Kannattaako ostaa alle tonnin auto
Kommentit (67)
Olen ostanut käytetyn auton viimeksi vuonna 1999. Sen jälkeen uusi noin kolmen vuoden välein.
Mutta itse ajan aika paljon, joten ei ole varaa siihen että pitäisi arpoa että uskaltaako autolla lähteä reissuun.
Vain jos osaat itse korjata
Tonnin autoon tulee paljon korjauskustannuksia
Jos et osaa itse korjata, luultavasti kannattaa ostaa halpa, mutta vähän uudempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu autosta. Maksoin omastani 300e ja olen ajellut sillä jo 4 vuotta. Vain kuluvia osia joutunut vaihtamaan. Halvallakin saa joskus hyvää.
Nämä on aina hauskoja. Olet sentään joutunut vaihtamaan kuluvia osia, joskus täällä törmää 300e autoihin, mihin ei ole tarvinnut vaihtaa kymmenen vuoden aikana yhtään osaa ja aina mennyt heittämällä katsastuksesta läpi.
No minusta on hauskempia ne uudet autot, joita joutuu näköjään korjailla aivan siinä missä vanhoja katiskojakin katsastukseen ja kuluvia osia vaihdella. Ja jotkut kuvittelee niiden kanssa pääsevänsä helpolla ja halvemmalla, hah.
Just tuli työkaverilla n. 3,5 vuotta vanhaan autoon yli 700 euron korjauslasku. Ja alkuvuodesta siinä oli muutakin vikaa (parkkitutkassa), jonka takia piti käyttää huollossa. No onhan mullakin mennyt parissa vuodessa 4000 euron, yli 10 vuotta vanhan, auton huoltoihin n. 900 euroa... että joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää osata ostaa sellainen, että ei heti hajoa käsiin. Itse kun ostin 14 vuotiaan Rellun, oli ollut vain kaksi omistajaa ennen mua ja huollettu liikkeessä koko tuon 14 vuoden ajan.
Hinta oli alle tonnin ja nyt oon kaksi ja puoli vuotta ajellut ilman isompia murheita. Toki pitää itse osata huoltaa ja korjatakin ainakin jonkin verran, ettei tarvitse heti olla viemässä korjaamolle ihan pienistä vioista, joita halpoihin autoihin väistämättä tulee.Rellu on viimeinen auto joka kannattaa ostaa, jos haluaa huolettomia kilometrejä 😂
Tämä on täysin totta. Ja jos kuitenkin rellun ehdottomasti haluaa, kannattaa ostaa max. 1000e maksavan. Rellut nimittäin ovat uudesta saakka niin suseja, että eivät voi enää huonommaksi mennä. Tämän takia on rahanhaaskausta maksaa enemmän kuin tonni rellusta kuin rellusta.
Mainittakoon, että ainoa rellunomistaja, jolta olen kuullut mitään positiivista kyseisestä merkistä, osti 500e rämän, jolla ajoi tyytyväisesti vuoden.
Ihan fiksua jos ei pelkää jäädä tien päälle, ja osaa tehdä öljynvaihdot ja muut perusjutut itse. Romikselle jos tulee kalliimpaa.
Jos haluat näyttää WeeTeeltä, niin osta pois!
Kokeiltu on. 600 egen volvo tuoreella leimalla. Vaihdoin öljyt tulpat, ajoin vuoden 30 000 km. Sitten vein vaihdossa melkein uuteen, sain siitä 50 vaihdossa. Jätin sileät vararenkaat autoon peräkonttiin.
Hyvä oli.
Ei se alle tonnin tai yli tonnin hinta mitään vielä sano. Sun pitää kattoa onko se auto kunnossa. Voithan sä saada aivan helvetin hyvän auton alle tonnilla tai vastaavasti maksaa jostain romusta yli tonnin.
25v vanhalla ajan ja heittämällä menee katsastukset. Pieni bensakippo, niin kulkee halvalla ja käynnistyy pakkasesta. On ilmastointi, keskuslukko ja sähköikkunat. Ja jos matka päättyisi, niin etsisin vastaavan.
Ostin 200 eurolla 10v sitten saksasta tuodun vanhan hyvä kuntoisen auton.
Ei ole suolassa liuotettu kuin suomessa, olen ajanut nyt 2 talvea ja leima irtosi ilman vikoja.
Ajan ainakin ensi talven tuolla, jarrut olen laittanut, pakoputken ja uusi tuulilasi, mutta lasi nyt voi hajota uudestakin autosta.
Bensaa vie reilusti, mutta lämpenee todella hyvin, viime talvena ei tullut pidettyä edes piuhassa.
Kannattaa jos ostaa tonnin setelillä.
Jotkut ostelee muutaman satasen romuja ja ajaa katsastusaikaan asti muutaman kuukauden.
ofu kirjoitti:
Kokeiltu on. 600 egen volvo tuoreella leimalla. Vaihdoin öljyt tulpat, ajoin vuoden 30 000 km. Sitten vein vaihdossa melkein uuteen, sain siitä 50 vaihdossa. Jätin sileät vararenkaat autoon peräkonttiin.
Hyvä oli.
Aika hyvin on arvo noussut kun sait 50 tonnia vaihdossa.
Riippu hinnasta ja kunnosta, jos huippukuntoinen Ferrari, niin kannattaa.
Lähtökohtaisesti autoa ei kannata ostaa jos tarve on vähäinen. Jos on kuitenkin hyvä syy (esim satunnainen tarve johon julkiset tai taksi ei taivu eikä vuokraaminen ole käytännöllistä), kannattaa ostaa mahdollisimman halpa riittävän hyväkuntoinen. Tonnilla saa kun etsii ajan kanssa. Viiden tonnin auto ei ole sen parempi, vain ehkä isompi, siistimpi tai varustellumpi. Yhtä risoja ja kalliita käyttää silti. Kymppitonnillakaan ei juuri eroa synny. Mitä kalliimpi auto ostaa, sen enemmän menettää rahaa pelkästään kalenterilehtien kääntelyllä. Siksi sidotut pääomat minimiin ja rahat kilometrikuluihin ja ylläpitoon, jos tarve on pientä.
Kannattaa osata huoltaa ja tehdä pienet korjaukset itse. Tonnin kaara on helppo myös hylätä ison remontin osuessa kohdalle ja ostaa toimiva samanlainen tilalle.
Mitä olen nettiautoa selannut 2000 luvun alkupuolen autojen suhteen, niin niissä ainakin ihan sontaa myynnissä ylihintaan. Varokaa. Hinnat on jopa kolminkertaisia auton arvoon nähden.
Tuuripeliä. Turvallinen se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti autoa ei kannata ostaa jos tarve on vähäinen. Jos on kuitenkin hyvä syy (esim satunnainen tarve johon julkiset tai taksi ei taivu eikä vuokraaminen ole käytännöllistä), kannattaa ostaa mahdollisimman halpa riittävän hyväkuntoinen. Tonnilla saa kun etsii ajan kanssa. Viiden tonnin auto ei ole sen parempi, vain ehkä isompi, siistimpi tai varustellumpi. Yhtä risoja ja kalliita käyttää silti. Kymppitonnillakaan ei juuri eroa synny. Mitä kalliimpi auto ostaa, sen enemmän menettää rahaa pelkästään kalenterilehtien kääntelyllä. Siksi sidotut pääomat minimiin ja rahat kilometrikuluihin ja ylläpitoon, jos tarve on pientä.
Kannattaa osata huoltaa ja tehdä pienet korjaukset itse. Tonnin kaara on helppo myös hylätä ison remontin osuessa kohdalle ja ostaa toimiva samanlainen tilalle.
Sadantonnin auto se vasta kalliiksi tulee. Kaupasta kun ajaa pihalle on ensimmäisen metrin jälkeen hinta tippunut kymmenen tuhatta euroa. Uudentyyppisessä autossa olevien lastentautien takia auto lisäksi makaa pajalla takuukorjauksissa enemmän kuin tiellä.
Kolmisen vuotta ajettu nyt n. 20 vuoden ikäistä autoa, käytännössä pelkällä öljynvaihdolla ja pissapoikaan nestettä, tuulilasin pyyhkijät yms. Mulla on täydet bonukset ja muutenkin kasko tuohon varsin halpa. Katsastus muistaakseni n. 60€. Eli halpoja ajokilometrejä on tullut. Jos ajat vähän ja tiedät autoista edes jotain, niin voi hyvinkin kannattaa ostaa se tonnin auto. Ei ikä yksistään kerro vielä mitään. Tarjolla on paljonkin hyvällä huoltohistorialla varustettuja vanhoja autoja ja juuri katsastettuina. Katsastus takaa nyt ainakin sen, että jarrut pelaa, valot toimii, renkaat on lailliset eikä pahoja ruostereikiä alustassa. Ja jos päästöt on ok, ei moottorikaan voi ihan p**ka olla. Mitään isoa remppaa ei tuohon tietenkään kannata teettää, sitten vaan vaihdat taas toiseen samanlaiseen. Ei hyvin huollettu, vanha auto mitään tien päälle jätä, ei ainakaan enempää kuin nämä uudet, täynnä herkkää elektroniikkaa olevat autot.
Totta. Auton ylläpitotokulut on sen verran suuria, että taksilla ajelu voi olla halvempaa, jos liikkuu vähän.