Kokemuksia sähköpyörästä?
Olisin kiitollinen sähköpyörien käyttäjien kokemuksista.
Kuinka kauan olet käyttänyt sähköpyörää?
Onko sähköpyörä lisännyt pyöräilyäsi?
Onko pyöräilykautesi pidentynyt?
Mitä sähköpyörän hankkimista harkitsevien kannattaisi ottaa huomioon?
Kommentit (70)
Ostin reilu kaksi vuotta sitten sähköavusteinen helkaman ja tykkään todella. Ostin sen ihan Prismasta ja hinta oli jotain 1400 e. Minulla oli sitä ennen halvahko ja hieman rämiskö hybridi, joka oli ihan ok, mutta ei sillä ollut intoa ajella ihmeemmin jo senkin takia, että työni on fyysisesti keskiraskasta ja en viitsinyt lähteä enää kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen pyöräilemään.
Kun ostin tuon sähköavusteisen fillarin, on pyöräilystä tullut taas mukavaa! Saatan ihan helposti ajaa iltasella vaikka jonkun 20 km ja viikonloppuna 45-50 km ei tunnu ikävältä muualla kuin hanurissa. Tykkään ajaa nyt ja poljenkin paljon mieheni ja poikani kanssa vaikka ihan vain jätskillä jossakin kymmenen kilsan päässä.
Fillaria pitää polkea, ei se mopo ole, ja en käytä avustusta välillä ollenkaan, mutta napsautan sen taas päälle vastamäessä tai vastatuulessa. Välillä taas pöllyytän sen kanssa täydellä avustuksella selkä suorana kuin Sisu -mainoksessa!
Mietin mm. työmatka-ajoa, 8 + 8 km jyrkkiä mäkiä sisältävää maastoa. Olen joskus yrittänyt "kaupunkipyörälläni" ajaa k.o. matkaa, mutta kunto ei yhden pyöräilykauden kuluessa (touko - syys) noussut sille tasolle että syke ei olisi noussut tappomäissä lähelle maksimia ja en olisi kylpenyt hiessä. Elimistöni herää aamulla aika hitaasti ja aamulla polkeminen oli erityisen raskasta. Ikääkin alkaa olla sen verran että se luultavasti asettaa jo jotakin rajoitteita kunnon kehittymiselle.
Pyöräilisin siis Helsingissä, minkälaista mahtaa olla pyöräteiden talvikunnossapito?
Vierailija kirjoitti:
Mietin mm. työmatka-ajoa, 8 + 8 km jyrkkiä mäkiä sisältävää maastoa. Olen joskus yrittänyt "kaupunkipyörälläni" ajaa k.o. matkaa, mutta kunto ei yhden pyöräilykauden kuluessa (touko - syys) noussut sille tasolle että syke ei olisi noussut tappomäissä lähelle maksimia ja en olisi kylpenyt hiessä. Elimistöni herää aamulla aika hitaasti ja aamulla polkeminen oli erityisen raskasta. Ikääkin alkaa olla sen verran että se luultavasti asettaa jo jotakin rajoitteita kunnon kehittymiselle.
Pyöräilisin siis Helsingissä, minkälaista mahtaa olla pyöräteiden talvikunnossapito?
Tämä oli siis ap:n kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ollut käytössä pari vuotta ja lisännyt huimasti pyöräilyä. Matkaa suuntaansa 17kilsaa niin tulee raskaaksi joka päivä luomufillarilla. Lisäksi ainakin keskustassa työssäkäyvälle usein nopeampi kuin auto ruuhka-aikoihin, omassa tosin rajoitin poistettu niin pääsee nopeammin ne tylsät suorat itsekseen. Ympäri vuoden olen tuota matkaa nyt polkenut, hienoja varsinkin talviaamut kun on uutta lunta. Kun en käyttötarkoitusta tiedä niin osaa neuvoa hankinnassa, jos ympäri vuoden meinasit niin ehkä jäykkäperäinen mtb leveillä renkailla sopisi parhaiten?
Olen tosiaan ajatellut, että jonkunlainen maastopyörämäinen pyörä, jossa on leveät renkaat ja ehkä myös vähän pienemmät renkaat voisi olla helpompi hallita. Ja kun sähkö auttaisi voisi olla painavampikin pyörä.
Vierailija kirjoitti:
Ostin reilu kaksi vuotta sitten sähköavusteinen helkaman ja tykkään todella. Ostin sen ihan Prismasta ja hinta oli jotain 1400 e. Minulla oli sitä ennen halvahko ja hieman rämiskö hybridi, joka oli ihan ok, mutta ei sillä ollut intoa ajella ihmeemmin jo senkin takia, että työni on fyysisesti keskiraskasta ja en viitsinyt lähteä enää kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen pyöräilemään.
Kun ostin tuon sähköavusteisen fillarin, on pyöräilystä tullut taas mukavaa! Saatan ihan helposti ajaa iltasella vaikka jonkun 20 km ja viikonloppuna 45-50 km ei tunnu ikävältä muualla kuin hanurissa. Tykkään ajaa nyt ja poljenkin paljon mieheni ja poikani kanssa vaikka ihan vain jätskillä jossakin kymmenen kilsan päässä.
Fillaria pitää polkea, ei se mopo ole, ja en käytä avustusta välillä ollenkaan, mutta napsautan sen taas päälle vastamäessä tai vastatuulessa. Välillä taas pöllyytän sen kanssa täydellä avustuksella selkä suorana kuin Sisu -mainoksessa!
Kuulostaa ihanalta! Pidän pyöräilyssä juuri siitä että maisemat vaihtuvat ja saa kokea vauhdin huumaa. Silloin kun vielä pyöräilin ahkerammin tuntui että vain pyöräillessä pääsin tutustumaan tähän kotikaupunkiini vähän laajemmin. Sähköpyörällä voisi käydä vaikka minkälaisilla retkillä..
ap
Kuka sano et saat tuloksii ilma duunii Älä usko niit se on pelkkä satu
"Mitä sähköpyörän hankkimista harkitsevien kannattaisi ottaa huomioon?"
Minulla ei ole sähköpyörää, mutta kannattaa ottaa huomioon ainakin kantama (range) sekä moottorin wattimäärä. Jos tehoa löytyy yli 250w, niin tulee vakuutusvelvoite sellaiselle sähköpyörälle. Tosin useimmissa sähköpyörässä teho on se 250w, jolloin ei tarvitse ottaa liikennevakuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Ostin reilu kaksi vuotta sitten sähköavusteinen helkaman ja tykkään todella. Ostin sen ihan Prismasta ja hinta oli jotain 1400 e. Minulla oli sitä ennen halvahko ja hieman rämiskö hybridi, joka oli ihan ok, mutta ei sillä ollut intoa ajella ihmeemmin jo senkin takia, että työni on fyysisesti keskiraskasta ja en viitsinyt lähteä enää kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen pyöräilemään.
Kun ostin tuon sähköavusteisen fillarin, on pyöräilystä tullut taas mukavaa! Saatan ihan helposti ajaa iltasella vaikka jonkun 20 km ja viikonloppuna 45-50 km ei tunnu ikävältä muualla kuin hanurissa. Tykkään ajaa nyt ja poljenkin paljon mieheni ja poikani kanssa vaikka ihan vain jätskillä jossakin kymmenen kilsan päässä.
Fillaria pitää polkea, ei se mopo ole, ja en käytä avustusta välillä ollenkaan, mutta napsautan sen taas päälle vastamäessä tai vastatuulessa. Välillä taas pöllyytän sen kanssa täydellä avustuksella selkä suorana kuin Sisu -mainoksessa!
Paljonko moottori vastustaa polkemista pyörässäsi silloin, kun avustus ei ole päällä?
hel.fi/talvipyöräily . Tuolta löytyy helsingin ns parhaiten hoidetut reitit. Klo 7 mennessä muistaakseni auraus + suolaus (valitettavasti). Painava sähköpyörä tosiaan on - 20kiloa+ aika lailla pakosti maastopyörissä jos nyt ei hiilikuituun mennä. 400wh akku riittää tuolle matkalle helposti, kannattaa kokeilla eri malleja ja valmistajia että löytyy sopiva.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä sähköpyörän hankkimista harkitsevien kannattaisi ottaa huomioon?"
Minulla ei ole sähköpyörää, mutta kannattaa ottaa huomioon ainakin kantama (range) sekä moottorin wattimäärä. Jos tehoa löytyy yli 250w, niin tulee vakuutusvelvoite sellaiselle sähköpyörälle. Tosin useimmissa sähköpyörässä teho on se 250w, jolloin ei tarvitse ottaa liikennevakuutusta.
Juuri katselin muistaakseni 500W tehoisia tuolta saksalaisilta sivuilta enkä olisi osannut ottaa tätä huomioon. Kantama onkin mielenkiintoinen kysymys. Minulla on vähän taipumusta hankkia "liian hyviä" vempeleitä ihan varmuuden vuoksi silloin harvoin kun jotakin hankin, ja sehän tulee kalliiksi. Pitkä kantama varmaan erityisesti maksaa paljon.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä sähköpyörän hankkimista harkitsevien kannattaisi ottaa huomioon?"
Minulla ei ole sähköpyörää, mutta kannattaa ottaa huomioon ainakin kantama (range) sekä moottorin wattimäärä. Jos tehoa löytyy yli 250w, niin tulee vakuutusvelvoite sellaiselle sähköpyörälle. Tosin useimmissa sähköpyörässä teho on se 250w, jolloin ei tarvitse ottaa liikennevakuutusta.
Juuri katselin muistaakseni 500W tehoisia tuolta saksalaisilta sivuilta enkä olisi osannut ottaa tätä huomioon. Kantama onkin mielenkiintoinen kysymys. Minulla on vähän taipumusta hankkia "liian hyviä" vempeleitä ihan varmuuden vuoksi silloin harvoin kun jotakin hankin, ja sehän tulee kalliiksi. Pitkä kantama varmaan erityisesti maksaa paljon.
ap
Jaa, oliko ollut akun teho se 500W..No, hyvä kuitenkin tietää tästä moottorin tehorajasta.
Sähköpyörän ainoa miinus on, että syke ei nouse eikä kuntonaan siis juuri kohene.
En malta kytkeä avustusta pois tai säätää pienemmälle, kun se kerran on siinä saatavilla.
Ylämäet katoaa matkalta, koska ne on yhtä kevyt polkea kuin tasainen (tai alamäki).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä sähköpyörän hankkimista harkitsevien kannattaisi ottaa huomioon?"
Minulla ei ole sähköpyörää, mutta kannattaa ottaa huomioon ainakin kantama (range) sekä moottorin wattimäärä. Jos tehoa löytyy yli 250w, niin tulee vakuutusvelvoite sellaiselle sähköpyörälle. Tosin useimmissa sähköpyörässä teho on se 250w, jolloin ei tarvitse ottaa liikennevakuutusta.
Juuri katselin muistaakseni 500W tehoisia tuolta saksalaisilta sivuilta enkä olisi osannut ottaa tätä huomioon. Kantama onkin mielenkiintoinen kysymys. Minulla on vähän taipumusta hankkia "liian hyviä" vempeleitä ihan varmuuden vuoksi silloin harvoin kun jotakin hankin, ja sehän tulee kalliiksi. Pitkä kantama varmaan erityisesti maksaa paljon.
ap
Vakuutus on ainoa ylimääräinen juttu, joka tarvitsee ottaa yli 250w mutta maksimissaan 1000w sähköpyöriin. Muuta ylimääräistä byrokratiaa ei ole. Eli ei rekisteröintiä, ei ajokorttia ja saa ajaa kaikkialla siellä missä polkupyörälläkin. Niin ja vaikka moottorissa olisikin enemmän tehoja, nopeus ei saa kuitenkaan avustettuna olla yli 25 km/h.
Yli 1000w tai avustettuna yli 25 km/h kulkevat pyörät taas eivät ole Suomen lain mukaan enää polkupyöriä laisinkaan, vaan mopoja tai moottoripyöriä ja niihin sovelletaan sitten kaikkia mopoihin ja moottoripyöriin liittyviä lakeja ja säädöksiä.
Itselläni halpa kiinalainen. Toimii sinänsä, mutta vähän on ajatus, sähkökytkimet jne ei ehkä kestä kovin montaa vuotta. Ja varaosia ei ehkä saa.
Nyt pyöräillyt läpi talven. Toinen talvi alkamassa. Yöt pyörä on sisällä. En tulipalovaaran vuoksi jätä kuitenkaan yöksi latautumaan, vaan lataan iltaisin.
Työmatkaa suuntaansa 13 km ja akun lataus vähenee päivän aikana ehkä yhden palkin verran maksimi viidestä.
Kannattaa ottaa huomioon se, missä säilytät pyörää työpaikalla ja kotona. Sähköpyörät ovat kalliita ja ne lähtee helposti esim taloyhtiön pyörävarastosta varkaan matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörän ainoa miinus on, että syke ei nouse eikä kuntonaan siis juuri kohene.
En malta kytkeä avustusta pois tai säätää pienemmälle, kun se kerran on siinä saatavilla.
Ylämäet katoaa matkalta, koska ne on yhtä kevyt polkea kuin tasainen (tai alamäki).
Kunnon nousuhan tässä aloituksessa ei ollut pointtikaan. Toisekseen avustukset voi ottaa pois, jos sitä tavoittelee.
Oikeassa sähköpyörässä on moottori keskimössä. Ajo-ominaisuudet paranevat kiekkokoon kasvaessa. Unohda alle 26-tuumaiset. Ja oikea runkokoko. "naisten mallit" ovat heikompia ja raskaampia-
Ajoasento on tärkeä. Matalatankoiseen ei kaikki totu ikinä. Jousitus ainakin eteen ja hydrauliset levyjarrut.
Vältä integroitua akkua. Jousto- tai hissisatulatolppa lisävarusteeksi.
250 w riittää hyvin. Akuksi kannattaa valita 500Wt. Laatuvalmistajia sähkötekniikalle on puolenkymmentä
Hoitamattomille teille ja hankiin läskipyörä on paras. Kunnon lokarit ja valot, tavarateline tarvittaessa.
Tsekkaa esim. Bikesterin hakukone. Varmista huolto kotipaikkakunnallasi.
Facessa on kaksi ryhmää. Toinen tavallisille ja toinen mopon virittäjille.
Sähkis on taivaan lahja kullemiseen tai liikuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpyörän ainoa miinus on, että syke ei nouse eikä kuntonaan siis juuri kohene.
En malta kytkeä avustusta pois tai säätää pienemmälle, kun se kerran on siinä saatavilla.
Ylämäet katoaa matkalta, koska ne on yhtä kevyt polkea kuin tasainen (tai alamäki).
Aika paljon kyllä on puhuttu siitä, että kannattaa liikkua paljon myös matalalla syketasolla, koska se kohottaa peruskuntoa joka sitten loppupeleissä on se ihmisen tärkein kunto. Monen liikkujan helmasynti on se, että aina tahtoo tehot ja sykkeet nousta. Leppoisa polkeminen jota jaksaa ja ennen kaikkea viitsii tehdä pitemmän aikaa voisi olla juuri sellaista liikuntaa jota moni tarvitsee. Käveleminen on hidasta ja tylsää.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin reilu kaksi vuotta sitten sähköavusteinen helkaman ja tykkään todella. Ostin sen ihan Prismasta ja hinta oli jotain 1400 e. Minulla oli sitä ennen halvahko ja hieman rämiskö hybridi, joka oli ihan ok, mutta ei sillä ollut intoa ajella ihmeemmin jo senkin takia, että työni on fyysisesti keskiraskasta ja en viitsinyt lähteä enää kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen pyöräilemään.
Kun ostin tuon sähköavusteisen fillarin, on pyöräilystä tullut taas mukavaa! Saatan ihan helposti ajaa iltasella vaikka jonkun 20 km ja viikonloppuna 45-50 km ei tunnu ikävältä muualla kuin hanurissa. Tykkään ajaa nyt ja poljenkin paljon mieheni ja poikani kanssa vaikka ihan vain jätskillä jossakin kymmenen kilsan päässä.
Fillaria pitää polkea, ei se mopo ole, ja en käytä avustusta välillä ollenkaan, mutta napsautan sen taas päälle vastamäessä tai vastatuulessa. Välillä taas pöllyytän sen kanssa täydellä avustuksella selkä suorana kuin Sisu -mainoksessa!
Paljonko moottori vastustaa polkemista pyörässäsi silloin, kun avustus ei ole päällä?
No ei tietenkään yhtään.
Minulla ollut käytössä pari vuotta ja lisännyt huimasti pyöräilyä. Matkaa suuntaansa 17kilsaa niin tulee raskaaksi joka päivä luomufillarilla. Lisäksi ainakin keskustassa työssäkäyvälle usein nopeampi kuin auto ruuhka-aikoihin, omassa tosin rajoitin poistettu niin pääsee nopeammin ne tylsät suorat itsekseen. Ympäri vuoden olen tuota matkaa nyt polkenut, hienoja varsinkin talviaamut kun on uutta lunta. Kun en käyttötarkoitusta tiedä niin osaa neuvoa hankinnassa, jos ympäri vuoden meinasit niin ehkä jäykkäperäinen mtb leveillä renkailla sopisi parhaiten?