Kannattaako ostaa alle tonnin auto
Kommentit (67)
Kyllä kannattaa. Kevyt auto kuluttaa vähemmän.
Ei kannata. Päälle tulee vielä verot ja vakuutukset, pakolliset huollot. Taksilla ajelu saattaa tulla paljon edullisemmaksi, jos ajoa vähän.
Olen ostanut 1000-3000 autoja. Korjauskassaa on ollut 1500. Halvemmaksi nuo halvat ovat tulleet kuin uudet tai kalliimmat. Olen tarkistanut myynti-ilmoituksesta, että on autokorjaamon tai mekaanikon korjaama. Nuohan välillä tekee sivubisneksenä sitä, että harrastavat korjaamista oppiakseen itsekin lisää. Laitettuihin tunteihin nähden heille jää vain pieni korvaus. Hyviä autoja olen saanut. 3 vanhaa autoa olen omistanut. Nykyisellä olen ajanut jo 7 vuotta.
Hyvin olen pärjännyt tonnin autoilla, sellaisia käyttikset, ns. kesäauto sitten vähän kalliimpi.
T. ajoneuvoasentaja
Minun kolmen autoni arvo taitaa olla yhteensä tonni. Ajoa on sen verran enemmän, että vara-auto on tarpeen. Kilometrit ovat halpoja, kun meillä asuu autonasentaja. Uudemman ja kalliimman auton käyttäjänä joutuisin maksamaan huolloista ja korjauksista paljon enemmän. Nyt ne tehdään enimmäkseen kotipajalla.
Pitää osata ostaa sellainen, että ei heti hajoa käsiin. Itse kun ostin 14 vuotiaan Rellun, oli ollut vain kaksi omistajaa ennen mua ja huollettu liikkeessä koko tuon 14 vuoden ajan.
Hinta oli alle tonnin ja nyt oon kaksi ja puoli vuotta ajellut ilman isompia murheita. Toki pitää itse osata huoltaa ja korjatakin ainakin jonkin verran, ettei tarvitse heti olla viemässä korjaamolle ihan pienistä vioista, joita halpoihin autoihin väistämättä tulee.
Ei kannata, varsinkaan jos ei osaa itse korjata, noissa romuissa on joka vuosi hirveästi laittamista että pääsee edes leimata läpi ja kokemusta nää saattaa jättää kesken matkan. Mielummin ostaisin jonkin mahdollisimman uuden edullisen pikkuauton...
Se on tuuripeliä. Se ei ole turvallinen eikä mukava.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, varsinkaan jos ei osaa itse korjata, noissa romuissa on joka vuosi hirveästi laittamista että pääsee edes leimata läpi ja kokemusta nää saattaa jättää kesken matkan. Mielummin ostaisin jonkin mahdollisimman uuden edullisen pikkuauton...
Minulla on ollut seitsemän tuhannen hintainen uudehko auto, joka oli periaatteessa enemmän pajalla kuin tiellä.
Sitten on ollut 22 vuotta vanha 800 euroa maksanut kiertopalkinto, jolla ajoin liki 40 000 km pelkästään öljyjä, suodattimia ja tulpat vaihtaen. Tämä meni vaihtoon takkuavan vaihteiston takia ja tilalle tuli tonnin auto, jossa on täydellinen huoltokirja. (Edellinen lintta näkyy olevan liikenteessä edelleen...)
Se on rahapeli hyvillä kertoimilla.
30 000 euron autossa häviät arvonalenemassa monta tuhatta joka vuosi satavarmasti.
Tonnin autolla pääset parilla tonnilla vuoden suurella todennäköisyydellä.
9 vuotta ja 200000 km tonnin Volvolla. Autolla on ikää nyt 28 vuotta eikä sitä ole vielä tarvinnut edes hitsata. Bensaa palaa rumasti mutta muuten käyttökustannukset todella pienet.
Riippuu autosta ja huoltotaidoista. Tiedän parin sadan euron auton, joka on ollut huippukunnossa ja toisaalta kymppitonnin auton, joka viihtyy pajalla. Jos tietää mitä tekee, niin halvallakin voi saada menopelin.
Vierailija kirjoitti:
Järkevämpää ostaa edes n. viiden tonnin auto.
Käyttökulut samat, mutta saa paljon paremman ja nykyaikaisemman auton.
Noo vaikea sanoa. 5000 autosta putoaa vielä muutama vuosi melkein tonni vuodessa arvo, kunnes sitä on jäljellä enää se tonni. Nykyaikaisemmassa autossa on myös nykyaikaisemman auton viat, eli kalliimpaa huollattaa.
^ Kaikista halvinta ajoa on ostaa katsastettu alle tonnin japanilainen auto ja ajaa se loppuun.
Se saattaa olla kannattavaa. Taloudellisesti luultavasti jopa kaikkein kannattavinta, mikäli ei ihan sutta osta.
Ostin 2000 Volvon, ajan sillä seitsemättä vuotta eikä oo ongelmia ollut
Samanlaisia pommeja saa ostettua 5 kuin 1tonnillakin. Itse olen nyt ajanut viimeiset kymmenen vuotta alle tonnin autoilla. Ostan auton, joka on vasta leimattu ja mahdollisimman hyvin huollettu. Eli jos on paljon korjauksia tehty, on se pelkkää plussaa. Jokaisella autolla olen sen vuoden ajellut, kilometrejä on kertynyt 30 000-50 000 jokaisen mittariin. Ei suuria kuluja ja jos on tullut jokin tosi kallis remppa, on Kuusankoski tehnyt sen.
Parin tonnin avensis tai corolla, saattaa olla hyvä peli monta vuotta, saattaajoku muukin olla, mutta eihän se tonnin auto paljon maksa. Paskan voi ostaa vaikka kahdellakymmenellä tonnilla, jos huono tsäkä käy. Että osta vaan! Vanhan auton ostaminen on ekoteko.
Tuurista se on paljon myös kiinni. Itsellä nyt kahden tonnin auto. Ei ole mennyt mitään ylimääräisiä kuluja kahden vuoden aikana. Halpoja kilometrejä. Toinen automme maksoi neljä tonnia. Siihen on perushuoltojen lisäksi vaihdettu 100 euron osa ja tuulilasi 10 vuoden aikana.
Järkevämpää ostaa edes n. viiden tonnin auto.
Käyttökulut samat, mutta saa paljon paremman ja nykyaikaisemman auton.