Tyttären koulunkäynti kärsii toisen oppilaan takia ja opettajat eivät tee mitään
Tyttäreni on 11 vuotias ja käy viidennettä luokkaa pienehkössä alakoulussa jossa on noin 350 oppilasta. Tyttäreni on kiltti, ujo, hyvin rauhallinen ja hiljainen. On ihan keskiverto oppilas. Luokallaan on muutama villimpi tapaus, jotka häiritsevät luokkatyöskentelyä. Nyt kuitenkin näitä villimpiä oppilaita on hajautettu ympäri luokkaa, etteivät saa villiinnettyä toisiaan. Tyttäreni on kuitenkin laitettu yhden tällaisen oppilaan väliin ja hän ei pysty keskittymään koulussa. Villimpi oppilas puhuu vähän väliä, venkoilee, leikkii ja heittelee koulutarvikkeita yms. Tyttäreni tarvitsisi opiskeluun rauhan ja oman tilan, mitä hänellä ei enää ole.
Kouluun olemme olleet yhteydessä, mutta asiaa ei voi järjestellä mitenkään muuten, koska muuten luokkatyöskentely kärsii. Eli siis on ok, että tyttäreni ei voi keskittyä, jotta muut voivat. Tytär on koulun jälkeen väsynyt ja käy ylikierroksilla koska joutuu olemaan koko päivän villin oppilaan vieressä. Ja toki tästä kärsivät ne pari muutakin hiljaista ja rauhallista oppilasta luokalla, ei vain minun tyttäreni. Koululla ei vain ole resursseja järjestää muutakaan ratkaisua kuulemma.
Ja kyllä, ymmärrän etteivät nämä villit oppilaat voi mitään käytökselleen, en syytäkkään heitä vaan opettajia. Ei vain voi olla ok, että minun lapseni joutuu kärsimään ja hänen numeronsa huonontuvat jonkun toisen oppilaan takia. En tiedä mitä tehdä. Asumme pienellä paikkakunnalla, jolla ei ole muuta alakoulua. enkä haluaisi viedä tälläisen asian takia tyttäreltä tuttua ympäristöä ja kavereita. Eikä se voi olla ratkaisu tälläiseen tilanteeseen.
Kommentit (78)
Valitatte asiasta niin kauan, että väsytystaktiikalla opettaja murtuu muuttamaan käytäntöä. Voitte myös ehdottaa muuta ratkaisua tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne kyllä. Onko luokan vaihto mahdollista esim rinnakkaisluokalle tai pikkuluokalle?
En halua alkaa siirtämään tytärtäni toiselle luokalle, koska eihän hän ole tehnyt mitään. Hän on pärjännyt koulussa hyvin, ennen tätä järjestelyä. Olisi väärin alkaa erottamaan muutenkin ujoa tyttöä kavereistaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Valitatte asiasta niin kauan, että väsytystaktiikalla opettaja murtuu muuttamaan käytäntöä. Voitte myös ehdottaa muuta ratkaisua tilalle.
Olemme olleet useaan otteeseen yhteydessä kouluun. Olemme ehdottaneet jos nämä villimmät lapset menisivät esimerkiksi hetkeksi pikkuluokalle kokeilemaan yms, mutta ei. Nämä villimpien lapsien vanhemmat eivät näe asiassa ongelmaa ja heistä olisi väärin alkaa laittamaan lapsia pikkuluokalle ja erottaa muista kavereista. Kuitenkin tämä olisi ok, jos minun lapseni laitettaisiin. Pattitilanne.
Ap
Otatte enemmän itse vastuuta siitä oppimisesta. Teette läksyt ajatuksen kanssa, otatte asioista selvää, luette kokeisiin huolellisemmin, jne. Koulun jälkeen otetaan se lepohetki, kiinnitetään huomiota ruokavalioon ja liikuntaan.
Olin opettaja, ja valitettavasti usein keinot ovat vähissä. Käytännössä työ on varsin haastavaa, kun esim. kurinpidolliset toimenpiteet ovat varsin rajattuja, monet vanhemmat eivät suostu uskomaan, että heidän lapsensa aiheuttavat mitään ongelmia ja erityislapset on sijoitettu tavallisiin luokkiin, jne jne. Opeta siinä sitten varsin erilaisia ja eritasoisia ryhmiä, ja yritä antaa huomiota muillekin oppilaille, kuin niille mesoaville. En ole enää töissä, mutta säälin ystäviä ja kollegoja, jotka vielä ovat.
Tuttua. Oma lapseni on myös ollut aina se, jonka viereen rauhattomia on istutettu. Tämä meidän tapaus onneksi pystyy sanomaan häiriköijälle suoraan, että ole hiljaa eikä itse häiriinny kovin helposti, mutta silti oikeasti ihmetyttää, eikö muita tapoja villikoiden rauhoittamiseen ole kuin tämä. Tällainen touhu näyttää jatkuvan jopa yläkoulun puolella, jossa tyttäreni oli taas saanut jollain tunnilla rauhattomamman vieruskaverin (koska "siinä Xxx:n vieressä on luokan paras paikka", Xxx = tyttäreni ja kommentti opettajan suusta).
Vierailija kirjoitti:
Otatte enemmän itse vastuuta siitä oppimisesta. Teette läksyt ajatuksen kanssa, otatte asioista selvää, luette kokeisiin huolellisemmin, jne. Koulun jälkeen otetaan se lepohetki, kiinnitetään huomiota ruokavalioon ja liikuntaan.
Mitä ihmettä sönkötät?
Teette kirjallisen valituksen rehtorille, cc kunnan koulutoimesta vastaava virkamies. Vetoatte perusopetuslakiin. TArvittaessa käytätte lapsen ensin lääkärissä / kuraattorilla tms. jotta lapsen stressistä, väsymyksestä ym. on kirjallista näyttöä. Jos kirjallinen valitus kuntaan ei riitä, teette valituksen aluehallintovirastoon. Vaikka valitusrumba ei itsessää toisi ratkaisua eli teille myönteistä päätöstä, niin useimmissa tapauksissa koulu väsyy taistelemaan ja siirtää häirikön seuraavan viattoman uhrin viereen.
Niin ja taas syrjitään näitä vilkkaampia lapsia. Ei se sun hissukkahilma ole sen arvokkaampi kun se vilkkaampikaan. Miten ikinä se sun lapsi tulee pärjäämään elämässä kun kaikki on niin herkkää ja vaikeeta. Meitä on niin erilaisia ihmisiä ja siihen pitää vaan tottua että osa on vilkkaampia kun toiset.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Oma lapseni on myös ollut aina se, jonka viereen rauhattomia on istutettu. Tämä meidän tapaus onneksi pystyy sanomaan häiriköijälle suoraan, että ole hiljaa eikä itse häiriinny kovin helposti, mutta silti oikeasti ihmetyttää, eikö muita tapoja villikoiden rauhoittamiseen ole kuin tämä. Tällainen touhu näyttää jatkuvan jopa yläkoulun puolella, jossa tyttäreni oli taas saanut jollain tunnilla rauhattomamman vieruskaverin (koska "siinä Xxx:n vieressä on luokan paras paikka", Xxx = tyttäreni ja kommentti opettajan suusta).
Näin kouluissa toimitaan, vaikka käytäntö on sille kiltille ja rauhalliselle oppilaalle vahingollinen. Minulla on kolme kympin tyttöä, ja ovat jokainen vuorollaan joutuneet uhraamaan oman opiskelurauhansa näiden luokan häiriköiden vuoksi. Tästä syystä älykkäät ja oppimishaluiset lapset kannattaa hakea painotettuun opetukseen mahdollisimman varhain. Painotetuilla luokilla on keskimääräistä parempia oppilaita, vähemmän (jos ollenkaan) integroituja erityisoppilaita ja näin ollen parempi työilmapiiri ja -rauha.
Hyvä jo nyt valmistutua moniku.lttuuriseen yhteiskuntaan mikä on pelkkää kaaosta ja älämölöä
Vierailija kirjoitti:
Valitatte asiasta niin kauan, että väsytystaktiikalla opettaja murtuu muuttamaan käytäntöä. Voitte myös ehdottaa muuta ratkaisua tilalle.
Yksi muu keino olisi joko palkata kouluavustaja istumaan tuonne luokkaan tuollasten häiriköivien viereen tai häirikön ja hiljaisen väliin. En tiedä onko nykyään niin tarkkaa että pitääkö kaikilla kouluavustajilla olla varsinainen koulutus. Itse olin aikoinani muutaman kuukauden työkkäsin kautta kun olin sosiaalialalle aikomassa. Kyllä joku alalle aikova voisi ottaa "ilmaispestin" vastaan ja hänestä voisi hyötyäkin olla. On selvää ettei se opettaja aina ainoana aikuisena voi revetä joka paikkaan luokassa. Muutama aikuinen sinne lisää.
Itse saattaisin uhrata vaikka yhden lomapäiväni ja mennä sinne luokkaan istumaan ja seuraamaan työskentelyä ja näkisin miten homma pyörii. Siitä ei ehkä opettaja riemastuisi, mutta pointtina ei ole mennä arvostelemaan opettajaa vaan tukemaan omaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja taas syrjitään näitä vilkkaampia lapsia. Ei se sun hissukkahilma ole sen arvokkaampi kun se vilkkaampikaan. Miten ikinä se sun lapsi tulee pärjäämään elämässä kun kaikki on niin herkkää ja vaikeeta. Meitä on niin erilaisia ihmisiä ja siihen pitää vaan tottua että osa on vilkkaampia kun toiset.
Miten tässä syrjitään sitä "vilkasta" eli häiriköivää lasta? Hänellä ei ole subjektiivista oikeutta pilata muiden oppilaiden työrauhaa vaan päin vastoin, koululla on lain mukaan velvollisuus taata jokaiselle (myös sille rauhalliselle oppilaalle) turvallinen oppimisympäristö. Ja häirikön henkilökohtaisena terapiaeläimenä oleminen ei ole sen rauhallisen koululaisen velvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitatte asiasta niin kauan, että väsytystaktiikalla opettaja murtuu muuttamaan käytäntöä. Voitte myös ehdottaa muuta ratkaisua tilalle.
Yksi muu keino olisi joko palkata kouluavustaja istumaan tuonne luokkaan tuollasten häiriköivien viereen tai häirikön ja hiljaisen väliin. En tiedä onko nykyään niin tarkkaa että pitääkö kaikilla kouluavustajilla olla varsinainen koulutus. Itse olin aikoinani muutaman kuukauden työkkäsin kautta kun olin sosiaalialalle aikomassa. Kyllä joku alalle aikova voisi ottaa "ilmaispestin" vastaan ja hänestä voisi hyötyäkin olla. On selvää ettei se opettaja aina ainoana aikuisena voi revetä joka paikkaan luokassa. Muutama aikuinen sinne lisää.
Itse saattaisin uhrata vaikka yhden lomapäiväni ja mennä sinne luokkaan istumaan ja seuraamaan työskentelyä ja näkisin miten homma pyörii. Siitä ei ehkä opettaja riemastuisi, mutta pointtina ei ole mennä arvostelemaan opettajaa vaan tukemaan omaa lasta.
Tähän ei tietenkään ole rahaa. Avustajaresursseja ei saanut edes oman lapseni 29 oppilaan luokka alakoulussa, koska olivat "jo" 4-5-luokkalaisia (kuudennnella luokka oli vähän pienempi parin oppilaan muutettua muualle) ja tuon luokka-asteen avustajaresurssi tuli sidotuksi rinnakkaisluokkaan, jossa oli oikeasti erityisoppilas (fyysinen erityisyys). Siksi helpointa kai oli istuttaa vilkkaat rauhallisten viereen.
-7
Vierailija kirjoitti:
Teette kirjallisen valituksen rehtorille, cc kunnan koulutoimesta vastaava virkamies. Vetoatte perusopetuslakiin. TArvittaessa käytätte lapsen ensin lääkärissä / kuraattorilla tms. jotta lapsen stressistä, väsymyksestä ym. on kirjallista näyttöä. Jos kirjallinen valitus kuntaan ei riitä, teette valituksen aluehallintovirastoon. Vaikka valitusrumba ei itsessää toisi ratkaisua eli teille myönteistä päätöstä, niin useimmissa tapauksissa koulu väsyy taistelemaan ja siirtää häirikön seuraavan viattoman uhrin viereen.
Oman moraalini mukaa on myös väärin, että sitten joku muu lapsi joutuu kärsimään, jos saan oman lapseni pois tästä tilanteesta. Mutta äitinä minun on pakko ajatella ensisijaisesti omaa lastani. Rehtorille olen tehnyt kaksi kirjallista valitusta, mutta mitään ei tapahdu. Voivotellaan vaan. Mutta ei taida auttaa kun ottaa järeemmät aseet käyttöön.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Oma lapseni on myös ollut aina se, jonka viereen rauhattomia on istutettu. Tämä meidän tapaus onneksi pystyy sanomaan häiriköijälle suoraan, että ole hiljaa eikä itse häiriinny kovin helposti, mutta silti oikeasti ihmetyttää, eikö muita tapoja villikoiden rauhoittamiseen ole kuin tämä. Tällainen touhu näyttää jatkuvan jopa yläkoulun puolella, jossa tyttäreni oli taas saanut jollain tunnilla rauhattomamman vieruskaverin (koska "siinä Xxx:n vieressä on luokan paras paikka", Xxx = tyttäreni ja kommentti opettajan suusta).
Niin väärin. Onneksi lapsesi osaa ja uskaltaa sanoa suoraan, se on hienoa! Oma lapseni ei valitettavasti uskalla. Ihmetyttää myös tämä sama homma ja opettajien toiminta. Kyllä, he tekevät parhaansa, mutta muutamaa ei selvästikään kiinnosta tilanne edes. Ja parasta on kun yksi näin villimpien oppilaisen äideistä on tämän opettajan hyvä ystävä. Pienen paikkakunnan ilot.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja taas syrjitään näitä vilkkaampia lapsia. Ei se sun hissukkahilma ole sen arvokkaampi kun se vilkkaampikaan. Miten ikinä se sun lapsi tulee pärjäämään elämässä kun kaikki on niin herkkää ja vaikeeta. Meitä on niin erilaisia ihmisiä ja siihen pitää vaan tottua että osa on vilkkaampia kun toiset.
Painu vi t tt uun.
R os k a vä ki saa aina häiriköidä ihan rauhassa ja muitten pitäisi sopeutua. EI KÄY!
Sama pas kasakki sitten vanhempana asuu vuokraslummeissa ja rikkoo paikkoja minkä ehtii ja kunnon ihmiset vaan maksavat.
Voidaanko pitää keskustelu asiallisena, puhutaan kuitenkin lapsista. Vilkkaat lapset eivät ole sama kuin roskaväki tai mitenkään huonompia kuin muut.
Ap5
Häirikkö pitäisi istuttaa ensimmäiseen pulpettiin, opettajan lahelle. Ope voisi siitä helposti rauhoittaa villiintyjan.
Onko kaikkien pakko istua vierekkäin. Voisi olla yksi jono keskellä, jossa istuvat yksin ja siihen kaikki viipottajat. Ja opettaja kävelee usein niiden vierestä.
Hankala tilanne kyllä. Onko luokan vaihto mahdollista esim rinnakkaisluokalle tai pikkuluokalle?