Opettajat ihmettelee miten pitäisi arvostella etäopetusjaksolla...
...vanha kunnon pärstäkerroin ei ilmeisesti sitten ulotu sinne asti? Eikö kokeita voi pitää?
Kommentit (46)
Missä ihmettelee? Juuri ennen pääsiäistä tuli OPH:sta arvosteluohjeet. Painotus on ajassa ennen etäjaksoa. Etäjakson aikana tehtyjä töitä saa kuitenkin arvioida kuten normistikin, sekä sanallisesti että numeroilla. Oppilailla on mahdollista paikkailla huonosti tehtyä alkuvuotta etätehtävillä. Jos taas mitään ei tee eikä oppilaaseen tai vanhempiin saada yhteyttä, otetaan yhteys lastensuojeluun.
Minkä luokan opet? Kyllä pitäisi osata. Ei arviointi ole ollut enää pitkään aikaan pelkkien kokeiden pitämistä. Vain päättöarviointiin tulevat arvosanat ovat olennaisen tärkeitä. Ammatillisissa kouluissa voi olla enemmän miettimistä arvioinnin osalta, jos arviointi on perustunut näyttökokeeseen.
Pärstäkertoimella ei ole mitään väliä arvioinnissa. Sen sijaan asenne ja työhalut ratkaisee aika monella menestymistä. Nyt etäkoulussa on nähnyt, että moni näistä laiskemmista oppilaista joko ei tee mitään ja päätyy siten lastensuojelun asiakkaaksi tai jos tekee, jopa haluaisi takaisin kouluun, kun siellä pääsi helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Mieti nyt. Miten valvot etäkoetta? Varmasti on kirjat auki ja kavereiden kanssaa facetimessa tsi skypessä jaetaan vastauksia.
Etäkokeen idea on, että kysymykset tehdään niin, että materiaali pitääkin olla käytössä pöydällä ja kysymykset ei koske ulkoa muistamista vaan tiedon yhdistelyä, luokittelua ja soveltamista,
Mulla on aika hyvä käsitys jo oppilaitteninosaamisesta, etenkin ysien. Etäkoulussa aktiivisia ovat ne, jotka ovat muutenkin hyviä ja fiksuja. Se ei yllätä ketään.
Pääsääntöisesti mennään siis samoilla arvosanoilla kuten tähännin saakka. Ellei homma ole mennyt ihan perseilyksi, en laske kenenkään numeroa. Ysin ja kympin rajalla horjuvat pyöristän kymppiin, jos etäjakso on mennyt hyvin.
Mutta tosiaan, minulla on oppilaana noin 10 huippua, joiden arvoin sopeutuvan tähän tilanteeseen kuin vettä vain, enkä ollut väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti nyt. Miten valvot etäkoetta? Varmasti on kirjat auki ja kavereiden kanssaa facetimessa tsi skypessä jaetaan vastauksia.
Etäkokeen idea on, että kysymykset tehdään niin, että materiaali pitääkin olla käytössä pöydällä ja kysymykset ei koske ulkoa muistamista vaan tiedon yhdistelyä, luokittelua ja soveltamista,
Tällaisiin kokeisiin pitäisi muutenkin siirtyä entistä enemmän, koska yhä enemmän tarvitaan ulkoa osaamisen sijaan tiedon hakemista ja sen soveltamista.
Kielten kokeissa pitäisi osata sanat ulkoa. Rehelliset tekevät nytkin sähköiset sanakokeet ilman apuja, epärehelliset lunttaavat. Myöskään suullisia tehtäviä eivät kaikki viitsi palauttaa, niitäpä kannattaakin laittaa myös loppukokeeseen. Kevätaurinko koettelee teinien opiskelumotivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti nyt. Miten valvot etäkoetta? Varmasti on kirjat auki ja kavereiden kanssaa facetimessa tsi skypessä jaetaan vastauksia.
Etäkokeen idea on, että kysymykset tehdään niin, että materiaali pitääkin olla käytössä pöydällä ja kysymykset ei koske ulkoa muistamista vaan tiedon yhdistelyä, luokittelua ja soveltamista,
Juu, mutta ei ole mitään mahdollisuutta valvoa sitä soveltaako oppilas itse vai neuvooko vieressä vanhempi tai tehdäänkö skypessä ryhmätyötä luokkalaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mieti nyt. Miten valvot etäkoetta? Varmasti on kirjat auki ja kavereiden kanssaa facetimessa tsi skypessä jaetaan vastauksia.
Kyllä kokeita on ollut osa on ollut ns. aineistokokeita, jossa vastaus etsitään saatavilla olevasta aineistosta. Osassa pitää olla joko tietokoneen tai kännykän kamera päällä.
Haastattelu puhelimessa antaa varmaan aika hyvän kuvan osaamisesta, varsinkin pistokokeena. Yhteen epäonnistumiseen ei kyllä kannata tuijottaa, se voi johtua mistä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärstäkertoimella ei ole mitään väliä arvioinnissa. Sen sijaan asenne ja työhalut ratkaisee aika monella menestymistä. Nyt etäkoulussa on nähnyt, että moni näistä laiskemmista oppilaista joko ei tee mitään ja päätyy siten lastensuojelun asiakkaaksi tai jos tekee, jopa haluaisi takaisin kouluun, kun siellä pääsi helpommalla.
Pärstäkerroin on oikeasti opettajien päätapa arvioida ”asennetta”.
Ei pidä paikkaansa. Se mitä tulee oppilaan suusta ulos vaikuttaa enemmän kuin ulkonäkö tai ilmeet. Jos koulu on oppilaan sanojen mukaan roskaa ja opettaja tyhmä niin ei se asenne hyvä ole oppilaalla. Yleensä myös päätään aukova oppilas samalla tulee häirinneeksi omaa ja toisten oppimista. Etäkoulun paras puoli on se, että nämä päänaukoja-oppilaat eivät pääse samalla lailla terrorisoimaan muita oppilaita kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti nyt. Miten valvot etäkoetta? Varmasti on kirjat auki ja kavereiden kanssaa facetimessa tsi skypessä jaetaan vastauksia.
Etäkokeen idea on, että kysymykset tehdään niin, että materiaali pitääkin olla käytössä pöydällä ja kysymykset ei koske ulkoa muistamista vaan tiedon yhdistelyä, luokittelua ja soveltamista,
Juu, mutta ei ole mitään mahdollisuutta valvoa sitä soveltaako oppilas itse vai neuvooko vieressä vanhempi tai tehdäänkö skypessä ryhmätyötä luokkalaisten kanssa.
Kyllä se opettaja oman oppilaansa tekstin tunnistaa. Lisäksi aika on rajattu, ei siinä pidetä Skype palavereita sellaisten oppilaiden kanssa, jotka osaavat itse vastata kysymyksiin, heillä menee aika siihen vastaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmettelee? Juuri ennen pääsiäistä tuli OPH:sta arvosteluohjeet. Painotus on ajassa ennen etäjaksoa. Etäjakson aikana tehtyjä töitä saa kuitenkin arvioida kuten normistikin, sekä sanallisesti että numeroilla. Oppilailla on mahdollista paikkailla huonosti tehtyä alkuvuotta etätehtävillä. Jos taas mitään ei tee eikä oppilaaseen tai vanhempiin saada yhteyttä, otetaan yhteys lastensuojeluun.
Toivottavasti näin on. Meillä on etäopetuksessa 9-luokkalainen, joka tekee tunnollisesti kaikki tehtävänsä ja vieläpä varmasti erittäin hyvin. On varmasti luokallaan ainoita, jotka kykenevät oikeasti etäopiskeluun. Siitä huolimatta hän stressaa päättöarvosanojensa suhteen tietäen, että tarvitsee mahdollisimman hyvän keskiarvon päästäkseen lukioon sinne, mihin tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti nyt. Miten valvot etäkoetta? Varmasti on kirjat auki ja kavereiden kanssaa facetimessa tsi skypessä jaetaan vastauksia.
Etäkokeen idea on, että kysymykset tehdään niin, että materiaali pitääkin olla käytössä pöydällä ja kysymykset ei koske ulkoa muistamista vaan tiedon yhdistelyä, luokittelua ja soveltamista,
Tämmöisestä soveltavammasta kokeesta saa 1/3 luokkaa hylätyn vaikka materiaalit saisivat olla esillä.
Jotkut hyvät oppilaat ovat menneet siitä mistä aita on matalin. Yhdessä vastauksessa on voinut olla kolmea eri fonttia (!) ja sellaisia käsitteitä, joita koulussa ei ole käyty. Copy-paste vastauksista tulee valitettavasti nelonen.
Vierailija kirjoitti:
Haastattelu puhelimessa antaa varmaan aika hyvän kuvan osaamisesta, varsinkin pistokokeena. Yhteen epäonnistumiseen ei kyllä kannata tuijottaa, se voi johtua mistä vaan.
Useimmilla aineenopettajilla ei ole virkapuhelinta emmekä saa soittaa oppilaillemme. Esim. meidän koulussa ei ole kuin erityisopettajalla ja rehtorilla. Naurettavaa minunkin mielestäni, mutta tämä on näitä keinoja joilla kunnat säästää.
Minusta 9 luokkalaiset pitäisi saada takaisin kouluun viimeistään toukokuun alussa niin että niille voidaan antaa objektiiviset ja oikeudenmukaiset arvosanat. Riskiryhmään kuuluvat oppilaat ja opettajat jollain erikoisjärjestelyillä (etä/pienryhmä).
Jos kasiluokkalaisilla on sellaiset aineet missä 8 luokan arvosana jää lopputodistukseen, niin niille sitten kirjallinen koe koulussa, vaikka liikuntasalissa niin saadaan pidetty turvavälit.
Muuten, suulliset kuulustelut meetin kautta, ja sitten sellaiset koet missä kirjallisuus saa olla esillä yhdistettynä essee vastauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta 9 luokkalaiset pitäisi saada takaisin kouluun viimeistään toukokuun alussa niin että niille voidaan antaa objektiiviset ja oikeudenmukaiset arvosanat. Riskiryhmään kuuluvat oppilaat ja opettajat jollain erikoisjärjestelyillä (etä/pienryhmä).
Jos kasiluokkalaisilla on sellaiset aineet missä 8 luokan arvosana jää lopputodistukseen, niin niille sitten kirjallinen koe koulussa, vaikka liikuntasalissa niin saadaan pidetty turvavälit.
Muuten, suulliset kuulustelut meetin kautta, ja sitten sellaiset koet missä kirjallisuus saa olla esillä yhdistettynä essee vastauksiin.
Historia päättyy 8:lle. Jotain valinnaisia saattaa myös päättyä kasin keväällä. Muut kyllä pitäisi jatkua ysilläkin ja ysillä uutena tulee yhteiskuntaoppi (historian tilalle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pärstäkertoimella ei ole mitään väliä arvioinnissa. Sen sijaan asenne ja työhalut ratkaisee aika monella menestymistä. Nyt etäkoulussa on nähnyt, että moni näistä laiskemmista oppilaista joko ei tee mitään ja päätyy siten lastensuojelun asiakkaaksi tai jos tekee, jopa haluaisi takaisin kouluun, kun siellä pääsi helpommalla.
Pärstäkerroin on oikeasti opettajien päätapa arvioida ”asennetta”.
Ei pidä paikkaansa. Se mitä tulee oppilaan suusta ulos vaikuttaa enemmän kuin ulkonäkö tai ilmeet. Jos koulu on oppilaan sanojen mukaan roskaa ja opettaja tyhmä niin ei se asenne hyvä ole oppilaalla. Yleensä myös päätään aukova oppilas samalla tulee häirinneeksi omaa ja toisten oppimista. Etäkoulun paras puoli on se, että nämä päänaukoja-oppilaat eivät pääse samalla lailla terrorisoimaan muita oppilaita kuin ennen.
Anteeksi, off-topic.
Mutta jos opettaja on oppilaan mielestä tyhmä ja koulu turha, niin miksi se saa vaikuttaa arvosanaan? Jos osaa sen mitä vaaditaan, niin eikö se on se mistä se arvosana pitää tulla? Jos kaikista kokeista ja kuulusteluista, harkkatyöstä saa kympin, niin kyllä siinä todistuksessa myös pitää olla se 10 vaikka tunneilla ei ole tehnyt mitään muuta kun kaivannut nenää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti nyt. Miten valvot etäkoetta? Varmasti on kirjat auki ja kavereiden kanssaa facetimessa tsi skypessä jaetaan vastauksia.
Etäkokeen idea on, että kysymykset tehdään niin, että materiaali pitääkin olla käytössä pöydällä ja kysymykset ei koske ulkoa muistamista vaan tiedon yhdistelyä, luokittelua ja soveltamista,
Tuon etäkokeen tehtävien kanssa voi joku muu kuitenkin auttaa. Kotona se isosisko tai veli osannee yhdistää tietoa, luokitella ja soveltaa. Ja kappas oppilas saakin näin paremman numeron, kun on vain fiksuja apujoukkoja.
Mieti nyt. Miten valvot etäkoetta? Varmasti on kirjat auki ja kavereiden kanssaa facetimessa tsi skypessä jaetaan vastauksia.