Meriväylältä löytyneessä lohkareessa maalijälkiä – kivilohkare päätynyt väylään Viking Amorellan karilleajon seurauksena?
https://yle.fi/uutiset/3-11573504
toivottavasti muistivat puhalluttaa miehistön!
Kommentit (10)
Siltä väylältä ei paljon tarvitse poiketa kun väylän pohjoisessa reunassa on merikartan mukaan 6metriä vettä alimmillaan ja amorellan syväys on 6,3 metriä.
No veneet ajavat kareille ja isommat laivatkin, sellaista sattuu.
ATIS järjestelmä tallentaa laivan liikkeet, netistä löytyy tälläkin hetkellä laivojen sijainnit ja kurssit.
no ei siltä välylältä pidäkään poiketa
nyt se on näin tehty ja asiassa on miehistöllä kyllä selittämistä
Vierailija kirjoitti:
no ei siltä välylältä pidäkään poiketa
nyt se on näin tehty ja asiassa on miehistöllä kyllä selittämistä
Se oli aika tuulinen päivä, etelästä tuuli kovaa. Hitaammin ajamalla olisi varmaan ollut aikaa korjata kurssia keskemmälle, kun oletan että ajautui väylän pohjois reunaan. Muuta selitystä tässä ei varmaan ole. Inhimillinen erehdys sekä olosuhteet joihin sateliitti korjaus/automaattiohjaus ei ehtinyt reagoida.
Tämä on vain minun spekulointia. Varmaan aika paskamainen tunne jos on ajanut kovaa karille tunnetusti kapeassa väylässä. Ehkä riskin ottaminen on kokemuksen myötä lisääntynyt kun olettaa että näin on ennenkin menty eikä ole kolahtanut.
Varmaan kapteeni ja muukin miehistö muistaa kohdan aika tarkkaan jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no ei siltä välylältä pidäkään poiketa
nyt se on näin tehty ja asiassa on miehistöllä kyllä selittämistä
Se oli aika tuulinen päivä, etelästä tuuli kovaa. Hitaammin ajamalla olisi varmaan ollut aikaa korjata kurssia keskemmälle, kun oletan että ajautui väylän pohjois reunaan. Muuta selitystä tässä ei varmaan ole. Inhimillinen erehdys sekä olosuhteet joihin sateliitti korjaus/automaattiohjaus ei ehtinyt reagoida.
Tämä on vain minun spekulointia. Varmaan aika paskamainen tunne jos on ajanut kovaa karille tunnetusti kapeassa väylässä. Ehkä riskin ottaminen on kokemuksen myötä lisääntynyt kun olettaa että näin on ennenkin menty eikä ole kolahtanut.
Varmaan kapteeni ja muukin miehistö muistaa kohdan aika tarkkaan jatkossa.
se oli aurinkoinen, tyyni ja kaunis syyspäivä. aaltojen korkeus muutamia kymmeniä senttejä
mikään säätekijä ei selitä karilleajoa
Siis miksi sitä maalia ei voi olla siinä siksi että se oli siellä jo ja Amorella pökkäsi siihen siinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no ei siltä välylältä pidäkään poiketa
nyt se on näin tehty ja asiassa on miehistöllä kyllä selittämistä
Se oli aika tuulinen päivä, etelästä tuuli kovaa. Hitaammin ajamalla olisi varmaan ollut aikaa korjata kurssia keskemmälle, kun oletan että ajautui väylän pohjois reunaan. Muuta selitystä tässä ei varmaan ole. Inhimillinen erehdys sekä olosuhteet joihin sateliitti korjaus/automaattiohjaus ei ehtinyt reagoida.
Tämä on vain minun spekulointia. Varmaan aika paskamainen tunne jos on ajanut kovaa karille tunnetusti kapeassa väylässä. Ehkä riskin ottaminen on kokemuksen myötä lisääntynyt kun olettaa että näin on ennenkin menty eikä ole kolahtanut.
Varmaan kapteeni ja muukin miehistö muistaa kohdan aika tarkkaan jatkossa.
se oli aurinkoinen, tyyni ja kaunis syyspäivä. aaltojen korkeus muutamia kymmeniä senttejä
mikään säätekijä ei selitä karilleajoa
Montako metriä sekunnissa oli tuuli?
Aurinkonen, tuon erään mielestä tyyni kaunis syyspäivä tarkoitti kuutta metriä tuulta aamulla plus puuskat, joita oli paljon, kun tuuli vaihteli lännen, lounaan ja etelän välillä ja 10 metriä sekunnissa iltapäivällä plus puuskat. Siksi kysyin montako metriä sekunnissa on kaunis tyyni syyspäivä hänestä, koska minä kyllä tiedän, kun käyn kalassa.
Venäläiset ovat vain maalanneet sen vastaavalla amorellan maalilla, salaliitto tämä on.