Tokaluokkalaisten allu(?)-testi ja Luki-Luukas
Tokaluokkalaiseni teki erityisopen lukemisenymmärtämisen testin arvauspolitiikalla ja sai arvosanaksi ykkösen. Ymmärtääkseni tämä on se kuuluisa allu-tms-testi, josta täällä av:llakin puhutaan.
Haluaisin nyt testata sen itse pojalla. Olen tutkinut Luki-Luukasta, mutta mikäköhän noista harjoituksista on lähimpänä tuota testiä? Luki-Luukaksessa kun noita tekstejä on niin paljon.
Kommentit (17)
Ja kehoitettiin soittamaan erityisopettajalle, jos halusi lisätietoja.
Minustakin arvaaminen viittaa siihen, ettei lukemisenymmärtäminen ole kunnossa. Mutta varmasti kannattaa olla erityisopettajaan yhteydessä, sitä vartenhan noita testejä tehdään, jotta osataan puuttua/auttaa lasta ajoissa.
Tokaluokkalaiseni teki erityisopen lukemisenymmärtämisen testin arvauspolitiikalla ja sai arvosanaksi ykkösen. Ymmärtääkseni tämä on se kuuluisa allu-tms-testi, josta täällä av:llakin puhutaan.
Haluaisin nyt testata sen itse pojalla. Olen tutkinut Luki-Luukasta, mutta mikäköhän noista harjoituksista on lähimpänä tuota testiä? Luki-Luukaksessa kun noita tekstejä on niin paljon.
Onpas tosi heikko tulos, jos kyse on tosiaan allu-testistä, jossa skaala on 1-8 (4-6 ovat normaalia keskitasoa)! Sinuna ottaisin tosiaan yhteyttä opettajaan pikaisesti ellei opettaja ota yhteyttä!
Luki-Luukkaan testejä ei varsinaisesti voi verrata ko. testiin, mutta antavathan ne kaikki osviittaa siitä, miten lapsi lukemaansa ymmärtää.
Pitääpä ottaa yhteyttä erityisopeen.
Opettaja vain siis sanoi, että aikaa oli jäljellä vaikka kuinka paljon, mutta lapsi vain ruksi arvaamalla vaihtoehdot.
MInusta on outoa, että te olette sitä mieltä, että minä itse en saisi tehdä asialle mitään, vaan koko vastuu ja pallo pitäisi heittää opettajille... Miksi en?
että testin tulos ei vastaa lapsen todellista tasoa, niin minä uskoisin sen. Oletan siis että sitä opettaja on tarkoittanut tuolla arvaamisella: lapsi ei ole edes yrittänyt vaan on vain halunnut nopeasti täytellä lomakkeen.
Voithan vielä kysyä opettajalta tarkennusta ja lapsi voi toki käydä vaikka erityisopettajan luona arvioitavana. Mutta jos lapsen taidot tosiaan olisivat noi heikot, niin varmaan siihen olisi reagoitu koulustakin eri lailla.
Opettaja sanoi palautteessa että ei syytä huoleen, sillä poika oli kuulema väsähtänyt lopussa ja heittänyt arvauksella. Nyt sitten harjoitellaan keskittymistä :)
Eiköhän opettaja osaa kertoa, minkälainen teksti ja millaisia kysymyksiä ko. testissä on ollut? Oliko testituloslapussa mitään lisätietoja - meillä ainakin sekä eka- että kolmasluokkalaisen allu-testilapussa oli paitsi aika tarkkaan selitetty, mitä on testattu että mahdollisuus opettajalle kirjoittaa lisätietoja. Kuvittelisin, että jos saa heikohkon tuloksen, opettaja kommentoi sitä jotenkin?
Miksi muuten haluat itse testata, etkö usko koulun tekemään testiin? Tai siihen, että lapsesi on tehnyt testin tosissaan?
Voin toki kysyä opettajaltakin, mutta täällä palstailee niin paljon opettajia, ettei ole tosikaan.
Opettaja vain kommentoi niin, että poika arvasi testin.
Miksi haluan itse testata? Koska koulu ei sitä uudestaan tee - tietääkseni - ja haluan tietää oliko kyse arvailusta vai siitä, että teksti oli hänelle vain liian vaikea.
Jos poika sanoo, että hän arvasi testin, niin kyllä minä häntä uskon. Syytön kunnes toisin todistetaan.
haluan tietää oliko kyse arvailusta vai siitä, että teksti oli hänelle vain liian vaikea.
testeissähän arvataan juuri silloin kun niissä ei osata. Eli tulos on sama.
niin kyllähän asiaa silloin täytyy lähteä selvittelemään koulun puolesta. Siksihän noita seulatyyppisiä testejä tehdään, että heikosti pärjäävät 'jäisivät kiinni'.
vanhemmille sanota mitään? Meille ei ole koskaan sanottu testeistä mitään.
Tiedoksi keskusteluun osallistuneille: soitin erityisopettajalle ja hän sanoi, ettei ole lainkaan huolissaan poikani lukemisen ymmärtämisestä. Totesi vain, että meillä kaikilla on omat huonot päivämme.
niillä on se yhteinen nimittäjä, että molemmissa testataan lukemisen ymmärtämistä. Ja lukemisen ymmärtämisestä minä olen kiinnostunut.
ap
eikös se ole harjoitusohjelma lukemisvaikeuksista kärsivälle?
isolla fontilla tietty ja siihen liittyy monivalintakysymyksiä, joista siis ruksitaan oikea vastaus. Teksti on yleensä suht. helppo, mutta kysymykset voi olla vähän vaikeasti aseteltuja eli mittaavat ymmärtämistä laajasti.
1 on huono ja olisin huolissani. Jos ei pysty keskittymään, sekin kertoo jostakin.
mutta jos ei pysty keskittymään aina ja kaikkialla, niin mitä sitten voi tehdä ja miten sitä voi kehittää??????
Minä en joskus pysty ollenkaan keskittymään lukemaani. Luen enkä ymmärrä. En vain jaksa. Mitä minun pitäisi asialle tehdä? Tai jos minulla on samanalainen lapsi, niin mitä minun pitäisi tehdä?
Todettakoon vielä, että olen kuitenkin yliopistosta valmistunut, että jotain kuitekin osaan...
1 on huono ja olisin huolissani. Jos ei pysty keskittymään, sekin kertoo jostakin.
Voit esimerkiksi kannustaa lastasi lukemaan ja huolehtia, että hän lukee lukuläksynsä. Lukemaan oppii vain lukemalla.
Miksi sinun pitäisi itse testata lastasi kotona? Jätä se koulun huoleksi. Lapsesi voi ahdistua asiasta vain lisää.
vaikka lapsi eitaatusti pärjännyt testeissä.
vasta kun lukihäiriö oli todettu muualla, myönsi koulun erityisopekin, että jossain taitaa olla jotain häikkää. Eikä silloinkaan siksi,e ttä olisi järjestetty lukiopetusta tai tukiopetusta, vaan siksi,e ttä lapsi piti saada toiseen kouluun kun ei "hyvässä koulussa" saa olla ongelmia.