Mutta kun se ei ole itsenäinen väylä. Se on osa tietä tai katua ihan juridisestikin.
Sitä paitsi useimmilla teillä tai kaduilla ei ole pyörätietä, ja jatkossa niitä myös tulee olemaan paljon harvemmissa paikoissa kuin nykyään. Tämä tarkoittaa sitä, että yleensä pyörätielle on erikseen siirryttävä, mikä tien vasemmalla puolella olevien kaksisuuntaisten pyöräteiden tapauksessa aiheuttaa poikkeavaa toimintaa risteyksissä. Eli käytännössä pyöräilijä tällöin siirtyy kadun oikeasta reunasta vasempaan reunaan jos hän aikoo käyttää sitä vasemmalla olevaa kaksisuuntaista pyörätietä.
Esim. Tanskaan kannattaa mennä ihmettelemään normaalin maan pyörätieverkostoa. Siellä pyöräteitä on vain murto-osa Suomen määrästä ja ne ovat yleensä yksisuuntaisia myös pienillä paikkakunnilla. Kaksisuuntaiset pyörätiet on merkitty erillisillä kilvillä. Tanskassa polkupyöräily on paljon suositumpaa kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erehdyt tuossa pyöräteiden kaksisuuntaisuuden määrässä.
Helsingin ulkopuolisessa maailmassa katujen vierellä on pääsääntöisesti vain yksi pyörätie ja se on luonnollisesti kaksisuuntainen.
Mikä siinä on "luonnollista"? Ja miksi useimpien katujen vierellä edes pitäisi olla pyörätie? Useimmat kadut ovat niin hiljaisia, että siellä turvallisin ja muutenkin paras paikka polkupyörille on se väylä missä muutkin ajoneuvot ajavat, eli ajorata.
Hyvä ihme sentään! Totta kai on luonnollista, että pyörätiellä kuljetaan oikea reunaa! Pyörätietä ei pidä ajatella suhteessa autotiehen, ikään kuin se olisi autotien piennar, vaan se on itsenäinen väylä, jonka sisällä pätee säännöt oikeanpuoleisesta liikenteestä.
Mutta kun se ei ole itsenäinen väylä. Se on osa tietä tai katua ihan juridisestikin.
Sitä paitsi useimmilla teillä tai kaduilla ei ole pyörätietä, ja jatkossa niitä myös tulee olemaan paljon harvemmissa paikoissa kuin nykyään. Tämä tarkoittaa sitä, että yleensä pyörätielle on erikseen siirryttävä, mikä tien vasemmalla puolella olevien kaksisuuntaisten pyöräteiden tapauksessa aiheuttaa poikkeavaa toimintaa risteyksissä. Eli käytännössä pyöräilijä tällöin siirtyy kadun oikeasta reunasta vasempaan reunaan jos hän aikoo käyttää sitä vasemmalla olevaa kaksisuuntaista pyörätietä.
No ei taatusti ole "juridisesti osa tietä", kun pyörätiet kulkevat omia reittejään välillä kaukanakin tiestä.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Tanskaan kannattaa mennä ihmettelemään normaalin maan pyörätieverkostoa. Siellä pyöräteitä on vain murto-osa Suomen määrästä ja ne ovat yleensä yksisuuntaisia myös pienillä paikkakunnilla. Kaksisuuntaiset pyörätiet on merkitty erillisillä kilvillä. Tanskassa polkupyöräily on paljon suositumpaa kuin Suomessa.
Niin isossa kaupungissa. Ei Suomessa ole tarvetta yksisuuntaisille kuin isoimpien kaupunkien keskustoissa. Siksi ihan järjetöntä, että koko maan pyöräteille on asennettu nuo kaksisuuntaisuuden lisäkilvet. Paljonkohan tämäkin maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erehdyt tuossa pyöräteiden kaksisuuntaisuuden määrässä.
Helsingin ulkopuolisessa maailmassa katujen vierellä on pääsääntöisesti vain yksi pyörätie ja se on luonnollisesti kaksisuuntainen.
Mikä siinä on "luonnollista"? Ja miksi useimpien katujen vierellä edes pitäisi olla pyörätie? Useimmat kadut ovat niin hiljaisia, että siellä turvallisin ja muutenkin paras paikka polkupyörille on se väylä missä muutkin ajoneuvot ajavat, eli ajorata.
Hyvä ihme sentään! Totta kai on luonnollista, että pyörätiellä kuljetaan oikea reunaa! Pyörätietä ei pidä ajatella suhteessa autotiehen, ikään kuin se olisi autotien piennar, vaan se on itsenäinen väylä, jonka sisällä pätee säännöt oikeanpuoleisesta liikenteestä.
Mutta kun se ei ole itsenäinen väylä. Se on osa tietä tai katua ihan juridisestikin.
Sitä paitsi useimmilla teillä tai kaduilla ei ole pyörätietä, ja jatkossa niitä myös tulee olemaan paljon harvemmissa paikoissa kuin nykyään. Tämä tarkoittaa sitä, että yleensä pyörätielle on erikseen siirryttävä, mikä tien vasemmalla puolella olevien kaksisuuntaisten pyöräteiden tapauksessa aiheuttaa poikkeavaa toimintaa risteyksissä. Eli käytännössä pyöräilijä tällöin siirtyy kadun oikeasta reunasta vasempaan reunaan jos hän aikoo käyttää sitä vasemmalla olevaa kaksisuuntaista pyörätietä.
No ei taatusti ole "juridisesti osa tietä", kun pyörätiet kulkevat omia reittejään välillä kaukanakin tiestä.
On se juridisesti osa tietä. Sillä pätee esimerkiksi sama nopeusrajoitus kuin muullakin osalla tietä. Sitä paitsi jos se ei olisi juridisesti osa tietä, niin pyörätien käyttövelvoite ei olisi voimassa, koska kyseessä olisi kaksi erillistä tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Tanskaan kannattaa mennä ihmettelemään normaalin maan pyörätieverkostoa. Siellä pyöräteitä on vain murto-osa Suomen määrästä ja ne ovat yleensä yksisuuntaisia myös pienillä paikkakunnilla. Kaksisuuntaiset pyörätiet on merkitty erillisillä kilvillä. Tanskassa polkupyöräily on paljon suositumpaa kuin Suomessa.
Niin isossa kaupungissa. Ei Suomessa ole tarvetta yksisuuntaisille kuin isoimpien kaupunkien keskustoissa. Siksi ihan järjetöntä, että koko maan pyöräteille on asennettu nuo kaksisuuntaisuuden lisäkilvet. Paljonkohan tämäkin maksoi.
Myös pienissä kaupungeissa ja kirkonkylissä on tarvetta sellaisille pyöräteille jotka ovat turvallisia ja sujuvia ajaa. Tämä ei ole alueen asukasluvusta riippuvainen asia, mikä on mm. ulkomailla nähtävissä.
Jos ei voida tehdä turvallista ja sujuvaa pyörätietä niin järkevin ratkaisu on poistaa se pyörätien kyltti kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erehdyt tuossa pyöräteiden kaksisuuntaisuuden määrässä.
Helsingin ulkopuolisessa maailmassa katujen vierellä on pääsääntöisesti vain yksi pyörätie ja se on luonnollisesti kaksisuuntainen.
Mikä siinä on "luonnollista"? Ja miksi useimpien katujen vierellä edes pitäisi olla pyörätie? Useimmat kadut ovat niin hiljaisia, että siellä turvallisin ja muutenkin paras paikka polkupyörille on se väylä missä muutkin ajoneuvot ajavat, eli ajorata.
Hyvä ihme sentään! Totta kai on luonnollista, että pyörätiellä kuljetaan oikea reunaa! Pyörätietä ei pidä ajatella suhteessa autotiehen, ikään kuin se olisi autotien piennar, vaan se on itsenäinen väylä, jonka sisällä pätee säännöt oikeanpuoleisesta liikenteestä.
Mutta kun se ei ole itsenäinen väylä. Se on osa tietä tai katua ihan juridisestikin.
Sitä paitsi useimmilla teillä tai kaduilla ei ole pyörätietä, ja jatkossa niitä myös tulee olemaan paljon harvemmissa paikoissa kuin nykyään. Tämä tarkoittaa sitä, että yleensä pyörätielle on erikseen siirryttävä, mikä tien vasemmalla puolella olevien kaksisuuntaisten pyöräteiden tapauksessa aiheuttaa poikkeavaa toimintaa risteyksissä. Eli käytännössä pyöräilijä tällöin siirtyy kadun oikeasta reunasta vasempaan reunaan jos hän aikoo käyttää sitä vasemmalla olevaa kaksisuuntaista pyörätietä.
No ei taatusti ole "juridisesti osa tietä", kun pyörätiet kulkevat omia reittejään välillä kaukanakin tiestä.
On se juridisesti osa tietä. Sillä pätee esimerkiksi sama nopeusrajoitus kuin muullakin osalla tietä. Sitä paitsi jos se ei olisi juridisesti osa tietä, niin pyörätien käyttövelvoite ei olisi voimassa, koska kyseessä olisi kaksi erillistä tietä.
Oletko koskaan ajanut pyörällä? Pyöräteitä kulkee omina reitteinään kaukana autoteistä. Mihin muka vedät rajan, milloin se on osa tietä? Joku metrimäärä vai?
?