Ihan kun varhaiskasvatuksen laadussa olisi tapahtunut huima pudotus kymmenessä vuodessa, kukaan huomannut samaa?
Vai onko meille sattunut vaan niin erilaiset paikat?!
12 vuotta sitten kun perheen vanhimmat lapset olivat päiväkodissa oli hoidon laatu hyvää. Aina oppivat uusia asioita, tekivät retkiä, opeteltiin käytöstapoja, tuli laadukkaita töitä kotiin (tyynyliinaa, kirjailtu pyyhe, kello, hilloa) ja uusia lauluja renkuttivat koko ajan. Ilmeisesti olivat ainakin laulaneet ja tehneet käsitöitä, leikkineet, rakennelleet jne päivän aikana.
Nyt kun nuorimmaiset ovat päiväkodissa on meno jotenkin yhtä pitkää kuin leveää. Ei lauleta, ei esiinnytä, ei tehdä oikeastaan mitään. Eikä mitään vaadita.
Kommentit (301)
Vierailija kirjoitti:
Miksi päivähoidossa pitäisi vaati jotain muuta kuin olemista ihmisiksi? Ennen päivähoito todella oli sitä, että koko ajan valmistauduttiin johonkin esitykseen, niitä oli pitkin vuotta. Oikein muuta mukavaa ei sitten tehtykään, koska laulaminen ja joku lyhyt runo oli pääasiassa, äitienpäiväksi sitten askarreltiin jotain lahjantynkää.
Nyt ryhmässä varhaiskasvatetaan eli työkokeilija on lasten kanssa, kaksi lastentarhanopettajaa kirjoittaa vasuja kuin Koneen säätiön apurahahakemuksia.
Miksikö? No koska lasten olisi hyvä saada kokemuksia vuoden kierrosta, siihen kuuluvista perinteistä, laulamisen ja musisoinnin kautta aivot muovautuvat ja lapsi oppii, käsityöt opettavat motoriikkaa, suunnitelmallisuutta ja pitkäjänteisyyttä ja ryhmässä toimimisen taidot ovat valmiuksia, joita ilman ei elämässä pitkälle pötki. Kaikki vanhat, kunnon lastentarhanopettajat tämän tiesivät.
10 vuotta sitten ei vielä ollut varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatus korvasi päivähoidon vuonna 2015.
Aina voi kotona opettaa noita asioita, tai viedä lapsi vaikka harrastuksiin missä noita opetetaan.
Päiväkodeissa lapsiryhmät kasvavat ja lapset ovat haastavampia, tiedätkö miten vaikeaa on saada 28 lasta rauhoittumaan laulupiiriin tai askarteluhetkiin? Varsinkin kun osa lapsista ei osaa rauhoittua ollenkaan erinäisistä syistä.
Turha syyttää opettajia tai hoitajia. Jos ei resursseja ole, niin minkä asialle mahtaa?
Tätä menoa kukaan ei edes hakeudu koko alalle.
Vanhempien pitäisi valittaa suoraan päättäjille, niille ketkä varhaiskasvatuksen resursseista päättävät.
Kirjoitin tänne asianmukaisesti maahan muut ta ji s ta niin eipä julkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa lapsiryhmät kasvavat ja lapset ovat haastavampia, tiedätkö miten vaikeaa on saada 28 lasta rauhoittumaan laulupiiriin tai askarteluhetkiin? Varsinkin kun osa lapsista ei osaa rauhoittua ollenkaan erinäisistä syistä.
Jokunen vuosikymmen sitten tuo onnistui vielä helposti. Sen kun komensit vaan, että nyt mennään tuonne penkille istumaan tai nyt tulet askartelemaan. Mutta siihen aikaan lapsille vielä pidettiinkin kuria kotona eli opetettiin tottelemaan aikuisia. Ei vielä ajateltu, että kuri on väkivaltaa ja tottelu nujertamista niin kuin nykyisin ajatellaan.
T: päiväkodissa töissä 1991-1994
Oma lapseni pienen paikkakunnan päikyssä. Ryhmässä 21 lasta ja "4 tätiä" eli 1 lto ja loput perus hoitajia. Käyvät metsäretkillä, laulavat, askartelevat ym. Opettelevat käytöstapoja ym
Itselläni taas enemmän sellainen tunne, että hirveästi vaaditaan. Oma lapsi on ainut lapsi ja stressaantuu jos on hirveästi hälinää. Tämän takia ollut pieniä välikohtauksia päikyssä. Lto hokee " on jo 5-vuotias pitäis osata“ neuvolassa taas toinen ääni kellossa eli “on vasta 5..."
Ei vaan vanhempien kasvatustaidoissa romahdus. Ja some-vertailut.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan vanhempien kasvatustaidoissa romahdus. Ja some-vertailut.
Ei välttämättä taidoissa vaan kasvatushalussa ja kasvatususkalluksessa. Vanhemmat eivät kasvata, kun pelkäävät, että lapsi menee rikki tai että perheestä tehdään lasu.
Meillä kyllä homma toimii ja lapseni ovat käyneet suuren kaupungin päiväkotia. Esikoinen oppi hoidossa hiihtämään ja luistelemaan. Askartelivat lorupussin niin että lapsi ompeli ja painoi pussiin kuvia. Pienenkin kanssa tehdään retkiä, oppii uusia lauluja ja askartelevat. Varmaankin ihan henkilökunnan muodostavista yksilöistä tässä kyse.
Ei vaan muutos on tapahtunut perheissä ja lapsissa.
Erot,uusperheet,masennukset,viitsimättömyys tehdä lasten kanssa mitään itse,käytöshäiriöt,uusavuttomuus,päihteet,lisääntyneet räjähdysmäisesti.
Tämä kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Minä olen kohtuullisen tyytyväinen varhaiskasvatuksen tasoon. Lapseni ovat ruotsinkielisellä puolella pk-seudulla. Ainoa miinus on se, että päteviä kielitaitoisia hoitajia on vaikea löytää. Tämä näkyy siinä, että käytetään turhan paljon sijaisia.
Omani on viskarissa Helsingissä. Ryhmässä on 15 lasta ja kolme aikuista, lto, sosionomi ja lähäri. Noista viidestätoista 13 on suomi kakkoskielenä olevia lapsia, niin myös omani, joka on kaksikielinen. Lapset askartelevat, leikkivät, opettelevat lauluja ja leipovat pullaa ja pipareita. Välillä käydään hyvin lyhyillä retkillä. Ongelmiin puututaan välittömästi. Olen kokenut, että lapseni on hyötynyt varhaiskasvatuksesta hyvin paljon.
Ja kaiken tämän lisäksi pitäisi Jonna-Petterien saada sormiruokailla ja käyskennellä erilaisissa roolipuvuissa.
Vierailija kirjoitti:
Omani on viskarissa Helsingissä. Ryhmässä on 15 lasta ja kolme aikuista, lto, sosionomi ja lähäri. Noista viidestätoista 13 on suomi kakkoskielenä olevia lapsia, niin myös omani, joka on kaksikielinen. Lapset askartelevat, leikkivät, opettelevat lauluja ja leipovat pullaa ja pipareita. Välillä käydään hyvin lyhyillä retkillä. Ongelmiin puututaan välittömästi. Olen kokenut, että lapseni on hyötynyt varhaiskasvatuksesta hyvin paljon.
Mikä tuo tuon sosionomin ammatti on? Tiedän yhden sosionomin joka on lto.
Maisterit haluavat suunnitella eikä hoitaa, joten onko ihme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omani on viskarissa Helsingissä. Ryhmässä on 15 lasta ja kolme aikuista, lto, sosionomi ja lähäri. Noista viidestätoista 13 on suomi kakkoskielenä olevia lapsia, niin myös omani, joka on kaksikielinen. Lapset askartelevat, leikkivät, opettelevat lauluja ja leipovat pullaa ja pipareita. Välillä käydään hyvin lyhyillä retkillä. Ongelmiin puututaan välittömästi. Olen kokenut, että lapseni on hyötynyt varhaiskasvatuksesta hyvin paljon.
Mikä tuo tuon sosionomin ammatti on? Tiedän yhden sosionomin joka on lto.
Varhaiskasvatuksen sosionomi, lto:t ovat akateemisia.
Titteli edellä kirjoitti:
Maisterit haluavat suunnitella eikä hoitaa, joten onko ihme?
Ja arkkitehdit/dippainssit haluavat tehdä lujuuslaskelmia ennenkuin rakennusmies rakentaa. Myös raksaukko saattaa haluta tehdä lujuuslaskelmansa itse, mutta sitten se työn jälki saattaa olla niin ja näin kun ouuttuu monesti se teoriatieto.
Kyllä siinä mentiin pahasti metsään, että opettajien määrää lisättiin. Ennen ryhmässä oli 2 lastenhoitajaa ja 1 ope. Nykyään 2 opea ja 1 lh. Opettajien työajasta valtaosa menee paperi/konehommiin, suunnitteluihin, erilaisiin keskusteluihin ja palavereihin. Todella vähän ovat oikeasti läsnä lasten kanssa. Aivan turhaa että 2 opea käyttää viikossa yhteensä 10t toiminnan suunnitteluun. Ei sitä toimintaa ehdi missään vaiheessa toteuttaa.
Yli 10v. on itsellä lastenhoitajana töitä takana, ja kyllä tämä muutos näkyy arjessa ja on suoraan sanoen ihan haitarista.
Titteli edellä kirjoitti:
Maisterit haluavat suunnitella eikä hoitaa, joten onko ihme?
Ja laitetaan sitten kaikki tekemään kaikkea, ettei tule lissulle paha mieli kun ei ole omaa pädiaikaa töissä.
Harmi vaan että maisterin ja lähärin koulutukset ovat melko kaukana toisistaan ja se lissulähärin ”suunnittelu”pädiaika ei ole kovin tehokasta..
Mutta hei, eipä ole huono mieli lissulla!
Miksi päivähoidossa pitäisi vaati jotain muuta kuin olemista ihmisiksi? Ennen päivähoito todella oli sitä, että koko ajan valmistauduttiin johonkin esitykseen, niitä oli pitkin vuotta. Oikein muuta mukavaa ei sitten tehtykään, koska laulaminen ja joku lyhyt runo oli pääasiassa, äitienpäiväksi sitten askarreltiin jotain lahjantynkää.
Nyt ryhmässä varhaiskasvatetaan eli työkokeilija on lasten kanssa, kaksi lastentarhanopettajaa kirjoittaa vasuja kuin Koneen säätiön apurahahakemuksia.