Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aika rajua kamaa nuo Grimmin sadut.

Vierailija
27.07.2020 |

Esim Tähkäpää.
Prinssi ja Tähkäpää (joissain käännöksissä Persiljainen) viettävät useita "iloisia hetkiä" tornissa ja Tähkäpää valittaa noidalle kuinka vaatteet ei mahdu, noita älyää että Tähkäpää on raskaana (että niin iloisia hetkiä siellä vietettiin).

Noita työntää prinssin tornista, prinssi putoaa orjantappuroihin ja sokeutuu.
Prinssi sitten harhailee ympäriinsä kunnes törmää jossain autiomaassa Tähkäpäähän ja tämän lapseen ja Sokea prinni, Tähkäpää ja niiden muksu elävät elämänsä onnellisesti? loppuun asti.

Miksei Disney pysytellyt alkuperäisessä tarinassa, olisin saattanut jopa katsoakin?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä Tuhkimon prinssi mitään lasikenkää sovittanut kaikkien maan tyttöjen kanssa vaan pörröistä sandaalia, josta aikuiset kyllä hoksaavat mikä se oikeasti olikaan.

Vierailija
2/9 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rölli-peikkokin joi viskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumit kiskoivat alkoholia oikein tuelta, viiniä, viskiä ja kotipolttoista, ja poliisipäällikön virkaintoinen veljenpoika rauhoittui pössyteltyään ehtaa oopiumia.

Vierailija
4/9 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole minusta Persiljainen ollenkaan kaunis nimi prinsessalle, minä puhun edelleen Tähkäpäästä.

Onkohan sekin muutettu, jottei nimi liiaksi viittaisi valkoihoisiin/vaaleatukkaisiin.

Vierailija
5/9 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on karmivia satuja :D

Vierailija
6/9 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nykyihmisellä olisi enemmän ymmärrystä satujen olisi annettu olla sellaisia kuin niiden kirjoittajat ne olivat luoneet. Olisi ymmärretty, ettei kaikkia tarvitse eikä voi silotella ilman että niiden opetus ja idea häviää kokonaan. Grimmin saduissa on ollut selkeä pahan ja hyvän vastakkain asettelu, hyvä voittaa, paha saa ansaitsemansa. Nyt kaikki on samaa huttua ja puuroa, ettei kukaan pahoita mieltään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan aina lisätä tarinoihin onnellisen lopun, jossa lihaksikas amerikanlippukuosiin sonnustautunut, vain karatehousuissa puljaava lihaksikas potkunyrkkeilijä takoo pahiksen murskaksi kalkkunakierrepotkuin.

Esimerkiksi Tähkäpäässä noita lentää näyttävästi tornista alas tikun nokkaan.

Vierailija
8/9 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nykyihmisellä olisi enemmän ymmärrystä satujen olisi annettu olla sellaisia kuin niiden kirjoittajat ne olivat luoneet. Olisi ymmärretty, ettei kaikkia tarvitse eikä voi silotella ilman että niiden opetus ja idea häviää kokonaan. Grimmin saduissa on ollut selkeä pahan ja hyvän vastakkain asettelu, hyvä voittaa, paha saa ansaitsemansa. Nyt kaikki on samaa huttua ja puuroa, ettei kukaan pahoita mieltään.

Paitsi että ne alkuperäiset eivät suinkaan ole Grimmim setien luomuksia, vaan nämä veöjekset kokosivat ja muuntelivat kansanperinnettä vielä lennokkaamin kuin Topelius Kalevalaan. Ja niissä alkuperäisissä kansansaduissa ei ole ollenkaan niin selkeä vastakkainasettelu hyvän ja pahan välillä, vaan hahmot ja juonet on paljon moniulotteisempia ja raaempia. Eikä ne loputkaan ole sitä, että hyvä voittaa ja paha saa rangaistuksen, ainakaan pelkästään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
12.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nykyihmisellä olisi enemmän ymmärrystä satujen olisi annettu olla sellaisia kuin niiden kirjoittajat ne olivat luoneet. Olisi ymmärretty, ettei kaikkia tarvitse eikä voi silotella ilman että niiden opetus ja idea häviää kokonaan. Grimmin saduissa on ollut selkeä pahan ja hyvän vastakkain asettelu, hyvä voittaa, paha saa ansaitsemansa. Nyt kaikki on samaa huttua ja puuroa, ettei kukaan pahoita mieltään.

Paitsi että ne alkuperäiset eivät suinkaan ole Grimmim setien luomuksia, vaan nämä veöjekset kokosivat ja muuntelivat kansanperinnettä vielä lennokkaamin kuin Topelius Kalevalaan. Ja niissä alkuperäisissä kansansaduissa ei ole ollenkaan niin selkeä vastakkainasettelu hyvän ja pahan välillä, vaan hahmot ja juonet on paljon moniulotteisempia ja raaempia. Eikä ne loputkaan ole sitä, että hyvä voittaa ja paha saa rangaistuksen, ainakaan pelkästään

Nykyään tiedetään että nää kaverit lainasivat kirjoja kirjastosta ja kokosivat niistä oman kokoelman. Eivät edes kierrelleet ympäri Saksaa tai Eurooppaa tarinoita kuunnellen, vaan kirjastosta kävivät varastamassa tarinat.

Lönnroth sentään kävi venäjän Karjalassa keräilemässä ja kuuntelemassa runolaulantaa.

Kalevalasta on kaksi versiota. Ensimmäinen ei ole niin suosittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi