Pyörän etujousitus notkuu
Siis jouset ovat muutenkin menneet aikaa myöten huonoiksi ja pidän niitä lukkoasennossa kun en kaupunkiajossa sellaisia periaattessa tarvitse, mutta siis etujarrulla jarruttaessa jokin siellä antaa hieman periksi. Pelkään että jousitus joskus murtuu tuosta kohdasta missä metalliset jousien kuoret menevät putkiin sisälle. Kun esim. pitää etujarrua pohjassa ja nöykyttää pyörää edestakaisin huomaa kuinka jonkun millin antaa periksi. Miten tuon pystyy korjaamaan vai pitääkö vaihtaa koko haarukka uuteen (en itse osaa)?
Kommentit (23)
Siis ei ole ylös-alas liikettä vaan eteen-taakse suuntaista.
Minkä helvetin takia sulla on kaupunkiajossa jousitettu pyörä?
Voisi kuvitella, että siinä on ainakin varmistus, ettei se mäntä tule ulos sieltä putkesta.
Miksi ihmiset ostavat sellaisia pyöriä joita eivät edes tavitse. Kaupunkiajossa muutenkin menee enimmäkseen ihan hyvin joku perus mummofillari ja on helppo korjata itse
Vierailija kirjoitti:
Minkä helvetin takia sulla on kaupunkiajossa jousitettu pyörä?
Jos ei raski ostaa eri pyörää maastoajeluun.
Eri
Siis kyseessä on ihan markettitason hybridipyörä käytettynä tosin ostettu ja muutamat osat on joutunut jo vuosien varrella vaihtamaan. Hinta uutena ollut varmaan jotain 400 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä helvetin takia sulla on kaupunkiajossa jousitettu pyörä?
Eikö saisi olla? Luuletko, että pyöräreitit on jotain silkkiä täällä?
Pitäiskö autoista ja moottoripyöristäkin ottaa jousitus pois? Ihan turha!
Vierailija kirjoitti:
Siis kyseessä on ihan markettitason hybridipyörä käytettynä tosin ostettu ja muutamat osat on joutunut jo vuosien varrella vaihtamaan. Hinta uutena ollut varmaan jotain 400 euroa.
Tuolla hinnalla ei saa muuta kuin romua ja sen varmaan nyt tässä huomasitkin. Vähän sama jos uusi perheauto maksaisi kaupassa 5000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ostavat sellaisia pyöriä joita eivät edes tavitse. Kaupunkiajossa muutenkin menee enimmäkseen ihan hyvin joku perus mummofillari ja on helppo korjata itse
Entä, jos on muutakin käyttöä kuin kaupunkiajo?
ottaisin sen liikkuvan osan pois ja vaihtaisin k yrpäni siihen tilalle ja alkaisin n ussimaan.
No ei se minusta ihan romua ole jos 5 tai 6 vuotta on ajoa kestänyt yhteensä. Jarrupaloja ja vaihdevaijereita on mennyt muutama vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
No ei se minusta ihan romua ole jos 5 tai 6 vuotta on ajoa kestänyt yhteensä. Jarrupaloja ja vaihdevaijereita on mennyt muutama vaihtoon.
Kannattaa ostaa uusi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ostavat sellaisia pyöriä joita eivät edes tavitse. Kaupunkiajossa muutenkin menee enimmäkseen ihan hyvin joku perus mummofillari ja on helppo korjata itse
Tehokkaat jarrut on tärkeät juuri kaupungissa.
alan epäillä ettei ihminen ole käynyt kuussa. jos tämän palstan voimin sinne yritettäisiin niin keittiöjakkara olisi korkein paikka. onko totta että pitää jättää aivot narikkaan kun tulee palstalle. tiedottomille tiedoksi narikka on se paikka ravintolan aulassa johon palsat jätetään .
Vierailija kirjoitti:
Siis kyseessä on ihan markettitason hybridipyörä käytettynä tosin ostettu ja muutamat osat on joutunut jo vuosien varrella vaihtamaan. Hinta uutena ollut varmaan jotain 400 euroa.
Yhtään järkevien joustohaarukoiden hinnat on 150€->
Eli oliko muuten vastaavaa fillarii marketis selvästi alle 300€?
Halvat joustokeulat myös painaa niin paljon että hyöty on +-0.
Jos nyt tuntuu välys jota ei aiemmin ole ollut, sieltä on luultavasti nestepaine hävinnyt kokonaan. Jo lukitsemisen tarve kertoo samasta.
Jos nesteet on olleet pidempään pois on muille osille saattanut tulla rasitusta sen verran, että tiiviyskin on voinut kärsiä enemmän. Lukitus ei ole sama kuin kiinteä haarukka, vaan nesteen puuttuessa koko rasitus on lukituksen varassa.
Ei tuota selvitä muulla kuin huoltamalla haarukan. Jos tiiviys on mennyt ja geometria kärsinyt, se voi tarkoittaa uuden haarukan tai uuden pyörän ostoa. Ainoa jolla se selviää on, jos siinä on jotain näkyvää tai jos täyttämällä nesteet ei pysy vaimentimissa. Parhaassa tapauksessa vain joku tiiviste on vaihdettava.
Okei. Mutta siis ei pitäisi olla kuitenkaan vaarallinen sillä tavalla että murtuisi jostakin kohden jarruttaessa tai muuten? Mitään ulkoisia murtumia en mistään löytänyt kun tarkkaan tutkin. Kai tuollainen nitkutus pitkässä juoksussa voi sellaisiakin aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
No ei se minusta ihan romua ole jos 5 tai 6 vuotta on ajoa kestänyt yhteensä. Jarrupaloja ja vaihdevaijereita on mennyt muutama vaihtoon.
Jos jarrupaloja ja vaijereita on mennyt jo vaihtoon, todennäköisesti myös vaimenninten tiivisteiden elinkaari on mennyt. Samaan kestoikään ne on luultavasti määritetty. Helpoiten asia selviää, kun käytät jossain pyörähuollossa arviolla ja kysyt minkälainen homma olisi laittaa kuntoon. Parhaassa tapauksessa se on pari O-rengasta ja nesteet vaimentimeen. Edullisemmissa markettipyörissä ei kuitenkaan välttämättä vaimentimia ole suunniteltu ja toteutettu huoltoja silmälläpitäen.
Siksi sitä kutsutaan jousitukseksi....