Voiko samalla henkilöllä olla laaja-alaiset oppimisvaikeudet ja normaali tai korkea älykkyys?
Vai tarkoittaako kyseinen diagnoosi nimenomaan juuri sitä, että älykkyys/päättelykyky on keskimääräistä alhaisempi?
Kommentit (198)
Jos voi, niin ainakin on hyvin harvinaista.
Kyllä se tarkoittaa nimenomaan juuri keskimääräistä alhaisempaa älykkyyttä. Tämä tuntuu olevan hieman sellainen tabu, jota ei saisi sanoa ääneen. Ei alhainen älykkyys huononna ihmisarvoa eikä poissulje sitä, etteikö kyseessä voisi olla mukava ja miellyttävä henkilö.
Voi. Esim erilaisten mielenterveysongelmien takia voi olla oppimiskyky melko laillakin madaltunut siitä mitä se olisi ilman niitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tarkoittaa nimenomaan juuri keskimääräistä alhaisempaa älykkyyttä. Tämä tuntuu olevan hieman sellainen tabu, jota ei saisi sanoa ääneen. Ei alhainen älykkyys huononna ihmisarvoa eikä poissulje sitä, etteikö kyseessä voisi olla mukava ja miellyttävä henkilö.
Ihme kun kehitysvammaisista saa puhua. Sekin vielä puuttuisi, että kiellettäisiin älyllisen kehitysvamman olemassa olo. Ihmisrotujen välisistä älykkyyseroistahan ei saa puhua, mutta koiria saa luokitella älykkyyden mukaan.
Tästä tulee mieleen se ketju täällä, joka oli täynnä epävakaan persoonallisuushäiriön diagnoosin saaneita, jotka oli kaikki hyvin pärjääviä, tasapainoisia ihmisiä...
Lukihäiriökin on oppimisvaikeus ja sillä ei ole tekemistä älykkyyden kanssa. Ilmeisesti laaja-alaisella oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan isompia ongelmia kuin lukihäiriötä. Enpä niistä tiedä, mutta kai ne voivat korreloida matalan älykkyyden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Voi. Esim erilaisten mielenterveysongelmien takia voi olla oppimiskyky melko laillakin madaltunut siitä mitä se olisi ilman niitä.
Laaja-alaiset oppimisvaikeudet on virallinen diagnoosi, eikä sitä diagnoosia kyllä saa, jos oppimisen vaikeudet johtuu mt-häiriöstä, dementiasta, päihderiippuvuudesta tms.
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriökin on oppimisvaikeus ja sillä ei ole tekemistä älykkyyden kanssa. Ilmeisesti laaja-alaisella oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan isompia ongelmia kuin lukihäiriötä. Enpä niistä tiedä, mutta kai ne voivat korreloida matalan älykkyyden kanssa.
Laaja-alaiset oppimisvaikeudet on sama asia kuin heikkolahjaisuus, jossa henkilön äo on alempi kuin keskiverrolla, mutta korkeampi kuin kehitysvammaisella.
Nykyään pitäisi olla poliittisesti korrekti, niin sen takia ei puhuta heikkolahjaisuudesta. Psykologin lausunnossa asia tuotiin kaunistellen esille: "Prosessointinopeus on erittäin heikkoa". On opettajankin vaikeaa päätellä tuon perusteella, että mistä on kysymys.
Joskus tuo diagnoosi voi olla väärä, jos testaajat ei katso kokonaistilannetta. Ei oteta huomioon mahdollista masennusta, joka vaikeuttaa koulussa käymistä sekä motivaatiota, ja mahdollisesti taustalla voi olla koulukiusaamista.
Laaja-alaiset oppimisvaikeudet on uusi termi, jolla korvattiin vanha heikkolahjaisuus-termi. Se nimenomaan tarkoittaa heikkoja kognitiivisia kykyjä eli alhaista älykkyyttä. Laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivän älykkyysosamäärä on 70-85. Älykäs ei siis missään nimessä voi määritelmän mukaan kuulua tähän ryhmään.
Osa laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivistä on hyvin lähellä lievästi kehitysvammaista. Kyseessä on usein veteen piirretty viiva. Merkittävä osa näistä ihmisistä ei pysty pärjäämään työelämässä tai saa itse hoidettua arkeaan aikuisenakaan. He voivat olla helposti höynäytettävissä ja hyväksikäytettävissä.
Laaja-alaiset oppimisvaikeudet tarkoittaa juurikin samaa kuin heikkolahjaisuus. Heikkolahjaisuus tarkoittaa alhaista älykkyysosamäärää.
Poijaat vaan veistelöö puupalikoita apuopettajan kanssa kaiket päivät. Vällil piereskellööt,no sepä se!
Peruskoulun päästötodistuksen saapivat yhtä kaikki. Kannattaako se päntätä piähäsä tietoo,jota ei ensinnäkkää tarte missään ( no korkeintaan tietokilpailuissa..) ja löytyy netistä kaikki! Kerrannii opettaja jottai koetti kysellä,nii Matti kahto netistä,ku sillä oli älypuhelin mukana luokassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriökin on oppimisvaikeus ja sillä ei ole tekemistä älykkyyden kanssa. Ilmeisesti laaja-alaisella oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan isompia ongelmia kuin lukihäiriötä. Enpä niistä tiedä, mutta kai ne voivat korreloida matalan älykkyyden kanssa.
Laaja-alaiset oppimisvaikeudet on sama asia kuin heikkolahjaisuus, jossa henkilön äo on alempi kuin keskiverrolla, mutta korkeampi kuin kehitysvammaisella.
Nykyään pitäisi olla poliittisesti korrekti, niin sen takia ei puhuta heikkolahjaisuudesta. Psykologin lausunnossa asia tuotiin kaunistellen esille: "Prosessointinopeus on erittäin heikkoa". On opettajankin vaikeaa päätellä tuon perusteella, että mistä on kysymys.
Kiitos vastauksesta. Eipä tuo termi maallikolle kerro, mistä on kyse. Omassa lapsuudessa vielä puhuttiin heikkolahjaisuudesta niin en tiedä nykyajan korrekteja termejä.
T. Tuo, jolle vastasit
Vaikka ihmisellä olisi kokonaisuutena laaja-alaiset oppiliavaikeudet, voi hänenellä silti olla hyvät tai jopa erittäin hyvät valmiudet jollakin kapealla osa-alueella. Työni puolesta tiedän jopa kehitysvammaisen diagnoosin saaneita, jotka loistavat jollakin (kapealla) osa-alueella. Harvinaista toki.
Laaja-alainen oppimisvaikeudet eivät todellakaan tarkoita samaa kuin heikkolahjainen ihminen eikä sillä voi osoittaa älykkyyden osamäärää.
En tiedä mistä palstan "kyökki oppineet" repivät näitä sepistyksiään mutta asiat eivät todellakaan ole noin.
T. Henkilö joka näiden diagnoosien kanssa työskentelee ja niistä jotain tietääkin.
Niinhän se entisaikoina keskimäärin meni, että tarkkislainen oli älykäs mutta kuriton, kun apukoululainen puolestaan heikkolahjainen mutta kiltti.
Tosiaankin kiertoilmaukset ovat moninaisessa käytössä, kun ei uskalleta puhua heikkolahjaisesta. "On haasteita siinä ja tässä" jne. Käytännössä jokaisella luokalla alkaa olla oppilas tai useampi, joka ei pääse normaalisti edes peruskoulua läpi. Se sentään alkaa aivan alkeista ja kumulatiivisesti edeten pitäisi normaalijärkinen omaksua vuosiluokkansa asiat. Kyse ei ole kvanttifysiikasta vaan perustaidoista! Nykyään on liikaa oppiliata, jotka eivät osaa edes lukea, laskea eikä kirjoittaa yläkouluissakaan. Helpotusta tehdään helpotuksen perään kokeisiin ja tehtäviin. Ei mitään järkeä. Apukoulut takaisin ehdottomasti. On järjetöntä kidutusta raahata normitunneilla täysin kyvytöntä läpi, vaikka on pönkitetty ja tuettu. Ei mikään laaja-alaisen erityisopetuksen resurssi riitä enää noihin.
Vierailija kirjoitti:
ADHD:lla on usein oppimis- (tai paremminkin keskittymis-) vaikeuksia täysin älykkyydestä riippumatta. ADHD keskittymisvaikeudet saadaan usein hoidettua erittäin lievällä amfetamiinipohjaisella lääkityksellä.
Oppimisvaikeus ja laaja-alainen oppimisvaikeus ovat eri asioita. Oppimisvaikeuksia voi olla kenellä tahansa.
ADHD:lla on usein oppimis- (tai paremminkin keskittymis-) vaikeuksia täysin älykkyydestä riippumatta. ADHD keskittymisvaikeudet saadaan usein hoidettua erittäin lievällä amfetamiinipohjaisella lääkityksellä.