Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä selittää lapsen häirikkökäyttäytymistä?

Vierailija
31.03.2020 |

Voiko autismi tai ADHD selittää sitä, että 4v lapsella on pakonomainen tarve kiusata sisarustaan. Tottelematon, huutaa, keskittymisvaikeuksia, aistiyliherkkyyttä. Sisarus on myös erityinen, joten se kasvattaa todennäköisyyttä, että tuolla toisellakin voi olla neurologista häikkää. Mutta tuo sisarus ei ole ikinä häiriköinyt ja kiusannut. En vaan ymmärrä mistä tuo käytös voi johtua. Vaikka olisi kuinka paljon ulkoilua, toimintaa ja huomiota, niin silti hän alkaa häiriköimään. Eikä se mene normaalin sisarusnahistelun piikkiin, koska sitä on niin paljon. Lisäksi se tottelemattomuus. 2 vuotta sitten näitä ongelmia ei ollut ollenkaan. Viimeisen vuoden aikana tilanne on pahentunut. Ei se pelkkää uhmaikääkään voi olla.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lapsi esimerkiksi keskittyy tekemiseen tai leikkiin? Luulen, että adhd:ssa se vilkkaus ja keskittymiskyvyttömyys ei tule yhtäkkiä, vaan jälkiviisaana vanhemmat huomaavat piirteet kyllä jo taaperoajoilta.

Ja mitä autismiin tulee, niin kykeneekö lapsi leikkimään vastavuoroisesti ikätovereiden kanssa? Onko katsekontakti poikkeava? Ymmärtääkö ikätasoisesti sosiaalisia sääntöjä ja toisten eleitä? Ymmärtääkö puhetta? Onnistuuko vastavuoroinen keskustelu? Vastaako puhutteluun tai esimerkiksi kun häntä kutsutaan nimellä?

Häiriökäyttäytymisellä ei ole aina neurologista syytä. ADHD ja autismissa on omat diagnoosikriteerit, ja jos häiriköinti on ainoa näkyvä ongelma, niin kyse voi olla ihan vuorovaikutusongelmista tai siitäkin, että syystä tai toisesta vanhemmilla ei ole voimavaroja laittaa rajoja. Sanoit että yksi lapsi teillä on neurologisesti poikkeava. Ei ole mitenkään tavatonta, että tällaisen lapsen sisarus oireilee paitsioon jäämistä jollain tavalla. Totta kai myös on mahdollista, että on kyse neurologisesta poikkeavuudesta, mutta usein se näkyy muutenkin lapsen kehityksessä eikä tule näkyväksi yhtäkkiä. Tavallaan vanhemmat enemmän havahtuvat siihen, että lapsi ei opi ikätasoisesti asioita 3-4-vuotiaana, mutta tunnistavat piirteet kyllä jo vauva-ajalta.

Vierailija
2/2 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsi esimerkiksi keskittyy tekemiseen tai leikkiin? Luulen, että adhd:ssa se vilkkaus ja keskittymiskyvyttömyys ei tule yhtäkkiä, vaan jälkiviisaana vanhemmat huomaavat piirteet kyllä jo taaperoajoilta.

Ja mitä autismiin tulee, niin kykeneekö lapsi leikkimään vastavuoroisesti ikätovereiden kanssa? Onko katsekontakti poikkeava? Ymmärtääkö ikätasoisesti sosiaalisia sääntöjä ja toisten eleitä? Ymmärtääkö puhetta? Onnistuuko vastavuoroinen keskustelu? Vastaako puhutteluun tai esimerkiksi kun häntä kutsutaan nimellä?

Häiriökäyttäytymisellä ei ole aina neurologista syytä. ADHD ja autismissa on omat diagnoosikriteerit, ja jos häiriköinti on ainoa näkyvä ongelma, niin kyse voi olla ihan vuorovaikutusongelmista tai siitäkin, että syystä tai toisesta vanhemmilla ei ole voimavaroja laittaa rajoja. Sanoit että yksi lapsi teillä on neurologisesti poikkeava. Ei ole mitenkään tavatonta, että tällaisen lapsen sisarus oireilee paitsioon jäämistä jollain tavalla. Totta kai myös on mahdollista, että on kyse neurologisesta poikkeavuudesta, mutta usein se näkyy muutenkin lapsen kehityksessä eikä tule näkyväksi yhtäkkiä. Tavallaan vanhemmat enemmän havahtuvat siihen, että lapsi ei opi ikätasoisesti asioita 3-4-vuotiaana, mutta tunnistavat piirteet kyllä jo vauva-ajalta.

Mielekkääseen tekemiseen lapsi keskittyy hyvin. Ei ongelmia. Mutta epämielenkiintoiseen tekemiseen on aluksi aivan mahdoton keskittyä. Kuten pukemiseen.

Jatkuvasti joutuu toistamaan ohjeet ja kädestä pitäen pukemaan.

Lapsi leikkii kyllä muiden lasten kanssa. Leikkitaidot eivät kuitenkaan ihan ole ikätasoisia. Helposti tulee konflikteja, eikä sosiaaliset kyvyt riitä hoitamaan mitään tilanteita. Ei ymmärrä sosiaalisia sääntöjä, en tiedä kuinka paljon 4v sellaisia normaalistikaan ymmärtää. Hankala sanoa kuinka paljon ymmärtää eleitä. Osoittamisen ja perusilmeet ymmärtänee. Puheen ymmärrys aika hyvää. Hänen kanssaan pystyy keskustelemaan. Ja tottelee nimeään.

Rajoja meillä laitetaan kyllä jatkuvasti. Kielletään uudestaan ja uudestaan, on rankaisut ja palkinnot. En nää, että meidän reagoimisella olisi juuri mitään väliä. Vaan pakonomainen häiriköinti ja tottelemattomuus jatkuu.

Enkä usko, että hän olisi jäänyt jotenkin paitsioon. Yllinkyllin on saanut huomiota ja kahdenkeskistä aikaa vanhempien kanssa.

Hänen taidot ovat muutoin aika ikätasoiset. Hahmottamisessa voi kyllä olla jotain häikkää. Se näkyy esim. piirtämistaidoissa. Lisäksi hän oppi myöhään puhumaan. Ja oli taaperona epätavallisen kömpelö karkeamotoriikaltaan.

Kyllä noita piirteitä on, joita voisi yhdistää ADHD tai autismiin, mutta ovatko ne tarpeeksi vahvoja. Ja onko se ongelman juuri eli häiriköinti ja tottelemattomuus yhtään tyypillisiä noissa neurologisissa poikkeavuuksissa?

Jos kyse on vuorovaikutusongelmista, niin mitä tuo käytännössä tarkoittaa?

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän