Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei Suomelle kelpaa Eurofighter, kelpaa kuitenkin esim. Britannialle ja Saksalle?

Vierailija
10.01.2020 |

Ja samaan aikaan puhutaan EU:n yhteisestä puolustuksesta?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanha kone. suunnittelevat jo uutta konetta

mies51v

Vierailija
2/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Suomelle ole ikinä kelvannut se mitä muillakin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eurofighter Typhoon on saksalaisten ja brittien yhdessä kehittämä. Tietenkin ovat ottaneet sen myös käyttöön.

Vierailija
4/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnoittelulla jotain tekemistä asian kanssa?

Vierailija
5/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ilmasto-olot ovat kylmemmät kuin Saksan ja Iso-Britannian.

Vierailija
6/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pärjää suhoille, fakta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi voisi ostaa esimerkiksi Messerschmitt- tai Stuka- hävittäjiä noiden Typhoonien sijasta.

Vierailija
8/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap noin yksinkertaisen kannata ajatella niin monimutkaista asiaa kuin tuo hävittäjähankinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eurofighter Typhoon on saksalaisten ja brittien yhdessä kehittämä. Tietenkin ovat ottaneet sen myös käyttöön.

Ryhmittymässä ovat mukana myös Italia ja Espanja, alun perin myös Ranska, joka sittemmin irtautui ja alkoi kehittää omaa Dassault Rafalea, joka myös on tarjolla Suomelle.

Vierailija
10/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pärjää suhoille, fakta.

Tasaväkisiä. Sanoisin, että lievästi parempi kuin Su-35.

mies51v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei kelpaa? Onhan se mukana valintaprosessissa edelleen. Parhaillaan koeajettavana. Ainakin periaatteessa valinta on vielä täysin auki.

Vierailija
12/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos verrataan F-35 ja eurofighteria niin tässä on hyvä vertailu koneista. Kumpaakaan konetta ei ole tarkoitettu dogfightiin ja jos tuohon joudutaan on joku mennyt pieleen jo alunperin.

https://aviatia.net/eurofighter-vs-f35/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen ilmasto-olot ovat kylmemmät kuin Saksan ja Iso-Britannian.

Sama -50 astetta pakkasta siellä Saksan ja Englannin taivaalla on kuin Suomenkin. Jos lentsikka kestää hyytymättä sen, niin eiköhän kestä myös maan pinnalla, oli sää mikä hyvänsä.

Vierailija
14/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eurofighter Typhoon on saksalaisten ja brittien yhdessä kehittämä. Tietenkin ovat ottaneet sen myös käyttöön.

Ryhmittymässä ovat mukana myös Italia ja Espanja, alun perin myös Ranska, joka sittemmin irtautui ja alkoi kehittää omaa Dassault Rafalea, joka myös on tarjolla Suomelle.

Johonkin isäpapan pököttiin mielikuvansa perustavat kadunmiehet naureskelevat Rafalelle, mutta todellisuudessahan kyseessä on todennäköisesti kisan finaalissa oleva huippuluokan tuote. Täysin valmis kone, jota valmistajamaa käyttää ainoana koneenaan vuosikymmenet (päivitykset 100% varmaa). Omasuoja on huippua, asejärjestelmät laadukkaat ja lento-ominaisuudet sekä toimintasäde todella hyvät. Ranskalaiset hävittäjät on menestyneet Ilmavoimien valinnoisssa jo aiemminkin:  Mirage III ihastutti Suomessakin 60-luvulla (poliittiset syyt päätyi Migiin) ja Mirage 2000 oli kisassa kakkosena kun Hornet-valinta tehtiin (hinta ratkaisi, tosin hornetit tulivat sitten lopulta kalliimmaksi koska dollari vahvistui).

Loppuvalinta tehdään F-35 ja Rafalen välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen ilmasto-olot ovat kylmemmät kuin Saksan ja Iso-Britannian.

Sama -50 astetta pakkasta siellä Saksan ja Englannin taivaalla on kuin Suomenkin. Jos lentsikka kestää hyytymättä sen, niin eiköhän kestä myös maan pinnalla, oli sää mikä hyvänsä.

Tiijätkös että kun lentsikka painaa yliääninopeudella päin harvaakin kylmää ilmaa niin rakenteiden ongelma ei ole kylmyys vaan kuumuus kun koneen pintaa hyväileekin kuuma kokoonpuristunut ilma.

Se on aivan eri tilanne kuin kököttää taivasalla paukkupakkasessa jossain varalaskupaikan takanurkassa.

Vierailija
16/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eurofighter Typhoon on saksalaisten ja brittien yhdessä kehittämä. Tietenkin ovat ottaneet sen myös käyttöön.

Ryhmittymässä ovat mukana myös Italia ja Espanja, alun perin myös Ranska, joka sittemmin irtautui ja alkoi kehittää omaa Dassault Rafalea, joka myös on tarjolla Suomelle.

Johonkin isäpapan pököttiin mielikuvansa perustavat kadunmiehet naureskelevat Rafalelle, mutta todellisuudessahan kyseessä on todennäköisesti kisan finaalissa oleva huippuluokan tuote. Täysin valmis kone, jota valmistajamaa käyttää ainoana koneenaan vuosikymmenet (päivitykset 100% varmaa). Omasuoja on huippua, asejärjestelmät laadukkaat ja lento-ominaisuudet sekä toimintasäde todella hyvät. Ranskalaiset hävittäjät on menestyneet Ilmavoimien valinnoisssa jo aiemminkin:  Mirage III ihastutti Suomessakin 60-luvulla (poliittiset syyt päätyi Migiin) ja Mirage 2000 oli kisassa kakkosena kun Hornet-valinta tehtiin (hinta ratkaisi, tosin hornetit tulivat sitten lopulta kalliimmaksi koska dollari vahvistui).

Loppuvalinta tehdään F-35 ja Rafalen välillä.

Ne isäpapan Peugeotit olivat hyviä ja kestäviä autoja. Tarkoitan esim malleja 404 ja 504.

Vierailija
17/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä vertailuista olen lukenut että suomi saisi parisataa Gripeniä halvemmalla kuin 60 F-35:sta, mukaan lukien eilnkaarikustannukset. Jostakin luin että F-35 lentotuntikustannukset taisivat olla joku 40 000$ vs. alle 10000€ Gripenille. Jos 60 hävittäjää on katsottu että tarvitaan vähintään ja tuo Gripen ei ole aivan yhtä hyvä, eikö olisi ihan kohtuullisen järkevä strategia ostaa tuplamäärä näitä edullisempia hävittäjiä ja laittaa sitten 3-kertainen määrä tehtäville. Joukossa on suojaa ja jos muutama tippuu, toiset pääsevät läpi.

Eihän tuo Gripen ehkä optimaalinen ole, mutta SUomella kun ei ole aivan rajaton puolustusbudjetti. Olen lisäksi miettinyt mistä tuo 10 mrd€ rahoitus revitään, kun nykyinenkin valtion budjetti on negatiivinen ja veronkorotuksia pitää tehdä jo huoltosuhteen huononemisen takia jo lähivuosina. Ehkäpä meille tulee joku 5% lisävero hävittäjien rahoittamiseen..?

Vierailija
18/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen ilmasto-olot ovat kylmemmät kuin Saksan ja Iso-Britannian.

Sama -50 astetta pakkasta siellä Saksan ja Englannin taivaalla on kuin Suomenkin. Jos lentsikka kestää hyytymättä sen, niin eiköhän kestä myös maan pinnalla, oli sää mikä hyvänsä.

Tiijätkös että kun lentsikka painaa yliääninopeudella päin harvaakin kylmää ilmaa niin rakenteiden ongelma ei ole kylmyys vaan kuumuus kun koneen pintaa hyväileekin kuuma kokoonpuristunut ilma.

Se on aivan eri tilanne kuin kököttää taivasalla paukkupakkasessa jossain varalaskupaikan takanurkassa.

Ei ole mitään eroa. Miksei Eurofighteri tai Rafale pärjäisi taivasalla parkissa siinä missä Airbussikin. Eihän finnairkaan lennätä talvisin koneitaan yöksi Las Palmasiin parkkiin. 

Uskokaas jo: nämä Puolustusvoimien "suomalaiset erikoisolosuhteet" = huonon rahoituksen aiheuttamat rajoitteet. Itse tuotteen kyvykkyyden ja omaisuuksien suhteen niillä ei ole mitään tekemistä, paitsi ehkä siinä että mitä enemmän Puolustusvoimat laitetta mollaa meille soveltumattomaksi, niin sitä paremmin se meille oikeasti soveltuisi mutta siihen ei ole rahaa. Asioita seuranneet muistanevat varmasti Puolustusvoimien kommentit kalliista Leopard-vaunuista 90-luvun lopulla: yliraskaita ja kömpelöitä meikäläiseen maastoon, ei ole tehty Suomen talveen jne.  Kuinkas sitten kävikään kun vaunuja ilmaantui äkisti myyntiin pilkkahinnalla muutama vuosi tuon jälkeen...

Vierailija
19/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eurofighter Typhoon on saksalaisten ja brittien yhdessä kehittämä. Tietenkin ovat ottaneet sen myös käyttöön.

Ryhmittymässä ovat mukana myös Italia ja Espanja, alun perin myös Ranska, joka sittemmin irtautui ja alkoi kehittää omaa Dassault Rafalea, joka myös on tarjolla Suomelle.

Johonkin isäpapan pököttiin mielikuvansa perustavat kadunmiehet naureskelevat Rafalelle, mutta todellisuudessahan kyseessä on todennäköisesti kisan finaalissa oleva huippuluokan tuote. Täysin valmis kone, jota valmistajamaa käyttää ainoana koneenaan vuosikymmenet (päivitykset 100% varmaa). Omasuoja on huippua, asejärjestelmät laadukkaat ja lento-ominaisuudet sekä toimintasäde todella hyvät. Ranskalaiset hävittäjät on menestyneet Ilmavoimien valinnoisssa jo aiemminkin:  Mirage III ihastutti Suomessakin 60-luvulla (poliittiset syyt päätyi Migiin) ja Mirage 2000 oli kisassa kakkosena kun Hornet-valinta tehtiin (hinta ratkaisi, tosin hornetit tulivat sitten lopulta kalliimmaksi koska dollari vahvistui).

Loppuvalinta tehdään F-35 ja Rafalen välillä.

Ne isäpapan Peugeotit olivat hyviä ja kestäviä autoja. Tarkoitan esim malleja 404 ja 504.

Eivät olleet, vaan sähkövikaisia ja ruosteisia. Ranskalaiset tulee hankkia vain grilliltä, öhöhö.

T. esson baari

Vierailija
20/31 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi voi mennä seuraavaan hävittäjähankkeeseen mukaan, niin saa koneet edullisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi