Miksi tilitoimistot skannaa edelleen paperilaskuja sähköisiin järjestelmiin?
Ihan käsittämätöntä pitää sopimusmaksuja korkeina viitaten manuaaliseen työhön, eikö kaikkien luulisi osata jo käyttää sähköistä laskutusta?
Luulisi että motivaatio skannailla asiakkaiden laskuja pistäisi vauhtia digiloikkaan.
Kommentit (10)
Meille tulee paljon laskuja paperisina ulkomailta. Euroopassa esim. Italia on takapajula josta ei laskuja osata lähettää edes sähköpostin liitteenä. Sama tilanne Ranskassa. Jenkit ja itämaat nyt vielä ymmärtää, mutta kun Euroopastakin laskut tulee paperisina...
Digilaskut ovat aina paperilaskuja kalliimpia. Alkusijoitus näyttää toki edullisemmalta, mutta kaikkine kuluineen digilaskut tulevat kalliimmiksi.
T: 5 vuotta e-laskuja
En osaa vastata, koska en tiedä mihin viittaat. En skannaile mitään. Jos aineisto on paperina, antaa olla. Jos sähköisenä niin se on sitä aidosti tai skannauspalvelun kautta tulleena.
- tilitoimistoyrittäjä
Sähköinen laskutusjärjestelmä on kallis hankinta ja siitä tulee kannattava (paperisten skannaamista edullisempi) vasta sitten, kun niitä laskuja on kuukaudessa tuhansia.
Kaikki kuitit eivät myöskään tule digitaalisena. Yrittäjätkin käyvät esim Puuilosta ostamassa tarvikkeita ja ihan sellainen tavallinen ostoskuitti sieltä saadaan.
Olin kirjanpitäjä ja tykkäsin työstäni, kunnes se muuttui sähköiseksi. Meni aikaa, ennenkuin ymmärsin, että mikä siinä tökkii, mutta kokonaisuus on minulle vaikeampi hahmottaa, kun kaikki on sähköisenä ja vihaan syvästi eri sovellusten kanssa värkkäämistä ja sitä ylimääräistä työtä, mikä tulee siitä, kun kaikkien eri sovellusten kuitit pitää täsmäyttää keskenään ja ero pitää yrittää etsiä sähköisesti ja huh.
Meille tulee toimijoilta kuten vaikka Elisa paperilaskuja, jotka on skannattu käsin. Sitten sen tiedot on kirjattu käsin sähköiseen laskutusjärjestelmään tilitoimiston toimesta, ja liitteestä löytyy skannattu kuva.
Joku nämä kaikki skannaus/täyttö ja liittotyöt tekee.
Ohjelmistot ja järjestelmät ei vielä likimainkaan siinä kunnossa että olisi mahdollista. Lisäksi iso osa käyttäjistäkään ei sillä tasolla. Pienessä mittakaavassa paperi vaan kustannustehokkaampi, joskin työläämpi.
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee toimijoilta kuten vaikka Elisa paperilaskuja, jotka on skannattu käsin. Sitten sen tiedot on kirjattu käsin sähköiseen laskutusjärjestelmään tilitoimiston toimesta, ja liitteestä löytyy skannattu kuva.
Joku nämä kaikki skannaus/täyttö ja liittotyöt tekee.
Ja joku on ostanut sen palvelun. Ainakin minun tilitoimistossani katsotaan aina asiakkaan kanssa minkä verran on järkeä sähköistää kustannusmielessä sekä miten se vaikuttaa kenenkin työhön. Itse en skannaile mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meille tulee paljon laskuja paperisina ulkomailta. Euroopassa esim. Italia on takapajula josta ei laskuja osata lähettää edes sähköpostin liitteenä. Sama tilanne Ranskassa. Jenkit ja itämaat nyt vielä ymmärtää, mutta kun Euroopastakin laskut tulee paperisina...
Ja täälläkin on neuvottu ottamaan pädin ruudusta kuva kännykällä ja sitten liittämään se kuva esimerkiksi Kelan hakemukseen. Että kyllä ihan täältä kotimaasta löytyy näitä uusavuttomia digitumpeloita.
Asiakkaalle se digitaalinen lasku on kalliimpi kuin skannattu. Vai oletitko, että digiloikka on ilmainen?