Voiko samalla henkilöllä olla laaja-alaiset oppimisvaikeudet ja normaali tai korkea älykkyys?
Vai tarkoittaako kyseinen diagnoosi nimenomaan juuri sitä, että älykkyys/päättelykyky on keskimääräistä alhaisempi?
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Tosiaankin kiertoilmaukset ovat moninaisessa käytössä, kun ei uskalleta puhua heikkolahjaisesta. "On haasteita siinä ja tässä" jne. Käytännössä jokaisella luokalla alkaa olla oppilas tai useampi, joka ei pääse normaalisti edes peruskoulua läpi. Se sentään alkaa aivan alkeista ja kumulatiivisesti edeten pitäisi normaalijärkinen omaksua vuosiluokkansa asiat. Kyse ei ole kvanttifysiikasta vaan perustaidoista! Nykyään on liikaa oppiliata, jotka eivät osaa edes lukea, laskea eikä kirjoittaa yläkouluissakaan. Helpotusta tehdään helpotuksen perään kokeisiin ja tehtäviin. Ei mitään järkeä. Apukoulut takaisin ehdottomasti. On järjetöntä kidutusta raahata normitunneilla täysin kyvytöntä läpi, vaikka on pönkitetty ja tuettu. Ei mikään laaja-alaisen erityisopetuksen resurssi riitä enää noihin.
Kolmiportainen tuki on näitä tilanteita varten.
Vierailija kirjoitti:
Tästä tulee mieleen se ketju täällä, joka oli täynnä epävakaan persoonallisuushäiriön diagnoosin saaneita, jotka oli kaikki hyvin pärjääviä, tasapainoisia ihmisiä...
Luulen tietäväni, mihin ketjuun viittaat, ja itse kirjoitin epävakaana sinne. Joku ihminen ei aivan tajunnut pointtiani siellä. Se, että olen terapian avulla päässyt itseni kanssa parempaan tasapainoon ja minulla on pitkäaikaisia, pääasiassa hyvin toimivia ihmissuhteita, ei tarkoita sitä, etteikö elämässäni olisi ollut huomattavia vaikeuksia ja etteikö juuri epävakaus olisi esteenä työkyvylle. Halusin keskustelussa vaan tuoda esiin asioiden eri puolia.
Pahoittelut sivuraiteille poikkeamisesta. Alkuperäiseen aiheeseen en osaa ottaa kantaa.
Kaikki tuntemani uraohjukset on Adhdeita jollain tavalla ja myös älykkäitä. Ei ole kukaan niistä loistanut koulussa, mutta työelämässä erittäin hyviä ja ennen kaikkea pelottomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukihäiriökin on oppimisvaikeus ja sillä ei ole tekemistä älykkyyden kanssa. Ilmeisesti laaja-alaisella oppimisvaikeuksilla tarkoitetaan isompia ongelmia kuin lukihäiriötä. Enpä niistä tiedä, mutta kai ne voivat korreloida matalan älykkyyden kanssa.
Laaja-alaiset oppimisvaikeudet on sama asia kuin heikkolahjaisuus, jossa henkilön äo on alempi kuin keskiverrolla, mutta korkeampi kuin kehitysvammaisella.
Nykyään pitäisi olla poliittisesti korrekti, niin sen takia ei puhuta heikkolahjaisuudesta. Psykologin lausunnossa asia tuotiin kaunistellen esille: "Prosessointinopeus on erittäin heikkoa". On opettajankin vaikeaa päätellä tuon perusteella, että mistä on kysymys.
Onko tuo, että prosessointi opetus on hidas, muka sama kuin hrikkolahjaisuus. En usko!
Olen itse aivan mielettömän hidas henkisissä asioissa. En ehtinyt tehdä pitkän matikan kokeita lukiossa yleensä koskaan täysin loppuun asti. Ope ain hivuttamassa paperia mun pöydältä, kun aika oli loppunut. Arvosana 9 lopputodiatuksessa.
Muistan, että enkun yo- kokeessa jouduin arvaamaan 8 tehtävää luetunymmärtämisessä, kun en vaan ehtinyt. Arvosana m.
Yths:ssä tehtiin älykkyystesti mulle. Kesti kahtena päivänä tunteja. Tulos 125.
En oo pöhkö vaan ihan mielettömän hidas vaan.
Onko muuten Asperger + laaja-alaiset oppimisvaikeudet -yhdistelmä mahdollinen vai ovatko ne toisensa poissulkevia, ja jos molemmat on diagnosoitu, niin toinen diagnooseista on virheellinen ja väärin perustein annettu? Useimmiten assien älykkyys on kai vähintään keskitasoa, mutta onko se ehdoton kriteeri?
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten Asperger + laaja-alaiset oppimisvaikeudet -yhdistelmä mahdollinen vai ovatko ne toisensa poissulkevia, ja jos molemmat on diagnosoitu, niin toinen diagnooseista on virheellinen ja väärin perustein annettu? Useimmiten assien älykkyys on kai vähintään keskitasoa, mutta onko se ehdoton kriteeri?
Aspergerin määritelmä on ”autisminkirjon häiriö ilman älyllisen tai kielen kehityksen häiriötä”, eli minusta tuosta voisi päätellä niiden poissulkevan toisensa. Wikipedian mukaan kun tuo laaja-alaiset oppimisvaikeudet tarkoittaa samaa kuin entisaikojen heikkolahjaisuus (keskimääräistä reilusti alhaisempi äo).
Mun mielestä voi olla oppimisvaikeuksia, mutta laaja-alaisia oikein ei. Oppimisvaikeuksia voi tulla keskittymiskyvyn puutteesta tai lukihäiriöstä, mutta silti henkilöllä voi olla hyvä ongelmanratkaisukyky ihan arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaankin kiertoilmaukset ovat moninaisessa käytössä, kun ei uskalleta puhua heikkolahjaisesta. "On haasteita siinä ja tässä" jne. Käytännössä jokaisella luokalla alkaa olla oppilas tai useampi, joka ei pääse normaalisti edes peruskoulua läpi. Se sentään alkaa aivan alkeista ja kumulatiivisesti edeten pitäisi normaalijärkinen omaksua vuosiluokkansa asiat. Kyse ei ole kvanttifysiikasta vaan perustaidoista! Nykyään on liikaa oppiliata, jotka eivät osaa edes lukea, laskea eikä kirjoittaa yläkouluissakaan. Helpotusta tehdään helpotuksen perään kokeisiin ja tehtäviin. Ei mitään järkeä. Apukoulut takaisin ehdottomasti. On järjetöntä kidutusta raahata normitunneilla täysin kyvytöntä läpi, vaikka on pönkitetty ja tuettu. Ei mikään laaja-alaisen erityisopetuksen resurssi riitä enää noihin.
Kolmiportainen tuki on näitä tilanteita varten.
Tukipapereilla voi pyyhkiä p..tä. Ei tukea riitä millään kaikissa oppiaineissa tukea tarvitseville, kun tuettavien määrä kasvaa koko ajan! Käytännössä peruskoulu on monille päivähoitopaikka ja se tuli kirkkaasti esille keskustelussa etäopetuksen ehdottomasti kirouksesta. Se tarkoittaa juurinsitä, että koulu on säilytyspaikka, joka tarjoaa ilmaisen lounaan!
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä voi olla oppimisvaikeuksia, mutta laaja-alaisia oikein ei. Oppimisvaikeuksia voi tulla keskittymiskyvyn puutteesta tai lukihäiriöstä, mutta silti henkilöllä voi olla hyvä ongelmanratkaisukyky ihan arjessa.
Voi olla mutta voi olla olematta. Katuviisaudella ei pötki pitkälle, jos ei selviä mistään koulusta kunnialla läpi! Autokoulukin vaatii lukutaitoa ja koordinaatiokykyä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntemani uraohjukset on Adhdeita jollain tavalla ja myös älykkäitä. Ei ole kukaan niistä loistanut koulussa, mutta työelämässä erittäin hyviä ja ennen kaikkea pelottomia.
Nokisutari tai nosturikuski?
Heikkoälyinen tai tyhmä kuin saapas. Aina näitä on ollut keskuudessamme ja on eteen päinkin! Kierrelkää ja kaarrelkaa ja puolustelkaa millä kirjainyhdistelmillä tahansa. Peruskoulussa on aina koko ihmisälyn kirjo! Eikä kaikki opi kaikkea koskaan, ei edes sinne päinkään. On turhaa lyödä päätä seinään, kun ei tajua niin ei tajua. On turhaa resurssien haaskausta ja valtava stressi kun keskitytään jatkuvaan tukirumbaan normiluokissa. Omat ryhmät ja oppilaitokset näille.
Olen mensan jäsen ja minulla on lukihäiriö. Minusta tänäpäivänä etsitään lapsista vikaa aivan liian kiihkeästi vain siksi että saataisiin tyydytys oman lapsen erikoisuudesta. Valitettavasti erikoisuutta negatiivisessa merkityksessä.
N38
Vierailija kirjoitti:
Olen mensan jäsen ja minulla on lukihäiriö. Minusta tänäpäivänä etsitään lapsista vikaa aivan liian kiihkeästi vain siksi että saataisiin tyydytys oman lapsen erikoisuudesta. Valitettavasti erikoisuutta negatiivisessa merkityksessä.
N38
Oletko opettaja? Jos et, niin et voi tietää, minkälaisia oppilaita nykyään kouluissa on.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eipä ne olekaan heikkolahjaisia, jos ovat uraohjuksia.
Tässäkin nähdään, että peruskoulussa pärjää nippelitiedolla ja toistat kuin papukaija.
Kehitysvammaisillakin voi olla taitoprofiileissa eroavaisuutta. Yksi tuntemani kehitysvammainen on pärjännyt hyvällä muistilla peruskoulussa integroituna. Enpä menisi sitä älyä mittaamaan koulun arvosanoilla. Pitää osata myös soveltaa oppimaansa ja ymmärtää lukemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspergerin määritelmä on ”autisminkirjon häiriö ilman älyllisen tai kielen kehityksen häiriötä”, eli minusta tuosta voisi päätellä niiden poissulkevan toisensa. Wikipedian mukaan kun tuo laaja-alaiset oppimisvaikeudet tarkoittaa samaa kuin entisaikojen heikkolahjaisuus (keskimääräistä reilusti alhaisempi äo).
Tiedän henkilöitä, joilla on molemmat. Käsittääkseni kehitysvamma ja Asperger ovat toisensa poissulkevia, mutta laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivien älykkyys on kuitenkin vielä normaalijanan sisällä, vaikka onkin keskimääräistä alhaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Erityisesti naisaspergerit menestyvät hyvin opiskeluissa. Kriteerit ovat pohjautuneet miesten diagnosoitiin. Asperger voi olla hyvin lahjakas ja korkeastikoulutettu - vaikea-asteinen autisti ei!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aspergeriin itsessään ei kuulu alhaista älykkyyttä, mutta kyllä heissä voi olla matalan ÄO:n omaavia siinä missä muissakin ihmisissä.
No johan nyt taas on väärinkäsityksiä ihmisillä. Esim ADHD ei vaikuta älykkyyteen, vaan koko älykkyyden spektri löytyy heistä. Eli suurin osa älykkyydeltään normaaleja, sitten myös niitä älykköjä ja heikkolahjaisia. Laaja-alaiset oppimisvaikeudet taas tarkoittavat sitä että ei ole vielä älyllisesti kehitysvammainen mutta keskivertoa vähä-älyisempi. Ja esim lukihäiriö, hahmotushäiriö jne on kapea-alaisia oppimishäiriöitä jotka ei vaikuta mitenkään älykkyyteen.