Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko päästä kuvataide painotukseen ylä-asteelle, jos ei ole ollut painotuksessa ala-asteella?

Vierailija
26.01.2021 |

Pääsykokeet kai noissa yleensä on, mutta riittääkö perusopetus antamaan tarpeeksi taitoa, että niissä pärjää? Varsinkaan, kun numerona 7-8 ja innostus syttynyt vasta 6lk?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne yläkoulun painotukseen on pääsykoe. Ei siellä kysellä mitä aiemmin on tehnyt.

Omani ei ollut painotuksessa alakoulussa, mutta kävi kyllä vuosia kuviskouluissa, kerhoissa jne.

Vierailija
2/17 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Minun tytön kavereista pari meni kuvisluokalle, vaikka kävivät ihan tavallisen ala-asteen. Tärkeää on kokeessa keskittyä siihen tehtävänantoon ja noudattaa sitä. Tärkeää on viimeistellä ja tehdä työt valmiiksi. Kokeessa mitataan myös lapsen motivaatiota tulla kuvisluokalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Ei ole merkitystä mitä olet alakoulussa opiskellut.

Vierailija
4/17 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne yläkoulun painotukseen on pääsykoe. Ei siellä kysellä mitä aiemmin on tehnyt.

Omani ei ollut painotuksessa alakoulussa, mutta kävi kyllä vuosia kuviskouluissa, kerhoissa jne.

Pääsykoe, kyllä kyllä. Mutta riittääkö perusopetus pärjäämään niissä kokeissa? Vaaditaanko millaista työvälineiden käytön osaamista tai varjostustekniikoita?

Vierailija
5/17 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ne pääsykoetehtävä on

Vierailija
6/17 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinne yläkoulun painotukseen on pääsykoe. Ei siellä kysellä mitä aiemmin on tehnyt.

Omani ei ollut painotuksessa alakoulussa, mutta kävi kyllä vuosia kuviskouluissa, kerhoissa jne.

Pääsykoe, kyllä kyllä. Mutta riittääkö perusopetus pärjäämään niissä kokeissa? Vaaditaanko millaista työvälineiden käytön osaamista tai varjostustekniikoita?

No se koehan ei ole identtinen joka puolella. Sisäänpääsyprosentit vaihtelee. Eikä se muu pyrkijäporukkakaan ole joka vuosi tai kaikkialla sama. Aina mukana on paljon tuuriakin.

Mikäli muistan oikein niin mun lapsi teki yhden lyijykynätyön ja yhden vesivärityön. Eli idea oli se että perusvälineillä mentiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos peruskuviksessa on 7-8 niin ei ehkä ole oikea paikka. Siellä kuvispainotuksessa on useimmat todella lahjakkaita ja pitkään harrastaneita.

Vierailija
8/17 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oispa aika rajua, jos lapsen pitäisi jo alakouluiässä osata tehdä niin ratkaisevia päätöksiä omasta opiskelustaan, ettei painotusluokalle olisi edes mahdollisuutta hakea ellei olisi osannut hakeutua painotusluokalle jo alakoulussakin.

Itse neuvoisin ap:n lasta hakemaan, eihän siinä mitään menetäkään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oispa aika rajua, jos lapsen pitäisi jo alakouluiässä osata tehdä niin ratkaisevia päätöksiä omasta opiskelustaan, ettei painotusluokalle olisi edes mahdollisuutta hakea ellei olisi osannut hakeutua painotusluokalle jo alakoulussakin.

Itse neuvoisin ap:n lasta hakemaan, eihän siinä mitään menetäkään!

Millä tavalla?

Kielilinjoille pyritään usein nelivuotiaina.

Ja musiikkipainotuksiin on soitettu taaperosta.

Vierailija
10/17 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oispa aika rajua, jos lapsen pitäisi jo alakouluiässä osata tehdä niin ratkaisevia päätöksiä omasta opiskelustaan, ettei painotusluokalle olisi edes mahdollisuutta hakea ellei olisi osannut hakeutua painotusluokalle jo alakoulussakin.

Itse neuvoisin ap:n lasta hakemaan, eihän siinä mitään menetäkään!

Millä tavalla?

Kielilinjoille pyritään usein nelivuotiaina.

Ja musiikkipainotuksiin on soitettu taaperosta.

Näinhän se on. Jos taidealalle ei hae jo eskarissa, niin mahdollisuudet päästä sinne huononevat jatkuvasti rytinällä. Ensin sisään otetaan tutut. Tämän takia taiteilijapiirit ovat niin suppeat ja lähes kaikki ovat joko sukua tai perhetuttuja keskenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriteerit varmasti vaihtelee kunnittain. Esim. Oulussa ei todistus (keskiarvo) merkkaa oikeastaan yhtään mitään, en muista merkkasiko kuviksen numerokaan, vaan pelkästään pääsykoe. Ja olisi päässyt kuvisluokalle yläkouluun, vaikka oli normiluokalla alakoulussa.

Vierailija
12/17 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oispa aika rajua, jos lapsen pitäisi jo alakouluiässä osata tehdä niin ratkaisevia päätöksiä omasta opiskelustaan, ettei painotusluokalle olisi edes mahdollisuutta hakea ellei olisi osannut hakeutua painotusluokalle jo alakoulussakin.

Itse neuvoisin ap:n lasta hakemaan, eihän siinä mitään menetäkään!

Millä tavalla?

Kielilinjoille pyritään usein nelivuotiaina.

Ja musiikkipainotuksiin on soitettu taaperosta.

Näinhän se on. Jos taidealalle ei hae jo eskarissa, niin mahdollisuudet päästä sinne huononevat jatkuvasti rytinällä. Ensin sisään otetaan tutut. Tämän takia taiteilijapiirit ovat niin suppeat ja lähes kaikki ovat joko sukua tai perhetuttuja keskenään.

Höpö höpö. Emme tunne yhtäkään kuvataiteilijaa tms ja lapsi on kuvispainotuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oispa aika rajua, jos lapsen pitäisi jo alakouluiässä osata tehdä niin ratkaisevia päätöksiä omasta opiskelustaan, ettei painotusluokalle olisi edes mahdollisuutta hakea ellei olisi osannut hakeutua painotusluokalle jo alakoulussakin.

Itse neuvoisin ap:n lasta hakemaan, eihän siinä mitään menetäkään!

Millä tavalla?

Kielilinjoille pyritään usein nelivuotiaina.

Ja musiikkipainotuksiin on soitettu taaperosta.

Näinhän se on. Jos taidealalle ei hae jo eskarissa, niin mahdollisuudet päästä sinne huononevat jatkuvasti rytinällä. Ensin sisään otetaan tutut. Tämän takia taiteilijapiirit ovat niin suppeat ja lähes kaikki ovat joko sukua tai perhetuttuja keskenään.

Höpö höpö. Emme tunne yhtäkään kuvataiteilijaa tms ja lapsi on kuvispainotuksessa.

Aloittiko ennen eskaria kuviskerhossa tai yksityisessä koulussa kurssit?

Vierailija
14/17 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia tulee lapsista, jos vanhempi ei osaa tuon vertaa kirjoittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oispa aika rajua, jos lapsen pitäisi jo alakouluiässä osata tehdä niin ratkaisevia päätöksiä omasta opiskelustaan, ettei painotusluokalle olisi edes mahdollisuutta hakea ellei olisi osannut hakeutua painotusluokalle jo alakoulussakin.

Itse neuvoisin ap:n lasta hakemaan, eihän siinä mitään menetäkään!

Millä tavalla?

Kielilinjoille pyritään usein nelivuotiaina.

Ja musiikkipainotuksiin on soitettu taaperosta.

Näinhän se on. Jos taidealalle ei hae jo eskarissa, niin mahdollisuudet päästä sinne huononevat jatkuvasti rytinällä. Ensin sisään otetaan tutut. Tämän takia taiteilijapiirit ovat niin suppeat ja lähes kaikki ovat joko sukua tai perhetuttuja keskenään.

Kuuluuko se peruskoulun kuvisopettaja taiteilijapiireihin, vai miten tämä ajatuksissasi menee?

Taiteilijapiirit ovat kyllä suppeat, se on ihan totta, mutta se ehkä enemmän johtuu siitä että taiteilijan työllä on vaikea elää Suomessa kuin siitä että kuvisluokalle olisi vaikea päästä.

Vierailija
16/17 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oispa aika rajua, jos lapsen pitäisi jo alakouluiässä osata tehdä niin ratkaisevia päätöksiä omasta opiskelustaan, ettei painotusluokalle olisi edes mahdollisuutta hakea ellei olisi osannut hakeutua painotusluokalle jo alakoulussakin.

Itse neuvoisin ap:n lasta hakemaan, eihän siinä mitään menetäkään!

Millä tavalla?

Kielilinjoille pyritään usein nelivuotiaina.

Ja musiikkipainotuksiin on soitettu taaperosta.

Näinhän se on. Jos taidealalle ei hae jo eskarissa, niin mahdollisuudet päästä sinne huononevat jatkuvasti rytinällä. Ensin sisään otetaan tutut. Tämän takia taiteilijapiirit ovat niin suppeat ja lähes kaikki ovat joko sukua tai perhetuttuja keskenään.

Höpö höpö. Emme tunne yhtäkään kuvataiteilijaa tms ja lapsi on kuvispainotuksessa.

Aloittiko ennen eskaria kuviskerhossa tai yksityisessä koulussa kurssit?

Hänen kuvataidelahjansa tulivat hyvin varhain ilmi ja todellakin on harrastanut kuvataidetta monimuotoisesti aivan pienestä. Kuviskoulua, arkkitehtikoulua jne.

Mutta ihan pääsykokeilla meni painotukseen. Ei siellä kysytä suosituksia eikä numeroita tms.

Kuvataidelukioon mennään pääsykokeella ja ennakkotehtävillä. Plus sillä peruskoulun keskiarvolla.

Vierailija
17/17 |
26.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oispa aika rajua, jos lapsen pitäisi jo alakouluiässä osata tehdä niin ratkaisevia päätöksiä omasta opiskelustaan, ettei painotusluokalle olisi edes mahdollisuutta hakea ellei olisi osannut hakeutua painotusluokalle jo alakoulussakin.

Itse neuvoisin ap:n lasta hakemaan, eihän siinä mitään menetäkään!

Millä tavalla?

Kielilinjoille pyritään usein nelivuotiaina.

Ja musiikkipainotuksiin on soitettu taaperosta.

Käytännössä kukaan Suomessa ei soita taaperosta, jos soittamisella ei tarkoiteta rytmimunan kalistelua muskarissa.

Oma lapseni meni kolmannelle musiikkiluokalle, ja suurin osa ei soittanut vielä mitään. Ideana olikin valita soittimet niin että saadaan luokkaorkesteri.