Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako ostaa alle tonnin auto

Vierailija
16.05.2020 |

Jos ajaa vain vähän.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton hinnalla ei ole merkitystä. Ratkaisevaa on autotallin sijainti.

Vierailija
62/67 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanut käytetyn auton viimeksi vuonna 1999. Sen jälkeen uusi noin kolmen vuoden välein.

Mutta itse ajan aika paljon, joten ei ole varaa siihen että pitäisi arpoa että uskaltaako autolla lähteä reissuun.

Helppo ratkaisu, mutta taloudellisesti täysin järjetön. Jos olisit ostanut kolmen vuoden välein, kolme vuotta käytetyn auton, olisit samalla rahalla saanut keskiluokan hintatasossa lähes joka kolmannen auton ilmaiseksi.

Kuusi vuotta vanhassa autossa on keskimäärin mitätön määrä vikoja ja suuremmat yllätykset menevät yleensä oikein huolletussa autossa valmistusvirheen piikkiin.

Jos auto on normaali määrän verran ajettu ja huollettu, ensimmäisen 5 vuoden ajan viat ovat 95% alkujaan epäonnistuneiden komponenttien pettämisiä, jotka voivat yhtälailla tapahtua 2 tai 5 vuoden iässä. Melkein voisi laatumerkkien kohdalla pitää sitä 50tkm. ajettua luotettavampana kuin uutta, koska siinä on todennäköisesti ne heikot lenkit jo pettäneet ja korjattu.

Toki on näin, että niitä kolme vuotta vanhoja autoja ei olisi tarjolla, ellei joku niitä uutena ostaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut yksi 500€ auto ja pari 2000€ autoa. Hyvin pelasivat, oli huollettu ja pidetty hyvin. Ajoin loppuun asti.

Tämä viimeisin maksoi n. 6000€, koska halusin nykyaikaisemman pelin. Mielenkiintoista on se, että tätä kalleinta autoa on jouduttu korjaamaan eniten.

Vierailija
64/67 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
65/67 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ammattilaisen korjaama, 1500€ on hyvä hinta autolle. Sillä saattaa ajaa vielä useamman vuoden, kunhan huoltaa säännöllisesti. Itse huollatan samalla, jolta ostin auton. Eteläisessä suomessa. Myy välillä facebookissa sun muissa autojaan.

Vierailija
66/67 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin minäkin, että tuurista on kiinni. Mulla oli yksi 800e maksanut iso farmari varmaan kymmenen vuotta ja ajoa tuli 200 000 km. Oli todella kestävä ja vähään tyytyväinen. Kerran vuodessa huoltoihin meni viime vuosina noin 140-300e, siinä kaikki. Ekat vuodet meni ilman huoltojakin. Mutta iso ja vanha auto, niin kalliit vakuutukset ja verot ja bensaakin se alkoi viimeisinä aikoinaan syömään sen kymmenen litraa minimissään. 

Seuraava auto maksoi reilun tonnin, oli täydellinen huoltokirja ja hyvin pidetty. Kolme kuukautta se mulla oli, ja sinä aikana siinä oli enemmän vikaa kuin tuossa aiemmassa autossa varmaan ikinä. Vaihdoin äkkiä pois. 

Vierailija
67/67 |
03.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen kun eräs tuttavani ostaa aina alle tonnin auton. Hän ajaa sillä niin kauan kuin se kestää. Ja sitten taas alle tonnin auto. Halvemmaksi se tulee kuin ajaa uudemmilla autoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä